Bahco 1.5 ton tunkki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja rujokaveri, 7.7.2015.

  1. rujokaveri

    rujokaveri 1st gear

    Mitäs mieltä olette otsikon mukaisen tunkin käytöstä n. 2500kg painavalle jenkkimaasturille? Malli BH11500, nostokyky 1500kg ja 610mm. Koko autoahan ei kuitenkaan tuolla kerralla nostella ja pukit käytössä sitten muutenkin.. Lähinnä se, että korkeushan tuolla olisi riittävä, mutta hajottaako tunkin "ennen aikojaan", kun tuo raja olisi tuon 1500kg?
     
  2. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    taitaa olla kiinapaskaa nykyään nuokin
    osta AC
     
  3. rujokaveri

    rujokaveri 1st gear

    Onko mennyt sellaisiksi nekin..?
     
  4. aric-z

    aric-z Gearhead

    minulla on tuollainen bahco. mielestäni se on hyvä, ei huoju eikä heilu eli on tukeva.
     
  5. rujokaveri

    rujokaveri 1st gear

    Oletko minkä painoisia autoja sillä nostellut?
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vanha kunnon puskuritunkki tuntuu nykymarkkinoilla olevan kova sana vaikkei sitä kovin huonolle pinnalle tukevasti saa.
     
  7. Kine

    Kine 3rd gear

    Minulla on kans tuommonen tunkki, ihan pätevä on kun mahtuu vaikka vormulan alle ja nostaa korkialle. Mutta kyl jo puoltoistatonnisen mersun keulaakin tunkatessa huomaa et on tehty sille max 1500 kilolle, eli joutuu ihan tosissaan pumppaamaan. Toisin sanoen "välitys" on nopea.

    En epäile etteikö sylinteri kestäis viärinkäyttöä, mutta eihän se suositeltavaa ole.

    Pari ärsyttävääkin piirrettä tossa on: lattia pitää olla tasainen ilman kynnyksiä, eikä mielellään piuhoja/letkuja maassa. Se on painava rohjo ja todella matala mahastaan sekä pitkä akseliväli. Toinen seikka on alaslaskun kontrollointi kun putkesta pitää kiertää, ei oikein meinaa saada näppituntumaa.

    Kaikkinensa kuitenkin erinomainen, ei tarvi korotuspalikoiden kanssa enää urheilla kun nousee kerralla yleensä tarvittavan määrän. Työn jälkikin minusta ihan riittävää vaikka kiinalaisista työkaluista yleensä tuleekin näppylöitä. Saattaa olla jopa ihan eurotekele, en ole ihan varma.

    AC on varmasti huippu, karvan verran vaan kalliimpi.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

  9. rujokaveri

    rujokaveri 1st gear

    Voipi olla, että riittääkin ja jos tuo mahtuu vaan "kakkosauton" alle niin saatan kääntyä tuollaiseen.
     
  10. Thewildchild

    Thewildchild 1st gear

    Itsellä tuollainen bahcon 1500kg tunkki. Mä annan kyllä pointsit sille. Erittäin matala ni saa myös matalatkin autot ylös. Nostokorkeus myös todella korkea. Ja hyvin on ainakin mustia nostellut ilmaan...
     
  11. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Mulla on toi linkattu 3000 kg nostava Bahco, ostin sen kun 3 tonnin kiinantekele petti. Bahco on tehty mielestäni sentään Espanjassa, eli hiukan enemmän luottaisin siihen kun kiinalaisiin halpoihin tunkkeihin. Bahcoakin vaan on nykyään montaa laatua ja olettaisin tän https://www.motonet.fi/fi/tuote/807563/Bahco-BH1EU3000-hallitunkki-30tn3 tonnin tunkin olevan selvää kiinankamaa, kun on täysin samannäköinen halpahallin heavy duty tunkkien kanssa nostopaikan kumityynyä lukuun ottamatta. Kannattaa katsella noita työkalujakin sillä silmällä, että Bahcon tuotteissakin on nykyään hylsyissä, kiintoavaimissa ym. kahta linjaa, halvat Taiwanin lahjat ja kolme kertaa kalliimmat Argentiinassa tai jopa jenkeissä tehdyt ammattityökalut. Tunkeissa taitaa ton linkkaamani myötä olla tuloillaan vastaava "laatujako". Toi 1,5 tonnin Bahco varmaan kyllä jaksaa nostaa, mutta kuinka hyvin ajan oloon kestää, kun on pitkärunkoinen malli ts. helpolla tulee enemmän vääntöjä tunkkiin, jos nostossa tulee vähääkään sivusuuntaista vääntöä (ei tietty pitäisi tulla, mutta...).
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo että bacho ja kiinan tunkki näyttää samalta, voi johtua siitä, että kiinan versio on törkeä kopio bachosta. Mutta joo, monen merkkituotteen valmistus on siirtynyt aasiaan. Merkkituote on yleensä turvallisempi ostos kuitenkin, vastuunkantaja löytyy helpommin ja takuut toiminee paremmin.
     
  13. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    mahtaako original bacho sweden tehneen ollenkaan tunkkeja?ennen snap on aikaa.
     
  14. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Tuo kolmen tonnin bahco on ollut käytössä tallilla ja todella hyvä tunkki. Jämäkkä ja alaslaskun kontrollikin erittäin tarkka, saa juuri niin hitaasti laskettua kuin haluaa tai vaikka muutaman millin kerrallaan.
     

Kerro tästä muillekin!