A604 laatikon probleemi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kd0264, 13.3.2008.

  1. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Asiaa varmasti käsitelty aikaisemminkin, mutta kysyn kuitenkin.

    Eli lootassa ei pelaa mikään muu vaihde kuin 1-vaihde. Pakki ei pelaa, mutta välillä on selkeästi tyhjäkäynnillä tasaisella veto päällä ja auto jopa liikkuu, mutta kaasulla menee vapaalle. Vapaalle menee myös kun lähtee eteenpäin ajamaan ja yrittää vaihtaa ykköseltä isompaan.

    Laatikkoon on vaihdettu uudet ATF+ öljyt. Vaihdetun öljyn seassa ei ollut metallin purua tms ja väri muutenkin ok. Mittasin solenoid packin (vai mikä se oli) ja se näyttäisi olevan ehjän, ainakin jos on luottaminen ohmi-mittariin. Vertaili arvoja myös ehjän laatikon antamiin arvoihin.

    Mitsun V6 oli yskinyt venakopan tiivisteiden välistä öljyä ja loota oli melkoisen öljyinen. Putsasin eilen laatikon ja irroitin kaikki pistokkeet "tunnistimista ja sensoreista" ettei välissä ole kökköä. Tämän operaation jälkeen en ole autolla ajanut.

    Tärkein kysymys lieneekin: jos pakki ei pelaa, onko oletettava, että pakin kytkinpakka olisi kulahtanut, tosin noi muutkin vaihteet on hukassa. Niissä voisi teoriassa olla vikana input ja output speed sensorien vika. Toi pakki vain hämää, koska jos loota olisi Limp Modessa, pakinhan pitäisi toimia...? Voiko mikään muu aiheuttaa pakin vian? :eek: Lootasta ei kuulu mitään ihmeellisiä ääniä, vain kevyt nytkähdys, kun koittaa heittää pakin päälle. PRNDL-Switch kytkimen piuhan jätin irti ja silloin voi pakkia yrittää päälle eikä loota mene vapaalle vaan pääse ainakin eteenpäin käynnistämättä välillä. Muiden vaihteiden toimivuudesta ei ole tietoa toi pistoke irtonaisena.

    Olen googlettanut, mutta tähän asiaan ei ole paljon apua herunut.

    Niin tiedän, että vikakoodit pitäisi käydä lukemassa jossain. Tampereella jossain varmasti on paja tai kaksi, joka sellaista tekee.

    Toista laatikkoa jo etsiskelen. Mites 3-vaihteinen automaatti pelaisi ton 4-vaihteisen sijasta. Auto on 91 Saratoga. Näistä ei ole yhtään aikaisempaa kokemusta, kun on koittanut pysytellä GM:n tuotteissa.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Voi niitä koodeja itsekin katsoa. Täällä ohjeet. Eiköhän tuo toimi Saratogassakin. OBD:n kautta saa kuulemma varmemman diagnoosin.
     
  3. Simo

    Simo 1st gear

    Kyllä siellä on mekaaninen vika kuvauksesi perusteella. Anturiviat eivät aiheuta auton likkumattomuutta.
    Kuulostaa siltä, että ko. autoa (sama josta täällä puhuttu ennenkin?) on yritetty väkisin jauhaa liikkeelle jo niin kauan, että laatikon täystuho lienee diagnoosi. Ei muuta mahdollisuutta kuin avata ja tutkia vauriot.
     

Kerro tästä muillekin!