Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Itsehän juuri mainitsit, että vika on ollut omistajissa, kun eivät ole sijoittaneet rataan tarpeeksi rahaa. Kysympä sijoittaisitko itse rahasi, jos yhteistyökumppani ensin lupaa kisat ja hetkeä myöhemmin siirtääkin ne aivan muualle aikas reilua. Motoparkissa on ollut samat 10 melupäivää kuin Alastarolla ja kokolailla saman aikaakin ainoa ero oikeastaan se, että juhannuksesta 4viikkoa hiljaisuutta. Itse aloin seuraamaan kisoja -80 luvun puolivälissä ja vuodesta -94 vuoteen 2010 tuli kierrettyä lähes joka kisa mutta luokat muuttuivat braketiksi ja hommaan tuli rahastuksen maku joten sen jälkeen ollut hieman hiljaisempaa sillä saralla ja taitaa pysyäkkin, koska eräiden mielipiteet ovat jotain sellaista mitä ei pitäisi esiintyä näinkin pienen lajin piirissä sääli sinänsä, että yhteistyö onkin tietyille ihmisille myrkkyä vai mitä aunus
     
  2. fishbone

    fishbone Gearhead

    hyvä että mennään eteenpäin rata-asioissa mutta silti ihmetyttää kun joku aina jaksaa vääntää!mikä tässäkin nyt taas on?väärä paikka,pitkä matka?voi ristus.
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Juuri näin.
    Se että lajilla on kansainväliset mitat täyttävä areena millä voi kilpailla ja harrastaa, ilman muuta ruokkii pitkässä juoksussa myös niitä ratoja, jotka eivät kuitenkaan ole EM-tasoa.
    Tämä logiikka perustuu siihen että jos/kun meillä on areena missä järjestää isoja ylikansallisia kisoja, se ruokkii lajia itsessään ja pitää lajin ”kartalla”/kasvussa.
    Eli lajin näkyvyys on sitä kautta suurempi ja sitä kautta tulee enemmän uusia harrastajia ja lajin markkinointi mahdollistuu paljon kattavammin.
    Tämä hanke tulee siis ruokkimaan myös Motoparkkia ja pitämään sen ”pään pinnalla” pitkässä juoksussa.
     
    pinola tykkää tästä.
  4. supo

    supo Double Gearhead

    Pientä rauhoittumista asiaan eli KAUHAVA HOMMA on hyvä sen kaikki ymmärtää!Mutta otetaan homma oikeasti haltuun eli ei auta muumimaailmat ja muut muualla olevat aktiteetit sillä vain sillä on merkitystä mitä siellä itse kisassa tapahtuu eli onko meidän tuote kunnossa kaikkine palveluineen eli nyt pitää olla muuta kuin nyt on ollut tarjolla eli suurta show:ta koko ajan niin radalla,selostuksissa sekä väliohjelmilla kun tulee se siivoustauko sillä jos homma jatkuu kuin viime aikoina esim.edellinen EM-kisa jossa jopa vedettiin topikoilla yhdellä radalla jne niin loppuu ne uudestakin paikasta katsojat sekä että on oikeasti kunnon katsomot sekä kunnon anniskelu/ruoka teltat/pisteet nimittäin nyt pitää oikeasti panostaa kisatapahtumaan!Nyt on onnistuttava ensimmäisestä kisasta elokuussa 2018 sillä pettynyt lipunostaja ei tule enää uudelleen!Ps.Kunnon mainostus paikkakuntien oikeissa medioissa eikä jaa kaverin sivuille facessa!Ja ne livelähetykset pois niin tulee immeiset paikanpäälle pitempääkin!
     
    MIAMIDRAGRACING, GS ja Mudracer tykkäävät tästä.
  5. GS

    GS Gearhead

    Juuri näin.
    Loistavatkaan puitteet eivät itsessään tuo paikanpäälle katsojia pitkässä juoksussa, vaan tarjottu tuote pitää olla sellainen että kalenteriin Drag Racingille pyhitetty viikonloppu, muutaman sadan kilometrin ajosiivu paikanpäälle ja lipun ostaminen myös antaa katsojalle jotakin. Eli antaa enemmän kuin ottaa.
    Lipunostaja on oikeasti se Drag Racinginkin KUNINGAS, vaikka tätä faktaa niin kovin harva varsinkin lajin sisällä tuntuu ymmärtävän.
    Se on kuitenkin niin että katsoja on pitkälti se ”mahdollistaja”, joka mahdollistaa sen että meillä on toimivat ja laadukkaat suorituspaikat ja lajilla elinmahdollisuuksia.
    Jos homma kusee katsojan näkökulmasta.....katsojan jolle on kyllä tarjolla v.-2018 paljon muitakin vaihtoehtoja kuin kovalla lipun hinnalla istua perse hiekassa ja katsella tyhjää rataa, niin lajilla ei tällöin ole sisäänrakennettua kasvupotentiaalia olemassakaan.
    Drag Racing on ja tulee aina olemaan laji jossa on moottori/tekniikkarikkoja ja sitä kautta radan puhdistustaukoja, mutta tämäkin voidaan ottaa ohjelmallisesti haltuun jo ENNEN kisojen alkamista ja suunnitella asiat niin että homma toimii myös maksavan yleisön näkökulmasta.
    Uusi rata toki ihan itsessäänkin luo nostetta joksikin aikaa, mutta siihen ei nyt todellakaan ole varaa että pelkästään sen varaan voidaan laskea kovin montaa vuotta eteenpäin.
    Laji tarvitsee kipeästi lisää sisältöä itse kilpailutoimintaan ja ammattilaisten osaamista siitä miten luodaan yleisötapahtumia.
     
    TwistOla ja supo tykkäävät tästä.
  6. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Pikku vinkki nyt kun laji on kovassa nosteessa.KÄSIOHJELMA!!
    30 vuoteen ei ole saatu saatana käsiohjelmia mitkä on joka peräkylän jokkiskisoissakin.
    Siitä pystyy lajiin vihkiytymätönkin opiskeleman perusasiat/seuraamaan kilpailunumerolla edes vähän kilpailun kulkua/luokkia.Samaten ne 30v.palvelleet äänentoistokamat+näyttötaulun ohjaimet kannattaa uusia.Nuo ongelmat ovat seuranneet lajia aina Motoparkin avauskisasta lähtien aina tähänpäivään saakka.Aina on kuulutus mykkänä tai ainakin toinen näyttötaulu pimeänä.Loppukevennyksenä vinkki että kun tuo alkoholilaki on päivitetty niin kannattaa miettiä myös sitäpuolta jos kisat kerran suunnataan YLEISÖLLE!
     
    LordMrFord, rude1, supo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Näin etelän vetelänä odotukset korkealla, eikö se ole niin että pohojammaalla tehdään asiat isosti...

    Mutta joo, nyt on mahdollisuus parantaa oheistoimintaakin, kuten jo edellä mainittu. Puhdistustauot "käytetään hyväksi" muutenkin kun kehumalla metrilakua ja oikeasti panostetaan yleisön viihtyvyyteen.
    Käsiohjelma on hyvä idea, ei sen tarvitse olla kun hyvin tehty taiteltu A4 jonka saa ottaa lippuluukuilta halutessaan mukaan.
     
  8. Keme

    Keme Gearhead

    Joo, tollai saa ihan hyvin lajin kuin lajin täysin näkymättömäsi 2010-luvulla. Tai kai ne vanhat parrat käy katsomassa ekan kisan ja mutisemassa, ku ketää ei oo missää. Sillä rahalla millä mainostaa niissä lukemattomissa "paikkakuntien oikeissa medioissa" saa sähköisessä mediassa oikeasti näkyvyyttä, jos tekijät tietää mitä tekee. Ehdottomasti myös kunnon livelähetykset, koska sitä kautta voi tulla paikan päälle uusia katsojia tulevina vuosina.
     
  9. supo

    supo Double Gearhead

    Tästä on selvää faktaa eli nyt ollut "mainostus" sähköisessä mediassa ja paikkakunnan immeiset ei tiedä että kisat on jo käynnissä kun ei enää ole missään mainoksia tapahtumapaikan läheisyydessä olevilla paikkakunnilla.Mutta tästäkään ei kannata jatkaa tämän pitempään sillä täällä ei johda minnekkään.
     
  10. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Nyt kun asiassa on tapahtunut uusi käänne, niin löytyy epäileviä tai sitten tyytyväisiä. Kukin aiempien olettamuksiensa mukaan.
    Mitä enemmän asioiden taustoja tutkii niin sen myönteisemmältä kyseinen hanke alkaa vaikuttaa.
    Toki avoimia kysymyksiä ja epävarmuustekijöitä on vielä paljon.

    Koska FHRA:n tulolähteinä on ollut perinteisesti ACS:n ja Nitrojen lipputulot, niin tämähän edellyttää alueen aitaamista ja / tai kokomittaiset katsomot stripin matkalle joihin mksavat katsojat sijoittuvat. ? Miten kulku muihin alueella oleviin toimintoihin vrt. vastaanottokeskus.
    Kauhavan vastaanottokeskuksessa kirjoilla on tällä hetkellä 367 henkilöä. Heistä 307 asuu laitosmajoituksessa LSK Business Park Oy:n alueella (29.9.2017)
    Tämä varmaan on helpoimmin ratkaistavia asioita.

    Toinen asia on aikataulu. ( puoli vuotta suunniteltuihin ensimmäisiin kisoihin) Voiko sitä ihan yks kaks perustaa moottoriradan ilman mitään lupia ja selvityksiä. Kun tuntuu että aiemmatkin radat kuristetaan hengiltä kaikenmaailman lupa ja valituskierteillä.

    Kolmas asia on raha. Laadukkaan stadionin rakentaminen ei ole ihan halpa juttu. Kyseisellä ryhmällä, alueen elinkeinoelämällä ja kunnilla on kuitenkin uskoakseni riittävät resurssit tähän jos halua vaan on. Tämän hetken valossa näyttää että pohjanmaalta sitä löytyy.

    Neljäs asia on kiihdytyskilpailujen kustannusten ja riskien oikeudenmukainen jako. Hyvin mennessä kaikki voittaa. Huonosti mennessä kaikki kärsii.

    Aiemmissa viesteissä paikkaa ja hanketta on verrattu Tierp:iin ja kieltämättä yhtymäkohtia onkin hyvin paljon. Uskon että jos nyt esitetyt kaavailut toteutuvat niin laji lähtee "uuteen kukoistukseen"
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Sotilaslentokentälle ei tietenkään voi tuosta vaan kävellä.

    Aidat on siellä edelleen.

    Samalla tavalla toimi Lentäjien Juhannus -tapahtuma sen reilu 50 vuotta.

    Mailin kisat on siellä jo ajettu, olikohan pari kolme vuotta sitten.

    Nyt sitten lyhyempää rykäisyä.
     
  12. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    "Lipputuloista mää vaan huolissani olen"
    Ei kai tää yhteistyökumppani (pelkästään) ihan aatteen tai hyväntekeväisyyden takia tähän ole lähtenyt

    Olikohan nää aikaan kun alue oli puolustusvoimien. Nykyään se ei taida olla edes"sotilaslentokenttä"

    Ilmeisesti mamut saa sitten ilmaiset rintalätkät jos kerran asuvat "aitojen" sisäpuolella. Vai kustantaako Migri pääsyliput ?

    Puolustusvoimien aikaan ei varmaan tilaisuuksiin tarvittu aitoja vahtiin ulkopuolisia järkkäreitä, eiköhän varusveikot ollu ihan käskystä.

    Kun en tunne minkälaiset aidat ja kuinka laajalla alueella ne ovat niin paha sanoo. Mutta jos on 450 ha aidattua niin voi olla vaikeaa löytää harrastajakunnasta tarpeeksi vapaaehtoisia järkkäreiks. Eikä ne urheilu- tai nuorisoseuratkaan ilmaiseksi niitä lähde valvomaan.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin,

    pääset sinäkin Helsinki-Vantaan lentokentälle tuosta vaan.

    Senkun kävelet sinne. Tai menet paikallisjunalla. Tai omalla autolla tai vuokra-autolla.

    Mutta et sinä sinne kiitoradalle pääse tassuttelemaan, mistä lentsikat nousee ilmaan.

    Sotilaskotiin ja esimerkiksi hotelliin pääsee ihan vapaasti. Toki maksaa pitää, jos siellä jotain tilaa. :)

    Sama juttu kisa-alueen kanssa. Niin se on aina ollut ja niin se tulee aina olemaankin.
     
  14. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Mää en sinne Helsinki-Vantaan kiitoradalle haluais mennäkään. Lentokoneiden nousua ja laskua nääs pääsee seuraamaan muualtakin kuin kävelemällä kiitoradalla.

    Ei kisojen aikaan stripillekään pääse tassuttelemaan. Ulkopuolelta kyllä katselen kisaa. Jos pidetään kiinni siitä että kilpailun seuraamisesta tulisi jotain korvausta maksaa järjestäjille, niin tämä maksullinen alue on varmaan muu kuin aidattu kiitorata tai strippi.

    Kauhavallekin pääsen omalla autolla tai vaikka junalla, samoin kuin Helsinkiinkin. Mutta en ymmärrä miten se tähän liittyy.

    Kisa-alue on aivan eri asia kuin pelkkä kiitorata tai strippi. Sen alueen rajoja tässä vain olen koettanut hahmottaa.

    C5_Z06 sanoo "Sotilaskotiin ja esimerkiksi hotelliin pääsee ihan vapaasti. Toki maksaa pitää, jos siellä jotain tilaa. :)

    sama juttu kisa-alueen kanssa. Niin se on aina ollut ja niin se tulee aina olemaankin."


    Ymmärsinköhän nyt ihan oikein? Kisa-alueelle pääsee ihan vapaasti aivan kuin sotilaskotiin, mutta jos kisa-alueelta ostaa makkaraperunat tai metrilakua niin toki pitää maksaa ?? Mutta kisojen seuraaminen on maksutonta.
     
    Muokattu: 30.3.2018
  15. f-85

    f-85 Gearhead

    Tokihan katsojia laji tarvitsee mutta pidetään huoli myös kisaajista että katsojilla olisi katsottavaa. Sekään aina niin itsestään selvää ole.
     
    supo ja et1133 tykkäävät tästä.
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Oletko ikinä käynyt isoissa yleisötapahtumissa, esim. Festareilla? Kummasti kaupunkien keskustat ja kaikenmaailman heinäpellot saadaan rajattua niin että vain maksavat asiakkaat näkevät esiintyjät, ei nyt tehdä yksinkertaisesta asiasta liian vaikeaa.
     
    Inlinee ja et1133 tykkäävät tästä.
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ootko mitenkää tutkinu asiaa?

    Se some ei ole läheskään kaikissa tapauksissa vaikuttavin kanava, ehkä jonkunsortin näennäistä näkyvyyttä saa mutta mainonnan täytyy olla kiinnostavaa ja taitavaa että ihmiset kiinnostuu asiasta kun sieltä somesta tulee kauheesti sisältöä silmille koko ajan. Monen firman some mainontakin on surullista tossa suhteessa.

    Mut livelöhetyksitä samaa mieltä, niitä ei oikeen voi jättää pois nykypäivänä. Ne toimii kiinnostuksen herättäjänä vaikka tosin sekin on totta että nykyään on telsut ja äänivehkeet niin hyviä että ihmiset voi jumiutua livelähetysten ääreen eikä tulla paikanpäälle.
     
    Muokattu: 30.3.2018
    artsiracing tykkää tästä.
  18. pile

    pile Gearhead

    Just noin . Varmasti tää aitaus asia on hallinnas , veikkaan että ei ole ihan se suurin ja haastavin asia tuossa koko kokoonpanossa.
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Näin, eli kyse on promillen osien marginaaliongelmasta parhaimmillaankin, eikä edes kovin oleellinen juttu tänä päivänä kun rannekeliput on keksitty.
    Yksi isoimmista jutuista on radan molemmin puolin oltavat viihtyisät katsomot ja niiden läheisyyteen keskitetty ruoka ja juomatarjonta ”Ameriikan malliin".
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  20. latehr

    latehr 1st gear

    Tuosta aita jutusta... jollei niitä olemassa olevia ole tässä nelisen vuotta lentosotakoulun toiminnan jälkeen purettu (ja miksi olisi), niin toi lentokenttä ja siihen liittyvät alueet ja sitten varuskunta alue (missä ne maahanmuuttajat) on erikseen aidattu ja erotettu toisistaan.
    Näin se ainakin oli kun oman palvelus ajan tuola ko paikassa vietti.
    Erikoista että entisen sotilaslentokentän aidoista saadaan kovasti hämmästelyä aikaiseksi, kun nykyisiin kisa paikkoihin pääsee halutessaa sivusta mettien kautta vain kävelemällä
     
    Herje tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!