Aloittelija opiskelee - 77 Lincolnin tavoille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja isalmela, 11.6.2017.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    No mä pienoismalleista poistin muovista maalia aikanaan asetonilla... Voisko toimia?!
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kiitoksia vinkistä! Minäpä kokeilen lähipäivinä ja raportoin tuloksista :)
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Onko se muovi kiiltävää? Jos on eikä naarmutttamatta saa maaleja pois, niin kiillottaa sitten operaation jälkeen sen muovin uudelleen.
     
  4. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Kynsilakanpoistoaine on asetonia.

    Sulattaako jarruneste muovia, lähtiskö sillä?
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    No ilmankos! Yritin tänään asetonilla ja rätillä irrottaa maalia. Sama tulos kuin kynsilakanpoistoaineella, jonkin verran maalia lähti mutta muovi meinasi ruveta sulamaan ja pehmenemään. Viisasten kivi on siis vielä löytymättä.

    Jotain sain tänään kuitenkin aikaiseksi! Viime syksynä reistaamaan alkanut valokatkaisija (jonka sain tilattua uuden tänä keväänä) on nyt vaihdettu :D Oli niin valoisaa etten päässyt mittarivaloja testaamaan, mutta uskoisin että vika korjautui. Kojelaudan sisältä tippui kierrejousi ja bakeliitin murusia jo ennen kuin sain katkaisijan nyrkkiin :p Tehtaan Shop manualista oli taas kerran valtavasti hyötyä, en olisi varmasti saanut katkaisijaa muuten irti kojelaudasta. Tässä vielä "tunnelmakuva":
    [​IMG]
     
    vellu61, 12345678910, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Syitä tomimattomiin mitarivaloihin näkyvissä.
     
    isalmela ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  7. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kuuluukohan tämä sinne noloa tunnustaa - ketjuun? Se maalin sotkema muoviosa näyttää olevan kiinteästi kiinni tuossa koko takavalorampissa. Tympäisi sen verran ne valkoiset maaliroiskeet siinä muoviosassa, että laitoin ne piiloon mustalla permanent-tussilla. Äkkiä katsottuna siistimpi, ja ilman asetonin sulattamia karheampia kohtia siitä olisi tullut aivan kohtuullinen! Hys hys nyt äkkiä hiljaa ettei kukaan tosiharrastaja vaan kuule, että siellä kädettömät merkonomit pilaavat autoja ;)
     
    Powerstroke ja f34 tykkäävät tästä.
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    Pientä reissuakin taas, käytettiin tytärtä ensimmäisen kerran vesillä Hailuodossa.

    Oulunsalon lauttarannassa:

    [​IMG]

    Nostokyky ei ihan riitä:

    [​IMG]

    Marjaniemi:

    [​IMG]

    Parkissa:

    [​IMG]

    Hailuodossa lauttarannassa:
    [​IMG]
     
    vellu61, miguelo, 12345678910 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kiva katsella näitä kuvia täällä harmaassa toimistokuutiossa, täällä ei näy kun likainen mokkamasteri ja kalju insinööri.

    No, kaksi aamua kesälomaan, ajellaan varmaan tosta ohi, pitänee pistäytyä ihailemassa maisemia. BTW, ens viikolla sitten sataa.
     
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    Nautihan lomasta ja muista varoa sorsastajia jos liikut Hailuodossa 20.8. jälkeen. Ne ampuu siellä päissään kaikkea mikä liikkuu :rolleyes:
     
  11. isalmela

    isalmela Gearhead

    Käytiin Lincolnilla vielä Koiteli-Huttukylä-Purontie makkara- ja maisemakierros

    [​IMG]
     
    vellu61, Holley, miguelo ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    On kuin edelfeltin teos.
     
    Jussi289, miguelo, riviera56 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tänään oli opettavainen päivä ja Lincolnikin edistyi pikkuisen. Vaihdoin muuan viikko sitten valokatkaisijaa ja huomasin että akku ei ole millään kiinni. Ihme kun on kelvannut katsastuksessa.

    Tallikaverin varastosta löytyi Pontiacissa ollut akun päällyrauta, hain Puuilosta kierretangon, siipimutterit, aluslevyt ja mattamustaa. Opettelin hiekkapuhaltamista ja putsasin akkuraudan ruosteesta. Muutama napakka pajavasaran isku keskelle rautaa ja pituuskin säätyi sopivaksi. Sitten maalia päälle ja kuivumaan. Opettelin seuraavaksi kaasulla lämmittämistä ja vääntelin kierretangon päihin koukut. Rautasahalla pituudet sopiviksi, putsaamista ja maalia päälle. Kahvitauon jälkeen kasaaminen ja ihmettelyä. Pikku sipaisu rautasahalla vielä ja pätkä kierretangon päistä pois. Jätin vieläkin vähän ylimittaa, kun tuo nykyinen akku on aika pieni. Tämmöinen siitä tuli, ei ehkä näyttelykelpoinen mutta aivan toimiva :)

    [​IMG]
     
    vellu61, Holley, miguelo ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. miguelo

    miguelo Gearhead

    Akun kiinnitykseen käy mainiosti myös tuollainen kiristettävä taakansidontahihna, kuin kuvan oikeassa yläkulmassa näkyy. (kelpaa kyllä katsureillekin)

    Silloin ei tarvitse välttämättä alkaa liikaa "hifistelemään", etenkin vielä jos on tarkoitus lähitulevaisuudessa vaihtaa autoon toisen kokoinen akku. (teet sitten vasta lopullisen version kiinnikeraudasta)

    Olehan myös tarkkana, ettei akku pääse liikaa heilumaan, kun kuvan vasemmassa laidassa ylhäällä oleva + kaapeli näyttäisi menevän aivan asentamasi kierretangon vierestä, koska kierteen harjat ovat senverran teräviä, jotta helposti voi aiheuttaa oikosulun, jos huono tuuri käy.

    Pikaisena ensiapuna voit pujottaa kierretangon päälle vaikkapa kumiletkua tai vastaavaa eristeeksi, ellei kaapelikenkää hieman eriasentoon kääntämällä sen linjausta voi muuttaa.

    Akkukaapeleissa olisi suotavaa myös olla pituutensa puolesta hieman joustovaraa, silloin ei myöskään akun napaliitoksiin kohdistu kaapeleiden kautta turhaa tärinää koneen käydessä.
     
    isalmela, Powerstroke ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  15. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ok, kiitos hyvistä vinkeistä. Tuo kuvassa näkyvä hihna on akun "alkuperäisvaruste" eli akun poisnostoa helpottamaan tehtaalla laitettu, mutta kyllähän siihen tosiaan semmonen hihnakin olisi välttänyt. Minäpä yritän vielä kääntää vähän tuota plussakenkää. Lincolnin alipainevuotoa tuli aikoinaan tutkittua sen verran suurella hartaudella, että sopivaa kumiletkua kierretangon "pehmikkeeksikin" löytyy :cool:
     
    miguelo tykkää tästä.
  16. miguelo

    miguelo Gearhead

    Kyllä siitä hyvä tulee, tokihan koska autosi on museopeli, niin kannattaa pyrkiä pysyttelemään alkuperäistyylissä ja välttämään kaikkia turhia virityksiä myöskin mitä moottoritilankin suhteen tulee.

    Juurikin nuo pienet detaljit luovat lopulta sen vaikutelman kuinka autoa on pidetty, joten kannattaa mieluiten pyrkiä tekemään hyvä työ kertalaakilla, niin ei tarvitse enää palata siihen uudestaan.

    Vaikka olenpa joskus kuullut joltain taholta sellaisen sanonnan jotta: "on aina aikaa tehdä se uusiksi, mutta ei koskaan sitä kunnolla".

    Pysyttele vaan metallisessa akun kiinnityspannassa, sillä saat tukevan kiinnityksen aikaiseksi.

    Nämä siis kaikella ystävyydellä, ei ole tarkoitus alkaa liikoja neuvomaan ja viisastelemaan:odsmile:
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. isalmela

    isalmela Gearhead

    Käytiin perheen kanssa iltahämärissä Lincolnin mittarivalot testaamassa. Hyvin näytti toimivan ja ennen toimimaton pitkien valojen merkkivalokin heräsi henkiin valokatkaisijan vaihdolla. Laitoin pihaan tultua akkutelineen kierretangon päähän miguelon suositteleman kumiletkun pätkän. Siitä se pikkuhiljaa Lincoln vanhus kuntoutuu, pikku pala kerrallaan :) Kulutus tuntuu pysyvän aika korkeana, vaikka moottoriinkin on pikku säätöä tänä kesänä tehty (kaasuttimen kunnostus ja säätö, sytytysennakon säätö ja alipainevuodon korjaus). Viimeisin tankillinen meni 22 l/100 km melko matkavoittoisessa ajossa. Viilentyneet ilmatkin tietysti vaikuttaa, kun automaattiryyppy on pidempiä aikoja päällä.
     
  18. isalmela

    isalmela Gearhead

    Taas yksi "ikuisuusprojekti" edistynyt. Lincolnista on nyt raapaistu vanha vinyylikatto pois. Meinaa olla vähän jänniä tilanteita tuommoiset, kun ei yhtään tiedä mitä sieltä alta löytyy. Jonkun verran ruosteessa molemmista alakulmista, mutta ei läpi asti reikiä. Hyvä että tuli tuo nyt aukaistua, niin ei tarvi sitä enää jännittää :)
     
    vellu61, Powerstroke ja Vuppe tykkäävät tästä.
  19. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Hyvä lukea, ettei tuon pahempaa löytynyt. On nää 70-luvun oikeasti isot lotjat vaan niin makeita laitteita.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mikkähän välitykset siinä mahtaa olla?
    Mulla oli 4.10 lukollinen trailer tow speciaaliperä saman kokoisessa 74 jättimercuryssä. Liikahti paikaltaan kyllä hyvin isoksi autoksi.
     

Kerro tästä muillekin!