Akun siirto konttiin ja plussan toteutus konehuoneeseen

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja xarper, 8.10.2019.

  1. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    No vittu, nyt meni jakeluun. :oops:
     
  2. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Mihin tarkoitukseen tommonen neuvo on? Älä saatana tommosia neuvo. Joku uuvatti vielä oikeasti tekee noin.

    "Overdrivellä neuvottiin näin tekemään":p
     
    artsiracing tykkää tästä.
  3. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Kyllä se pelti ainakin jakeluverkko puistomuuntamoissa johtaa. Pj puolelle kuparit kiinni ja mebbi kisko myös muuntamon rungossa. Kj puolella omat kuparikiskot muuntamon rungosta, joista lähtee vielä muuntajan rungon maadoitus. Itellä camarossa akku peräkontissa miinus menee takapuskurin pulttiin. Apusimpukan pultista moottoriin ja moottorista koriin.
     
    Sounderi ja xarper tykkäävät tästä.
  4. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Metrin levyinen siivu millin peltiä on palttiarallaa 1000 mm2 et eiköhän siinä korissakin virta liiku aika kivuttomasti.
     
    Volvo_5.7, Diktaattori, Turbiini ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei se ongelma olekkaan siinä vaan se pistemäinen liitos, niitä saisi olla useampi.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Minkälaisia tehoja siellä pen puolella kulkee?
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Eiköhän tuo talven aikana selviä mitä tuo yksittäinen M10 pultti korissa maata varten aiheuttaa ongelmia, veikkaanpa kyllä ettei yhtikäs mitään.
    Konehuoneessa menee jostain rungon reiästä maapiuha sit lohkon kylkeen.
     
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuskin se käyntiin lähtö siitä jää kiinni, pääasia että kaapelit on paksuja ja liitokset hyvin tehtyjä eikä hapettuneita
     
    xarper tykkää tästä.
  9. Catiska

    Catiska 3rd gear

    En oikein ymmärrä miksi se tässäkään tapauksessa olisi ongelma? Se ei ole ollut ongelmana yhdessäkään autossa mitä olen nähnyt joissa akku on sijoitettuna takakonttiin. Ei omissa eikä muiden autoissa. Enemmän tuntuu että tästä koetetaan tehdä ongelmaa vaikkei ongelmaa ole olemassakaan.
     
    Sounderi ja xarper tykkäävät tästä.
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Hyvä että ongelmaa ei voi olla muidenkaan autoissa.
     
    Nikuzai ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Ehkä asiaa voi miettiä kuumien antamista sähköllä 1mm pelti tai 20mm pelti. Lämpeneekö molemmat yhtä helposti.
     
  12. f34

    f34 Gearhead

    Mitä enemmän liitoksia, sitä enemmän mahdollisia ongelmakohtia.
    Liitoksissa voi tulla hapettumia, varsinkin jos tehty huolimattomasti.
    Itsessään hyvin tehty liitos ei juurikaan lisää resistanssia.
    [​IMG]
    l= on johtimen pituus ja liitoksen kohdalla ei tule juurikaan pituutta.

    Teräksellä on n.10 kertaa huonompi johtavuus kuin kuparilla, mutta autonkorissa tulee kyllä poikkipinta-alaa.
     
    xarper ja Catiska tykkäävät tästä.
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Ei pitäs mut laitetaan nyt kuitenkin.

    Mikäli korin osat ovat kiinni toisissaan pistehitseillä ja saumat vanhoja, ruosteisia, hapettuneita, massaa, maalia, kittiä, yms. shittiä. lisäävät ne vastusta helposti.
    Hapettuneet pistehitsit eivät pinta-alaltaan pärjää oikealle maakaapelille.

    IS
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    jos on 10m leveää rainaa 0.1mm paksua niin sehän vastaa 1000mm2 poikkipintaa, mutta miten se yhdestä kohtaa liitetty kaapelikenkän liitos toimii isoilla Virroilla?
     
  15. Ville L

    Ville L 2nd gear

    Paljon tiukkaa tietämystä,,, Päävirtakytkimen toinen tehtävä on SAMMUTTAA auto esim onnettomuustilanteessa, siis jos ajetaan kilipaa ja monessa lajissa sääntökirjakin tuon vaatii.

    Mulla bracketti mopariin tuli moroson päävirtakytkin ja siinä ohjeet kerto että kytkimelle viedään isokaapeli päävirta (+) ja laturinvirta (+)

    Tämähän siis sen takia ettei auto jää käyntiin LATURIN varaan vaikka päävirtakytkin käännetään OFF -asentoon.

    En oo mikään sähkönero mutta itsekin pohtinut että ois fiksua laittaa maadoitus(-) puolelle päävirtakytkin mutta mites toi laturilta tuleva virta saataisiin simppelisti ja yksinkertaisesti "tapettua" ???
     
  16. Ville L

    Ville L 2nd gear

    Ja jollei hyvin perusteltuja järkeviä ideoita ilmene niin jatkan MOROSON ohjeiden mukaan uudenkin projektin kanssa eli päävirtakytkin plussapuolelle ja sinne vedetään myös laturin plussa.

    Niin ja se jäi mainitsematta että monessa rallimallin kytkimessä toi laturilta tuleva johto tulee omaan liittimeensä eli ei syötä virtaa startille menevään johtoon kun kytkin OFF-asennossa

    Perus motonet-biltema kytkimethän ovat vain kaksinapaisia....
     
  17. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Ei isoja mutta sitäkin tärkeempiä.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Taitaa olla hyvin hetkellisiä kuormia?
     
  19. f34

    f34 Gearhead

    Vastahan tuolla aikaisemmin perustelin:
    Itsessään hyvin tehty liitos ei juurikaan lisää resistanssia.
    [​IMG]
    l= on johtimen pituus ja liitoksen kohdalla ei tule juurikaan pituutta.

    Mutta kyllä tosiaan jos paksuus on vain 0,1mm ja riittävä virta, niin tokikin kiinnityspiste sulaa irti, mutta harvoin autossa on noin ohkaisia peltejä (edes uusissa japseissa) ja niin isoja virtoja
     
  20. -kk-

    -kk- Gearhead

    Eiv#ttu jotta tiette yksikertaisesta asiasta vaikkeeta...
    90-luvulla aikaa enne nettejä tää olis jo ollu tehtynä ajat sitten.
    Nyt vua porukka tirissee ja itkkee:).
    Liekkö tiällähi suurin osa porukkaa kohta syntyny vasta 90- tahi 2000-luvulla ku mittää uskalla tehä ite:p:p:p
     
    Sounderi, Diktaattori ja xarper tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!