Automaatti vai manuaali?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jsp, 11.8.2017.

?

Automaatti vai manuaali?

  1. Manuaali

    26 ääntä
    28,9%
  2. Automaatti

    64 ääntä
    71,1%
  1. Jsp

    Jsp Gearhead

    Kumpaa suosit?
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Töissä ja harrasteissa ehdottomasti tomaatti.
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Korttelissa suditteluun manuaali, muuten automaatti ;)
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. sectoid

    sectoid Gearhead

    Harraste sekä kesäkäyttis automaatteja, talviauto manuaali.
     
  5. splitti

    splitti 2nd gear

    Mikään ei masenna niin kuin automaattivaihteisto.
     
  6. Jsp

    Jsp Gearhead

    Mikään ei masenna niin kuin kuski joka ei osaa vaihtaa manuaalilla ilman että auto nykii.
    Itsellä on töihin tomaatti ja harraste manuaali.
     
  7. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kyllä se automaatti on paras. On tottakai manuaalillaki puolensa, mut automaagi voittaa silti..
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Manuaali. Siinä on tunnelmaa.

    Toki tomaatti on vaivattomampi ruuhkaliikenteessä tai kaupunkiajossa yleensäkin.
     
  9. Holley

    Holley Gearhead

    Edelleen kumpikin puoltaa paikkaansa. Yhdistelmää v8+manuaali on vähän hankala perustella ihmisille, se pitää kokea. Tykkään edelleen, vaikka ainoa järkisyy lienee joku bensankulutus manuaalilla ja joissain tapauksissa hiukan kiihtyvyyskin, vaan eipä aina edes sekään, jos on silleen rakenneltu auto ja automaatti. Automaatti toki on vaivaton - ja huomattavasti helpompi löytääkin myytävistä autoista, kun puhe on siis näistä tämän genren harrasteautoista.
     
    isalmela ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onnettomat pikku koneet manuaalilla, automaatilla kaikki isommat

    Manuaalissa vapaakytkin tekee ajosta siedettävämpää
     
    passerby tykkää tästä.
  11. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tomaattia äänestin, mut jos ois joku oikeen räväkkä sporttinen vehje, jäykällä alustalla, mikä rakennettu lakun jättämiseen, ni sit manuaali?! Siin vaiheessa haluisin itse päättää vaihteen, mitä laitetaan!
     
    palontie ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Riippuu täysin ajoneuvosta, joten molempi parempi. Ja automaattihan on varustettu momentinmuuntimella, eli ei kaksoiskytkin-hapatuksia kiitos...
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Riippuu tosiaan autosta. Perheauto voi aina olla automatti.
    Mutta jos puhutaan harrasteautosta, niin auton luonne ratkaisee.
    Corvettet aina manuaalilla. Muskeliautoon sopii molemmat. Mutta ehkä HEMI-Cuda ja Challe on miehekkäimmillään manuaalilla. Samoin kuin 67-68 fastback Mustangit.

    Lotjat ja cruising laivat automaatilla.
     
    Rotten tykkää tästä.
  14. Jsp

    Jsp Gearhead

    Noh toisaalta on myös tomaatissa vaihteen selektori näihin sporttisiin autoihin. Joten voi itse valita mikä vaihe on käytössä. Ja on myös pakkovaihteet jos haluaa ajaa pienemmillä kurveissa.

    Itsellä on omassa käyttiksessä sporttimoodi joka käyttää aina pienintä mahdollista vaihdetta kun taas tavan moodi käyttää isointa. Mutta ei se tosin tuossa CVT automaatissa tunnu muuten kun että moottorijarrutus on aina päällä jos päästää kaasusta irti ja ehkä kiihtyy ärhäkämmin.
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kyllä. Kaverillani oli suu hymyssä, kun tuli ajolenkiltä mun ex-vääntökoneeksi viritetyllä n. 400hp 454 corvettella, jossa nelivaihteinen muncie.
     
    KajS, Powerstroke ja Herje tykkäävät tästä.
  16. Rotten

    Rotten Gearhead

    Aika pitkälti puit ajatukseni kirjoitukseksi!
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Sorry, luulin, että kyse on vanhoista jenkkiautoista :(
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  18. Jsp

    Jsp Gearhead

    Noh on tullu vuosien varrella ajettua kaikennäkösillä lotkottimilla ja automaatti vaan tuntuu paremmalta ajossa. Mutta itse en tosiaan harrasta mitään rallin ajamista vaan ihan tavallista sunnuntai ajelua 10km rajoituksien alapuolella maisemia katsoen..

    Mutta kyllähän tuo 80 luvun pyllykynä pyöri nätisti talvella parkkipaikalla ihan automaattilootan avustuksella. Parisienne farkku oli toinen kanssa joka ihan ilomielin pyöri vaikka ostoskärryn ympärin nätisti.

    Mut jos kyseessä on ihan ralliauto jota ei saa koskaan enää rekisteröityä tieliikenteeseen niin ehdottomasti manuaali. Kyllä se soratien mutkissa automaatin kusettelee mennentullen.
    Mut niinkuin on usein sanottu jo tässä ketjussa, se riippuu aina automallista. Itsellä on 90 luvun japsi kenkäkippokäyttis automaattilootalla enkä sitä manuaalilla ryhtyisi edes ajamaan.
     
    WBBC ja Rotten tykkäävät tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aina kun mahdollista niin automaatti. Tarkoittaa sitä että esimerkiksi volkkari ostetaan manuaalilla koska automaatti ei kestä.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En noinkaan sanois, laiskat pikkuautot ennen ja nyt sata prosenttisesti paskaa automaatilla.
     
    Powerstroke tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!