ABS anturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja jannepajoo, 21.6.2008.

  1. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Moi.
    Onko kellään tietoa miten saa tarkastettua abs-anturin toiminnan?
    Auto on pontiac trans sport 3.8 -93. Ajattelin purkaa ja vilkasta jos johdot ois poikki tai vaikka likaa olisi päässyt jonnekkin, mutta ei nyt taidot riitä. Irrotin rummun mutta napaa en saanut irti vaikka pultit oli poissa. Minkälaisilla työkaluilla saa auki?
    Abs valo palaa heti kun lähtee liikkeelle. koodeja en ole luetuttanut, mutta arvelin aloittaa tarkistelun takapyöristä.
    Autozonen sivustolla oli kyllä hieno kuva mutta eipä se paljoa auttanut.
    http://www.autozone.com/shopping/repair ... 52800ab518
     
  2. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Sen verran vielä, että katsoin ohmi mittarilla lukemia lähimmästä liitoksesta ja antoi lukemaksi 2,24. Jos sillä nyt on mitään merkitystä. Lukema on mitattu vain toiselta puolelta.
     
  3. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Nyt on kaikki mitattu. Kolmesta sai jonkinlaisen lukeman, mutta vasen taka ei antanut mitään. Olisiko johto poikki.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Yleensä on johto poikki, jos saa äärettömän lukeman!!!
     
  5. kira

    kira 1st gear

    Morot,

    Joo, jos on käynyt hyvä tuuri niin johto on poikki, mutta ainakin itsellä (ja eräällä toisella kaverilla jonka kanssa hieroin anturikauppaa) oli "käämi poikki". (uuden anturin hinta oili karvan alta 300 eskoa, joka motivoi tutkiin saisko elvytettyä jotenkin)

    Eli se ruostemoska mitä siellä jarruromuissa muodostuu tahtoo vaan kerääntyä anturin magneettisiin napoihin jotka ovat melkolailla lähellä luettavaa hammaskehää...
    Ajansaatossa "lukupinta" menee puhki ja suolavesi pääsee tekemisiin rautasydämmen kanssa ja "turvottaa" käämin poikki.
    Putsatkaa se ruostetöhnä antureista säännöllissti.

    Jos pääset mittaan suoraan anturin navoista niin kyllä sen vastuksen pitäisi olla kaikilla kutakuinkin sama.
    Ja jos sulla on "halkeamia" anturin rungossa niin onneksi olkoon olet voittanut anturivaihdon ;)

    - Kimmo
     
  6. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear


    Kun vaan pääsis käsiks siihen anturiin.....
    Miten sen saa esille/irti?
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei taida tossa päästä paskaantuu, kuuluu kiinteästi napaan!! Ja siitä johtuen ei pysty putsaamaankaan, vaihdetaan koko napa, kun rikkoutuu!!
     
  8. GMies

    GMies Gearhead

    Siis tarkoitatko, että trans sport 3.8 -93 on saatavilla anturi joka maksaa "karvan alta 300 eskoa" ?? Ja on vaihdettavissa?? :eek:
     
  9. kira

    kira 1st gear

    Tere,

    Juu en... No olisihan se taas pitänyt muistaa että netissä muut eivät vaan tiedä meikäläisen "rojekteja"... ;)
    Niin anturi mitä kyselin oli menossa -91 S10 Blazeriin.

    BTW, yksi paikka mistä "katsastelen" varaosia on: http://www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php
    No Suomen hintapolitiikka tuntuu olevan "katalookihinta kertaa pii"

    - Kimmo

    Loppukevennys:
    Katsoin "piruuttani" löytyykö rokkikaarasta pelkkää anturia. No ei löydy.
    mutta napa löytyy jonka hinta tuntuu olevan reippaasti toisella sadalla, eiköhän se maksa Suomessa sen noin 300 eskoo. ;)
     
  10. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Käykö se napa myös neloskoneisesta trans sportista tähän 3.8L? Joku joskus kauppasi käytettyä anturia 50€/kpl.
     
  11. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    katsastus lähestyy uhkaavasti ja absia en oo saanu vieläkään kuntoon. Nyt meinasin kuitenkin ottaa uudestaan pyörän irti ja koittaa irrottaa navan. Tarvitseeko jonkunlaista ulosvetäjää vai saako mahdollisesti vääntämällä/lyömällä navan irti? Lähinnä kiinostaa tarkistaa, että onko johdossa vikaa.
     
  12. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    ABS anturiviasta

    Oletettavasti helpoin ja (lopulta) todennäköisesti halvin vaihtoehto on tilata uusi napa ABS antureineen aiemmin mainitusta paikasta http://www.rockauto.com/

    Tilaamista käsitelty http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0

    Naputtelet vaan merkki ja mallitiedot tarkkaan,niin tarjolla olevat osat ja vaihtoehdot löytyy hyvin. Itse tilaaminen on yksinkertaista koska hinnat ja rahtikulut tulee selvästi esille.
    Sitten kun korissa haluamasi osat niin naputtelet sen alennuskoodin (niitä löytyy täältä foorumilta http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... c&start=45 ) siihen kohtaan missä kysytään: How Did You Hear About Us . Laita pelkkä koodi ...ei muuta ,niin saat 5% alennusta.

    Tavara tulee muutamassa päivässä kotiisi ja yleensä kun on uusi osa kädessä niin helpomppi hahmottaa miten se irtoaa. Eikä tarvitse kahdesti availla paikkoja.

    No edellä oleva on vain tietenkin minun ajatus siitä miten asian voi ratkaista, mutta kokemuksesta voin todeta,että usein osottautunut hyväksi ratkaisutavaksi tuollaisten vikojen kohdalla. :poff:
     
  13. GMies

    GMies Gearhead

    Kun pultit on irroitettu, niin navan pitäisi irrota melko helposti, eli ilmeisesti ruostetta välissä?
    Siihen ei kaiketi ole mitään erikoista ulosvetäjää, eli sinun on itse kehiteltävä se ulosvetäjä. Esim. terävä lyöntimeisseli laippojen väliin?
    Älä vaurioita laakeria, siis älä vedä, älä lyö laakerilaippaa!
     
  14. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    ensimmäisellä kerralla pultit oli irti ja ei irronnut millään konstilla. Pitää kokeilla uudestaan. Minä kun luulin että sen pitääkin olla tiukka...
     
  15. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Re: ABS anturiviasta



    sen verran tuosta rokkiautosta, että katselin sieltä sitä osaa mutta tää miun enklannin kielen taito on sen verran kehno jotta pitää tarkistaa viisaammilta osasinko valita oikean osan:
    1993 PONTIAC TRANS SPORT 3.8L 231cid V6 FI (L) : Brake/Wheel Hub : Axle Bearing and Hub Assembly:
    -TIMKEN Part # 512078
    Hub Unit Bearing; Rear Whl; Drum;Auto Level
    $109.79

    eihän tuo ainakaan kallis olisi, laskettiin että kuluineen n.110€ (172.03$)
    kun kurssi näytti olevan 1$=0,636€.
    Kuinka paljon tuohon tulee vielä mahdollisia muita kuluja, kuten tulli?

    Napa ei meinaa irrota millään, mutta pitää jatkaa "pieksämistä".
     
  16. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Re: ABS anturiviasta

    [/quote]



    sen verran tuosta rokkiautosta, että katselin sieltä sitä osaa mutta tää miun enklannin kielen taito on sen verran kehno jotta pitää tarkistaa viisaammilta osasinko valita oikean osan:
    1993 PONTIAC TRANS SPORT 3.8L 231cid V6 FI (L) : Brake/Wheel Hub : Axle Bearing and Hub Assembly:
    -TIMKEN Part # 512078
    Hub Unit Bearing; Rear Whl; Drum;Auto Level
    $109.79

    eihän tuo ainakaan kallis olisi, laskettiin että kuluineen n.110€ (172.03$)
    kun kurssi näytti olevan 1$=0,636€.
    Kuinka paljon tuohon tulee vielä mahdollisia muita kuluja, kuten tulli?

    Napa ei meinaa irrota millään, mutta pitää jatkaa "pieksämistä".[/quote]

    Hi!
    (perhana kun karkas teksti ennen aikojaan :D )

    Näkyy olevan ainakin 92-94 malleissa samat osat,joten sikäli varmaan oikea. Siinä alla olevassa vaihto ehdossa (BCA/National jonka hinta hieman yli 140 $ ) on annettu tarkemmat mitat ja tiedot,mutta käytännössä varmaan samanlaiset osat.

    Tulli on muistaakseni tuossa sama kun moottorin osissa eli 2.7% (kuitenkin alle 5%)+ALV 22% . Nuo lasketaan koko summasta ( Eli osat+rahti) joten kulut n. 32 €. Riippuu hieman siitä mikä on tullin käyttämä kurssi .

    Jos tilaat niin kannatta katsoa olisko jotain muuta osaa jota tarviit (suodattimia ,nippeleitä jne. ) . Niin kauan kun tavarat tulee yhdestä varastosta tuo rahti yleensä pysyy melko pienenä (jos ei isoa ja painavaa osaa ). Helppo seurata sieltä sivun alareunasta monestako paikkaa tulee ja miten rahdin osuus muuttuu. Voit aina poista tuotteen korista jos rahdin osuus pomsahtaa isoksi.

    FedEx ottaa sitten yhteyttä kun tavara tulossa ja pyytää kauppalaskun tai tilausvahvistuksen (Se joka tulee RockAutosta sähköpostiisi) ,jonka voit sitten meilata FedExälle ja anna luottokortin numeron samalla sen puhelun yhteydessä niin tulee kamat suoraan kotiin.

    :poff:
     
  17. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Re: ABS anturiviasta

    Joo, ei oo luottokorttia. Mitenköhän tuo tilaus yleensäkin onnistuu ilman kyseistä läpyskää? Marssinko nordeaan maksamaan jonkunnäköisen ennakkolaskun vai kuinka?

    Navan sain äsken irti ja johto oli kunnossa. Rapsutin ruosteita pois ja anturin ympäriltä oli "pellit" ruostunu puhki. Vieläköhän tuolla uskaltaa ajaa vai pääseekö laakeriin likaa? WD-40 on suihkuteltu aika paljon irroituksen helpottamiseksi.
     
  18. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    RockAuto alennuskoodi

    Tere vielä!

    Ei onnistu tilaaminen ilman luottokorttia. :-?

    Mutta varmaan sinulla on joku kaveri, jolla on tuo läpyskä ja joka voi hoitaa homman sinulle. Silloin vain on tilaus osoitettava kortinhaltijan nimellä ja osoitteeseen.
    Eli tilaajan kaikki tiedot täytyy täsmätä. Osoite,sähköposti ja toimitusosoite.
    Ei siis voi tilata muuhun,kuin samaan osoitteeseen mihin kortin laskutkin menee. ;-)

    Josko kuitenkin päädyt tilaamaan osat,niin tässä sellainen ( 5%) alennuskoodi

    1037119910115

    joka voimassa 16. syyskuuta asti.

    Ja sitten tilausta tehdessäsi varatava kortinhaltijan pankin puhelinnumero käsille.
    Kysyvät sitä siellä Check Out lomakkeessa . ( Tarkoituksena ilmeisesti jotenkin kollata,että ko. on kortin haltija )

    Tuli itselle tuollaiset vastaavanlaiset (Timkenin) navat ABS antureineen 4WD Suburbanin etupäähän juuri pari viikkoa sitten. :poff:
     
  19. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Re: RockAuto alennuskoodi

    Jaa. Ihan mielenkiinnosta kysäisen, että oliko miten laadukkaan oloiset? Joskus kun ostaa jotakin nippeliä tarvikkeena, niin huomaa jo ulkonäöstä että niiden valmistukseen ei ole paljoa panostettu.
     
  20. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Timken

    Noo !

    Tässä tapauksessa sama valmistaja mitä alkuperäistenkin. Ainakin silmämääräisesti ja numeroiden ja tekstien perusteella. Ja alkuperäisetkin toimii edelleenkin, eli en ole noita uusia vielä edes asentanut ... koska olin vain katkaissut ABS anturille menevän piuhan jarulevyjen vaihdon yhteydessä ja huomasin sen vasta kun oli tarkoitus vaihtaa noi uudet navat.

    Olisin kuitenkin päässyt paljon helpommalla,kun olis tilannut noi uudet heti ennen homman aloittamista.
    Silloin ei olis tarvinnut kuluttaa aikaa systeemin ihmettelyyn ,putsaamiseen ja vanhojen levyjen irrotteluun. Vanhat navat olis voinut jättää varalle ja ihmetellä niitä myöhemmin.

    Mutta ei silti harmita (muu kuin hukkaan menneet työtunnit ) kun pelkkä anturi maksaa enemmän kuin tuo koko napasysteemi !
    Nyt taalan kurssi on sopiva ja tarkoitus pitää tuo Subbe ... niin jossain vaiheessa kuitenkin todennäköisesti tarvii noita.

    Noin yleensä ottaen tuolta RockAutosta on tullut ihan kelvollisia osia...tosin en yleensä ole valinnut ihan niitä halvimpia vaihtoehtoja,jos tarjolla useita mahdollisuuksia. :)
     

Kerro tästä muillekin!