Blazer ja 6.2

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 10.2.2017.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tarkoitus olis naittaa -78 nelikkoBlazeri ja 6.2 dieseli.

    Pari kk olen kahlannut netin ihmeellisessä maailmassa, peltitöiden lomassa ja etsinyt mitä kaikkea pitää varautua muuttamaan.
    Lähes kaikki muutoksessa tarvittavat osat tuli parin koneprojektin mukana.

    Auton laatikko on tällä hetkellä vissinkin th350, siinä on 305 bensakone.

    Löytyy pick upista lähtöisin oleva 6.2 moottori apulaitteineen, vetolevy, dieselin th400 turbiini, pick up 6.2 dieselin koneenkorvat ja kumityynyt sekä pakosarjat putkilähtöineen.
    Löytyy myös moottorin ja laatikon öljynlauhduttimen putkistot.

    Laatikolle on rakennettu erillinen lauhdutin ja samanlaisen ajattelin rakennella myös moottoriöljylle.

    Dieselikoneessa on nyt alipainepumppu sekä koneen takaosassa, että nyt myös toinen, kiilahihnavetoinen laturin alapuolella, toisen ajattelin laittaa ohjaamaan laatikon alipainetta ruiskutuspumpun alipaineannostelijan kautta ja toinen pumppu käyttäisi sitten jarrujen alipainetehostajaa parin-kolmen litran alipainesäiliön avulla.

    Laatikon kaavelihan menee suoraan ja laatikoiden turbiinien vaihtokelpoisuutta käyttäen ajattelin laittaa tuon dieselin turbiinin tuohon th350:een, jotta turbiini ottais kiinni alempana.

    Alustassa on aikoinaan tehty maltillinen 4" korotus ja etupakat on korottavat viisilehtiset, takana korotus on tehty palikoilla.

    Tällä hetkellä kiinnostaisi tietää pari juttua:

    1# Miten tuo dieslikone sattuu pensaBlazerin koneenkorviin noilla uudemman avolavan koneenkorvilla ja kumityynyillä? Vuonna -78 kun ei ole ollut vielä ko. konetta myynnissä.

    2# Aluksi ajattelin käyttää tuota nykyistä jäähdytintä, se lienee riittävä, koska autolla ei kiskota raskasta lavettia eikä rällätä maastossa.

    Muihin muutosasioihin on vastaukset kutakuinkin tiedossa.
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Korvat sopinee, rturbiinista en olekaan varma. Ja tuo ailipainepumppu ei riitä jarruihin, on testattu.

    Hannu
     
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Nuo kumityynyt ei sovi Blazerin palkkiin ilman omia virittelyjä, jos ovat GMT400:sta. Jos ne on -87 tai vanhemmasta Pickupista, niin menevät heittämällä.

    Koneenkorvia siihen lohkon kupeeseen on sitten erilaisia. Vaniin ja ainakin uudempaan pickuppiin on leveämmät ja autoihin kapeammat korvat. En muista kummat istui Tuon ikäluokan Blazerin/Pickupin palkkiin.

    Chevyn 8-koneen kiinnityskumit taas käy kuuskakkosen korvakkeisiin, vaikka olisivat bensakoneen alta tai eri koristakin. Ovat vaan vetelät. Ulkomitoiltaan ja kiinnityksiltään SBC:n ja 6.2 kumit on samanlaiset.

    Jos se sun syyläri ei ole koko keulan aukon kokoinen, niin saattaa kuuskakkonen lämmetä liikaa. Alavesiletkun koko on bensan syylärissä sitten ihan eri. Tirsselissä on reilusti isompi letku.
     
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kiitos tiedoista.

    Mulla on dieselkoneessa sellaiset kuppimalliset korvakot ja niihin kuuluvat moottorin kumityynyt. Koneen (goodwrench J-kone ilman egr) vuosimalli on jotakin 80-lukua, siinä oli th400 laatikko kiinteällä joukilla kiinni.
    Alipainepumppu oli se vanha virranjakajamallinen.

    Tarvii napata niistä korvakkeista malliksi valokuva ensi viikolla.
    Syyläri on koko aukon kokoinen, mutta toki vaihdan sen mieluimmin dieselmalliin, johon saisin samalla tehdasmallin moottorin öljynlauhduttimen, koska nykyisessä on vain laatikon lauhdutinputkisto.
    Noita syylärin letkulähtöjä jo kattelinkin, koska irtokoneen mukana tuli jo oikeanlaiset paksut vesiletkut.
     
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuossa siis se 6.2 kiinnikekumi:
    http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=226877&cc=1050589&jsn=484

    Ja tuossa bensakasin:
    http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=314956&cc=1050567&jsn=602

    Ne lohkon kylkeen tulevat korvakkeet on koneen puolelta samalla kiinnitysjaolla bensakasissa ja 6.2:ssa, mutta niiden "pituus" sivusuunnassa ja korkeus vaihtelee kumin päästä vähän sen mukaan missä kopassa ne on.

    Blazerin etupalkista pitäisi löytyä sopiva reikäjako kiinnityskumeille myös 6.2:n kanssa. Ainakin -79 K10:ssä oli. Ruuvasi vaan kumit runkoon ja pudotti koneen päälle.

    Se dieselin syyläri on sitten kolmerivinen..
    Mulla oli jostain syystä -79 K10:ssä muuten ihan samanmoinen mitoiltaan kuin 6.2:ssa, mutta se alavesiletkun lähtö oli bensakoneen halkaisijalla. Kenno vaikutti kyllä alkuperäiseltä, mutta oli ehkä joskus vaihdettu.
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kiitos nopeasta vastauksesta!

    Sainkin tuossa jo tarjousta dieselin syyläristä ja hydroboostista, joilla homma menis maaliin kaikista kivuttommin.

    Kumeja ja kuppejahan multa löytyy molemmat versiot.
     
  7. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ajelin lumien sulettua bensakoneella 50 kilsaa ja ihan mukavasti tuo silläkin koneella kulki. Lukkoturbiini tosin jäi jatkuvasti päälle, minkä sain tapettua pois irroittamalla pistokkeen laatikon kyljestä. Tarvii selvitellä onko tuo tehty jollakin pakkonapilla, mitä en sitten ole hoksannut napauttaa pois päältä.
    Nyt sain käsiini kuitenkin hydroboostin kilkkeet ja dieselin jäähdyttimen (kiitokset sinne p-maalle).
    Jotenkin tuntuu dieseli luontevammalta tällaiseen korotettuun ja kohtuu isopyöräiseen pötkylään.
    Nyt kun vaan ehtis tehdä jossakin välissä tuon swapin... Ehkä kesemmällä sitten.
     
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuli tääkin swappi viikonloppuna tehtyä ja auto aika pitkälti jo ajokuntoinen.
    Vielä kaasuvaijerin, kikkarivaijerin virittelyt sekä moottorin öljynlauhdutinlinjaston kiinnitys.
    Hydroboosti, vaikka olikin aika rujon näköinen toimii, samoin dieselmallin jäähdytin.

    Muutamia huomioita, jos joku nettihaun kautta törmää ketjuun tällaista toteuttaessaan.

    K5 Blazerissani oli kiinnityspaikka valmiina myös pidemmän jäähdyttimen asennusta varten.
    Syylärin kiinnitysbräketit ja kumityynyt on syylärin paksuudesta johtuen eri.
    Siispä syyläri + bräketit ja homma on bolt on. Käytin kuitenkin autossa ollutta tuulitunnelia + dieselin viskoflektiä, vaikka se jättää vasemman sivun kennostosta 15 senttiä näkyviin.

    Koneen tyynyjä mulla oli bensamallista, diesel Subesta sekä HD diesel pikkisestä ja ainoa ero noissa oli se, että HD-tyynyissä alareunan kiinnitys tulee keskeltä, kuten tuolla aiemmassa linkin kuvassa on, kun se muissa oli toisesta alakulmasta. Mulla ei ole kuin bensamallin kolmen pultin jako noissa tyynyjen runkokorvakkeissa, koska tää on vuosimallia -78.
    Kumiosat ja mitat oli muuten samat.
    Koneen lohkoon tulevat metallikupit oli muuten samat pl. että dieselin kupeissa tyynyn läpipultti on startin vierestä hahlossa, jotta sen mahtuu vetämään pois.
    Nelivedon vaihdelaatikon tukitangot on samat, mutta dieselissä niiden kiinnitysbräketit (lohkon ja koneenkorvakekuppien väliintulevat) on erilaiset johtuen erilaisesta, leveemmästä öljypohjasta.

    Vetolevyjä mulla oli useampaa mallia, joista valikoitui se, missä oli kaksi eri turbiinin pulttijakoa, koska käytettävissä oleva turbiini oli pienemmällä kolmen pultin kiinnityskehällä.
    Jos aiemmin puhuin laatikosta jotakin muuta, niin korjattakoon nyt, että lastikkona tässä on TH700 nelivetomalli ja paikoilleen jäi laatikossa bensakoneen kanssa ollut uusi turbiini, jolla koeajossa ollut eroa bensakoneella ajoon verrattuna.

    Homma ei ole kaksinen, varsinkin kun neliveto ja 4" korotus antaa auton alla hyvät työskentelytilat ilman tunkkaamisia.
    Naftasuodatin on iso, käsipumpulla ja vedenerottimella varustettu Racon/Parker kiinnitettynä rintapeltiin.
    Bensat imin pumpulla pois tankista ja tilalle 25 l dieseliä. Tankkausaukko tarvii vielä avartaa dieselpistoolille.
    Hehkulle teen vielä merkkivalon kojetauluun, muuten se on toteutettu itsetehdyin johtosarjoin PTC-hehkuilla ja 6.2 automaattisella hehkureleellä.
    Entinen sytän virtajohto syöttää virran sekä hahkuille, että pumpun sammutussolenoidille.
    Tällä ei tulla ajamaan talvella, joten lohkolämppärin jätin pois, enkä koskenut tankkilaitteeseen.

    Ostetaan:

    Dieselmallin tuulitunnelin jäähdyttimeen, jos jostakin sais ostettua ja kuskin puoleisen akkutelineen tupla-akustolle, niin näyttäis jo aika tehdasasennukselta. Yksi tavan pikkuakku ei riitä.
    Tarjoa sellaisia vaikka YV:llä.
     
    Muokattu: 19.6.2017

Kerro tästä muillekin!