Astron kulutus 18l?? oisko vinkkejä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pierunkuori, 10.1.2010.

  1. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Se menee silleen, että CO2 on suorassa suhteessa polttoaineen kulutukseen, mutta CO:n jyrkkä väheneminen tyssää tohon 14.7-seokseen eikä oleellisesti vähene sitä laihemmalle mentäessä. Typen oksidien määrä on suurimmillaan lambda-arvon ollessa 1 tai vähän yli ja samanaikaisesti HC on alhaisimmillaan. Rikkaammalla jerkkuseoksella 0.8-0.85 :D CO ja HC nousee, mutta typen oksidit vähenee.
     
  2. Miuge

    Miuge 1st gear

    Hei!nyt kun päästiin aiheeseen,niin onko kukaan koittanu katastaa tuommosta katti vehettä ilman kattia tai siis katin kans,mutta ilman katin sisukaluja.Onnistuuko vai pitääkö nöyrtyä ja hakea uudet katalysaattorit jostain.Jonkun olen joskus kuullu sanovan,että pitää ottaa sen päästö lapun alenevilla kierroksilla,mutta mulla ei ole tuosta hommasta kokemusta,että sanokaa jos teillä on,niin kannattaako ruveta kokeilemaan.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mun 5.7 jäte kaasari motti ois melkein menny vähäpäästöisen rajoista läpi tyhjäkäynti mittauksessa. Sitä kahentonnin kierrosten mittausta ei tehty koska auto on vm-78. Nyt kun se on ruisku muttei katteja niin kiva nähä onko arvot muuttunu oleellisesti suuntaan tai toiseen.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Jos on alle -öö- 93? eikä oo merkitty vähäpäästöiseksi ja patti on säädöissään niin no proplem.


    Joo lambaada sellanen 1.05-1.08 näyttäs päästävän vähimmällä kakulla, tolleen mie oon koittanu kuatrajetin säätää, pysyy ladulla tulupatkin puhtaana.

    TBI:täkin sais silleenkin hiukan pihistelykusetettua, lähinnä ladulla, kun pistäis vaffistimen anturin ja ECM väliin ja potikan kojelautaan josta voi säätää vahvistuskerrointa hiukan ykkösen molemmin puolin,
    litran sieltä vois saada pois.

    Mulla on nyt silleen tossa yhessä tiatokonekaasarissa silleen että pelkällä potikalla kerron "lambda"jännitteen älylle,
    itte anturi siis on kytketty vain seosmittariin joten todellisen ilmakertoimen näen vain minä.
    Tolla saa senverran kusetettua rikkaammallekin ettei oo tarvinnu ryyppyäkään säätää kohilleen. :lol:
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Soot päässy alueelle :eek: .
     
  6. Miuge

    Miuge 1st gear

    No tuo vähäpäästösten raja taitaa olla jo 91.Sille nyt on aivan sama,kun auto on 94 vm lt1 koneneinen eli on vähäpäästönen ilman,että sitä tuolla rekisteriotteessa lukee.

    Eli sulla on tuollanen "simulaattori" mikä matkii tuota lambdaa ja voit itse sen haluamasi lambda arvon tuolle eculle kertoa ja Ainoo joka tuon tuon oikean arvon tietää olet sinä.Tuttu juttu,mutta toi vaati kyllä ehdottomisti tuon mittarin ettei tule mitään ups juttuja.Tarkoititko tuossa TBI:ssä tuota lambda anturia?Vai "vaffistin" jonkun muun anturin ja ecun väliin?Sillä voihan tuota lämpöanturinkin tietoa hieman kusettaa.Tai sitten ihan vaan kylmempi termari,niin menee sitä beneä koneeseen.

    Mulla nyt lähinnä kiinnostais vaan,että millä saisin tuohon sellasen päästölapun ilman katteja,että se katsurille kelpaa.Tukinko vaikka vanhan sukan pakariin tuon mittauksen ajaksi?suodattimet,öljyt ja tulpat mä kuitenkin vaihdan tuonne joka topauksessa ja noillakinhan tuon koneen saa käymääm puhtaammin.Ja en aikonu ottaa tuota päästö lappua konttorilta :rotfl:
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^Jee Jee täällä tykätään kans DX-tunesta :rotfl: . Mullakin on toi auton kabiini ku joku lentokoneen ohjaamo kaikkine potikoineen, nippeleineen ja valoineen.

    Kun tarvii joskus kiiruhdella niin vierustovereista näyttää varmaan siltä kun soittaisin pianoa :eek:
     
  8. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Noin teinki mutta lämmitin sitä vaan sytkällä ja infrapunamittarilla lämpöjä kattelin ja arvot näytti ok mitä vertasin handen sivuilla.. mutta siellä on jo uusi anturi.
     
  9. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear


    sillä suoralla putkella en päässyt ikinä alle 20l keli ku keli..yleensä se 22l ja päälle..

    mut oli siinä se yks jippoki tbi:in ja imusarjan välissä oli väärä tiiviste eli ei se missä on se väli auki eli tollo laitoin sen ns. umpinaisen sinne jos hoksaatte. ku siinä sarjassa oli miljoona niitä. mut kiire aina.

    ja nyt ku laitoin sen katin ja änkän ja sen OIKEAN TIIVISTEEN niin sinne 15-17 väliin kyläpyöristystä ei ole tullut matkaa vielä ajettua.

    mut onko näin niinku joku tuolla topikin alussa sano että kun auto on ollut rikkaalla todella kauan niin menee aikaa "jopa viikkoja" ennen ku se normalisoituu taas oikeaan kulutukseen??
     
  10. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    alkaako sieltä taas tulemaan Sci-Fi-juttuja...pelottaa :oops:
     
  11. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Mulla nyt lähinnä kiinnostais vaan,että millä saisin tuohon sellasen päästölapun ilman katteja,että se katsurille kelpaa.Tukinko vaikka vanhan sukan pakariin tuon mittauksen ajaksi?suodattimet,öljyt ja tulpat mä kuitenkin vaihdan tuonne joka topauksessa ja noillakinhan tuon koneen saa käymääm puhtaammin.Ja en aikonu ottaa tuota päästö lappua konttorilta :rotfl:[/quote]


    Tuossa paikallisella konttorilla on sellanen sydeemi että kun se laittaa se pakoputkeen sen imurin niin siinä samassa on se että se näkee päästöt vitunki isolla siinä tietsikassa, että hankala ainakin päästölappua kusettaa..
     
  12. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Ostin joskus suuriruokaisuudestaan kuuluisan ex spollin saabin, säätelin kaasarin kaverin kanssa yhdellä Tebbarilla ja otettiin kärylaput.

    Lambda-arvo oli lapussa 1.03, en muista muita arvoja, sitten konttorille...

    Kun katsuri alko tunkemaan mittaria putkeen sanoin, että mullahan on tässä kärylaput, mitä vittua sä meinaat?

    -En usko arvoja, siksi mittaan uudestaan.

    Vastasin, että mitä vittua! Nyt mittaat ilmaiseksi niitä juttuja, joista täällä laskutetaan ja joista olen maksanut jo huoltiksella, mitä vitun markkinataloutta tämä on? Luuletko, että olen fuulannut tämän lapun? Meinaatko, että valehtelen ja yritän kusettaa? Kurmootiin niin, että sillä meni naama yhtä punaiseksi kuin mulla 8)


    Kone työnsi lapun ulos... lambda 1.000 :eek:


    Pyytelin heti nöyrästi anteeksi katsurilta ja sanoin, että olisihan se heti pitänyt huomata, että olet ammattilainen ja tiesit, ettei lappu pidä paikkaansa. Anteeksi vielä kerran :poff: Vieläkin tälle pienelle sielulle tulee mukavan omahyväinen olo kun muistelen tapahtumaa 8)
     
  13. Miuge

    Miuge 1st gear

    Pitäisköhän käydä vakoileen,että millä konttorilla ne mittaa nuo päästöt vielä sillä putkeen erikseen työnnettävällä letkulla.Tuossa K1:llä missä oon normaalisti nuo vehkeet leimauttanu,niin en ole huomannu että niillä ois mitään eriletkua...Nyt kun aloin miettiin,niin sillä ei tainnu olla edes tuo pakokaasuimurin letku paikoillaa,kun viimeeks kävin...Tuo saabin ja muidenkin Zenith Srtömberillä on aivan krooninen säätämisen tarve.

    Kiva,että joskus noinki päin,ettei huku omaan ylpeyteensä nuo inssit.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Lambdan ja tietsikan väliin tarkotin juu, vaffarin ottoimpedanssin tarvii sit olla melko korkea koska lambdan virranantokyky on surkean ja olemattoman välillä, et mosfetin ympärille sitä lähtisin askartelemaan.

    Tuolta lämpöanturalta on oikeinkin helppo sarjapotikalla rikastaa mutta seoksen laihentaminen ei oikeen siististi onnistu sillä että valehtelisi koneen lämpöisemmäksi mitä se on,
    koska ECM ei halua laihentaa seosta alle 14.7 ja alkaa itseasiassa aika herkästi vaan lisäämään kakkua ja myöhästämään syttyä jotta sais patin viileemmäksi.

    Vihreet syttyy justiinsa, nupit kaakkoon saatana. :rotfl:

    En viitti edes arvioida kuinka monta kertaa multa on ehtookruisinkeissa kysytty, "mikä ....tin ledi tuolla kojelaudan alla vilikkuu?" ja pikatielle loikatessa aina "mitä nuppii sää nyt väännät?" kun lentokorkeudessa siirrytään laihaseokselle. :rotfl:
     
  15. Miuge

    Miuge 1st gear

    Joo-o!Niihän hävittäjälentäjätki sanoo,että kun äänivalli on rikottu,niin tehoja voi laskea ja silti nopeus pysyy :rotfl:

    Kaverin volvossa on tuollanen simulaattori,kun kynsittiin siitä katti helevettihin sieltä ahistamasta ja siinä kun oli tuo toinen lambda haistelemassa katin toimintaa,niin sitä piti vähän fuskata,mutta tuossa tuo moottorin ohjaus on niin "fiksu",että se pirulainen aina silloin tällöin huomaa,että sitä huijattu.Silloin ei auta muu kuin vakuutella sille tuolla vikakoodin lukijalla/poistajalla,että ei mittään hättää.Tuo pirun turbo käppyrän Ecu,kun puottaa tehoja ihan reilulla kädellä,kun se jotain tuommosta hoksaa.sinänsä ihan hyvä.Ei ollu kaverilla hauskaa,kun siitä pohjas map anturi yli kilo ahdoilla ja noin 200 heppaa katos samantien.Mulla oli...tuli semmonen hysteerinen hirinauru :rotfl:

    Oletko hienosäätäny tuosta TBI koneesta Bensan paineta.Sekihän onnistuu melko kätevästi ja taas voi laittaa yhden mittarin lisää.

    Jos nyt saa tuota pilkkua viilata,niin laihemmalle päin mennään,kun mennään,niin tuo AFR luku isonee.Air/fuel ration=ilman suhde bensaan,eli ilman suhde bensaan kasvaa,niin seos on laihempi.Kyllähän sä sen tiedät,mutta joku joka tätä lukee ei ehkä tiedä ja seuraukset voi olla hirvittävät.
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä en kyllä usko että tällästä patarautaista matalaviritteistä vaparikonetta saa rikki laihalla seoksella ilman että kuskinpaikalla tuntis että jotain on pahasti pielessä. Kyllä ajettavuus on hävinny ajat sitten ennenkuin alkaa tulee vahinkoo.
     
  17. Miuge

    Miuge 1st gear

    No ei,mutta kuitenki eihän sitä tiedä ketkä näitä juttuja lukee ja mihin näitä juttuja sovelletaan.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun oli ruutta farkkupuikissa, niin sillä ajeltin 16:1 seoksilla ja päälle 40° ennakolla maantiellä :odroll: . Kumma juttu mutta ei vaan hajonnu vaan toimis niinku puikki :rotfl: . Koikeilin aabaut 50° ennakkoa mutta siitä ei ollut mitään hyötyä.
     
  19. Miuge

    Miuge 1st gear

    No tuo kyllä kertoo jo jotain tuon buickin viritys asteesta.On meinaa melkonen maamoottori.Millä bensalla veditte,jos tuo buickin kone on tehty tuolle jenkkilän matala oktaaniselle,niin ei sitä esim.98 oktaanisella saa nakuttamaan.Periaatteessa sä olet vaan parantanu tuon koneen hyötysuhdetta.paitsi miten tuo jakso polttaa tuota laihaa seosta?Nykikö yms?Eipä noille matala oktaaniselle gasolle tarkoitetulle koneille,mitään hyödytä tuota 98 okt bensaa syöttää.Vähän niinku jotku tukkii noita oktaani boostereita vakio koneisen tankkiin lisätehon toivossa :rotfl: .
     
  20. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Onko näin niinku joku tuolla topikin alussa sano että kun auto on ollut rikkaalla todella kauan niin menee aikaa "jopa viikkoja" ennen ku se normalisoituu taas oikeaan kulutukseen??
     

Kerro tästä muillekin!