ahdetun välijäähdyttimistä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jukka63, 10.12.2004.

  1. studio57

    studio57 Gearhead

    Re: väli jäähytin

    [ :lol:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: näin

    Se on sitten remmivetoinen sentrifugaaliahdin. Ihan eri juttu kuin ruuviahdin. Käsitteet on näköjaan aika hankalia, jotkut puhuvat jopa remmiturboistakin :soosoo:
     
  3. HEMI

    HEMI 1st gear

    Nii no, no nii

    Tuskin iso vahinko käy jos sanoo sentrifugal ahdinta remmivetoseks turboks :odroll: sillä saa aika hyvän käsityksen minkä näkönen käkkylä se on :lol:

    Jukka jos sun pata tuotti vaparina 500hp niin kilon ahdoilla se tuottas sitten ~1000hp jos muut osat antaa siihen mahollisuuden eli rengaskaupassa varmaan joudut käymään useesti ja tuskin tarttee avata sitä hassukaasu pulloa :lol: ja voithan sä ruuvata lisää honkää sieltä ahtimen puoleltakin.
     
  4. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Mää olen just nyt vähän väsyny, mutten siltikään oikein ymmärrä kuinka jotkut edelleenkin jaksaa pyöritellä noita ahtimia kaikenmaailman remmeillä :D
    Tänä päivänä turbottaminen on varmasti halvin ja hyötysuhteeltaan paras ahtamismetodi. Ja kun joku keksii väittää että turbo tarvii monimutkaisia putkistoja, niin minä olen valmis väittämään että jos heppu osaa tehdä käsillään muutakin kuin pelata taskubilistä tai kaivaa nenää, niin se pystyy kikkailemaan autoonsa turbopakosarja(t) (Been there done that) :rotfl:
     
  5. vauhtivaunu

    vauhtivaunu 1st gear

    No turbossa on aina viive ja ahdistaahan se pakopuolta. Kokonaishyötysuhde tietysti on parempi, kun turbo käyttää hukkaenergiaa. Mutta kyllä siinä remmipumpussa vaan on munaa pirun paljon enemmän kun jossain solmussa...
     
  6. napa

    napa 3rd gear

    tuo turboviive taitaa olla enemmän turbojen historiaa, nykyään on jo ahtimet kehittyneet niistä "painoin kaasun pohjaan ja käärin sätkän ahtopaineiden nousua odotellessa" ajoista :odroll:

    turbon pakopuolta "ahdistama" vaikutus on pientä, kun sitä vertaa remmiahtimen kampuralta nappaamaan tehoon :wink:

    ulkonäölliset seikat tietysti puoltavat remmiahdinta sitä en kiistä, onhan ne kivan näköisiä ja kuuloisia vehkeitä.
     
  7. jp_olli

    jp_olli 3rd gear

    Ahdintyypin valinta on joillekin makuasia enemmän kuin toisille. Käyttötarkoituksen mukaanhan nuo vaalitaan. Mutta itse asiaan. :)

    Tehonlisän kannalta tärkein on (ainakin) pakokaasuahtimien suhteen tuotetun ahtoilman määrä. (Tietysti oikeassa suhteessa moottorin kykyyn kuluttaa tuotettu ilmamäärä.) Eli teho ei nouse suoraviivaisesti.

    Pieni ahdin tuottaa 1 kilon paineella pienemmän ilmamäärän, kuin isompi ahdin samalla paineella. Isommalla ahtimella siis saadaan tehoa enemmän kuin pienemmällä. Eli isommalla ahtimella voidan käyttää alhaisempaa painetta jolloin myös ahtoilman lämpötila on alhaisempi.

    Eli vaikka ahtopaine olisi isolla ahtimella pienempi ja ilmamäärän tuotto sama kuin pienen ahtimen 1 kilon paineella tuottama ilmamäärä, voidaan isommalla ahtimella saada (ja saadaankin) suurempi teho alhaisemman ahtoilman lämpötilan johdosta. :poff:

    Jos cooleria ei ole käytettävissä, niin voihan tilalle harkita vesiruiskun laittamista. Niiden suosio tuntuu olevan nousussa, ainakin sen perusteella, että valikoima on kasvanut ja omia säädettäviä controllereita löytyy jo muutamalta valmistajalta. Näyttää olevan kalliimpi, kuin cooleri ja vaatii säiliön täytön välillä.

    Vaihtoehtoja on tarjolla, että siitä vain valitsemaan mieleistä setuppia. :D

    EDIT: Topicin aloittajan esittämään kysymykseen voisin vastata, että remmiahtimelle tuskin on ominaista tuollainen potku, sillä paine käsittääkseni nousee kierrosten määräämässä tahdissa. Pakokaasuahtimen viivekään ei kummene coolerin isomman koon vuoksi. Kaverini Hond*ssa isompi cooleri paransi menoa entisestään, uusi cooleri on ~ kolme kertaa isompi fyysiseltä kooltaan.
     
  8. napa

    napa 3rd gear

    omaan projektiin on tulossa välijäähdytin ja vesi/metanoliruiskutus lisäksi suuremmille paineille mentäessä :)
     
  9. pirre

    pirre 3rd gear

    Yksi syy voi olla AKE:n kanta. Vähäpäästösiin on vähän hankala saada turboille muutoskatsastus lupia (jos mallisarjassa ei ole ahdettuja), sentrifugi ahtimia kyllä saa muutoskatsastettua.
     
  10. SRV

    SRV 1st gear

    Onko noin??!! Ahdettu motti mikä ahdettu motti!
     
  11. pirre

    pirre 3rd gear

    Sentrifugi sarjojen mukana saa CARB päästötodistuksia ko. sarjoista tietyille automerkeille -> laulaa jopa Suomen katsastusasemilla.
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

    Tää topic tuli vahingossa uudestaan esille kun poistelin vanhoja ilmoituksia, silti mielenkiintoinen 8)

    samahan tuo on millä ahtaa mutta välijäähdyttäjästä on höytyä!!!


    Alkuperäis ideahan oli jakaa tietoa välijäähdyttämistä eiköhän koiteta sellaista. :wc:
     
  13. asperiini

    asperiini Gearhead

    Raatikainen on OK.
    Kokemusra on!
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eräs turbokiihdyttelyn pioneereja Suomessa sanoi, ettei havainnut varttimailin ajassa eroa siinä oliko välijäähdytin vai ei. Imuilman lämpötila kuulemma alko nousta vasta puolessa matkassa, jolloin aika on jo pitkälti päätetty.
     
  15. napa

    napa 3rd gear

    varttimailia ajettaessa välijäähdyttimestä ei varmaan kummempaa hyötyä olekkaan, mutta kaikki ei sitä pätkä ajoa ajakkaan :wink:
     
  16. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Lehtimäen kanssa hommaa harjoitelleena, sanoisin kyllä, että välijäähdyttimellä on merkitystä, ja paljonkin.
    Niin moottorin tehon, kuin kestämisen kannalta. Kuuma ilma mottiin => nakuttaa helpommin => lopputulos tiedossa !!!

    Varttimaililla käyttäisin/käytetään hiilihappojäällä jäähdytettyä nestettä jäähdyttämään ilmaa, maantiellä, ilma/ilma on OK.

    rg pekka v

    ps laittaakohan noi autotehtaat huvikseen omiin kilpa-autohinsa ne välijäähdyttimet
    ?
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Puhe oli siitä miten se vaikuttaa varttimailiaikaan, kokeilujen mukaan ko herralla ei vaikuttanut. Aika stripillä tehdään alussa, vaikutuksella loppunopeuteen ei oo aikaan juurikaan merkitystä. Mun mielestä huomio oli ihan loogista ja käytännössä kokeiltua, joten paha siihen on vastaankaan väittää. Kyllä meille silti välijäähdytin tulee.
     
  18. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Menee taas vähän väittelyksi, mutta !

    Ahtopaineet pyritään nostamaan "ylös" jo viivalla, joten mottia kuormitettava, => ahtopainetta => lämpöä, välijäähdyttimella, jossa neste/ilma, saa vaikutuksen jo heti alusta alkaen.

    niissä moteissa, joissa on käytetty välijäähdytintä, on voitu käyttää aina suurenpia ahtopaineita, kuin niissä joissa ei ole ollut.

    Mulla kokemusta vaan Lehtimäen, Pönnin, ja Rangell:in kanssa, ja kyseiset herrat ovat kuitenkin top 10 pioneereja turboahdetuissa Drag-autoissa suomessa.

    Nykyään, kun on vehkeet, on helppo seurata tiedonkeruusta millaisia lämpötiloja / ahtopaineita on milläkin hetkellä, ja jättää vaikka jäähdytysnesteet pois välijähdyttäjästä, ja katsoa lopputulos .

    Hangossa Kokon Kimmon auton välijäähdyttimeen suihkutettiin "jääspay:tä, kuitenkin sen vaikutus lienee ollut kosmeettinen

    rg pekka v

    ps. Lehtimäki ehti pudottaa compin turbodragterin index:iä vaan n.4 sekuntia, ennen vaihtamista remmivetoiseen
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niin, toi heppu jok amoista kertoi oli yksi noista mainitsemistasi. Hänen autossaan oli tiedonkeruut, ja imuilma lämpeni puolessa välissä matkaa. Välijäähdytin pois, ja auton ET oli sama kun sen kanssa. En mä mitään väittele, vaan toistan sen mitä Teuvo sanoi.
     
  20. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Teuvon käyttämä välijäähdytin oli Teuvon omaa käsialaa, muistaakseni kupari, ja hyötysuhteeltaan kyseenalainen painonousuun verrattuna.

    rg pekka v

    ps. eihän Teuvolla ollut motissa edes ahtopainetta, mitä ny vähän henkäs, ja turbotkin pakopuoleltaan auttamattoman pienet. => pakokaasun paine nousi "vaarallisen" ylös.


    the end !
     

Kerro tästä muillekin!