Aurauskulmien säätäjää Oulu-Kalajoki-Ylivieska-Oulainen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vernando de hoto, 24.4.2015.

  1. c-h-e-v-y

    c-h-e-v-y 2nd gear

    Sinne vaan muitten ikuisuus projektien sekaan..
    Miten noin pikkuasiaan voi kaatua koko homma?
     
  2. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Katsos kun keikkaa pukkaa. Eihän tässä olisikaan ongelmia, jos pyöris tässä tuppukylässä töissä 7:stä 4:ään 5:nä päivänä viikossa.
     
  3. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Aurauskulmat kotikonstein:

    Tee jäykästä puurimasta tarvittavan pitkä tanko, jonka toiseen päähän
    90-asteen kulmaan kiinteä 20cm rima. Poraa rimaan n. 45 asteen
    kulmaan pieni reikä ja kiinnitä tukevasti terävä naula reikään.

    Tee riman toiseen päähän vastaava viritys, mutta tee siitä rimaa
    pitkin siirrettävä ja lukittava.

    Alla ala art:

    ./ - - - - - - - - - - - - - - - /
    II- - - - - - - - - - - - - - - II
    II- - - - - - - - - - - - - - - II
    ================================
    ================================

    Mittaustapa: Aja/työnnä Auto tasaisella muutama metri/autonmitta taaksepäin
    ja aja/työnnä auto suoraan mittauspaikalle. Tee esim. valkealla liidulla pläntti kulutuspintaan, renkaan takaosaan(klo 3/9) ja vedä viiva liidulla renkaan kylkeen merkiksi, tee sama toiselle puolelle. Pyydä kaveria avuksi ja vedä piirtämääsi plänttiin jälki rimassa olevalla naulalla.
    Pyydä kaveria pitämään auton alla olevaa rimaa ja naulaa merkissä.
    Vedä riman toisessa päässä olevalla naulalla merkki myös toiseen
    renkaaseen. Aja tai työnnä autoa sen varran että rengas pyörähtää
    puoli kierrosta. Merkki on nyt kohdassa (9/3). Nyt pyydä kaveria pitämään naulaa jälleen merkissä ja vedä omalla puolellasi uusi viiva vanhan viereen. Merkkien väli millimetreissä on autosi ohjekirjassa mainittu aurauskulma millimetreissä. Jos ei, niin säädä kohdalleen.

    Joissain autoissa on haritusta aurauskulman sijaan (Etuvetoiset?). Ole tarkkana.
    Jos ratti on suorassa auton mennessä suoraan, säädä aurauskulmaa
    molemmilta puolilta saman verran sisään tai ulos, mutta jos ratti on
    vinossa, säädä molemmilta puolilta eri suuntiin tai vain toiselta
    puolelta.

    Mittaustapa on aika tarkka, voit testata sitä itse mittaamalla
    aurauskulmat samasta autosta useamman kerran.

    Jos auto jäpöttää tai jyristää toiseen suuntaan kääntäessä, tarkasta
    tukivarsien kumipuslat ja mahdolliset pallonivelet. Tarkasta myös
    pitkittäisten tukivarsien päittäispuslat ja kallistuksenvakaimen
    puslat. Tarkista iskunvaimentajien toiminta ja kiinnitys.
    Tarkista ettei mikään alustan osa ole vääntynyt tai vaurioitunut.

    Pelkkä tarkistus vie n. 5-10 min. Säätö sitten ottaa ruosteen ja muiden muuttujien mukaan oman aikansa. :lol:


    T: AJ
     
  4. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    eihän tuossa aurauksen tarkistuksessa mene kuin 1 min. kun ei tee siitä liian monimutkaista, rullamitalla edestä-takaa rengasta samastakohtaa kulutuspintaa... näkee ihan millimääräisenä erotuksen. miinuksena vaan tarttee kaverin pitämään mittaa toisellapuolen jos ei satu olemaan teleskooppi kättä itellä.

    menipä ot sillä eihän tässä säätöohjetta kysytty vaan paikkaa minne viedä säätöön...
     
  5. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Pultit ja mutterit ovat varmasti avattavissa. Auto alusta on ollut p...un päreinä. Koska kyseessä on Kajaanissa aura-auton kanssa yhteen ottanut yksilö. Kylläkin "uudella" rungolla varustettuna, joten kaikki säädöt ovat metsässä. Jääkööt myöhemmäksi ei viitsi enään muutaman päivän ajelujen takia hosumaan.
     
  6. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tämä sama jatkuu yhä. Nyt kun ehtisi laitattaan niin Yppärin Nesteelä ovat lomalla Heinäkuun . Ajan olisi saanut Elokuun alkuun. Mutta Forssaa ajatellen ei jäisi yhtään koeajo ja katsastus aikaa. Pitääköhän tuikata koko paska tuleen ja vaihtaa harrastusta?
    Viimeinen toivo Raiten korjaamo?
     

Kerro tästä muillekin!