Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No kyllähän toi vähän kohtuuttomalta kuullostaa että oma isä ottaa neljä ja puoli tonnia maalauksesta..?
     
  2. kapa

    kapa 3rd gear

    suosittelen kokeilemaan maalaushommaa jos tuntuu siltä, että siitä saa rahan ihan tyhjästä. Jos puhutaan oikeasti laadukkaasti tehdystä pohjatyöstä ja ruiskutuksesta loppupuleerauksineen niin aikaa kuluu moninkertaisesti peruscorollan maalaukseen verrattuna. voin tulla kysyyn vieläkö on samat fiilikset ettei maalaushommissa oo eroo töiden välillä ku oot pitkällä hikihöylällä hakenu jonkun full size jenkin kylkilinjaa suoraks viikon verran. Juurikin siitä syystä maalaamot ei yleensä tämmösiä hommia halua tehdä vaan maalarit iltahomminaan niitä "harrastemielessä"tekevät.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    isäthän on just sitä varten että nuorison romuja hitsataan ja maalataan koko kesäloma,sitten lippalakki ajelee kk ja kyllästyy siihen,vaihtaa vaikka 2 donan bemuun kun kaverit sanoi(niitä vituttaa kun itsellä on kilikali corollat)mitä tästä opimme,nykypennuille enkä -harrastajille,-sukulaisille tee yhtään halvemmalla kuin muillekkaan.saisihan kaiken vapaa-ajan menemään jos omilla kustannuksilla tekisi tilejä muille.jos haluaa halvalla ja hyvää kannattaa tehdä itse.harvempi vain siinä onnistuu.kuvissa näkyy täälläkin kuinka kilikali pulloilla maalasin tän ja tän.ammattimaalari kun katsoo niitä paskoja luonnossa ei tiedä mitä sanoisi.onnea vaan teknoksen ja mastonin asiantuntijoille.
     
  4. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Mistä toi isä nyt revästiin tähän hommaan?
     
  5. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Varmaankin tuosta. Kotonahan minäkin maalailen, vaikkei jälkikasvua olekaan. Joten ei tuosta voi oikein rivien välistäkään lukea että omille kasvateille maalaushommia välttämättä kukaan tekis.

    Komppaan. En ole saanut koulutusta muuta kuin joskus vierestä katsonut kun joku vähän ammattitaitoisempi on jotain maalaushommia tehnyt ja yrittänyt kovasti neuvoja kysellä. Mutta ei se kitti siitä lastasta sen tasaisemmin levity vaikka miten lukee tai kattelee videoita tai kyselee. Sama homma hiomisessa. Maalaus on se pienin paha näissä hommissa, kyllä se kittaamisessa ja hiomisessa suurin osa ajasta menee. Varsinkin kun ei oikein osaa, teen luultavasti puolet ajasta turhaa työtä / väärin. Mutta harrastuksena kun tekee, eikä ole vielä leivänsaanti siitä kiinni niin ei tarvitse tuntipalkkaa varsinaisesti laskea, nimellinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta riittänyt toistaiseksi.
     
  6. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Siinähän ne parhaat vinkit tulee kun ammattimiehen hommia seuraa. Ei tarvi ihan kaikkea oppia aina sen kantapään kautta.
    Ja tiedän kyllä millanen homma on jenkin kyljen kittaus suoraks.
    Ihan ilman isiä, kyselin aikaisemmin työn kestosta, että kuin paljon sitä hintaa nostaa. Jos sen viimesen lakan mattaa ja myllyttää. En muistaakseni esimerkissä kysynyt mitään pohjatöistä. :mad:
     
  7. ilkka_83_

    ilkka_83_ 1st gear

    Oiskos Oulussa jotakin harrastelijja kellä onnistu kolhujen oikominen ja maalailu? Voi laittaa privaa.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    useita täysiä päiviä


    ja jokapuolelle nojailtuun loimukylkeen suorien pohjien tekemiseen kuluu niin paljon aikaa ja tupakkia, että itte maalaus ei enää edes erotu kokonaistyötunneista,
    homma alkaa tuntua tehdyltä siinä vaiheessa kun saa laskea kutistusvehkeet ja kittihöylän kädestä ja alkaa ruikkia viimeistä hiontanaarmuntäyttöhinkkaria ennen varsinaista maalia.
     
    BBLate tykkää tästä.
  9. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    tämä maalaus maailma on täysin vieras meikäläiselle, joten kaipailisin vähän tietoa että minkälaisissa hinnoissa SUUNNILLEEN saatettaisiin pyöriä, kun ylimaalataan astro perus mustalla+lakat päälle.
     
  10. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Se on vaikea sanoa.. "Oikeassa " maalamossa jokin konepelti eurokikkareeseen maksaa maalattuna 700e -> riippuen tietty koosta. Ehkä jokin yliveto mitättömillä pohjatöillä 1,5te ylöspäin..(pimeänä) Kulua on tietysti vaikea laskea koska asiaan vaikuttaa mm. auton koko/kunto,materiaalit(maalit,teipit,käytetty aika,uuni,tilapaikan mahdollinen vuokra..)ja tottakai tekijäkin jotain tarvitsee.. Kyselemällä selviää,jokatapauksessa auton laadukas maalaus ei ole enään halpaa. Tietty koska tämä on od-palsta niin 400e joku ilmoittaa vetävänsä "ihan-vimosen-päälle". :rotfl: Ja sitten raati pohtii mikä meni vituralleen halvassa maalauksessa.
     
  11. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    no joo, ilmeisesti ei ole paha hinta reilu 2 tonttua pohjatöineen hiomaväreineen.. "pimeänä" siis.
     
  12. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ei jos jälki on hyvää. Tai siis asiakasta tyydyttävää.
     
  13. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    täytyykin ammattikouluista vielä kysyä. sinne tietysti saa vasta syksyllä auton ja tuommosessa hommassa tuppaa aina vähän kestämään.. mutta hyvää jälkeä sieltäkin tulee ja varmaan vähän edullisemmin.
     
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos itse maalaan,ym+tarvikkeet ja vuokraan kammion ruiskutukseen se on tonni.ja siinä ei ole itselle mitään palkkaa,jos joku tekee toiselle vielä halvemmallla on työnantajalta tai muualta pöllityt tarpeet,tai värjätty tinneri paskojen päälle,että silleen.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    Just maalasin kaverille valkoiseksi, tein vähän yli tonnilla ja se oli ilmainen mainos, pitää maalailutauon jälkeen taas hakea tuntumaa, aineetkin tässä välissä vaihtuneet taas kerran.

    Seuraavan vastaava maalaus maksaa kaks tonnia, sen halvemmalla ei maalari pysy hengissä.

    astro mustaksi vaatii massiiviset pohjatyöt jos haluaa siitä nätin, jos edes saa,
    kääntäen: valkoinen ei ole kovin vaativa pellin loimuamisesen suhteen.

    Pohjamaali, hiontavärit ja raskone pintamaali halvimman mukaan netto oli reilu 300 euroa(metalliväriin pelkkä massa maksaa enemmän), hionta rankimman mukaan starcraft teippausten takia, sekä kaarien yms nusnus hiomista ja hiekkapesua (tohon menee viikko helposti),
    tallivuokrakin tolta reilun parin viikon ajalta parisataa.

    Sitten maalarillekin pitäis jäädä tosta liki 100 tunnista jotain.

    silti koslaan jää sinne tänne ruosteita piiloon vanhojen "korjaus"maalausten alle.

    pelkästään mattaamalla tehtyjen, sekä ruostekohdista, että oviväleistä piittaamattomien "pohjien" päälle, eikä mahollisia valumia tarvitse korjailla niin tonnilla voi saada,
    mut se on sit se mikä on, lumous
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    [​IMG]


    Yks harrastemaalari ilmoittautuu. Olosuhteet on mitkä on ja lämpötilasta(sisääntulevan ilman) ja sumunpoistosta joutu kyllä tinkiin kun pikkusessa tallissa yrittää suihkia. Sekin vielä että maaliruiskuni on mallia Motonet halpis, ja ainakin maalikauppa suositteli näille uusille low-VOC lakoille HVLP-ruiskua, ja sellaselle sopivat paineet ja suutinkoot lukikin lakkapurkin kyljessä..... Voihan olla että oli vaan myyntipuhetta mutta oikeen ei meinannut hyvää pintaa saada aikaseks, ja toisena kiusana oli valumat joita löytyy luokkaa 8kpl kun koko auton pinnat laskee :x

    No, se on mikä on, paljon kittiä korista poistettu ja korvattu ihan oikealla pellillä, pohjatkaan mitkään huiput ole kun pitkälti kaikki paikkaukset on tehty pintapelteihin(ikkunankarmia, lokarin kaarta, oven pintapeltiä ym.) ja näillä taidoilla olis tarvinnut hieroo niitä puol vuotta ja siihen ei aika nyt vaan riitä. Hiontavärillähän olis ollu varmaan taivaallinen vaikutus, no eipä tullut käytettyä.......

    Kysysmys siis kuuluukin että millä noista valumista pääsis eroon, taoi millä niitä sais sipsisteltyä parempaan kuosiin? Mattopuukonterällä isoimmat pois ja sit 1200-paperilla vesissä hieroo niitä matalammaks? Millä sit kiillottas kun myllytysmasiinaa en omista, sellasen taitaisin kuitenkin saada lainaks, vai onks se ehdoton edes?

    Jos jotain jeesiä sais kädetön maaliruiskun liipasimen epäammattaimainen painaja :oops:
     
  17. Mr_ilez

    Mr_ilez 2nd gear

    Meilläpäin täällä pohjois-satakunnassa on yks automaalaamo/korjauspaja. Taitaapi toimia nykyään myös vakuutusmaalarina, eli jälki on hyvää. Tuttu vei sinne 124 mersun, josta vedettiin kaikki ruosteet pois (ei ollu paha), pohjia myöten uusiks, kaikki muovihelmat auki, alapuolet maalattiin ja helmat nastotettiin uusiks, ettei hankaa maalia puhki, vedettiin jopa silikoninauha sinne väliin. Päällemaalaus valkoseks, koko paska 2000€+uudet etulokarit 140€ ja täydellisen kiiltävä pinta ilman aplaria, valumia ja vielä 3 VUODEN TAKUULLA! Jos joutuvat hitsailemaan niin takuu on vaan yhden vuoden... :)
     
  18. Gutless

    Gutless Gearhead

    mitä aineita saa / ei saa käyttää hioma / pintaväriä edeltävässä rasvan / pölynpoistossa?

    Itse tuli jossain kohtaa testattua brake cleaneria. Onko ok?

    Sain isohkon erän jotain erittäin ärtsyä tinneriä, millä ei ainakaan parane pyyhkiä, sulaa kuivat kitit ja pohjavärit :rotfl: Pitää jättää se ruiskunpesuun ja muuhun yleiskäyttöön.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Oon noissa putsauksissa käyttänyt Sikkensin silicon removeria, ja todennut hyväksi aineeksi. Vaikka varmaan lähtökohtaisesti tarkoitettu tohon silikonin poistoon niin kyllä sillä kaikki muukin paksa lähtee, eikä sulata noita maaleja.
     
  20. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Pääsääntöisesti kaikki tuotteet jossa lukee rastan/silikoninpoisto, nopeasti haihtuva, toimii, mitkään liuttimet ei (sisältää useimmiten jonkin verran rasvaa...)

    4d sedan, juurikin noin, tosin jos hirveen isot valumat jää vielä veistelynkin jälkeen niin kannattaa aloittaa vähän rajummin, esim p800 vesissä. Sitten 1000 -> 1500 ja siitä eteenpäin halutusta laadusta miettien :D
    Kiillottaminen aloitetaan mahd. karkealla, siitä sitten hienontaen. Myllytyskone ei oo pakollinen, tosin isoja aloja on aikas työlästä käsin jynssätä
     

Kerro tästä muillekin!