Auton maalaus

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Joo tokihan raha on otettava sieltä mistä helpoimmin saa, niin itsekin tekisin. Ja arvostan maalaria joka sen suoraan sanoo. Aika monelle olen laittanut melko seikkaperäisen selostuksen kuvineen ylimaalausprojektista ja pyytänyt arviota, ja sen jälkeen ei kuulu mitään.

    Ihan tuntuu tuo parin tonnin hinta olevan linjassa vakuutusyhtiön kustannusarvion kanssa jonka sain yhden takaoven maalaamisesta samoihin aikoihin kun tämä ketju on aloitettu. Jos silloin auton maalaus 3 k ja oven oikaisu ja maalaus oli jossain 500-700 haarukassa.
     
    DX ja belair54 tykkäävät tästä.
  2. GS

    GS Gearhead

    Tästä pois tekijöiden palkat, verot, tilojen vuokra/lainanlyhennykset, lämmityskulut, työkalukustannukset, laitekustannukset ja lasten joululahjat....mitä jää? Joudut pistämään muutaman kympin omistasi, jotta asiakastyytyväisyys olisi tällä hinnalla taattu.
    Oikeasti 40-50€:n tuntiveloituksella ei suomessa laatustandardoitua automaalaamotoimintaa voi pyörittää.
     
    Muokattu: 19.12.2019
    Belve67, DX, belair54 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. f34

    f34 Gearhead

    Autokorjaamojen tuntiveloitukset ovat yleisesti 70€ ylöspäin. Juurikin perustuen yllämainittuun kulurakenteeseen.
    Kokonaan toinen juttu on harrastepohjalta kavereille tehdyt.
    Joskus kyllä ihmetyttää kun saa kaivinkoneen kuskeineen 40-50€/ tuntihintaan, ihan laskun kanssa.
     
    belair54, wilburi, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. GS

    GS Gearhead

    Kulumuodostus ylimaalauksessa tulee pohjatöistä, ei itse ruiskutuksesta.
    Parissa/kolmessa tunnissa ei tee vielä mitään pohjatöitä, kun taas siinä ajassa ruiskuttaa aika paljon.
    Sitten kun eteesi tuodaan ”ruiskutusvalmis”...siis ”pohjatyöt jo tehty” projekti ja kun kaikki kuitenkin pitää pistää uusiin puihin, pelkällä ”ruiskutuksella” teettäjän näkökulmasta on hintaa.
    Jos työn teettäjän ammattitaito oikeasti riittää pohjien tekoon, pitää sen riittää myös ylivetoon?
    Lähes poikkeuksetta ne ”valmiit pohjat” ovat kiehuvaa/kuohuvaa perunapeltoa ja jos näiden päälle vain vetää pintavärit, on lopputulos pääsääntöisesti huonompaa kuin telamaalaukset.
    Hinnoittelu yleensä ottaen on siis aina pakko perustua sille että asiakkaan tekemät ”pohjat” enemmänkin lisää arviohinnoittelua, kuin laskee sitä.
    Maalari/maalaamo ei ole mikään taikojen tekijä, vaan laatu vaatii aina paljon työtä ja työtunteja ja todellisessa elämässä nämä 90€ tavoitehinnat jää tehdyissä töissä huomattavasti alemmaksi, vaikka koko työ liikkuisinkin 3000-5000€:n välimaastossa.
     
    VilleTre, belair54, Esaa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. f34

    f34 Gearhead

    Tuota itse pintojen vetoa hankaloittaa tilat, vaikka saattaisi häthätään riittää käden liike.
    Ahtaus, näkyvyys ja roskat. Pohjatöissä pystyy vielä hiomalla kompensoimaan olosuhteita.
    Mutta suorien pohjien tekeminen on kyllä todella työlästä ja haastavaa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. DX

    DX Gearhead

    samaa mieltä, toisaalta voi, mutta aika rajatuilla ihmistyyppimarkkinoilla, kaikenlainen markkinoiden laajentamiseen asiakaskuntaan jotka perustavat valintansa pitkälti siihen miltä puitteet heidän silmissään näyttävät,
    tähtäävä ulkokultaisuus nostaa tuotantokustannuksia suhteellisen paljon.
     
    juko7 tykkää tästä.
  7. DX

    DX Gearhead


    ite olen jo vuosia ollut jo niin sokeakin, etten enää alotusvetoja lukuunottamatta edes yritä maalata katsomalla, vaan vetelen perstuntumalla alotuksen mukaista sovittua tasalaatua, harjottelin senkin erikseen ku huomasin että öögat alkavat piipata,
    harrastelijalla, varsinkaan alottelevalla se ei onnistu, ei vaikka olis mikä lahjakkuus,
    ennen rutiinia pitää oikeesti nähä valo oikeessa kulmassa pintaa vasten, että mitä on tekemässä.

    tallissakin voi maalata melko roskatta, paskasen tallin siivous vaan vaatii pirusti enempi duunia ja kärsivällisyyttä kuin valmiiksi melko roskapuhtaan maalauskammion siivoaminen.
     
    belair54, Jussi289 ja juko7 tykkäävät tästä.
  8. DX

    DX Gearhead

    nykyään oven oikasu ja maalaus porissa jossaan 800-1100 haarukassa,

    2014 avensis, painauma etu- ja takaovessa, sekä myös maalaamisen vaativa skraidu takakaaren etunneljänneksessä, loppulasku 2250 alvi nolla, siitä 250 omavastuu omasta pörsästä

    rivien välissä neuvostani sovittu, että samaan rahaan maalipestiin loppukin kylki ettei jää sävyeroja ku vitun hankala sävy ruittaamisen suhteen,
    ilman sävyheittomaaluuta olis päässyt eroon omavastuusta,
    250 ekee mielestäni ihan kohtuullinen korvaus siitä, että suht tuoreen ja myyntiin lähdössä olevan kiesin kylki näyttää uudelta ja korjaamattomalta.
     
    Muokattu: 19.12.2019
    belair54 ja juko7 tykkäävät tästä.
  9. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kyllä näistä kun maalarille viedään, nii pitäis yhteiskunnan kans tulla vastaan pitäishän näistäkin ny yks verovähennys saada tehtyä ku kummiski talouden ainut kuljetin.
    Tähän tää on menny kaikki vaan kyttää mistä sen ansion saa melkein tekemättä mitään.
     
  10. DX

    DX Gearhead

    anteeks mutta, en löytänyt asiayhteyttä
     
  11. Esaa

    Esaa 3rd gear


    Viimeksi kun omille pohjille piti maalata, kierros auton ympäri ja ehdotin et saa itse vetää, no sehän kävi, jälki oli asiakkaan mielestä itsetehtynä 10.
    Kauhisteli vaan lakan hintaa (myin 5l+2,5l lakkaa jota itse käytän) mut oli tyytyväinen
     
  12. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    On toki myös tapauksia, joissa asiakkaan tekemät pohjat on parempia kuin "ammattimiesten".
     
    belair54, Pertti K, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Esaa

    Esaa 3rd gear

    Kyllä niitäkin on!
    Mutta kun maalaa omille pohjille ja jos lopputulos ei miellytä, unohtuu mainita et pohjat on omat..
     
    belair54 ja juko7 tykkäävät tästä.
  14. matti R

    matti R 2nd gear

    Pieni laskelma: Esim tarjottu hinta pohjien teko ja ylimaalaus 12000 eur. Olisiko maalit+lakat yms 2000 eur. 10000 eur hinnalla saisi 110h töitä 90eur/h hinnalla, tai 200h töitä 50 eur tuntihinnalla. 110h tarkoittaa 3 viikkoa täysiä päiviä. 200h on noin 6 viikkoa täysipäiväistä työtä. Meneekö siihen oikeasti noin paljon aikaa? En tunne alaa, siksi kyselen.
     
  15. M.K.

    M.K. Gearhead

    Riippuu tapauksesta. Kyllä se 3 viikkoa voi oikeesti mennä, 6 viikkoa on jo paljon. Asiaan vaikuttaa suuresti moni seikka: tuleeko 2-värimaalaus, onko kaikki sisäosat maalattava, miten peltityöt on oikeesti tehty, ym. Käytännössä noi harrasteautot on aina ylikitattava, että saa näyttelykelpoisen.
     
    belair54 tykkää tästä.
  16. GS

    GS Gearhead

    Tänä päivänä perusautomaalari ei juurikaan tee eikä osaakkaan tehdä ”pohjia”, jos sillä tarkoitetaan laajojen pintojen oikaisuja. Kittihommat rajoittuu maksimissaan b-osien pieniin oikaisuihin, mutta yleisesti ottaen nykymaalarit osaa kyllä valita/käyttää oikeita aineita ja tekniikoita myös pohjilla. Eli eri värijärjestelmät on ainakin ammattimaalareilla melko hyvin hallussa.
    Pohjien teko kun on on paljon muutakin kuin vain oikaisukittausta ja sillä on suuri merkitys lopputuloksen kannalta miten ja minkälaista tavaraa on sinne pohjille rapattu.
    Yleisesti ottaen liikkeelle on lähdetty jo lähtökohtaisesti väärillä emmeillä ja viimeistään vuoden kuluttua maalauksesta ongelmat alkavat näkymään, vaikka heti ruiskutuksessa ei alta sulaisi/kiehuisikkaan.
    esim.pohjalle rapattu 1-k tavara vuoden kuivuessaan painuu ja nostaa kaikki viat pintaan ja/tai laajat asiakkaan pohjien kittikerrokset happopohjavärin päällä voi näyttää hetken ihan hyvältä, kunnes kitti alkaa pikku hiljaa lohkeamaan laattoina irti. jne,jne,jne

    Joo, varmasti ainakin urbaanilegendoista ja essolta kuultuna löytyy tapauksia joissa asiakkaan pohjat ovat parempia kuin ammattimiehen, mutta silloin asiakaskin on poikkeuksetta itse jonkin tason ammattimies ja itse maalari taas ei (tällöin tietenkin hinnoittelukin voi olla erilaista, kun tiedetään että pohjiin voi luottaa).
    Muutoin voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että pääsääntöisesti asiakkaan ”pohjista" on enemmän haittaa kuin hyötyä, mikäli tavoitellaan edes jonkinlaista laatua.
     
    VilleTre, juko7, 1purehell ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jos tulee auto, jossa mikään luukku ei osu kohdalleen ja sisäosatkin pitää maalata kunnolla, niin 6 viikkoa ei ole mitään. Ikuinen ongelma, onko tilaajan vaatima taso se, mistä voidaan maksaa...
     
  18. JiiTee

    JiiTee Gearhead

    Tehtyä.. Triumph TR3:n maalaus ihan joka puolelta. Tason vaatimuksesta kertokoon se, että myös mm. koko takakontin pohja kitattiin yli. Käytetty aika n. 130h. Kyllä se siis aikaa ottaa jos tehdään viimisen päälle.

    Ei ole montaa viestiä tullut siihen kysymykseen, että mitä se saisi maksaa? Yks 7-10ke hinta on tullut ilmi. Eli siis paljonko on jengillä siihen maalaukseen varattu budjetti?

    Itse taas oon monesti ihmetellyt stä, että jengi paukuttaa ihan kevyesti sen 5-15ke pirssin tekniikkaan ja sitten... SITTEN kun tulee maaluun vuoro, niin alkaa se kitinä kun maksaa liikaa. Ei se Teppo-tuulipuku näe sitä haitek mega hyrdraulik roller cämiä tms. sieltä koneen sisältä joka makso ihan v...tusti, vaan se näkee ekana sen miten huonossa maalissa se auto on. Mutta joo, nää on näitä mun hajatelmia... :D
     
    juko7, VilleTre ja belair54 tykkäävät tästä.
  19. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Totta, tämäkin ala olisi paljon helpompaa, jos ei olisi asiakkaita. Aina ne vaan valittaa ja kieroilee.
     
  20. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    1971 Duster, maalaus vaiheessa. 1oKE näyttää menevän puhki
    1970 GTX, auto grillissä epoksit päällä. Flyygelimustat pinnat toiveissa ympäriinsä. Joulukuun 2019 hintatason perusteella varaan hommaan 2oKE.
     
    Muokattu: 20.12.2019

Kerro tästä muillekin!