Automaattivaihteiston öljynvaihtoväleistä: aika vai kilometrit? Ja pantojen säätö...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja KajS, 3.6.2016.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mopareissa, siis 3-vaihteisissa ja vanhemmissa loikkarotoosissa se juntturi jothon putket ruuvataan on "luvattoman" pieni reikäinen. Se jarruttaa viileän öölin menoa laatikkoon.
    Väsäsin joskus offikilpuriin vesijäähdytyksen suoraan öölipohjaan ja lämpöongelmat loppu laakista kun ~3kilsaa tunnissa vauhdilla ajowiima puuttui:p.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites onko automaattiöljyssä mitään mikä kuluisi?

    Moottoriöljystähän ratkeaa ne hiilivedyt ja sit loppuu viskositeetti

    Ja onko automaatti öljy koskaan sellaisessa hiovassa kulutuksessa?
    Ohjaustehostin on varmaan eri asia kun sehän toimii puristamalla öljyä
     
  3. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Selvä peli...pitää laittaa lootalle pikkunen flekti.Ja lämpöanturi siihen painetarkitus holeen laatikossa.Alle 80 ois hyvä,niinkö?
    Öljyt kestää jos niitä ei pilaa vaikka antaskin sapiskaa,mutta ajatuksella.Palaneet öljyt vaihtoon,muuten rockon?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ne öölit pala vaan kitkapinnat, se vaatii joku ~300° lämpöä jonkinaikaa(pitkä luisto, yli 3sekkaa) joka karkottaa öölin välistä. Normi mineraalitomaattimehu "hajoaa" jossain 130° huituvilla ja jäähtyessään se ei ole enää samaa tavaraa.
    Kisakilkuttimissa pakkojen välissä voi olla ~500° lämpöjä mutta vain hetkellisesti vaihdon aikana, sen takia noissakin ööli kuluu aika nopsaan ja kitkalevyt 5x kalliimpia..
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    VW/audi on oikein malliesimerkki, kuinka mitään ei tarvii vaihtaa vaan ne kestää ikuisuuden (lue 150-250tkm) Vr6 (2.8 12v, 2.8 24v, R32 yms) sukuisten ketjujakopäät, tomaattilaatikot, Haldex perät yms...
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kuullut merkkihuollosta että joko alusta asti selvät vaihtovälit tai sitten ei ikinä. Eli jos vaihdat 200tkm ajettuun ekaa kertaa ka kuinka huuhtelut ym niin kajahtaa. En tiiä sitten.
     
  7. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Niin siis,sitä just että tommoset "hajotetut" öljyt öitäs vaihtaa.Mutta jos on neppaillu ajatuksen kanssa eikä ole näin päässy käymään,niin ei ole mitään syytä vaihtaa niitä.Sinne paineentarkistusreikäänhän sen lämpöanturin sai kivasti,oliko väliä kumpaan niistä?vai oliko niitä nyt kolme siellä...
     
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    kaverilla oli taannoin X5 baijerilainen. eivät suostuneet vaihtamaan merkkiliikkeessä nykäskylässä vaihteisto öljyjä.kuulemma voi tulla ja sattua kaikenlaista. kaveri vaihto auton pois kun totes ettei voi ajaa autolla johon ei "voi" vaihtaa lootanlitkuja. veikkailtiin että voihan sitä sattua kaikenlaista silloinkin jos vaihtamatta jättää.
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tomaatin öljy jos käy liian lämpösenä muodostaa hartseja jotka pikkuhiljaa tarttuvat kitkoihin ja sitä kautta alkaa luistelee ja etenkin uudemmissa kerääntyy solkkuihin häiriötä tekemään mutta paskaako sillä,jotkut ajaa vanhoista lootista kerätyllä oljyllä,toisilla keittää kesällä yli jne laatikko kestää aina sen ajan kun kestää,paskoja ne on aina kun hajoo,samoilla omistajilla sattuu huono onni useammin.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tätä just kyselin, et jos ajo on nättiä ja kärryä ei kiskota, niin periaatteessa mitään ei "säry" siitä öljystä?
    Eli emännän kauppakassista ei tartte vuosittain liemiä vaidella?
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    mjoo, ääspenissä oli turbaania myöten just vaihdettu fluidit kun sen ostin 15 vuotta sitten, autoa säilytetään tallissa, sillä ajetaan parituhatta vuodessa ja aika nätisti, ploota ei luistele ja litku on kirkasta eikä haju ole muuttunut,
    niin enpä ole vielä joutanut vaihtamaan,
    tai ehkä kerran olen, en muista.

    eli pidän vähällä ja nätillä ajolla olevien litkujen jokavuotista vaihtoa tuhlauksena,
    jos ne tollasessa käytössä yleensäkään tummuu niin plootassa on todnäk jotain häikkää, ja/tai se on alimitoitettu muuhun hylsyyn verrattuna ja sille kannattais tehä jotain.

    tohon -08 valmistuneeseen kesäkäyttis/katukisaröttelöön olen vaihtanut kerran tai kaks kun se saa kumminkin osakseen jonkunmoista rääkkiä ja kitkojen lämpötilat käy ylhäällä vähän väliä.
     
    Muokattu: 5.6.2016
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ no vaimon kauppakassilla on ajettu 330tkm, kerran on vaihdettu tomaattiöljyt, 6 vuotta sitten.

    Itse asiassa jo männäviikolla hieman mietiskelin että pitäsköhän ne vaihtaa vaikka haju ja näkö oli normaalit.
     
    Muokattu: 5.6.2016
  13. DX

    DX Double Gearhead

    eikai siitä haittaakaan ole,
    aikoinas vaihtelin eukon astroon parin kolmen vuoden välein, riippuen ajosta,
    sitten kysyin iteltäni, että miksi,
    kun vanha litku oli näppituntumalla vielä jokseenkin samanlaista kuin se uusi jota tilalle kippasin,
    harvensin välin tuplaksi, olisko nyt ollut sen viis kuus vuotta ja 50 tkm,
    että voishan ne nyt jo vaihtaakin.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Nostetaas tätä. Muutin otsikkoa, jotta se vastaa autoharastajan tämänpäiväistä kysymystä.

    Tehtaan ja Haynesin ohjeiden mukaan Torqueflitessa on säädettävä säännöllisin väliajoin kickdown-panta ja pakkipanta.

    Esiinnyin täällä joskus itsekin suurasiantuntijana säädellessäni efidodgen A500sta. Lopputulema oli, että @Mudracer sai töitä.

    Mietin, pitääkö slanttivanin tf 904:n kickdownpantaa ruveta säätämään. En ole koko aikana sitä säätänyt, kun auto on mulla ollut eli vajaat neljä vuotta. Kickdownvivun säädön tarkastin hetikohta ostoksen jälkeen.

    Slanttivani performoi seuraavasti: Aamulla kun suorittaa reippaan kiihdytyksen Turun suuntaan 1->2 vaihto tapahtuu 40 km kohdalla ja 2->3 60-70 km vauhdissa. Riippuu vähän siitä, helppaako pikkasen kaasusta vai pyrkiikö pitämään urakehitysvolvon takana. Tuntuu mukavalta.

    Vielä 60-70 km vauhdissa vaihtaa polkaisemalla suosiolla 3->2. Siis hyvä. (efidodge tuntui aina olevan kolmosella, vaikka kuinka polki ja se vaihtoi kolmoselle aina jo kävelyvauhdissa, jossei nyt ihan täyskaasukiihdytystä tehnyt.).

    Siis rupeanko säätämään vai jatkanko SlantSuperSixin voimasta nauttimisesta näillä säädöillä. Pakkipantaan en koske, sehän riittää, kun auto liikkuu R:llä taaksepäin...?

    Eedittiä: Tuota ohjetta pyrin noudattaaman sitä A500sta säätäessäni. Onko se hyvä ohje?

    http://www.mopar1.us/band.html
     
    Muokattu: 26.8.2018
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ite vaihdoin joskus joka toisena öljynvaihtona mut koin tekeväni ihan turhaa työtä enkä ole enää vaihtanu kun sillon kun jotain muuta täytyy tehä sillai että öljyt tulee pihalle tai sillon kun ostan jonkun auton. Th200 toosissa ollut ainakin se kulma missä se magneetti on, täynnä jotain moskaa aina vaikka muuten öljyt ok näkösiä.

    Sai magneetin putsaamisella perusteltua itelleen muuten turhan olosta työtä.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joskus kun saabeista jäi manuaali öljyn vaihdot pois huolto ohjelmasta kasijotain, 87 tai vastaavaa, huomaa kyllä kun ajaa vastaavaa ennen ikiöljyä tai ikiöljyillä olevalla saabilla, ne ennen ikiöljyä olevat on aina paremmassa kunnossa toosastaan mitä nää mihin ei koskaan ole vaihdettu öljyjä.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mul on 80W yksiasteet. On talvella vähä tömäkkää kamaa....
     
  18. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Itsellä oli manuaalissa ilmeisesti alkuperäisöljyt, kun huolto-ohjeen mukaan ei tarvinnut vaihtaa koskaan. Hyvin se ainakin sen ensimmäisen reilun neljännesmiljoonan kesti, mutta kovilla pakkasilla huomasi että olisi ne voinut vaihtaa ainakin ohuempiin. Ulisi aika lailla vähän aikaa kun startin jälkeen antoi käydä vapaalla. Ja startin jälkeen piti vapaallakin kytkin nostaa varovasti ettei sammu, jos ei ollut käkkäri päällä niin lähti liikkeelle ja eteni muutaman autonmitan ennen kuin öljy vähän notkistui.
     
    KajS ja passerby tykkäävät tästä.
  19. grantorino

    grantorino Gearhead

    Paljonko kilometrejä tai maileja on tullut, ne enemmän painavat vaa'assa, kuin aika.
    Öljynvaihto n.60 tonnin tai kolmen vuoden välein.
    Pantojen säätö joka toisen vaihdon yhteydessä.
    Ittellä ainakin menee yli noiden vuosirajojen usein, kun ei kaikilla dodgeilla tule niin paljoa ajettua vuosittain.
    Kovaa ajoa vaan jos hyvin toimii!
     
    KajS tykkää tästä.
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei ihan Amerikkalainen laatikko, korkeintaan kopio; velipojan 83 coupe Carina, 11 vuotta ja 300 000 km, ja ensimmäinen automaattiöljyvaihto, näytti kuulemma ihan hyvältä.
     
    KajS tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!