Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Just näin! Noissa on jo valon värissä hirmu ero. Talliin on mun mielestä parempi, mitä valkosempaa (kylmempää) väri on. Mulla on kaikki cool white
     
  2. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Porukka laittaa näköjään kunnon valaistukset talleihin :eek: . Mulla tulee 56m2 tallin osalle 4x2x58W loisteputket ja molempiin 11m2 varastoihin 1x2x58W rungot.

    Sähköistä puheenollen, onkohan bilteman ryhmäkeskuksista ja sähkötarvikkeista (esim. johdonsuojat ja vikavirtasuojat) mihinkään? Ajattelin käydä ostamassa talliini Bilteman mallin 35985 "2-rivinen 2 x 13 moduulille, mitat: 370 x 300 x 125 mm. IP40." http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Sahko/Kiintea-asennus/Ryhmakeskus-35399/

    Ei ainakaan pahan hintainen, vajaat 45€.
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Pitäähän valoa olla, 56m2 ja 4kpl 2x58w jää talli pimeäksi.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla on 40m2 tallissa 7x 2x58w. 3 pareittain pituussuunnassa ja yksi poikittain päässä lämmityskattilan päällä. Katto ja seinät on valkoisia, kyllä näkee. Muutaman vuoden päästä tehot laskee ja paikat tummuu niin ei varmasti oo liikaa valoa. Valot on jaettu siten että kattilan päällä olevalla oma kytkin ja muut 6 kahdessa osassa. Ei tarvi kaikkia sytyttää jos vaikka käy tekemässä valkeen pesään.
     
  5. Buick55

    Buick55 Gearhead

    72neliötä ja 15kpl 2x58w,omasta mielestä hyvät valot,tiedä sitten?
     
  6. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Mites muuten kun olette laittaneet kipsilevyt talliin, niin pintakäsittely? Oletteko kitanneet ja laittaneet paperinauhat kipsilevyjen saumoihin? Toi oli minusta niin rasittavaa puuhaa, ettei kovin paljoa jaksaisi hienostella tallin kohdalla. Teen ehkä vain karkean pakkeloinnin ja nopeasti vetäisen kipsilevyjen saumohin tasoitteet ja tasoitepaperin jonka jälkeen kevyt hionta ja pohjamaali ja pintamaali.

    Ja vielä tuli mieleen kysymys, kuinka nosto-oven asentaminen pitää huomioida? Nosto-ovi vaatii varmasti jotain koolauksia, mutta koolausten mitat / paikat vaihtelevat ovivalmistajasta riippuen. Kuinka nuo kannattaisi ottaa huomioon ennen levytystä?
     
  7. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Noista valaistusjutuista vielä senverran että kannattais niitä suunnitellessa laittaa parit(?)liiketunnistinvalaisimet sisälle kyllä. Ei tartte koko patteristoa pikkuasian takia sytytellä ja niissä on säädettävä päälle/ poiskytkeytyminen ym.
    Mulla on jopa himassa tuulikaapissa,WC:ssä ym. paikoissa(missä naisväki liikkuu)mihin helposti jää valot päälle.Joku ledituikku ei vie hirveesti sähköökään ja syttyy nopeesti.Siis ei mitään halpishalogeeneja vaan joku siihen suunniteltu sisävalaisin.
     
  8. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    itellä 3kpl 2x58 keskellä neljässä metrissä n.100 neliöö enkä enempää kaipaa ,rassatessa aina pitää olla kuitenkin joku lisä valo.noilla valoilla sähköä menee 0.348 KWH jos 15kpl niin 1.74KWH
     
  9. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Bema Systemin nosto-ovet vaativat oviaukon molemmille puolille min 100mm leveän kiinnitys pinnan. Ja tämä pitää jatkua oven yläreunasta vielä min 500mm ylöspäin. Ja oviaukon yläpuolelle keskelle kaksi kiinnityspintaa min 100mm leveän joiden etäisyys toisistaan keskeltä-keskelle 250mm.
    Itse olen laittanut aina noilla minimi mitoilla eikä asentaja ole ikinä valittanut. Ja kannattaa laittaa sit kunnon värkistä noin kiinnike pinnat et ne ovet tai paremminkin jousipakat pysyvät paikoilla.

    Ja valoista vielä et kyllähän se alkaa näkyä sähkölaskussa kun niitä on paljon. Mutta kun menee parivuotta asennuksista niin sit alkaa putket/sytyttimet hajota ja jos ei heti vaihda niin pian taas huomaamatta tehdään töitä pimeässä :soosoo:
    Yhdessä hallissani joka on 300m2 sisäkorkeus 6.2m niin siellä on 50 kpl 2x58w putkia katossa ja joskus sielläkin on muka pimeä vaikka kaikki olisivatkin ehjiä :lol:
     
  10. palontie

    palontie Double Gearhead

  11. late991

    late991 3rd gear

    Ainakin tuon mallinen sampsa on erittäin kovaääninen kun kävin yhtä tuommoista syksyllä katsomassa, vaikka lämmitin oli pihalla niin ei muutaman metrin päässä kuullu puhetta ja haalarit lepatti.Tuli sitten ostettua 55kw thermo betox ja siihen oon ollut erittäin tyytyväinen, reilusti hiljasempi kun nämä putkimalliset masterit yms. keskipakopuhaltimen ansiosta.
     
  12. SB 340

    SB 340 2nd gear


    Juu, noi määkin sen aattelin. Meikä jo sen verran vanha puusilmä, että tarttee kohdevaloo kun jotain tarkempaa vääntää. Mulla noi tulee viä aina kahteen ryhmään, ettei tarvi kaikkia sytyttää ku nopeesti hakee jotain.
    Noista nosto-ovien pielista: Turnerilta sai hyvät pielikuvat ja varmaan noi on muilla kokolailla samanlaiset. Eli vähintään se 100mm puuta pieliin ja jatkuun vielä oviaukon ylöpuolelle. Mulla tuli noi aukon yläpuolet kertopuulla umpeen. Valmistajilta saa noi aukkokoot etukäteen. Mää tilasin ensin ovet ja tein tallin ja aukot sit sen mukaan :p
     
  13. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mulla olis tommonen iso betoksi ylimääräsenä, voimavirran vaatii puhaltimeen. poltin pitäs huoltaa. lämmitetty tallia. neljäänsataan lähtis. tässä toi puhallin on kovaäänisempi kun tossa pienessä (puhaltaa nimittäin ihan oikeesti), pienempi 55kw löytyy kans, senkin saa ostaa jos haluaa.
     
  14. No H2O

    No H2O Gearhead

    Paikallinen kasvihuoneyrittäjä kertoi joskus taannoin että tuossa sampassa on jokin ikävä ominaisuus joka liittyy virran äkilliseen katkeamiseen.

    Sen sijaan kehui "betoksia", joita löytyy eri värisiä ja merkkisiä... Oilonin poltinta kehui kovasti, pystyy kuulemma säätämän vaikka minkätehoiseksi?

    Kertoi vielä lisäksi että löpöä ei kannata säilyttää kylmässä... Esilämmitettynä kuulemma palaa puhtaammin, eli ei nokea värkkiä niin pahasti?
     
  15. late991

    late991 3rd gear

    Tuossa betoksissahan on vielä polttoaineen esilämmitys eli löpö kulkee kuparikierukassa palopesän vieressä ennen kuin menee polttimelle eli siinä ei pitäs ainakaan haitata vaikka olis tynnyri pihalla.
     
  16. jrasi

    jrasi Gearhead

    En jaksanut selata koko romaania läpi, joten kysytään suoraan:

    Pitäisi talliin ovet tehdä kesällä. Nyt on 230x200 kokoinen nosto-ovi ja 230x220 kokoiset pariovet. Tarkoitus olisi laittaa 320x220 kokoiset pariovet ja normaali käyntiovi.

    Runkoa parioviin suunnittelin 60x40x2 suorakaideputkesta ja karmeja 100x50x4 RHS suorakaideputkesta. Eristeeksi uretaani, sisäpintaan alumiinikomposiittilevy ja ulos varmaankin maalattu ponttipaneeli.

    Montakohan saranaa per ovi täytyy laittaa, laskeskelin että tuollainen oville tulee painoa n. 35-40kg/ovi.

    Ja vaikkei tämä ole myyntipalsta, kaupataan silti, kesällä vapautuisi tuo nosto-ovi, puuverhoiltu, uretaanieristetty, Stanleyn kaukosäätöisellä avaajalla.
     
  17. pontso

    pontso Gearhead

    osta oviprofiili putkea, niin saat oveen huullokset ja on tehdas valmisteisen näköiset, sekä karmi putkee niin ompi sillon yhtenäisen oloiset
     
  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kuten pontso sanoi niin tee oikein oviprofiilista. Ja tuon kokoiseen ovilehteen ainakin 2 väliputkea, joihin saat samalla panelin kiinni. Paneloituna tuollainen ovi painaa enemmän kuin 35-40 kiloa eli 2 saranaa ylös ja 1 alas. Sisäpintana voisi kelvata myös ns. maatilavaneri, eli 6,5 mm vesivaneri..?
     
  19. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Tollasia etin pari vuotta sitten mut ei valaisinliike tienny noita olevankaan.
    Nyt näkyi lehdessä olevan ja netistäkin löytyi
    http://www.airam.fi/index.php?id=166&ca ... oduct=1316
     
  20. Porsas

    Porsas 3rd gear

    sanokaas kuka/mikä pääkaupunkiseudulla myisi sellaista kumista tai pvc reinalistaa lattian ja seinän väliin ? julkisissa tiloissahan listat juuri monesti noita kumisia about 5-10 korkeita ja lattian puolella 1-2 senti soiro
     

Kerro tästä muillekin!