Bel Airit & Impalat harvassa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Yogi, 27.7.2005.

  1. rakkari

    rakkari 3rd gear

    http://aijaa.com/4TIgq3

    ja tehostettu simpukka haki paikkansa, tommosen rautalevyn hitsasin runkoon mihin saa simpukan pultattua,, vivut ja varretkin sopi paikoilleen kun on smanpituset kun chevellen, voi muuten tulla pikkasen parempi tehostus ku se alkuperänen iskari/tehostin hässäkkä,,, :)
     
  2. Riku1058

    Riku1058 1st gear

    Tämä kaveri on tekijä! HATUNNOSTO SINULLE. Enkä yhtään ihmettele vaikka tulisit vastaan Impalalla jo kevään tapahtumissa senverran nopeaa on edistyminen ottaen lähtökohta huomioon. Ja jos toivomuksia saa esittää niin älä vaan tee ulkokuorelle mitään ei edes pesua :) on hieno patina autossasi.
     
  3. rakkari

    rakkari 3rd gear

    no jos tosta ulkokuoresta noi ruosteet hitsailis kuntoon saako sen vertaa patinaan koskea.. :-D ja joo kyllä siin sammal ja jäkärlä kivasti kasvaa pinnassa ;-D
     
  4. hekustom

    hekustom 1st gear

    Mites rakkarin projekti on edennyt?? Oma kuuskolmonen viety jo talvisäilytykseen..
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

  6. rakkari

    rakkari 3rd gear

    just sain eilen noi ohjaus systeemit rakennettua valmiiksi kun sain ostettua alkuperäsen rattiputken (kiitoksia harjavallan suuntaan:)
    ja viikonloppuna tartteis taas hiukan rakennella taas.. :)

    ps; ostetaan 64 impalan osia :wink:
     
  7. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Hyvä että oltiin avuksi, että saat projektia hieman enemmän valmiiksi :D

    Ja kiitoksia munkeista :D

    Jos vaikka saataisiin omakin projekti impala ensi kesäksi valmiiksi 8)
     
  8. solar4

    solar4 2nd gear

    Auttakaapas hölmöä valaistusasioissa.. Eli '68 Bel Air kyseessä ja ihmetyksenä on (etu)parkkivalot. Amerikan Joe on hitsannut kylkivalot umpeen ja antanut sivuleikkuria johdoille, jolloin vilkut toimii mutta vilkkupolttimon läpi kylkivalolle menevä ruskea johto ei ole käytössä.
    Ruskea johto on kytkentäkaaviossa merkitty "park & marker lamp". Kuitenkin valokatkaisijasta parkkiasennon valitseminen sytyttää (tai sytytti, nyt auto on atomeina) valot palamaan, joten sen on pakko sytyttää vilkkupuoli polttimosta.

    Eli kysymys kuuluu, onko tuo vilkun palaminen parkkiasennossa normaalia? Jos autossa on parkit päällä ja vilkku kytkettynä, oranssin valon ei mun järjen mukaan pitäisi missään vaiheessa sammua, vaan pelkästään himmentyä?

    Hitto et olis helpompaa jos auto olis siinä nipussa että pääsis yleismittarin kanssa ihmettelemään
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Vilkun polttimo on 21/5w, 5w parkille ja 21w vilkulle
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    68 muuttui sen verran että ALUNPERIN parkkivaloilla syttyy markerit ja parkit. kun laitetaan vilkku päälle, vilkuttaa se vilkkua kirkaammaalla langalla, mutta markeri palaa tasaisesti koko ajan... siis alunperin.

    Tämähän on sitten leimalla ongelma jos on innokas leimamies, näihin eivät nykyään kamalasti puutu koska automme ovat liikenteessä vain kesäisinä tapahtumapäivinä. keltaiset parkit on kielletty 68-, siksi suomi-letukoissa (6:cool: on valkoiset parkin lasit, ja sitten taas 1980 kun kiellettiin valkoiset vilkut... no se on eri juttu.

    67 ja vanhemmissa valokatkaismesta vedettiin ajovalot päälle, ja silloin parkit sammuivat.
     
  11. solar4

    solar4 2nd gear

    Jep, alkaa tuo kytkentä hahmottumaan. Kiitos vastauksista. Pienellä tonkimisella löytyi muutokset mitä alkuperäiseen kytkentäkaavioon on tehty. Nyt pääsee palautamaan tuon alkuperäiseksi, tosin sillä erolla että sabotoin polttimoista tuon 5w kytkennän pois tai etsin samanlaiset polttimot missä parkkikarvaa ei ole.

    Valojen modernisointi näyttäisi olevan yllättävän helppo juttu, Motonetista löytyi Hellan 5-3/4 H4 umpiot mitkä istuu suoraan alkuperäisten sealed beamien pidikkeisiin, kunhan laittaa ajovaloille parkilliset ja pitkille valoille parkittomat mallit (nastoissa eroa). Samalla markerivalot - mitkä siis mun autossa on käyttämättä - saa vedettyä noille umpioiden parkeile.

    Hifistelynä suurensin noiden sealed beam -kiinnitysrautojen takareikiä että saa Hellan omat kumitutit estämään veden pääsyä umpioon. Bilteman H4-kannat taas käyttää samaa liitintä kuin sealed beam-littimet (mikä muuten ei ole sama kuin esim. Würthin tai Motonetin) joten kun ne pistän pitkille paikalleen ei tarvitse edes polttimon nastoja taivutella.

    Vielä kun tulisi tilatut MTA:n sulake/relerasiat että saisi kytkennät tehtyä siististi samaan lootaan. Mulla on joku perversio tuosta sähköjohtojen ja kytkentöjen särmäämisestä ja kompaktia rasiaa on metsästetty aika pitkään :)
     
  12. jart$u

    jart$u Gearhead

    mitä tarkoitat, missä tilanteessa pitäis taivutella?
     
  13. solar4

    solar4 2nd gear

    Taisin sanoa vähän epäselvästi. Liittimen nastoja pitäis taivutella sisemmissä valoissa, missä alunperin pelkkä high beam poltin ja kaksinapainen liitin, eli tuollainen http://www.wiringproducts.com/contents/media/l_2565h-outlined.jpg
    H4:n (tai high/low beam sealed beamin) "lyhyiden" nasta ottaa muoviin kiinni. Kaiketi ihan tarkoituksella tehty juttu..

    Ulompi eli high/low beam liitin on samoilla nastoilla oli kyseessä Sealed Beam tai H4.
     
  14. mörkö

    mörkö Gearhead

    Tästä on ollut juttua aikaisemminkin , mutta mitä TARKALLEEN teen, että saan meidän 67 Impalan latauksen toimimaan. autoon vaihdettu tuoreemman koneen mukana uudempi laturi, just semmonen, josta oli kuvakin ja lähtee kaksi johtoa pistokkeesta ties minne...
    Latasi ensin liikaa, sitten liian vähän, kunnes ei ladannut yhtään. Latausvalo palaa himmeenä. Sanon suoraan, että nämä autosähköt eivät ole mörön vahvaa aluetta.
     
  15. v-v

    v-v Gearhead

    [​IMG]


    Laita vaikka tuolleen niin pitäs pelata, mut elä pistä tuota 1 ja 2 väärinpäin... ei sammu muuten avaimesta enää :lol:
     
  16. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Mulla toimii nyt kun laturin plussasta vedin paksun kaapelin akkuun ja toinen auton alkuperäiseen johtosarjaan, sulakerasialle menevään punaiseen paksuun johtoon. Pistokkeesta (olikohan sininen johto) on laturin heräte ja se menee töötin releen plussaan. Sen voi myös ottaa siitä laturin plusnavasta hyppyjohdolla, kuulemma?. Toinen johto siinä on merkkivalon johto, sen pistin poikki ja mittaristosta poltin pois. Mulla siis laturi sisäisellä säätimellä. Tossa toi alkup. sähkökaavio mistä ite otin mallia: http://www.antechlabs.com/K0GFM/wd.jpg
     
  17. NURMALE

    NURMALE 1st gear

    http://www.nettiauto.com/chevrolet/bel-air/5268366 Siinnähän se olis taas tämä USA-61 Bel Air myytävänä, vähän hinta tarkastusta suoritettu mutta ei mikään järkyttävän hintainen vieläkään. Pari kertaa kun vielä vaihtaa omistajaa niin sitten on jo kallis :lol:
     
  18. solar4

    solar4 2nd gear

    Herätteen kun vetää töötin releelle tekee saman kytkennän kuin hyppyjohdolla laturin navasta. Töötin rele toimii jakokohtana sähköille, siitä menee ilmastoinnille, takalasille (stw) tai sähkökatolle, hyttiin, laturille ja akulle johdot.

    Ite vedin uudet johdot, töötin rele lähti mäkeen ja tilalle tuli Blue Sean kytkentäpultti, samanlainen kuin alunperin kuskin puolella akun johdolla. Kuskin puolen pultti vaihtui "diesel" sulakkeeseen ja fusible link johdot lensivät mäkeen. Uusi laturin johto on raju alkuperäiseen verrattuna, 10mm3, mutta laskin sen varaan että jos tarvii asentaa 100A laturi ei tarvii miettiä jännitehäviötä johdon takia..

    Samalla hyödynsin alkuperäisen laturin säätimen kotelon ja piiloitin kolme mikrorelettä (ajovalot, pitkät, töötti) sen sisälle. Silti toi näyttää siistiltä ja ainoa selkeästi muuttunut juttu on lisätty sulakerasia mikä törröttää näkyvässä paikassa. Kovin homma oli ettiä alkuperäisen värisiä johtoja (tai edes sinnepäin). Ei ihme että sähköhommat on yleensä aika räpellyksiä kun ei johtojakaan meinaa saada ostettua kuin kolmea eri väriä ja noiden "autoilijan tavaratalojen" apikotkin on niitä kiinalaisimpia malleja :mad:

    Mut enihuu, jos laturi ei lataa eli sekä merkkivalo palaa että akulla jännite on huono voi kyse olla ihan maadoituksestakin. Alunperinhän tuossa ei ole mitään maajohtoa, vaan maadoitus menee asennusrautojen kautta ja siinä välissä voi olla aika paljon ruostetta, öljyä yms haittaavaa. Vois ihan koittaa vaikka vetää starttikaapeli laturin rungosta akun napaan suoraan, jos valo sammuu niin vika on aika selkee.
     
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mulla olis vieläkin ´62:n Impalan/BelAirin takavalojen/etuparkkien uudet tiivisteet jouten, tuli joskus jossain tilauksessa väärät... Tarvisko kukaan kuuskakkosen omistaja moisia?
     
  20. mörkö

    mörkö Gearhead

    Laturi on sisäisellä säätimellä varustettu UUSI.
     

Kerro tästä muillekin!