Apuako E 85 sesta?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 440 SIX PACK, 23.7.2011.

  1. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK 3rd gear

    Saisiko tuolla polttoaineella apua siihen kun katuautossa puristukset jää himpun liijan koviksi ja 98 silla rutisee ja ilmeisesti autais myös koneen käynti lämpöihin? kaasareita myydään valmiiksi muutettuna tuolle ja muu bensa systeemi on kyllä helppo päivittää E 85 käypäseksi koneena moparin iso lohko.
     
  2. MrBubbles

    MrBubbles 1st gear

    Onhan E85 aika rajusti parempi nakutuskestävyys. Kyllä sitä se 30% enemmän menee eli kyllähän sillä jäähtyy. Kasikoneista en sitten ymmärräkään mitään mutta sehän ei tässä ole olennaista. (rutisee=nakuttaa?)
     
  3. jnd

    jnd 1st gear

    Eiköhän sama fysiikka noilta osin päde jokaseen ottomoottiriin on se sitten rivi tai v, Eikö tuo re85 ollut yli 100 oktaanista?

    Ilmeisesti 106 oktaanista.. Ainoo vaan että säädöt menee uusiksi kun vaatii rikkaamman seoksen toimiakseen kunnolla
     
  4. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK 3rd gear

    Eli ongelma on se et nyky kokoon panolla kone ei siedä kohtuu ennakoila yli 11:5 puristusta ja nykyset männät antavat 12:2-3 eli haen tietoa autasko tuo E 85 tohon vai rupeenko jyrsimään mäntiin montua? muutenkin epäilyttää tuo nyky 98 oktaaninen tavara.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ootkos kokeillu Shell V-Poweria???
     
  6. DS 325

    DS 325 Gearhead

  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Olen ajellut bensan ja RE85:n seoksilla vastaavanlaisen nakutusongelman selättämiseksi. Kolmasosa alkoholia ei tunnu vielä kaipaavan kummoisiakaan säätömuutoksia kaasuttimeen, mutta aiemmmin vaivanneet nakutusoireet ovat kadonneet täysin. Mulla on testipenkkinä slant six. Pelkällä etanolilla saattaa kaasutinkäytössä tulla kylmäkäynnistysongelmia ja luultavasti joutuu kaivamaan roskiksesta takaisin lämmittävän ilmanputsarin yms jotta polttoaine jaksaa kaasuuntua. Ruiskulla ei ei noitakaan ongelmia pitäis olla. Lambda-anturi putkeen, niin näet mitä seoksille tapahtuu, kun laittelet viinaxia tankkiin.
     
  8. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Tuosta uudesta mootorista kun on tulossa hieman terhakkaampi, niin en usko että alumiini kansien kanssa tulisi ongelmia 12:1 puristuksilla.
    Lisäksi veikkaisin että VE% jää johonkin 105VE%, joten sylinteripaineet ovat kohtuu matalat.
    Kun olet aikaisemmin ralli moottoreiden parissa harrastanut, niin ne eivät kestä yhtä suuria puristus suhteita johtuen korkeammasta VE% (sylinteripaineesta).

    E-85 "okataani luku" on karkeasti 105 ja jäähdyttävä vaikutus vielä lisää nakutuskestävyyttä.

    Riippuen lähteestä, bensan ja E-85 energiasisllön puolesta E85 voisi antaa ~15% enemmän tehoakin mutta vaatinee enemmän puristussuhdetta jotta saisi kaiken irti.
    Olettaen siis että bensa on 13:1 ja E85 ajetaan 7:1.
     
  9. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Et ole tämmöstä tai jotain vastaavaa harkinnut ?
    Tuskin jää turhaksi vaikka polttoainekkin vaihtuisi.
    http://www.tuningstudio.fi/portal/tuoteryhmat?productcategory=2540&section=c
     
  10. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK 3rd gear

    Koitan vielä pärjätä ilman yli määräisiä vesi/sähkö vempaimia, ja taidan kallistua tuon E 85/RE 85 käyttäjäksi, pittää varoa ettei itse kuluta enemmän kun auto :lol:
     
  11. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Hmm, kokeilin ralli/FunRun-reissulla Hki-Jyskälä-Jalasjärvi-Hki tota reetä. Syyläri melko tukkoinen ja lämmöt nousee kierrosten mukana. Laitoin ensin V-Poweriin n. 10% re85, en kyllä silmämääräisesti huomannut mittarissa muutosta. Sitten olikin aika tankata n. Keuruulla ja sieltähän löytyi lisää reetä. Nyt tuli ehkä 15% reetä normi 95e:n sekaan. Edelleenkään ei mainittavaa muutosta mittarista katsottuna.

    Suuttimet varmaan kestäis tuon 30% seoksetkin tuossa, kun perusholikan enskat on nyt 66 ja pelitti 61:lläkin. Saas nähdä jaksaisko vielä kokeilla.
     

Kerro tästä muillekin!