Astron tietokone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JAMANT, 13.2.2009.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kun en ole Chevy-mies, niin taas tarvitsis vähän neuvoa 8) :
    -88 Chevy Astro 4.3V6 TBI ja testerillä väittää TPS:n signaaliksi kylmänä koko ajan 5.0v, kun pitäisi olla 0.7-1.2v läpät kiinni. Kokeiltu kahdella TPS:llä, joten poissuljen TPS:n viallisuuden. Kun kone lämpiää ja hytti tietenkin, kone saattaa sammua ja vikavalo sammuu hetkeksi, silloin kun nollaa vikamuistin ja käynnistää koneen, TPS:n signaali on taas oikein (0.8v läpät kiinni ja säätyy oikein)!!!

    Voiskos olla tietokonevika??? TPS:n signaalijohdossa ei ole mitään muuta kiinni, kun muutenhan signaalitieto vääristyisi!!

    Missäs se koko tietokone Astrossa sijaitsee??

    Oliskos kellään kokeilutietokonetta lainata/myydä??
     
  2. PasiK

    PasiK 1st gear

    En oo Cheevy mies, mutta:

    Ootko mitannut YLEISMITTARILLA piuhojen jännitteet?

    Eikös tuo oo normaali potikka TPS:n sisllä. Yhteen tulee maa, yhteen jatkuva +5V ja kolmannesta säätyy portaattomasti asennon mukaan.

    Korjatkaa, jos oon väärässä.

    Jos esim maa on poikki, boxi saa 5V jatkuvaan sisään...
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mitattu on!!

    Ja itseasiassa kytkinkaavan mukaan johdot menee näin:
    signaalijohto VCM:n, 5v syöttö VCM:stä ja kolmas on yhdessä lämpöanturin syötön kanssa ja siinäkin lukee 5v... :eek: :eek:
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    ECM sijaitsee apparin kickpaneelin takana, elikkäs a-pilarissa,
    siitä saa esmes juotoksetkin esiin, eli ei ole valettu mihinkään kökköön sisään sen piirilevyä.

    Kuulostaa vika toisaikaiselta kontaktihäröltä, juu saattaa olla vaikea löytää muulla tapaa kuin tuurilla ja/tai osia vaihtelemalla ja johtosarjaan hyppäreitä kytkemällä.


    Sitä en tiedä kuinka paljon tai vähän ecm kuormittaa kaasuasennontunnistuspiiriä, sillä meinaan että vois tietty olla mahollista että keskinastan jännite lepää täydet 5v jos anturin maa katkoo,
    ei ole nyt just kuvaa mulla saannilla.
     
  5. rasse

    rasse 1st gear

    Se pitäis mittailla siten että läppä kiinni ja virrat ON (ei käyntiin).
    Tällöin pitäis liittimen A ja B nastan välillä olla n. 5V ja nastojen C ja B välillä 0,5-1,2 V
    Siellä pitäis olla jatkuva 5V ,maa ja tuo ref jännite (ref jännite muuttuu kaasuläpän asennon mukaan).

    Elikkäs:
    maa >> BLACK>> nasta A11 ecm:llä
    +5v >> GRY >> nasta C14 ecm:llä
    ref.jänn >> BLU>> nasta C13 ecm:llä

    ECM boksi löytyy normaalisti Astroista vänkärin jalkatilan oikeastasivusta panelin alta.
    Tuolla juttua tuosta TPS:stä....
    http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... =11&t=4156
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Noin mäkin sen ymmärrän, Rasse, mutta hämäykseks kaavioon on laitettu tuohon mustaan johtoon 5v!!! Ja se on yhteinen lämpöanturin kanssa ja lämpöanturi toimii!!!
     
  7. rasse

    rasse 1st gear

    Kyllähän se ihan noin taitaa olla koska TPS:n potikkahan toimii vain ns. jännitteen jakajana.
    Elikkäs C14 päähän tulee +5V ja sama on miltei tuollaA11 päässä.
    Läppää siirtämällä päätetään vain minkälainen vertailujännite annetaan TPS signaalille...(elikkäs potikan alkupäästä max jännite jolloin läppä auki ja toisesta reunasta lähes 0 n. 0,6V).
    Virallisestihan nuo pinnit on
    A14= sensor ground
    C14= +5V ref
    C13= TPS signal
    C10= coolant temperature signal

    ECM:ltä sen TPS signaalin voi mitata nastojen C13-A11 väliltä ja pitäis olla
    0,6 V +/- 0,05V riippumatta onko auto käynnissä vai pelkästään virrat päällä (tällöin läppä kiinni).

    Tuolla pinnikuva...
    http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... i%26sa%3DN

    Antaako se mitään vikakoodia ?
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Herjaa korkeaa TPS jännitettä!!
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Rakensin rinnalle kokonaan uuden maadoituksen TPS:lle, ei vaikutusta, edelleen testerillä ilmoittaa jännitteeksi 5v ja vikakoodiksi TPS jännite liian korkea!!!

    Lisää ideoita!!!???
     
  10. rasse

    rasse 1st gear

    Tietsikan boksin liittimet vois kannattaa käyttää irti ja vaikka ruiskasee CRC:tä liittimiin. Samalla mahdolliset muistiin jääneet arvot saadaan poistettua ja tietsikka toimii alkuasetuksilla.
    Vois olla sekin että tietsikan boksin maa ei saa tarpeeksi hyvää kontaktia. Omaani tein erillisen piuhan jonka laitoin kotelon rungon ja maan välille.
    Jotenki sellainen tuntuma että olis ns. tuo maapotentiaali hukassa eli tietsikalla ei ole mihin verrata tuota jännitetasoa tms.
    Yleensä tuo virhekoodi liian korkeasta jänniteestä diagnosoidaan:
    -Jumittuva tai väärin säädetty TPS.
    -Tarkasta kaikki liittimet ja johdot TPS:n ja ECM:n välillä.
    -Säädä tai vaihda TPS
     
  11. jp_olli

    jp_olli Gearhead

    Unohtakaa nyt ne CRC:t elektronisten laitteiden tai niiden liitäntäjohtojen puhdistuksessa. Tai vähintäänkin pesee ne rasvat pois johtosarjan liittimistä isopropanolilla.

    Liian monta "viimeistä voitelua on jo nähty" tähänastisella työhistorialla.

    Puhdistus voi olla tosiaan paikallaan, mutta käytä jotain tarkoitukseen sopivampaa puhdistussprayta. :)
     
  12. rasse

    rasse 1st gear

    No mikäs ihme vika tuossa on :eek:
    http://eranahka.com/shop/index.php?p=pr ... 26-Elektro
    tai tässä... :eek:
    http://eranahka.com/shop/index.php?p=pr ... ct-Cleaner

    CRC:n on ns. "tuoteperhe" eikä pelkästään 5-56 yleisvoiteluaine... :soosoo:
    Kyllä nyt normaaleilla aivonystyröillä varustettu henkilö osaa valita oikean aineen oikeaan paikaan.
    Eihän kahviinkaan yleensä kaadeta piimää vaikka siinä Valio lukeekin purkin kyljessä.... :rotfl:
     
  13. jp_olli

    jp_olli Gearhead

    :oops: Sitä kun on tämmönen ahdasmielinen ja olettaa/yleistää liikaa. :lol:
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No joo, yleensä kun joku puhuu CRCstä, se tarkoittaa kuitenkin sitä
    yleisöljyä. Ja se ei tosiaankaan kuulu sähkölaitteisiin. Pitkään sähkölaitekorjaana
    myös nähnyt näitä "viimeisiä voiteluita" paljon.

    Mutta asiaan, siellä ECM boxissa saattaa olla mieto ylösvetovastus sille TPS
    karvalle, joten signaalijohdon katkos saattaisi aiheuttaa tuon ongelman.
     
  15. WSE

    WSE 1st gear

    Niin. Nämä 5-56 ja wd40 tms eivät ole oikein hyviä yhtään mihinkään. Ja silti niitä myydään... Joka kohteeseen on omat vaikuttavammat aineet olemassa. Henkilökohtainen mielipide 5-56 tms vaikutuksesta on sama kuin kusisi sinne mihin ko tököttiä meinaa laittaa.

    Topikkiin liittyen, minulla olisi yksi tuommoinen ecm jos tarvetta.
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Toimiiko takuulla, risoja en halua edes kokeilla!!!???
     
  17. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mulla olisi myös yksi tollainen boxi ylimääräisenä. ajosta otettu, eli toimi ainakin silloin. vm 89 astrosta.
     
  18. Bockendorf

    Bockendorf 1st gear

    :eek:


    Voitko kertoa tarkemmin kuinka teit tuon ECM- boxin maadoituksen.
     
  19. WSE

    WSE 1st gear

    Tietysti se on ehjä (kun niitä korjaankin) mutta ei tuolle varmaankaan enää ole tarvetta.
     
  20. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No yksi saatiin, mutta toimii kuulema huonommin kuin oma vanha!! Omistaja kertokoon lisää, kun on ajanutkin sillä ja on palstalainen!!!
     

Kerro tästä muillekin!