Alumiini powerglide kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ViLU, 14.2.2014.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tuli tässä talven pimeinä iltoina mietittyä ton mun Impalan PG:n huoltoa. Lootassa ei vielä ole muuta vikaa kuin runsas öljyn tiputtelu. En ole vielä jaksanut sen enempää kattoa mistä sitä vuotaa.

    Kattelin netistä muutamia videoita miten se puretaan ja homma pitäis olla ihan yksinkertainen. Muutaman erikoistyökalun joutuu tekemään, että saa jotain jousia painettua ja näin lukkorenkaita irti. Onko jotain isompaa indikaatiota jolloin huomaa, että ei kannata alkaa korjaamaan? Mikäs olis suositeltava rebuild kit?
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Eipä noissa halvimmissa rebuild kiteissä näytä hirveesti olevan valinnan varaa. Eli joko TCI 749000 tai sitten B&M 21040. Joissakin kuvissa näytti siltä, että tohon B&M pakettiin ei tuliskaan enää niin paljon palikkaa mitä siihen on sitten joskus tullut. Tiedä sitten, mutta taidan päätyä tohon TCI:n pakettiin...
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tullu tässä nyt selailtua noita eri valmistajien kittejä ja luultavasti olen tilaamassa jonkun muun kuin TCI tai B&M kitin. Ei kyllä ole vielä tiedossa minkä, mutta kyllä se tästä pikkuhiljaa. Kelitkin alkaa olemaan jo niin lämpimät, että voi kohta tiputtaa lootan maahan.

    Eniveis, tuli vastaan PG:n räjäytyskuva jos jotain muutakin kiinnostaa...
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tässä nyt sitten aikalailla nämä mun ainoat vaihtoehdot noista kiteistä:

    Kitti 1:
    - Kaikki roinat sisältäen pannan. Normaalit kytkinlevyt?

    Kitti 2:
    - Puuttuu panta, modulaattori, filtteri ja jotain liukulaakereita, mutta punaset kytkinlevyt.

    Kitti 3:
    - Kaikki romut punaisilla kytkinlevyillä ja pannalla.

    Ite olisin ehkä ton ensmäsen kitin kannalla, kun toosakin on vakio. Onko noista kolmos kitin punasista levyistä haittaa ihan vakiossa laatikossa? Tiettävästi jotain race osia noi punaset? Luultavasti myös o-renkaat ja muut tiivisteet vähän parempaa tavaraa.
     
  5. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kannattaa hommata muutamalla kympillä joku PGn remppausopus, on varmasti rahansa arvoinen.
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    Multa löytyy -62 letukan Shop Manual jossa on aika perinpohjin ton PG:n huolto käyty läpi ja sillä meinasin nyt alkuun pärjätä. Kattoo jos huomenna sais punnerrettuu toosan maahan...
     
  7. triniemi

    triniemi Gearhead

  8. ViLU

    ViLU Gearhead

    Toi oli just se video mikä sai mut vähän innostumaan tosta PG:n huollosta. Laatikon sain muutaman tunnin punnertamisella jo varaston lattialle odottamaan purkua. Pitänee tänään vielä virkistää muistia ton videon kanssa ja huomenna koittaa pistää toosa päreiksi.

    Pitänee vaan rebuild kitti pistää tästä tilaukseen. Bushing kitin sainkin jo ostettua foorumin kautta. Eipä olisi tullut edes mieleen ostaa :)
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    aika sopivasti on yleensä saanu suomestakin rebuild kittiä esim. espautotrans.fi, nätkin, usparts, jn-trading, ja jos puuttuu joku tiiviste niin saa vähän paremman takuun :)
     
  10. ViLU

    ViLU Gearhead

    En jaksanu tehdä kyselykierrosta kotimaan puljuihin niin pistin Ebaystä romut tilaukseen. Viikossa kuitenkin tulee ja sopii epäillä, että kellään on hyllyssä mitään settiä sopivaan hintaan :)
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Nyt on PG sitten suurimmaksi osaksi atomeina lattialla. Kytkinlevypaketti on vielä purkamatta ja kopassa on kiinni peruutuksen joku mäntä. Peruutuksen mäntää varten pitää askarrella se puristin jolla saa myös kytkinpaketin ihan päreiksi.

    Pistin lootan atomeiksi shop manualin ohjeiden mukaan. Noissa videoissa oli purku hieman erilaista, kun toisesta puuttui ainakin governor ja siihen liittyvät pikkuhilujen purkaminen.

    Toi loota näyttää siltä, että se on ainakin muutamaan kertaan otettu auki. Liukulaakerit ja muut näyttää varsin hyväkuntoisilta, mutta se panta oli kyllä aika loppu. Peruutuksen kytkinlevyt oli hyvässä kuosissa. Toiset kytkinlevyt on vielä kattomatta.

    Näin ensikertalaisena voin todeta, että ei toi mitään rakettitiedettä ole. Katotaan sitten miten toi kasaaminen onnistuu ja mitä sitten tapahtuu, kun paiskataan loota takaisin autoon kiinni :lol:
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Hyvin se menee kun shop manuaalin ohjeiden mukaan kasaat sitä, ja googlella löytyy kyllä valtavasti kaikenlaista keskustelua ja kuvia jos alkaa mietityttää.

    Ihan itte remontoitu valurauta powerglide toimi viime kesänä oikein hyvin 5000 km, tosin mun loota oli edellisen toimesta purettu joten purkamisen vaiva säästyi :odroll:

    Loputtomasti netin keskusteluja lukeneena ja ihan oikeankin ihmisen sanomana olen ymmärtänyt että pg:t taitaa olla aika herkästi reviiriä merkkaavia uusillakin tiivisteillä
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Samaa vähän kuullu, mutta kaiken järjen mukaan ei pitäis vuotaa yhtään jos tiivisteet ja liukulaakerit on kunnossa. Turha vaihtaa pelkkää stefaa jos liukulaakeri on loppu. Vuotaa sata varmasti pelkällä stefan vaihdolla.

    Tosiaankin pelkkä vuotaminen ei ollut syy perushuoltoon vaan se, että sama melkeen tiputtaa loota alas kuin siellä auton alla äheltää niitä stefoja. Samalla kun loota on sitten maassa niin sille tekee perushuollon ja vaihtaa kaikki kuluneet osat :D
     
  14. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tänään tein puristimen millä sain ne kytkinrummut auki. Kummastakin puuttui kytkimen palautusjousia kaksi kappaletta. Onko tämä joku race-juttu vai muuten vaan unohtunut edelliseltä kasaajalta?

    Sitten niiden pienempien kytkinlevyjen joukossa oli yksi metallilevy liikaa. Peruutuksen kytkinlevyjä tais olla sit taas yks liian vähän. Mahtaako nämä liittyä tohon puuttuneisiin jousiin tai muuten vaan kasattu väärin?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Mitä vähemmän ja löysempiä jousia siellä on niin sen mopompaan koneeseen se on tehty.
     
  16. ViLU

    ViLU Gearhead

    Hmmm...Shop manual sanoo, että siellä pitäis olla 24 jousta. Tossa mulla on 21 jousen paikkaa ja jousia 19. Peruutus rummussa on 17 jousen paikkaa ja jousia 15. Shop manualin mukaan peruutus rummussa on juurikin ne 17 jousta.

    Jos toi loota on alkuperäinen niin se on 327cid padassa ollu kiinni. Tossa ei oo nykyään alkuperäistä lohkoa vaan se on vuoden -72 307cid lohko. Kannet ja muut on alkuperäisiä vuoden -62 327cid. Tehojen puolesta ei varmaankaan ole noiden jousien suhteen ongelmaa.
     
  17. ViLU

    ViLU Gearhead

    Jep jep, roinat näyttää olevan jo Tullin hallussa. Kohtapuoliin pääsee siis lyömään PG:tä läjään ja sit äkkii auto katsastuksen kautta ajoon! :)
     
  18. ViLU

    ViLU Gearhead

    Nihkeesti on tietoa noista jousien määrästä, mutta täällä on juttua että on jätetty jopa puolet jousista pois kisakäytössä. Eli en taida olla huolestunut noiden muutamien jousien puuttumisesta vaan lyön ton toosan läjään noilla nykyisillä jousilla.

    Alla lainaus sivulta:

    "Along with that mod I also left out half of the 24 high gear piston release springs as I'd done that with a couple of other transmissions including my own as a way to increase apply pressure to the high gear clutches without actually increasing line pressure. Those springs only purpose is to RELEASE the high gear piston when the transmission is put in either low gear or neutral so for a drag application, I didn't see where leaving 12 of them out could be that much of a problem."
     
  19. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tulipa mieleen viime kesältä, että toi laatikko pitää semmosen nykäyksen kun se vaihtaa hidastaessa kakkoselta ykköselle. Tuntuu siltä, että se pitää toistavaihdetta väkisin kunnes tipauttaa ykköselle.
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tänään sain viimeiset pari puuttuvaa palikkaa ja sain lootan lyötyä läjään. Tollasen toosan kyllä purkaa ja kasaa melkeen päivässä jos on kaikki uudet osat pöydällä.

    Panta pitäis vielä vetää momenttiin, mutta toi shop manual sanoo, että 40 in/lbs ja 4 kierrosta auki. Netissä taas on monessa paikkaa 72 in/lbs ja 4 kierrosta auki. Miksiköhän tossa shop manualissa käsketään vetää noin vähillä väännöillä kiinni?
     

Kerro tästä muillekin!