Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Just nii,tää sota on hävitty.Mut jos sota valittajia vastaan ois viel voitettavissa.
    Motoparkille ja Alastarolle jatkoa... nää viherpiipertäjät vois muuttaa vaikka Syyriaan,siellähän on kaikki niin v..un hyvin.Joissain valtioissa on tärkeämpiäkin asioita,kun miten paljon mopo saastuttaa ilmaa tai kasvaako joka kunnassa voikukat samalla laajuudella.
    Nämä m...kut saavat tavallisen ihmisen raivonvaltaan.
    En sano enempää,sanat eivät riitä kertomaan.
     
    kuula tykkää tästä.
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Viherpiipertäjät saastuttavat tätä maapalloa itse enemmän kuin normaalit ihmiset ja syy tähän on se et Suomessa yhtä ihmistä kohti hiilijalanjälki on suurempi kuin päiväntasaajan luona asuvalla ja nyt viherpiiperöt meinaavat siirtää sieltä matuja tänne 62 miljoonaa, aivan oikein tämä ei ole vitsi vaan todella eu virallisissa papereissa lukee et tänne voitais asuttaa 62 miljoonaa matua.
    Siinä vaaditaan jo järkyttävää energian tuotantoa et 62 miljoonan väestö tässä kylmässä maassa pystyy elämään, siksi järkevin vaihtoehto olisikin siirtää viherpiiperöt ja muut idiootit sinne päiväntasaajan luokse niin tämä maa palautuisi jälleen normaaliksi.
    Jännittävää uutta vuotta vaan kaikille.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mahtava juttu , saahaan alastaroon katsomot täyteen
     
    Pertti K, LordMrFord ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  4. supo

    supo Gearhead

    Mielestäni syyskokouksessa on tehty jo tähän asiaan liittyvää työtä eli haluttu ainakin autot pois FIA:sta EDRS systeemin puolelle,olenko ymmärtänyt oikein?Annettu ainakin lupa neuvotella eli kisojen virallinen EM-arvo pois?
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  5. turbo

    turbo 3rd gear

    FHRA:n on välittömästi tehtävä Pöyryn selvityksen pohjalta oma oikaistu versio, jossa polttoainemäärät yms epätarkkuudet on korjattu. FHRA tietää tarkkaan aiempien kisojen osanottajamäärät ja kattojärjestöllämme pitäisi olla tarpeeksi tietoa oikaisua varten. Myös AKK:eek:n on oltava yhteydessä.

    Nyt on kiire valittaa. Kaikki voivat, mutta erityisesti FHRA:n valituksella on painoarvoa.

    Hakemuksesta on kuulutettu Loimaan kaupungin ilmoitustaululla 4.12.2017 – 3.1.2018. Kuulutus ja julkiset hakemusasiakirjat ovat lisäksi luettavissa osoitteessa www.avi.fi/lupa-tietopalvelu.

    Muistutusten ja mielipiteiden esittäminen


    Niille, joiden oikeutta tai etua asia saattaa koskea (asianosainen), varataan tilaisuus tehdä muistutuksia lupahakemuksesta. Muilla kuin asianosaisilla on mahdollisuus ilmaista mielipiteensä asiasta.

    Kirjelmässä pitää mainita muistuttajan nimi, osoite sekä kiinteistön nimi, RN:eek:, kylä ja kunta tai kiinteistötunnus ja hakijan ja toiminnan/hankkeen asian nimi sekä Dnro ESAVI/7738/2016.

    Muistutukset ja mielipiteet on toimitettava viimeistään 3.1.2018 ensisijaisesti sähköistä muistutuslomaketta käyttäen www.avi.fi/muistutus postitse (Etelä-Suomen aluehallintovirasto, PL 150, 13101 Hämeenlinna) tai sähköisesti (ymparistoluvat.etela@avi.fi).

    1. Siis 3.1.2018 mennessä eli melkein eilen pitää olla tuonne yhteydessä ja toimittaa valitus/ilmaista mielipide.

    2. Loimaan kaupungilta pitää vaatia asian käsittelyä uudestaan oikean tiedon valossa - siis FHRA:n olla yhteydessä sinne ja toimittaa oikaisu!!!

    3. Tämä oikaisu pitää sitten lähettää myös yviin ja Pöyrylle ja vaatia heitä korjaamaan virheellinen raportti.

    4. On kohteliasta lähettää se myös Tupalalle tiedoksi.

    Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. Sinunkin pitää toimia tässä asiassa asutpa sitten missä tahansa. Pääset valittamaan www.avi.fi/muistutus

    PS Tuossa edellä on 31 sivun verran heitetty kirveitä kaivoon, eikä ole tehty muuta kuin tuhlattu aikaa. Olisi ennemmin kannattanut lukea asiakirjat ja käyttää sama energia valittamiseen ja mielipiteen ilmaisemiseen oikeaan osoitteeseen.
    Kaikki asiakirjat löytyvät täältä:
    https://tietopalvelu.ahtp.fi/Lupa/Lisatiedot.aspx?Asia_ID=1322879
     
    qwerty123, jknR, shr1 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. pantera

    pantera Double Gearhead

    Yks seikka mua jaksaa hämmästyttää tässä episodissa ja se on osapuolten radiohiljaisuus.
    Varmasti niin FHRA'n väki , ja ratayrittäjä lukee näitä ASIAKAS kommentteja.
    Niin , mehän olemme kaikki ratayrittäjän ja FHRA'n asiakkaita, ainakin potentiaalisia sellaisia ja aivan käsittämättöman typerää on antaa negatiivisen kirjoittelun kasvaa näihin mittasuhteisiin ilman mitään tiedottamista.
    Itse toimin palvelualalla ja asiakastyytyväisyyden mittaaminen ja mahdollisten reklamaatioiden hoito prioriteeettilistan kärkiasioita.
    Vaikkakin asialle saataisiin hyvä lopputulos, vahinkoa on jo syntynyt, kaikille osapuolille ja joka päivä syntyy lisää kun tiedottamista ei ole.
     
    Muokattu: 1.1.2018
    Pertti K, JuhaKuu, pile ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Asiakastyytyväisyys on ollut nähtävillä. Ainakin EM kisojen katsomossa.
     
  8. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Joo siellä oli kiva istuskella ja katsella radan siivousta 70e kokoaikalipulla.
    Päivälipun ostaneet pääsi sentään sunnuntaina ilmaiseksi sisään, kokoaikalipun ostaneena sain "vittuilut niskaan"
     
  9. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Pantera:"aivan käsittämättöman typerää on antaa negatiivisen kirjoittelun kasvaa näihin mittasuhteisiin ilman mitään tiedottamista."

    Jos nämä osapuolet ovat yhteistyössä niin olen täysin samaa mieltä Panteran kanssa.
    Jos eivät niin vielä typerämpää.
    Ilmeisesti tässä odotellaan Euro Jack Potin voittajaa joka rahoittaisi koko systeemin.

    Ps. Tein Turbon viestin mukaan AVI:lle valmiin lomakkeen mukaan mielipideilmoituksen. Tekstiä tuli perusteluineen kokonainen sivu.

    Kuitenkin loppupäätelmä ja esittämäni asia oli että vaadittujen toimenpiteiden rahoituksen selvittäminen. Lähdetietojen oikeellisuuden varmistaminen ym. on aikaa vievä prosessi, jonka vuoksi päätös Drag Racingin lopettamista koskisi vasta v.2020 jälkeistä aikaa, mikäli vaadittuja tai mahdollisesti kevennettyjä vaatimuksia ei ole saatu toteutettua.

    TEHKÄÄ NYT KAIKKI TÄHÄN FOORUMIIN KIRJOITTANEET SE MIELIPITEEN ILMAISU. SE ON TÄLLÄ HETKELLÄ AINOA KONKREETTINEN TAPA VAIKUTTAA.
    Kyllä näillä asiallisilla mielipiteillä kuitenkin on määrätty painoarvo.
     
  10. shr1

    shr1 Gearhead

    Mielipide ilmaistu!
     
  11. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    En haluais olla pessismisti, mutta erikoiselta tuntuis yksityishenkilöiden valitukset siitä, että yrittäjä haluaa luopua jostain toiminnasta toisen kannattavamman toiminnan turvaamiseksi.
    Vaikkakin perustelut on osittain vääriä ja keksittyjä.

    Siitä varmaan voi jättää valituksia, että se mutkaradan toiminta se vasta riskaabelia onkin ja se pitää lopettaa.;)

    Yrttäjän ei kannata investoida tuottamattomaan toimintaan, mutta hullua se olis toistenkaan yrittäjää rahoittaa kun jatkosta ei olis kuitenkaan minkäänlaista varmuutta. Eikä sitä sijoitusta sais ikinä takaisin.
     
    Rockmaple, Pate-68 ja stana tykkäävät tästä.
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Eiköhän se riitä että yhden kerran asiallisesti huomautetaan, että jossakin tapaukseen liittyvässä asiakirjassa on mahdollisesti harhaanjohtavaa tietoa. Ei tässä huutoäänestys kuitenkaan ole kyseessä.
     
  13. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Fhra kokoontuu 11.1.2018 miettimään asiaa että pitäiskö tehä jotain. Johtohahmo/ hahmoja lomalla yms. Eli ei mitään kiirettä....
     
    superbird tykkää tästä.
  14. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Ja vastine pitää antaa 3.1.2018 mennessä.
    Ei mitää kiirettä...
     
    dart -66 ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  15. turbo

    turbo 3rd gear

    Jokainen voi ilmaista mielipiteensä, jossa kertoo esimerkiksi
    - Pöyryn selvtyksessä esiintyvien poltto- ja voiteluainemäärien olevan ylitseampuvia
    - Kuinka hyvin itse otaa Alastarossa ympäristöasiat huomioon
    - Kuinka vastuullisesti käsittelee poltto- ja voiteluaineita
    - Kuinka erinomaisesti ratayhtiö on toiminut vahinkojen minimoimiseksi (esim käydään kisojen jälkeen tarkastamassa jokainen varikkopaikka)
    - Ajaa tarkasti kontrolloidulla polttoaineella, joka on... (Bensiinin käyttö lienee vähemmistönä)
    - Miten modernia kalusto on ja viimeistelyltään näyttelytasoa (Ruostekin on maalattua. Vanha kori, mutta uudet osat jne)
    - Millainen taloudellinen vaikutus harjoitus-/kilpailumahdollisuuden poistamisella olisi:
    * Alastaron matkailulle ja yrittäjille
    * Oman alueen yrittäjille
    * Omalle yritykselle (moni tiimi on yhtiömuotoinen)
    - Miten on huomannut varikolla muiden hoitavan asioita
    - Kuinka pahoillaan on, että Pöyryn asiantuntemus Drag Racingista on ollut noin vaatimatonta ja ettei meidän kattojärjestöä/kilpailunjärjestäjän asiantuntemusta ole käytetty hyväksi
    - Milaisia ympäristövaikutuksia siitä seuraa, kun joutuu harrastamaan lajia lauttamatkan takana Tierpissä
    - Mikäli nykyinen taso ei ole riittävä, niin varataan riittävä siirtymäaika, jonka aikana voidaan hankkia rahoitusta ja asteittain parantaa ympäristön suojaamista
    - jne

    Tuossa ihan äkkiä mieleen tulevia asioita.
    Mitä enemmän mielipiteitä tuonne lähetämme, sen paremmin viestimme ryhmänä menee perille.
     
    Pertti K, dart -66, Mikkis ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Ainoa palstalainen jolla riittää asiantuntemus on kojootti. Toivottavasti hän häikäisevällä tietotasollaan sokaisee kaikki päättäjät laittamaan rastinsa kiihdyttelylle suotuisaan ruutuun.
     
  17. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Vain yksikö saisi asiallisesti huomauttaa ? Kukahan tämä saisi olla ?. Kyseisellä ajatuskannalla mitään julkista keskustelua tai virallista mielipiteiden ilmaisua ei tarvita.

    Tässä kyllä pahasti arvioidaan asiallisten mielipiteiden vaikutusta. (Tällä foorumilla annettujen mielipiteiden arvon voi kyseenalaistaa, ainakin jos halutaan vaikuttaa lopulliseen päätökseen.)

    Siksi on myös ihan virallisia kanavia. Niissä kylläkin esiinnytään ihan oikealla nimellä, eikä nimimerkin suojassa, joka antaa mahdollisuuden vaikka minkälaiseen paskanheittoon.
    En usko että päättäjätkään ovat ihan pöllöjä ja vertaavat annettuja mielipiteitä "huutoäänestykseen".
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    En ihan kirjaimellisesti tarkoittanut ettei mielipidettään asiaan saisi esittää kuin yksi henkilö. Aktiivisimmat ovat jo toimineet, enkä usko että sivullisten (= tässä tapauksessa ulkopaikkakuntalaisten) yksityishenkilöiden mielipiteille kovin paljon painoarvoa annetaan vaikka niitä olisi paksumpikin nippu.
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  19. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Myös tässä, kuten monessa muussakin asiassa on kaksi puolta.
    Ympäristöaktivistit eivät näe DragRacingissa kuin negatiivisia asioita.
    Mm. ympäristölautakuntien tehtävänä on suositella toimenpiteitä joilla pienentää ympäristöriskejä.
    Muiden instanssien on vastapainoksi tuotava esiin myös Drag Racingin yhteiskunnalliset hyvät puolet.

    Kärjistettynä esimerkkinä tieliikenne kuolemat .(en vertaa tapahtumana vaan periaatteena)
    Ihmiselämän arvo on mittaamaton rahalla mitattuna. Miksi siis tieliikennettä ja autoilua ei lopeteta kokonaan. Samoin lääkeaineet, toisilla on vakavia sivuvaikutuksia. Em. asioillahan on kuitenkin myös yhteiskunnallisesti merkittäviä hyviä puolia.

    Niin myös Drag Racingissa on tälläkin foorumilla esitettyjä hyviä puolia. Alueen matkailulle ja elinkeinoelämälle, tukea koko maan nuorisokasvatuksellista harrastusta, suomi imago = kansainvälisiä mestaruuksia. jne.

    Kysehän ei ole siitä että mitään ympäristörikoksia olisi tapahtunut.

    Kukaan ei aseta kyseenalaiseksi Tupalan oikeutta päättää yrityksensä tavoitteista tai investoinneista.

    Kukaan ei vastusta alueen kuntien ympäristöriskien pienentämistä.

    Ympäristöriskejä voidaan pienentää Pöyryn esittämillä toimenpiteillä. Eli Drag Racingista luopuminen, suurien polttoainemäärien ja kitkansääntelyaineen takia.
    Mutta on myös muita tapoja pienentää ympäristöriskiä.

    1. Ennalta ehkäistä esim. polttoainevuotojen konkretisoituminen. Polttoaineiden käsittely, astiakohtaiset rajoitukset, säilytys, moottorivaipat. Ohjeistus ja tehokas valvonta.

    2. Ohjeet ja suunnitelmat "mitä jos kuitenkin" miten nopeasti polttoainevuoto ja mahdollisesti saastunut kohta saadaan eliminoitua. Kalusto ja toimintaohjeet.

    3. "Liipaisu" kuka päättää toimenpiteistä, ennalta laaditun ohjelman puitteissa mahdollisen. vuodon tapahduttua. Organisaatio ja ennalta määritellyt hälytysrajat.

    Kitkan sääntelyaineen koostumus ja vaarallisuus (vaarattomuus) on mielestäni jo todettu Pöyryn ja VTT;n raporteissa.

    Olen jyrkästi erimieltä Rockmaplen mielipiteestä siitä ettei "sivullisten = ulkopaikkakuntalaisten" mielipiteillä, jopa faktoilla olisi painoarvoa. Ovatko FHRA, kisatiimit ympäri suomea ja useat tuhannet katsojat sivullisia, jotka eivät saisi tuoda myös viranomaisille omia näkemyksiään hyvistä puolista,

    On erittäin oikeutettua tuoda esiin myös yhteiskunnallisesti hyvät puolet.

    Siksi olen esittänyt mielipiteessäni jo aiemmin mainitsemani seikat:
    Koska vaadittujen toimenpiteiden rahoituksen selvittäminen, lähdetietojen oikeellisuuden varmistaminen ym. on aikaa vievä prosessi. Tämän vuoksi päätös Drag Racingin lopettamista koskisi vasta v.2020 jälkeistä aikaa, mikäli vaadittuja tai mahdollisesti kevennettyjä vaatimuksia ei ole saatu toteutettua.
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  20. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Minun mielestäni riittää riskien poistamiseksi että kisa-aikana paikalla päivystää pyöräalustainen kaivinkone, lavallinen kuorma-auto ja imuauto.

    Jos sitä öljyä tai polttoainetta hiekalle joutuu, on saastunut maa-aines mahdollista 10 minuutissa kauhoa lavalle. Eikä kerkee syvälle siinä ajassa. Myös öljynerotuskaivojen pinnalta voisi inan imaista aina sillon tällön koska siinä se pinnalla kelluu vaikka satais 10 päivää yhteen soittoon. Se on öljynerotuskaivo. Ei joudu hulevesiputkeen öljyjä ja se putki voi purkaa itsensä paljon lähemmäksi kuin 2 km.

    Lisäksi ulkomaiset tiimit perehdetytetään kuinka jäteöljyjen kanssa toimitaan. Pöyryllä kun on se käsitys että he kaatavat öljyt metsään. Vittu mikä raportti.
     

Kerro tästä muillekin!