Äänenvaimentajan tekeminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Heko, 19.12.2009.

  1. Heko

    Heko 1st gear

    Niin, elikkäs onko kukaan täällä kokeillut änkkärin tekemistä itse? Ajatus virisi kun huomasin peräkkäin motonetissa myytävää "reikäputkea" ja rosteristen vaimentajien hinnan.

    Mistä olette vaimennusvillaa hankkineet ja miten tiukkaan sen pakanneet putken ja seinän väliin? Läpivirtaavasta siis kyse.
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    no minä vedin ennen katsastusta rälläkällä 3 viiltoo läpivirtaus pönttöön kun oli hitsattu putket kiinni. uus reikäpelti putkex, vuorivillaa ympärille ja läpän käänsin takas kiinni. pellin palanen luukun päälle ja muutama heppi päätyihin ja sivulle niin kelpasi katsastukseen.
    villaa saa rautakaupoista tai jostain omakoti/kerrostalo raksoilta.
    semmonen kova ja tihee kestää paremmin kuin sellainen untuvavilla.
    sopivan paksu villalevy niin siihen poraa reikäpellin mentävän reiän ja reunat ulkopellin sisään sopivaks.
     
  3. Heko

    Heko 1st gear

    Käytit siis ihan vaan vuorivillaa, etkä mitään teräsvillaa?
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    vuorivilla

    vuorivilla ihan jees. oon käyttäny valmiiksi putkenmuotoista alumiinipintaista ns. ilmanvaihtoputkien höyrynsulkuvillaa, joka on valmiiksi putken muotoista ja tosi tiivistä ja alufolio päällä. toiminu hyvin. tämä siis silloin kun käytin äänenvaimentimia.
     
  5. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Ite laitoin reikäputkien ympärille yhden tiukan mutta ohuen kerroksen teräsvillaa, ja sen ympärille pehmeä kerros lasivillaa.
    Ei oo vielä auto käynti kunnossa, mutta karjumis testin jälkeen alkoi vähän huolettaa et tuli liian hiljaset.

    Kattelin kans että Jyväskylän motonetissa ois reikäputkea, eikä tainnu olla edes mahottoman kallista.
    Päädyin itse tekemään ilmaisesta reikäpellistä mankelilla, ja jatkoin niitä pätkillä sinkittyä putkea jotka nekin tein itse.
    Päätylaipat nc-plasmalla, ja siltikin piti hienosäätää rälläkällä kun tuli liian pienet reijät keskelle. Jouduin sit isolla mag:illa hitsaamaan ne. Tuli rumat.
    Ens kerran rosterista ja tigillä kasaan. 8)
     
  6. Ääni rosterille ja tigille. Jos alkaa nähdä vaivaa niin tekee samalla kestävät.
     
  7. dd64

    dd64 Gearhead

    Mä olen kanssa rahapulassa tehnyt itse, kun työetuina on materiaalia saatavilla. Viimesimmät tein mankeloimalla reikäpellistä putken, jonka päihin pätkät oikeeta putkea. Päätylaipat muistaakseni millisestä pellistä (pyöreät) ja sopiva reikä keskelle. Ulkovaipan mankeloin kanssa. Toinen laippa hepaten kiinni putkeen, ulkovaippa seuraavaksi. Sit oli helppo tunkea villaa haluttuun tiukkuuteen ja toinen laippa perään ja saumat halutulla menetelmällä. Pöntön pituudella saa vaimennustehoa säädeltyä helposti. Hyvin on toiminut. Tehohävikeistä vois joku viisaampi kertoa enemmän...
     
  8. moparmaniacxxx

    moparmaniacxxx 1st gear

    +1

    useempia on tullu väännettyä, työpaikka etuina rosteripeltiä laaserilla polteltu reikäputki ja noita rosterilaippoja oon käyttäny päätyinä, ja villana kivivillaa.
     
  9. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    joskus aikoinaan duunatut tyhjät vaimentimet, eli sisällä ei oo muuta kuin tilaa :

    [​IMG]

    eli teko-ohjeet : pikkupätkä suurempaa rosteriputkeä ns. pöntöksi. sitten sorvittu sellanen putken leivitys osa jolla sai 60mm putken levitettyä tuollaseksi tötteröksi ja puikolla 2 nättiä saumaa = valmis 8)

    autoon ehkä vähän liian äänekkäät oli(putket loppui pönttöjen jälkeen auton alle) mutta tuossa traktorissa ihan omiaan :D
     
  10. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    kaverithan noita rosteripönttöjä tehtaili 20v sitten irrotettavilla päädyllä :)
     
  11. moparmaniacxxx

    moparmaniacxxx 1st gear

    tottahan irrotettava pääty täytyy olla että saa villat vaihdettua jos joskus tulee tarvetta. itellä ei ihan 20vuotta oo tuosta, mopopyörään tein viime keväänä :D
     
  12. sbc350

    sbc350 Gearhead

    tälläsiä on tullu tehtyä 2 paria, vaimentaa voimakkaasti korkeita ääniä tuolla verkon reikäkoolla:

    [​IMG]
    sisälle sulloin villaa täyteen

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. kotr

    kotr 3rd gear

    Liki samanlaiset löytyy tallista..omien pienien kätösten jälkiä.Rosteria ja tikillä kasaan...Päädyt on poltettu plasmalla..Ite pönttöputken painoin rässillä soikian malliseksi.(Löyty isolla halkasialla olevaa rosteri putkea)Villaksi löysin töistä semmosta villaa mitä olivat laittaneet karkasu uuniin..Reikä putken tein kans rosterista ja porailin pari tuntia reikiä siihen :rotfl:
     
  14. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    onkos kellään ylimääräisiä 2 kappaletta 2.5 tuuman rosteri vaimentimia? :D
     
  15. hara64

    hara64 1st gear

    yksi helppo tapa on laittaa pelkkiä huiluja putken sisään.
     
  16. sbc350

    sbc350 Gearhead

    päädyt leikkasin laaserilla, sisäputki mankeloitu verkkopellistä, vaippa pellistä mankelilla ja koko roska tigillä kasaan

    edit mulla on muuten noita päätyjä 3" putkelle muutama ylimääräinen jos joku haluaa alkaa askartelemaan
     
  17. ohc205

    ohc205 1st gear

    Mä porailin 6mm terälle sisäputken täyteen reikiä, hitsasin toisen päätylaipan, kiedoin teräsvillaa ymparille, sitten päälliputki päälle ja hitsasin laipat kiinni.

    Työläin kallein ja hitain oli tuo reikien poraaminen sisäputkeen ja sitten sen sisäputken sisäpinnan hiominen sileeksi.
     
  18. sbc350

    sbc350 Gearhead

    kannattaa se sisäputki tehdä tollasesta reikäpellistä jos vaan saatavilla. saa porata aika saakelin monta reikää et niistä on mitään hyötyä, tuossa reikäpellissä on kuitenkin miltei isompi ala reikää kun peltiä.. pääsee ääni paremmin pakeneen villaan 8)
     
  19. Heko

    Heko 1st gear

    Joo, suunnitelmana olisi käyttää isompaa rosteriputkea ulkovaippana ja hankkia jostain rosterista reikäpeltiä josta voi pyöräyttää sisäputken. Sitten vaan päätylaipat ja liitosputket päihin. Tein jo tuossa aiemmin yhden vaimentajan, mutta siitä tuli aika äänekäs ja siksi juurikin mietin tuota villahommaa, että mikö olisi se paras materiaali ja missä määrin.
     
  20. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

Kerro tästä muillekin!