Apua holleyn 600 vac kaasuttimeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ranchero-78, 21.4.2002.

  1. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Tunnen suht hyvin kyseisen kaasarin mutta nyt kun otin rikkonaisen käsiryyppy systeemin pois niin huollon ja säätelyn jälkeen huomasin että kyljessä on yksi reikä josta ihan mukava alipaine vuoto aiheutuu.
    En saanut ryypyn jäänteistä mitenkään järkevästi katsottua ettö olisiko se peittänyt kyseisen reijän.

    Otin kuva kyseisestä kohtaa:
    http://ice.prohosting.com/jjoki/holley/holley.html

    Eli onko tietoa mikä reikä kyseessä on ja voiko sen huoletta peittää?

    Ja kuten kuvasta näkyy, mikä tai kumpi alipaine lähdöistä päätyy molemmille puolille kaasutinta/imusarjaa? Tarkoitus olisi laittaa PCV venttiilin letku oikeaan paikkaan.
     
  2. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Joops, taisi selvitäkin... lienee automaatti ryypylle varattu alipaine reikä. Pitää vaan tukkia se sitten.

    On aika soppa ollut tuon kaasarin kanssa.
    Tässä lista tähän asti korjatuista viosta.
    - kiihdytyspumpun kalvo rikki
    - kiihdytyspumpun kanavat tukossa
    - toisiopuolen alipaine kalvo rikki
    - toisipuolen alipainekalvon jousta ei ollutkaan
    - besapinnat miten sattuu
    - toisiopuolen bensa putken kanavassa 3kpl tiivistekumeja joista 1 palasina (1 tarvitaan oikeasti)
    - toisiopuolen neulaventtiili huono
    - tiivisteet "tiivistetty" moottori silikonilla -> palasia siellä täällä.
    - sekalaisia ilma/bensa kanavia tukossa
    - ryyppy systeemi vaillinainen -> poistettu kokonaan


    Nyt pitänee tarkistaa "power valve" kun auto tusautti liekkejä kaasarista väärän sytytyksen ansiosta :sad:

    Tämmöstä tämä halvalla harrastus on, saa ainakin onnistumisen iloa ja raitista ilmaa :smile:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvin tuntuu power valvet kestävän. Oma tussauttaa kylmänä helposti kaasariin, jos yrittää sammuvaa konetta kaasua lutkuttamalla pitää käynnissä. Jossain vaiheessa jo aikoja sitten muuttuivat power valvet takatulen kestäviksi. Alfamerin myymästä Holley kirjasta selviää nuo perusasiat hyvin.
     
  4. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Hey! voitteko kertoa mulle mistä säädetään kyseisen holleyn tyhjäkäynti ja bensa pinta, oliko kuvassa kohokammion kyljessä oleva pieni tasapää ruuvi mikä???
     
  5. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Varsinainen säätöohje kannattaa kattoa vaikka jostain netistä... holley.com tai joistain harraste paikoista... oishan tosta kiva olla joku pikku ohje suomenkielelläkin...

    Mutta jotain kuitenkin..
    Juu, pieni ruuvi siellä kohokammion kyljessä on seosruuvi. Kun aukasee niin seos rikastuu ja päinvastoin. perus asetus on jokakuinkin 1.5 kierrosta auki pohjasta (pohjaa ruuvi kevyesti..)

    Ensin kuitenkin säädä bensapinta.
    Kohokammion kyljessä on tarkastus ikkuna, avaa se n.1cm ruuvi siitä ja jos bensaa tulee koneen käydessä sieltä lorisemalla niin bensapinta on liian korkea. Oikea korkeus on siten että bensapinta olisi sen reiän alareunalla, eli autoa vähän heiluttamalla bensaa valuisi ulos.

    Säätö tapahtuu aukasemalla kohokammion yläpuolella oleva lukitus ruuvi ja pyörittämällä ruuvin alla olevaa mutteria.
    Koneen tulee olla sammutettu säätöä tehtäessä muuten bensa roiskuu. Mutteri pyörittää kierteillä olevaa neulaventtiiliä ylös/alas. Eli kiristys laskee bensapintaa ja päinvastoin. Sitten vaan kiristys, kone käyntiin ja tarkastus. Toista hommaa kunnes bensapinta on kohdallaan. Varaa joku rätti tarkastusreiän alle että bensaa ei pääse minne sattuu.

    Jos bensa tulvii kaikesta huolimatta tarkastusreiästä niin ruuvaa neulaventtiili ulos ja tarkasta sen kunto.

    tossa jotain: http://www.subielyc.com/InfoArchives/Carbs/carb.htm
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Seoksensäädössä on Chevy Higf Performance lehdessä käyttäneet tämmöstä tapaa.

    Kun tyhjäkäyntikierrokset on sopivat (itelläni lähempänä 600 1/min vaihde D asennossa), niin säädetään seos niin, että alipaine imusarjassa on suurimmillaan. Kierroksia joutuu ehkä säätämällä pitämään samana jos seos oli alussa kovin kaukana oikeasta. Seosta kun lähtee tästä laihentamaan, niin alipainemittarissa näkyy heti kun seos menee liian laihalle ja tulee sytytyskatkoksia (viisari alkaa vaeltelemaan ja alipaine pienenee). Alipainemittarista näkyy helpommin liian laihalle meno, kuin näkyy kierroslukumittarista.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep, hyvä homma sillä laittelin sen jo tuohon kiinni :grin: Siinä se sitten PCV supattaa...
     
  8. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Näin normaalisti, mutta tietenkin yksi poikkeus kumpaankin.
    Tyhmäkäynti: jos sinulla uudempi emissio-Holley, niissä säätö on toisin päin. Kiristämällä rikastuu.
    Bensapinta: jotkut ei-Holley osien lukitus ja säätö on toisin päin kuin Holleyn osissa.
     
  9. lake ender

    lake ender Gearhead

    Kommenttina vain Holleysta yleensä:
    Tappelin aikani vakuumi 750:sen kanssa 440:ssä, kunnes kyllästyin ja vaihdoin tilalle 1300 rahaa silloin maksaneen Cartterin.
    Säätää ei tarvinnut käytännössä lainkaan, ryyppy pelaa käsin juuri niin kun haluaa ja kone pelaa kakistelematta, eikä vie edes järkyttävästi bensaa.
    Joko oli tietämättömyyttä Holleystä tai sitten ne ovat vain huonoja, veikkaan molempia...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, siks ne noissa ralivehkeissäkin käyttää aina carteria kun holley on niin paska. Eli ei käytä missään jos ei säännöt pakota.
     
  11. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mutka-ajossa Holley on parempi kohokammioidensa takia, parempi bensansaanti sekä oikealle että vasemmalla kurvattaessa. Kiihdytyskisoissa ei juuri muita kuin Holleyta näy. Tiedä sitten onko Edelbrockin tyttären kilpurissa pakko olla, mutta on kuitenkin Holley!
    Toki Holley on tarkempi laitettava, koska tiivisteitä on bensapinnan alapuolellakin, pihistely tiivisteissä ja o-renkaissa johtaa vuotoihin. Samoin säätää voi niin monesta kohdasta, ettei sitä ihan joka turaajalle voikaan suositella. Pointti lienee siinä, että jos haluaa vaan prutkutella eteenpäin, niin Carter/Edelbrock on erinomainen, mutta jos haetaan niitä viimeisiä sekunnin osia, niin Holleysta löytyy enemmän säätöä.
    Minulla on Holley 600cfm suoraan paketista ja ihan kelvosti on pelittänyt ilman ongelmia jo muutaman vuoden. Ihan siinä kuin naapurin Carter500cfm.
     
  12. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Voisko joku valaista parissa asiassa eli purin hollikkani ja laitoin korjaus satsin vanhoilla neulaventtiileillä ja kokosin auto ei pysyny käynnissä ennen kun jouduin avaamaan "kierros ruuvvia" noin muutaman kierroksen mutta kuitenkin niin että kurkusta katsottuna ei läpät ole ainakaan paljon auki eli haittaa? miten saan tyhjäkäynnille ruuvi auki kun mielestäni seos ei vaikuta kone vakio paitsi imusarja on viri versio, vaikuttaako?
     
  13. elky

    elky Gearhead

    Haiskahtaa siltä että joko bensan pinta on liian alhaalla tai tyhjäkäyntiruuvit liian kiinni. Jos kone ei käy tyhjäkäyntiä kuin läpät hieman auki niin se ei saa tarpeeksi polttoainetta tyhjäkäyntipiirin kautta. Laita ensin bensan pinta kohdalleen ja säädä sen jälkeen tyhjäkäyntiruuvit kohdalleen. Noissa kaasareissahan tyhjäkäyntiruuvi ei säädä seosta vaan tyjäkäyntireiästä tulevan seoksen määrää.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli Holleyn mallissa 1850 säädetään kohokammion molemmin puolin olevista ruuveista seos ja ensiöpuolen läppiin vaikuttavasta ruuvista kierrokset.
     
  15. Impala71

    Impala71 1st gear

    sama kaasutin 305 koneessa kiinni..
    tohon ekan viestin kuvaan viitaten näkyykö siinä kohtaa johon tulee jakajan alipainesäätimen letku??? Itellä kun on kaikki letkut irti... entä tuleeko jarrutehostimen alipaineletku suoraan ímusarjaan?? ongelmana on että kone tukehtuu jos kaasua polkaisee nopeasti.. olisko vika kiíhdytyspumpussa? alipainevuotoja ei pitäis olla.. entä sytkän perussäätö pitääkö jakajan alipainesäädin olla letku irti?
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jakajan alipaineletkun pitäis tulla suutinrungossa oikeella puolella olevaan aliapinelähtöön, siihen oikean puolen seosruuvin yläpuolelle. Toinen vaithoehto on sitten läppärungossa olevaan lähtöön; sitäkin kannattaa kokeilla vaikka se on periaatteessa väärä. Jotkut vehkeet on kuitenkin toimineet paremmin suoraan imusarjan alipaineella.

    Jarrutehostimen letku tulee suoraan imusarjaan, voi myös käyttää kaasarin läppärungossa olevaa isoa lähtöä jos ei imusarjassa oo paikkaa.

    Jos kone tukentuu noepasti kaasua painettaessa voi vika olla kiihdytyspumpussa, tai sytytyksen ajoituksessa. Kiihdytyspumppu on suht helppo tarkistaa, kun kattoo vaan sinne kurkkuihin moottorin ollessa sammuksissa ja samalla vääntää kaasun pohjaan. Silloin pitäis kiihdytyspumpun suuttimesta tulla kamaa. Ja sieltä pitäis sulla sitä aina kun kaasun asento muuttuu suuremmaksi, eli heti "tyhjäkäynniltä" lähtien. Kiihdytyspumpullakin on oma säätönsä, ja josksu voi joutua vaihtamaankin jotain suuttimia + nokkia jos alkaa virittelemään.

    Sytkää säädettäessä pitäis alipaineletkun olla irti, tosin tohon "timed vacuum porttiin" ei pitäis tyhjäkäynnillä alipainetta tulla. Mä yleensä säädän noista mieluummin täysennakon kun jonkun tyhjäkäyntiennakon mukaan, pikkulohko letukassa vakiokamoilla sais täysennakko olla ilman alipainetta jossain 38 asteen huituvilla.
     
  17. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Tuosta kiihdytyspumpusta on itsellä yksi "pitkälle menevä" kokemus. Vaiva oli lähes samanlainen kuin kysyjällä, kone ei tosin ollut ihan lähellä sammumista mutta hirveä röpötys ja kohinä oli talla pohjaan painettaessa. Kyselin nuorena poikana ympäriinsä vinkkejä ja kukaan oikein osannut suoraan sanoa, ehdotuksia tuli pääsuuttimista, suuremmasta 50cc kiihdytyspumpusta, kiihdytyspumpun kalvosta ja kiihdytyspumpun suuttimista. "Vika" oli lopulta vain kiihdytyspumpun nokassa, tai sen profiilissa. Ei uskoisi että niin pieni asia voi vaikuttaa niin paljon. Vakio nokan tilalle oranssi versio ja snap, ei mitään tietoa kiihdytys ökinöistä.

    Asia erikseen jos kaasutin on toiminut Ok aiemmin.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei ikinä enää Holley 600 kaasaria. Kun paketista ruuvasi kiinni, niin bensaa ruikki joka välistä. Tiivisteet oli kasattu miten sattuu ja erityinen riesa oli yhdysputken o-renkaat. Powervalve paukkui pari kertaa ym. Ja kyseessä siis UUSI kaasutin. Carteri toimii kuin käkikello ei murheita.
     
  19. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    En nyt osaa hirveesti holleyta haukkua, 2 semmosta on ollu, toinen uusi ja toinen käytetty, viimesimmän perus remppasin ja huonoa en siitä osaa sanoa muuta kuin neulaventtiili oli herkkä jumimaan ensikäynnistyksessä ja toisio läppien rajoitin vänkyrätanko hirtti joskus muutaman kerran kaasun täysille :smile: Vähän semmonen yksinkertainen kaasari mutta se on helppo oppia läpikotaisin.

    Carteri (625 AFB) on nyt viimeisin mutta siinä on kiusana ollut selittämätön ja satunnainen toisio kurkkujen temppuilu, rupeaa röpöttämään/rohisemään about. täyskaasu asennossa, ei mitään hajua mikä sen tekee vaikka liikkuvia osia ei tuossakaan pahasti ole :sad:
     

Kerro tästä muillekin!