Bensaa venäjältä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Projektipäällikkö, 22.5.2008.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kysymys? Onkos venäjän 92 lyijytöntä? Mun mielikuvani mukaan on? 76/82 taas taitaa / saattaa olla lyijyllistä?

    Olis hätävarakannu, jonka meinasin lirauttaa kuplaan ajeltavissa pois.. Mutta kun ei sitä lambdaa kehtaisi lyijytä...
     
  2. paja1

    paja1 Double Gearhead

    lyijytöntähän se taitaa olla. 3 vuoden lähes yhtäjaksoinen käyttö -96 primerassa ei ole aiheuttanut päästö tai muita ongelmia. katti ja lamda on alkuperäiset edelleen. oon noita 76 ja 80okt käytelly joskus vaneissa mutta ne kilisee ja haisee niin perkeleesti että vähemmälle on jääny
     
  3. karra

    karra Double Gearhead

    Minulla on se käsitys että venäjän bensiinissä ei koskaan ole ollut lyijyä. Ei missään laadussa (lyijy on jenkkihapatusta, ei kelvannut kommareille :D ).
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No siellä nyt on paljon pääasiassa "pienkonebensaksi" tuotua 92:sta ziljoonasta kannusta sihdin kautta sekoituksena tankissa. Niskaan läväytän jokusen +40 L tuoretta kotimaista viinabensaa lisäaineineen, kunhan ennätän . Tuntui palavan ilman lisukkeitakin Ok. Haju on kyllä kuin vanhalla bensalla/ nyky-vanjabensalla.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    GM:n ja Esson kapitalistista hapatus-keksintöä se Ethyl- bensiini (lyijyllinen) oli. Lisää oktaaneja, lisää tehoa. Siihen CCCP:llä tuskin oli mitään tarvetta, kun 90-luvulle max-oktaanit olivat 76 ;)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ethyl_Corporation
     
  6. karra

    karra Double Gearhead

    Tämä oli siis ns essonbaarinjuttua, kerran joku vanikuski kertoi Värtsilässä :) .

    Mutta 90-luvun puolivälissä Viron 99-oktaanisella bensalla pakoputkenpää tuli kyllä valkoiseksi.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    No Viro on kirosana.. Tosin Virobensalla tuolla on ajettu 90- ja 2000 luvuilla. Monista muistakin lähteistä vaikuttaa, että vanja 92 on lyijytöntä. No voin testata tolla autolla kiinni olevalla lambdalla, jos pimenee, niin..

    Siis lambda on 5v. vanha yksipiuhainen italialainen á 45€..
     
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Kuten se että ladat ja mosset kulkee lyijyttömällä :wink: .

    Ei kai se lambada noin pienestä määrästä mykisty :) . Huomenna olis tarkotus lähteä päiväseltään viipuriin 6 vko tauon (sairasloma/jatkuu edelleen) jälkeen...
     
  9. Minelab

    Minelab 1st gear

    Piti oikein rekisteröityä, kun tätä ketjua on tullut seurailtua ja värtsilän takaisin käännyttämisistäkin ollut puhetta, mikäli bensaa kanisterissa liikaa... -No, eilen illalla oli sama meno vaalimaalla ryssätullin toimesta. Ensimmäisellä kopilla lappuja annettaessa, kysyi että paljonko bensaa, tämän jälkeen kävi vielä tarkistamassa todellisen tilanteen ja mikäli liikaa niin vie takaisin. Karkeasti arvioden joka kolmas "käännytettiin", itseni mukaan lukien. Muutenkin koko tulli täysin tukossa molempiin suuntiin. Liekkö uutta porukkaa tullut, ainakin takaisin tullessa uudet naamat. Täytyy seuraava tankkaus suorittaa nuijamaalla ja odottaa josko tilanne rauhoittuisi, mikäli siellä ei ole sitten alettu harrastaa samaa toimintaa.
     
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Nuijamaalla normaali käytäntö edelleen.

    Ainut muutos oli se että rajojen välinen puomitarkastus oli siirretty sinne venäjän raja-alueen reunalle, eli siihen missä oli jo yksi puomi olemassa. Se puomi mikä on lähellä suomen tullia oli pois käytöstä.

    Niin, miksi he rajoittavat bensan maasta vientiä kanisterilla, ja miksi se on se 10 litraa... onkohan joku sopinut jotain.

    Toisaalta bensiinihän on uusiutumaton luonnonvara, katoavaa materiaalia, samaa kategoriaa kuin taidemaalaukset ja ikonit :rotfl: .
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    heh mullapa onkin ikoninkuljetuslavetti tallissa. vähän ruvennu mietityttään että mihin se ex omistaja sit kuoli rajan takana :odroll:

    viime viikon tekniikka ja talous lehdessä oli jotain 20v sitten palstalla että nliitossa oli siirrytty lyijyttömään bensaan 70 luvun alussa tjsp...
     
  12. paja1

    paja1 Double Gearhead

    eilen tosiaan oli aloitettu tiukka linja ton määrän suhteen. toissayönä kun kävin ei ollut mitään ongelmia. ei niille ollut mitään merkitystä minne sen ylimääräsen sopan toimittaa. käännyttivät vaan takas jos oli yhtään yli 10L. joku tarjos jopa tullille että kaadetaan hänen autoonsa se niin ei käyny. takasin vaan venäjälle. jotkut oli jättäneet kannun tien poskeen,toiset vajauttivat kannunsa just sinne tulleiden tyhjiin kannuihin ja jotkut siinä paluujonossa oli lirauttanu ylimääräset suoraan ojaan. :rotfl: sinne kun joku rekkakuski paiskaa oikein mehevästi hulmuavan mahorkkasätkän niin mahtaa olla kulovalkeat kohdallaan :poff:
     
  13. fisu

    fisu Gearhead

    mie oon käyttäny 10L muovikanisteria ni eivät mittaile/punnitse sitä sen ihmeemmin, siihen menee reilu 12L kun hiljaksii sen täyttelee 8)
     
  14. paja1

    paja1 Double Gearhead

  15. -M83_

    -M83_ 1st gear


    Miltä asemilta oot tankannu tuota 92? Itsekin mietin siihen siirtymistä, kunhan saisi varmuuden lyijyttömyydestä.
     
  16. paja1

    paja1 Double Gearhead

    kaikilta niiltä rajan pinnassa olevilta. nykyään kuitenkin vain suopuomilta kun se haisee parhaimmalle :rotfl:
     
  17. -M83_

    -M83_ 1st gear

    Jeps, Lukoil taitaa olla ihan hyvän ketjun maineessa, ainakin mitä tulee laatuasioihin.

    Onkos kukaan tankannu 92:ta svetosta (uusi/vanha BTK) tai rättijärveltä?

    Edit: ja siis nimenomaan kattiautoon...
     
  18. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joskus 15v sitten tuli käytyä rajan takana rakennetulla vanhakoppasella escolla. 1.6 kentin turbokone ja pirusti painetta.

    Suomibensalla oli ongelmana tulppien runsas meneminen, ihan sama ajoko 95 vai 98.

    Kerran oltiin menossa Viipuriin Nesteelle ja loppu yllättäen libiä ison sillan päälle. Noh, kontista kannu ja kävellen Tiehaaraan tankille. Ei ollu ku 93 ja 76. 10L 93sta ja takas autolle. Tankkiin ja kohti Nestettä.

    Joka vaihteella kuormitin aina vähän enemmän ja ei kuulunu nakuttavan.

    Takas Tiehaaraan ja tankki täyteen 93:sta. Sillä sitten ajeltiin siitä eteenpäin vuosia, ei menny enää yhtään tulppiakaan.

    Ja vuosikaudet ajoin 351 W F-250 pickarilla toistasataa tuhatta km eikä siihenkää tarvinnu tulppia vaihtaa, thanks 93 okt.
     
  19. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Millä prosentilla vanja sotkee etanolia vai onko sitä lainkaan? 1.6 Nissanissa kuulemma alavääntö ohenee vaan minä en ole huomannut mitään omassa autossa.
     
  20. paja1

    paja1 Double Gearhead

    luulen että siinä maassa ethanolilla ompi parempi käyttötarkoitus :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!