Bensaa venäjältä

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Projektipäällikkö, 22.5.2008.

  1. toyopet

    toyopet Gearhead

    Mitähän lappusia ne siellä Nuijamaalla haluaa ja montako kappaletta? Svetosta tai Wärtsilästä on menty yleensä mutta vaimo haluaisi nyt mennä Nuijamaalta yli, jostain syystä.
    Noissa käytännöissä on hiukan ollut eroja paikkakuntien välillä, olisi mukava vähän etukäteen tietää paikallista käytäntöä. Ja pitääkö siellä käydä matkustajan erikseen jossain sisätiloissa kiertämässä vai vaan kopilta toiselle, kuten Svetossa?

    Sopinee aiheeseen vaikka nyt ei varsinaisesti bensanhakuun olla menossa.
     
  2. Meinasitko jättää tankkaamatta? :eek:

    Ei vaan asiaan , mennessä kaksi tulliselvitystä + "pikkulappu" eli samat prosedyyrit kuin Svetossa ja matkustajien ei tartte käydä kuin passintarkastuksessa ,kuljettaja näyttää tulliselvitykset.

    Auto tarkastetaan ylimääräisten matkustajien varalta ,kuten muissakin ylityspaikoissa.

    Ihan yhtä helppo tuolta on mennä kuin muualtakin.
     
  3. toyopet

    toyopet Gearhead

    Pitäähän sitä suomalaista työtä tukea :odroll:

    No ei vaan tietenkin tankataan mutta täältä matkasta se pelkkä bensanhaku Venäjältä on vähän kannatamatonta.
    Kaipa se kulttuurimatkailun piikkiin on laitettava.
     
  4. Willhard

    Willhard 1st gear

    Terse kaikille.

    Oliko jotain huomioitavaa kun suunnitelee bensiinimatkailua kuormaautoksi rekisteröidyllä pickupilla?
    Eli tuleeko jotain
    lisä vaikeksia/haasteita pakettiautoon verrattuna?
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ensin pitää maahantuloselvittää matkustajat imigraatiolle. Ja siihen tarvitaan passi, viisumi ja maahantulokortti, jonka molemmat sivut täytetään. Tämä tapahtuu aina ulkona sekä Juustilassa( Nuijamaa), että Vaalimaalla. Pidä huoli, että saat toisen puolen mukaasi Venäjälle. Kyseinen lappu pitää olla mukana palatessa tai tulee vaikeuksia.

    Nuijamaalla ja Vaalimaalla (Ylä-Urpalassa) pitää käydä seuraavaksi mennessä tullaamassa auto väliaikaiseen käyttöön Venäjällä. Siihen tarvitaan kolme tullauslomaketta. Kaksi maahantullatessa, joista saat yhden tarralla tai leimoilla varustettuna itsellesi. Sitä ei sitten passaa hukata, jos haluaa autonsa takaisin Suomeen ilman valtaisia ongelmia.

    Takaisintullessa annetaan se tarrallinen /leimallinen (riippuu toimiiko tarramasiina) sekä vastaava poistumisruksattu tullauslomake tullimiehelle.

    Juustilassa se onnistuu yleensä parakin sisätiloissa ja Vaalimaalla aina(?) ulkosalla.

    Paluulla sitten on järjestys toisinpäin. Ensin auton maasta ulostullaus, sitten matkustajat.


    Vaalimaalla on erillinen EU-lippumerkillä merkitty "EU-kansalaisten kaista", jonne kannattaa ajaa suosiolla. Juustilassa EU-kilpiset ajatetaan yleensä oikeanlaitimmaiselle kaistalle, jonne kannattaa ajaa suosiolla, jos haluaa välttyä huutavalta ja viittovalta tullimieheltä..

    Suomen tullin jonot pelimies ja nainen kiireessä voi kiertää ajamalla "tullattavaa" puolelle Suomen tullissa ja muistaa, että eipä ollutkaan tullattavaa ja hoitaa samalla passintarkastuksensa siellä.. Ei vaan passaa ottaa tavaksi. ;)

    Miten asiat ovat muuten Ensossa? Onko siellä kopit vai sisätilat? Onko erillistä EU-kaistaa, tai joku vastaava järjestely?
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitos neuvoista ja tiedoistasi! Sekä vaivannäöstä.
     
  7. toyopet

    toyopet Gearhead

    Kiitoksia selvityksestä, siis melko samat kuviot on Ensossa.

    Onhan siellä Ensossa se oikea reuna, johon suomalaiset ajaa ja sitten se venäläisten kaista. Enpä nyt muista onko se nyt erikseen EU-kaistaksi merkitty. Takaisinpäin tullessa ollaan sekaisin.
    Ulkona katsotaan passit tai sisällähän ne Venäjän tulliviranomaiset on mutta siitä ikkunasta ojennellaan. Se autolappu on siinä kopissa. Tosin minun autoissa ei ole vihreää korttia hommattuna, niin on menty vaimon autolla ja vaimo hoitaa ne auton paperiasiat.
     

  8. Ei tule.

    Nykyään saa jopa olla se kymppi kannussa , tuo oli hyötyajoneuvoissa kielletty joku aika sitten mutta nyt kaikessa hiljaisuudessa poistunut eli varakannu saa olla.

    Olis muuten 8hlö:n bensakoneinen ´95 Suburban 454:lla myynnissä... 8)
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joku kyseli neuvoja Venäjän tulliselvityslapun täyttämiseen auton kohdalla.

    Sain Juustilassa nätiltä nuorelta tullinaiselta nipun englanninkielisiä tullilappuja, jotka hän ihan omatoimisesti kävi hakemassa minulle jostain. Siis saa siellä välillä tosi hyvää palveluakin, ainakin nuoremmalta porukalta.

    Tossa linkki skannaukseen. Tuo on ihan sama malliltaan ja ruuduiltaan kuin venäjänkielinen.

    http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2774049.jpg

    [​IMG]

    Etu ja takasivu ovat molemmat tässä rinnakkain.

    Yes tai Da etusivun oikeaan alalaitaan transport vehiclen kohdalle.

    Muualle No/ Njet, jos ei roudaa yli pyssyköitä, huumeita tms. muita noista tavaroista joita tuossa kysellään.

    Takasivulle alas päivämäärä, ja oma osoite, sekä allekirjoitus.

    Tyhjät listatilat voi yliviivata.

    Autosta tiedot ainakin merkistä, käyttöönottovuodesta, valmistenumero joko kokonaan tai esim. viimeiset viisi tai kuusinumeroa (kelpaa osalle) . Ja auton koneen tilavuus. Muita ei tarvitse täytellä.

    Ja kaksi tarvitsee noita lomakkeita mennessä täyttää. Ja takaisin tullessa yksi lisää ja se mukaan tullut leimattu tai tarroitettu kpl.

    Henkilön imigraatiokorteissa on täyttö-ohjeet sekä venäjäksi että englanniksi.

    Ja sitten ruutuihin siisti X, niin ei tule huutoa.. :poff:

    Ja niihin tullattaviin radiolaitteisiin ei sitten lasketa kännyköitä, eli niitä ei tarvitse sinne täytellä.
     
  10. Ranex

    Ranex 3rd gear

    vasemapuoliseen ylös greencardin viimeinen voimassaoloaika ja oikeaan yläkulmaan grencardin numero nämä tiiot kun männään venäjälle ja sitten oikeen puoleiseen: ruudukon vasempaan alalaitaa teksi takaisin ja päivämäärä milloin tulee takaisin, nämä vaaditaan Niiralassa. takaisin tulolapuissa ei saa olla noita merkintöjä.

    migraatiokortiin pitää rastittaa private, niin ei tuu siitäkään sanomista.

    tuota osoitetta eivät ainakaan ole Niiralassa pyytäneet täyttämään.
    2 + 2 tulliselvityslappua pitää täällä olla. tullessa sis 1+2, sitä en tiiä miks, mutta näi ne vaativat.

    niin ja hyviä hermoja,saattavat simputtaa ihan mistä vaan,kun sille päälle sattuvat.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jänniä eroja per asema. Nuijamaalla ja Vainikkalassa ei tunnu koko Greencard kiinnostavan laisinkaan, eikä siellä vaadita sen numeroita tuohon lappuun? :odroll:

    Mutta hyvä tietää, jos eksyy yli pohjoisempaa?

    Suuri maa ja suuret toleranssit? :poff:

    Ja tosiaan private, jos on yksityisviisumi. Jos lukee "delovaja" eli bisnes, niin se "private" voi tuoda ongelmia.. :odroll:

    EDIT: Ja joskus ovat vaatineet tuohon tulli-ilmoituslomakkeeseen auton kilometrit. Tämä on tapahtunut pari-kolme kertaa?
     
  12. Paljonko maksaa polttoaineet siellä alempana. Kiimasvaaran tankilla diesel 68 senttiä ja bensiini 76 senttiä litralta.
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Diesel Kannaksella ja Pietarissa nykyään 18.40 -20.35 haarukassa. Tienhaarassa maksoin viime tiistaina 19.90 ruplaa. Kesän/ kevään halvin tankkaus oli Volhovissa 17.40 /L dieseliä. Ja vieläkin halvemmalla olisi saanut, jos olisi ollut tankissa tilaa, koska ketjulla oli tarjous kesällä, jossa seuraavat 5 litraa olivat veloituksetta, kun tankkasi 50 L . Ja aseman litrahinta oli tuo 17.40.

    Tuohon ritsaan ei sillä hetkellä edes jerryn kanssa olisi saanut valutettua 50 litraa saati 55 litraa.

    Halvimmilla asemilla kannattaa varautua siihen, että kortti ei käy ja käteisellä maksetaan.
     
  14. Ranex

    Ranex 3rd gear

    täällä tiisseli 21,50-21,80 rup ja
    bensa 95 24,5 rup

    kallista on
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei mikään ole kuin ennen. Joskus 90-luvun puolivälin jälkeen olin mukana reissailemassa "humanitaarisissa hommissa" jokusen kerran entisessä itä-Suomessa ja Pietarin alueella. Tuli käytyä Sortavalaa, Valamoa, Pitkäärantaa, Pietaria, Hatsinaa, Kelttoa, Kupanitsaa yms.

    Kulkineena meillä oli 80-luvun puolivälin 240 sarjan VW-dieselkoneinen Volle, joka ei tykännyt jostain syystä rajan itäpuolesta. Startti lakkasi säännöllisesti toimimasta rajan itäpuolella, ongelma, jota ei esiintynyt Tynkä-Suomessa. Talvellakin työnneltiin Vollea käyntiin. Kerran taas laukesi takaluukun lukko palatessa Sortavalasta. Onneksi saatiin luukku auki hylsyllä ja jatkovarsilla kyynärnojan reijästä. Muuten olisi voinut olla Vollen kohtelu kovaa rajalla palatessa.

    Tankkailtiin sen ajan asemilta, jotka olivat suurimmalta osin maanpinnalla olevilla säiliöillä olevia konttiasemia. Ei ollut Pietarissa silloin kehätietä ja Nevskikin oli aika rupuinen. Halvimmat tankkaukset saatiin valtion Uralien ns. päiväsäiliöistä käteisellä.. Oli ajaminen muuten PIRUN HALPAA dieselillä tuohon aikaan Venäjällä. Savutti vaan kivasti se vanjan dieseli, mutta muuten harashoo..
     
  16. pylsja-1

    pylsja-1 1st gear

    :eek: vittu just ostin 95 litraa ja lm kartsan enkä kyyylinyt hintaa :eek:
     
  17. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Oliko 1.114€/L ? Rahamiehet tankkaa Suomessa. :odroll:
     
  18. pylsja-1

    pylsja-1 1st gear

    :p ei vitunkaan väliä kun tankki oli tyhjä mutta viipurin neste oli lähellä pakko tankata sielä ei viitsinyt ajaa lappeenrantaan tankille voi olla että lpr tankilla huomattavaasti kalliiimpaa bensaa :soosoo:
     
  19. toyopet

    toyopet Gearhead

    Viipurissa oli lauantaina 95 25,70rpl/l, Svetossa(eli Ensossa) 95 27,90rpl/l.

    Mentiin svetosta yli ja tultiin takaisin Nuijamaalta. Aavistuksen on eroa mihin se auton saa jättää ym. :D
    Hiukkasen kommentoivat Nuijamaalla tai siinä Venäjän puolella. Pitäisi kuulemma olla pari metriä autoilla väliä eikä takapuskurissa kiinni. Ja jotain ne oli rouvalle yrittäneet kertoa, kun autopapereita käynyt näyttämässä. Ilmeisesti eivät tykänneet, että oli toisesta paikasta viety ja toisesta paikasta tultiin yli. No päästivät sentään vaikka hetken kesti (~5min).
     
  20. karra

    karra Gearhead

    Jouduin eilen illalla Nuijamaalla halliin jossa tehtiin autontarkastus :eek: . Oli ensimmäinen kerta Nuijamaalla, viime vuosituhannella kerrran Vaalimaalla 144 Volvo otettiin halliin.

    Nyt eilen oli mersu alla, olisiko ollut kolmas tai neljäs kerta tänä kesänä kun sillä olin.
     

Kerro tästä muillekin!