Amerikanrautoja talvikäytössä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Vilkuna, 26.5.2003.

  1. artz

    artz Gearhead

    Ei nyt sentään vain talvikäyttöön, vaan ennemminkin ympärivuotiseen käyttöön, ja sitten kesäpeli on tietty erikseen. Talvi vaan tulossa, niin talvikäyttöä ensisijaisesti ajatellen.
     
  2. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kapraissifarmarilla ajetaan varmaan talvi, meillä on ollu kakkosautona pelkkiä talvia varten aina joku satasen paska millä emäntä on käyny töissä mutta nyt ei oo... täytyy varmaan pitää varalta kadillakki liikenteessä niin vois ite sillä lykätä hangessa meneen, se kun on vähän haastavampi talviautona kun ei kaasarissa pelaa ryyppy.

    '91 thunderbird 3.8 mummokutonen oli helvetin hyvä talviauto. lämmin, varmatoiminen, pieniruokanen ja suomi-autona varustettu lukkoperällä = hauskuutta piisas
     
  3. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Minulla täysin päinvastaiset kokemukset samanlaisesta laitteesta. :rotfl:
    Ei lämmennnyt vaikka tein kaikki temput ja lukoton perä oli meikäläisen yksilössä niin liikennevaloista ei kerennyt kun allekirjoittanut vihreillä läpi- kylläpä hävetti.

    Yksilöitä nämäkin.

    Talviautoilua harrastemielessä jatketaan edelleen tuolla New yorkerilla, kunhan saan koneen taas keulille.
    Isolohkoon tulee lisää puristusta, nokkaa, alukannet ym.

    Revittää paremmin lumella. :poff:
     
  4. capri30S

    capri30S 1st gear

    Itse ajoin yhden talven neloskoneisella fox-mussella, talvella riitti voima sladitteluun, eikä pito-ongelmiakaan ollut, lämmintä tuli ja hyvät muistot jäi, harmi että kyseinen yksilö oli ihan paska ja huonosti pidetty.
    Viimetalvi meni tolla 6.2D scottsdalella, ei myöskään ongelmia, eberi takasi hyvän käyntiinlähdön. Kerran ajoin sellaiseen paikkaan, jossa en meinannut saada autoa käännettyä, eikä pakilla noussut, mutta loppujen lopuksi sain hierottua ympäri ja sen verran vauhtia että nousi. Lisäpaino lavalla auttais, mulla ei ollut mitään. Lukko on, mutta käkikello lukkona on mitä on.
    Nyt ajattelin tolla camarolla ajella niin pitkälle kun vaan kelejä on, lämmintä tulee, tai oikeastaan kuumaa, harmi kun siihen ei oo talvirenkaita.
    Kunnon talvirenkaat on kyllä avain onneen tossa talviautoilussa, ja yleensä kyllä noi jenkit puskee tarpeeksi kuumaa että hyvin tarkenee.
     
  5. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Talvitintillä, eli -91 Firebirdillä, on tarkoitus mennä tulevakin kylmä ja ehkä luminenkin vuodenaika. Kolmas yhteinen talvi alkamassa.
     
  6. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Pitäs '69 Falconilla kokeilla jossa 302 8-pisteruutta Megasquirtilla ja suorasytkällä, AOD ja 9" lukko. Saas nähä mitä siitä tulee. :odroll:
     
  7. kj

    kj 2nd gear

    Tuosta ilmastoitu ajokki eikä kattokaan hohda kylmää... :)
    Ei ole automaatti vaan kovalla laatikolla. ;)
    Piikkipyörät alle ja menoks...
    Tällä ei liene takanaan talviajoa?

    http://www.nettiauto.com/ford/mustang/5923087


    -65 Impalalla meinaan tämänkin talven päästellä,
    ympärivuotinen perheauto näes... :)
     
  8. juk1

    juk1 3rd gear

    Tuolahan noi sirkkelinterät odottaa alle asentamista ja '68 fairlane stw odottaa innolla ensi talven koitoksia.

    Pikku-Kalle hyvin se menee mä pärjäsin viimetalven ihan hyvin lukottomalla perällä. 8)
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Nyt on oikean ikäistä kalustoa :D mulla vähän turhan uusi mut 20 vuotta on kohta päästelty tolla -81 STW:llä nastattomilla talvirenkailla ja lukottomalla perällä :D
     
  10. Holley

    Holley Gearhead

    Pikku Kalle ja Juk1; lukotonhan se helpompi on ajaa ainakin minusta, perä ei lentele samantien sivulle pidon hävitessä. Paikaltaan tietty lukoton on aina onneton. Mustangissa oli kanssa 302, 8-pisteruisku ja lukkoperä (ja manuaaliaski) , mutta ohjaus 2,2 kierrosta laidasta laitaan (tosin kääntökulma onnettoman pieni) ja sen ohjauksen ansiosta sillä nimenomaan pärjäsi. Jos sinulla on tehostamaton hidas ohjaus, niin voi tulla sitten aika mielenkiintoista. Eihän se silloinkaan ole kuin kysymys tilannenopeudesta ja kaasunkäytöstä ja hyvillä renkailla pitoa on lopulta aika hyvin.
    Tuskin kuitenkaan nukahdat rattiin, riippumatta siitä millainen ohjaus tuossa on. Laita Pikku Kalle kuva autostasi tänne, jos mahdollista.

    sedan-Capriceeni piti ostaa uudet talvirenkaat, mutta nyt ajetaan sittekin vielä yksi talvi. "eihän näillä mihinkään kiinni voi jäädä!"
    [​IMG]
     
  11. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Mulla on tossa Borgesonin tehostettusimpukka ja 3.75 laidasta laitaan. Tehostetut jarrut on kans, tommonen mummo-varustus.

    Pari kuvaa. Siitä on niplattu tekniikka hyväksi, ne tehostimet (rummut kuitenki ympäriinsä, alustassa on jäykempiä osia (iskarit, eessä jouset+vakaaja) mutta puslat vanhat. Hyvä ajaa ja eilenki lähti käyntiin aamupäivällä välittömästi ku kone pääsi pyörähtämään. Ja ihan lämminki on. :D Talveks ois iäkkäämmät jenkkinastat joihin naputeltu vähän lisää nastoja, tais olla jotain 104 per kumi. Jos ne vaa pysyy kiinni ni onhan ne varmaan ihan jees, sen mitä kaupassa käy ja tallilla pyörähtämässä. :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuolla on minun kirjotteluja k.o. vehkeen rakentelusta. Käykää ihmeessä kattoo.

    http://www.cruisingnight.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=23
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Tämä on jo offtopicia, mutta: Oletpa tehnyt paljon työtä ja varukstukseltaanhan tuo Falcon on todella fiksun oloinen peli!
    Harmi, kun ei oikein ole tarjolla hyväkuntoisia Falcon/Fairlane -farmareita missään.
     
  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    nimimerkillä kokeiltu on, ei toimi...

    iskettiin vanhoihin hakkepeliitoihin sarjatulella legendaarisia kometa-nastoja kun renkaissa oli kunnolla pintaa tallella. ei ne silti mitään pitäneet- ulisi vaan maanteillä niin maan pirusti. ei kyllä paljoa kuluneetkaan ja yllättävän hyvin pysyivät nastatkin kiinni. olivat painavahkon 80 capricen alla siis talven.

    suosittelen lämpimästi noinkin hienoon konversiovehkeeseen hankkimaan uudet kumit. vaikka kitkat, kunhan on UUDET. rengaskumi kovettuu ja ei pidä eikä jousta vanhetessaan lähes ollenkaan.
     
  14. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Lisää luotettavien talvi farmarivoortin kuvia...

    [​IMG]
     
  15. Helkkari

    Helkkari 1st gear

    Te jotka ajelette talvella niin teillä on varmaan jonkinlaiset ruostesuojat vedetty pohjaan?
    Itse mietiskelen että kokeilenko omallani vai kuljenko julkisilla, kolmas vaihtoehto on hankkia jokin alle tonnin talvikinneri... :odroll:
    Mercurissa kun ei taida olla mitään suojauksia + stadin suolasohjo = not good... :-?
     
  16. sbf

    sbf Gearhead

    I have a cunning plan ruuvata vanin nastakiekot viisysipontiacin alle...
     
  17. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kyllähän hyvä ruosteensuojakäsittely on tärkeä asia kun talvella ajeleepi.Mutta on se niin mukavaa ajella oikeilla autoilla talvellakin eikä tartte mitään etovetoinuttajaa hankkia.
     
  18. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tosta ruostesuojauksestakin löytyy sitten yhtä monta mielipidettä kuin on vastaajiakin. Ruosteen päälle ei ainakaan pensselöidä massaa, mieluummin ruiskuttaa vaikka öljy/vaseliini mössöä, tostakin aiheesta kyllä löytyy täältä kirjotuksia. Ite tuon kyseisen lintan pohjaan, missä on ruoste/lohkeilleet ikivanhat massat, ruiskuttelen kerran vuodessa jotain crc:n ruosteensuoja öljyä, kun joskus vuosia sitten ison pöntön sellaista ilmasiks sain... Siitä varmaa mitää hyötyä oo, mut... Ja tässä kohta 10v/140tkm aikana tota on kyllä enemmän joutunu hitsailee pintapelleistä kuin pohjasta. Varmaankin auttaa se, että ainakin yritän parikertaa kuukaudes pestä auton ja samalla suihkuttelee vettä pohjaan ja varsinkin loksujen kaarien sisäreunat mihin sitä sontaa tuntuu aina tonnotolkulla kerääntyvän...

    Vähän ootee, mut niinhän nää topikit aina tuppaa meneekki....
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Joo pyöräkoteloiden, helmojen ja takanurkkien ynnä oviaukkojen huuhtelu olisi tärkeää, mutta siihen ei kerrostaloasukilla taida olla oikein mahdollisuutta. Pesutuvalta vesiämpäri ja kauhakin auttaa.
    Taitaa jäädä A/J-bodyhaaveet tältäkin talvelta ja mennään jollain harrastefiatilla. Nelosen sijaan kelpaisi ihan vaan kutvonen talviajoon, ei tarvisisi olla edes kasia. Hyvät muistot on Aspen farkusta talvella joskus early 90's ja renkaat on sittemmin parantuneet huimasti.
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Eikös se kevään odotuksen kiima kärsi siitä jos vetelee samantyyppisellä tai peräti samalla vehkeellä ympäri vuoden? Mieluummin joku mahdollisimman erilainen talveks niin on mukavampi odotella kevättä,ja palo säilyy samanlaisena kun olis just auton hankkinu... Maasturi tai sitten ihan perus etuveto talvelle lienee ne oikeasti parhaat ratkaisut,monessakin mielessä. Nykyään saa helvetin halvalla asiallisia stratuksia,aleroita jne,ei tarvii edes eri mantereen autoihin mennä.
     

Kerro tästä muillekin!