Aikakone, Chrysler 300 4d ht -66

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 12.6.2017.

  1. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Sen verran muistan tuon oman '67 Furyn rakentelusta että siinä ei ollut tehostinta aluksi ollenkaan. Sitten löysin siihen '70 Furystä Bendix tehostajan joka oli hieman rikki. No uusi sellainen olisi maksanut lähemmäs tonnin sillä se on ainoa orggis tehostaja joka sopii HEMIn kanssa E-bodyyn :poff: . Korvaavaksi ostin '78 New Yorkerin tehostajan rockautosta. Siinä oli pulttijako väärä, mutta tangon pituus oikea.

    Eikö tota vanhaa tankoa saa irti ja vaihdettua tohon uuteen tai sitten B-bodystä tuo adapteri joka pidentää sitä?

    Tai tuollainen http://www.manciniracing.com/brakcylpuspa.html

    [​IMG]
     
  2. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Näköjään 1969-1970 Fyryn, Polaran ja 300:n jarrutehostin on samanlainen kuin tuo Craisun vanha. Niissä näkyy olevan poljinsysteemikin samanlainen..

    Miksihän prkeleessä siinä semmoset osat on paikallaan? o_OLiekkö sitte vaihettu joskus aikoinaan tommoseen jos ei oikeita ole ollut saatavilla tai jotain..

    Ens viikolla selviää lisää jahka pääsen auton luo tuumailemaan. Jos näyttää että menee tuon nyt ostetun kanssa liian säätämiseksi ni tilaan tuon -69-70 tehostimen sitten. Eiköhän tuolle väärällekkin ostaja joskus löydy..
     
  3. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tilasinhan mä sen edellisessä viestissä mainitun j-tehostimen (5473500). Siinä on ainoastaan tuon input rod:n mitta väärä (15mm pitempi).
    Eilen pääsin viimein Oulussa käymään ja kokeilemaan. Menihän se sinne pienen hienosäädön avittavana.

    Näköjään tuo jarruvalokytkin on se johon poljin vastaa yläasennossaan. Laittelin sitte sopivan määrän prikkoja korvakon alle että poljinnnousi sen verta ylöspäin ja tehostimen tangon reikä vaan sattu kohilleen.

    Polkimeen jätin jonku millin löysää ennen kuin se alkaa työntää tehostimen tankoa. Lisäksi jätin jarrupääsylinterin puolelle olevaan tankoon 0.3-0.4 välyksen ennen ku se alkaa työntää pääsylkyn mäntää.

    Jarrunesteet ja ilmaus jää seuraavalle Oulun reissulle. Ensitestaus pitää tehä vaikka tunkkaamalla rengasta ilmaan ja kokeilemalla miten jarrut ja tehostus toimii sammuksissa ja käynnissä.

    Hoksin sitte jo sen ollessa paikallaan että oiskohan tuo tehostin pitäny maalata mustaksi kuten se entinenkin oli vaan olkoon, on tuo ihan siistin näkönen noinkin.
    [​IMG]

    Ps. A1-Cardone 5473546 tehostin ois nyt ylimääräisenä jos joku tarvii..
     
    Muokattu: 2.12.2018
  4. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tuli piipahdettua vloppuna Oulussa pitkästä aikaa. Laiteltiin vaimon kans jarrunesteet Craisuun ja ilmailtiin niitä aikamme ja tadaa, meillä on taas jarrut.. jeee!

    Itse tehostimen toiminta jäi vielä kokeilematta. Ens kerralla joutuu kuitenni käyttää moottoria käynnissä ni samalla testaa sitten senki tehostimen..
    Ei kehannu nyt käryyttää siellä hallissa ku muitaki oli siellä.
     
    palontie ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Värkkäiltiin eilen uus tuulettajan visko paikalleen. Sillon pari vuotta sittenhän se alk.peränen antautu hirttäytymällä täysin jumiin. Sillon en siihen hätään saanut kuin hd-viskon joka kyllä jäähdytyksen hoiti oikeinkin mallikkaasti mutta kiilaremmi ei meinannut oikein jaksaa sitä helteillä enää pyöritellä vaan kihnutti jatkuvasti.

    Nyt siellä sitten on standard versio paikallaan. Jonku verran joutu laskeskelee mittojen kans että löyty semmonen malli että sain viskon päätyn sopivan etäisyyden päähän syyläristä.

    Aikamoinen ero oli vastuksissa noiden välillä kun niitä käsin pyörittelin. Mutta luulisi tuonkin riittävän vakiomotin jäähdytykseen..
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kylläpä oli mukava kuunnella kasin lätkytystä pitkän talven jälkeen. :cool:

    Kuukausi enää ja sitten pääsee ajelemaan. :)
     
    ImpJay, Norri, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Noniin, viime vloppuna ajeltiin Craisu Qsamoon. Muuten män kaikki hyvin ja suunnitellusti, mutta lauantaina kun ajettiin tallista Craisu pois ja suoritin lyhyen koeajon, joutupa sitte toteamaan että eipä toimi tuo "uusi" (remanufactured) jarrutehostin.

    Elikkä siis tähän mennessä tarkistettua..
    -alipainetta 16-17in-hg tyhjäkäynnillä, 20in-hg kierroksilla.
    -takaisku (check valve) toimii kuten pitää.
    -uusi letku, ei vuoda alipainetta eikä mene letku luttuun.
    -ei vuoda nestettä eikä ilmoja ku ei kostu eikä pihise mistään.
    -pedaali on kova kaiken aikaa.
    -sammuksissa kun poljen jarrua muutaman kerran ja jalka jarrulla starttaan niin poljin menee hieman alaspäin kuten pitääkin.

    Siten sain toimimaan tehostuksen 3-4 polkaisun ajan kun poljin reilu 10 kertaa sammuksissa petaalia ja sitten kun lähti ajelee niin jonku kerran pelasi tehostus. Lisäksi pudiksella pitkän yht.jaksosen ajon jälkeen jarruttaessa pelasi 3-5 polkaisua ja sen jälkeen ei kertaakaan.

    Ideoita mistä vois johtua?
     
  8. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Palautuuhan polkimelta tuleva käyttötanko ihan ulos asti? Siis tehostajalta. Ettei ole liian pitkä tanko ja jättää tehostajan venttiilin "kiinni".
     
  9. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Se tankohan oli n. 15mm liian pitkä verrattuna alk.peräseen. Se mihin poljin.yläpäässä stoppaa, on jarruvalokatkaisin. Mä vaan laitoin rikkoja siihen sen korvakon alle että sain sen polkimen reiän sattumaan tehostimen käyttötangon reikään.

    Oisko siihen sitten jäänyt liian vähän löysää ja jäis kanittamaan se tanko.. pitääpä tsekata..
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Todennäkösesti on jäänyt kantamaan vähän..
    Siinä pitää olla pieni tyhjä liike, että tehostajan venttiili pääsee palautumaan täysin.
     
  11. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Otin sen jarruvalokytkimen korvakkoineen kokonaan pois. Nyt se tehostimen tanko tulee kyllä niin ulos ku voi. Tuli se kyllä aiemminki kun sitä mittailin. Ei se kummentunu yhtään. Vaihdoin lisäksi vielä eri takaiskunki ja eipä sekään mitään vaikuttanut.

    Pihalla kun ropasin sitä autoa ja sitten talliin ajaessa se tehostus pelasi jälleen sen 3 polkaisua..
    Äkkiä koeajolle ja sielläpä ei enää toiminutkaan.

    Ei nyt kyllä enää käsitä mikä helevetti tuon tekee. Alkaa jo hiipii mieleen että tehostin itsessään ois viallinen. Mut miksi se prkl sitten kuitenkin välillä pelaa.. :mad:

    Seuraavaksi pitänee käyttää pääsylkkyä irti vilkaista sitä tehostimelta lähtevää tappia että auttaisko sen säätö sitten mitään. En kyllä usko että vaikuttaa mut kokeillaan..
     
    Muokattu: 18.5.2019
  12. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    En tiedä menikö luulotaudin piikkiin, mutta kun tänään peräytin hieman sitä (ehkä puolisen milliä) tehostimen tappia joka painaa pääsylkyn mäntää niin pikaisella testiajolla tuntu pysähtyvän jo paremmin. Pitää kokeilla vielä joku päivä peräyttää vaikka puoli mm lisää..

    Erikoista että tuo vaikuttais tuohon toimintaan.. mut hyvä niin sillä alkaa vaan olla pikkuhiljaa konstit lopussa.

    Alipaineita mittailin uusiksi niin nyt näytti 18in-Hg tyhjäkäynnillä. Tällä kertaa oli moottori täysin lämmin ku olin enempi sillä ajanut..
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Eipä se enää parantunu jarrutusvoima kun sitä tappia eilen vielä hieman peräytin. Piru ku ei enää muista millaiset ne jarrut oli vielä kun se vanha tehostin pelasi. Nyt se pysähtyy jo jollain lailla, 80-90kmh vauhista taitaa parin pylvään välille saada pysähtymään, eli on se parempi kun alussa..

    Alkaa epäilys hiipimään että tuo pääsylkky on syypää, minähän sen hoonasin sievästi ja nakkasin uudet tiivisteet sisään. Jospa se ei se etummainen tiiviste pidä paineita tarpeeksi, takimmainen kyllä pitää kun ei vuoda ulos mitään.

    Taidan tilata -67 mallin kakspiirisen rumpujarrullisen pääsylkyn, samalla 1" porauksella ku entinen. Kai niissä nuo tehostimen pulttijako on aina sama?

    Passanneeko se leimaukolle että toteuttaa sen kaks piirisyyden niin että takaset on omassa piirissään ja etuset omassaan. Ois helpoin tuollai tehdä..
     
  14. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Passaa. Mä laitoin väliin jatkopalan ja takapiiri suoraan sylkyltä taakse. Etupiiri säily orggiksena ja siihen jakotukkiin vaan sokee 1/2 npt tulppa entisen takapiirin kohdille.
     
  15. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Juuri näin meinasin tehdä. Kiitos! :)
     
  16. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tuotanoinnii, mites se primääri/secondary piirit nyt sitten kannattaa laittaa? Primääri lähtöhän on käsittääkseni lähimpänä jarrupoljinta oleva ja secondary on se kauempi..

    Eikös se primääripiiri laiteta etujarruille tässä tapauksessa? Tai no voi kai sen laittaa takasillekki ku ei sillä pitäs kai suurta merkitystä olla..
     
  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Eli ensiöpuoli etujarruille on se takalähtö ja toisio on se etummainen takajarruille. Jos laitat toistepäin niin tulee takapainoset jarrut.
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Craisu sai männä vloppuna viimein uudet kesägummit eteen ja ihan valkosivuna jopa.

    Pesu, puunaus ja eiku Qsamon kylille cruisailee ympäri kylää. Pitipä oikein pari kuvaaki napsasta.. on se vaan makia ajella taas. :cool:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kyllä noilla jarruilla ajelee ihan helposti. Mulle kyllä riittäis tommosinakin. Laitamma kuitenki sen uuden pääsylkyn paikalleen jossain vaiheessa..
     
    Muokattu: 31.5.2019
    palontie, isalmela, ImpJay ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kurkkaapa vielä sen kuvapalvelun asetukset, mulla herjaa että palveluun ei saada yhteyttä. Näkyykö muilla?
     
  20. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Puhelimella näkyy hienosti, mut työkoneen palomuuri estää näkemästä..
     

Kerro tästä muillekin!