blazerin korotus/ rakentelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja citimaasturi, 17.11.2004.

  1. citimaasturi

    citimaasturi 1st gear

    Projekti Blazer jota tarkoitus ainakin korottaa ja tehdä luotettava käyttöauto.Auto on muutettu ilmeisesti edellisen omistaja toimesta bensasta dieseliksi, ja edessä on tällä hetkellä 2 lehtiset, "ilmeisesti näissä diesel vehkeissä pitäis olla 3 lehtee", oonko oikeassa. Joka tapauksessa ostin kaverilta eteen 5 lehtiset ja taakse 4" korotuspalat, joiden kanssa auto kulkee pikkasen etu nujussa. Ilmeisesti katsastusta varten paloja täytyy laskea ainakin tuuma tai kaks. Renkaat on menossa myös uusiks, nyt 31", tilalle 33 tai 35". Onko jollain kokemusta vastaavan laisesta korotuksesta ja mitä kaikkea muuta piti tehdä jotta citimaasturi pelittää ja katsastus mies hyväksyy. Iskarit menee uusiks, mutta pitääkö esim. kardaani kulmien takia jotain muuta. Hakusessa on jonkinlainen korjaamo/ räjäytyskuva opus, josta selviäis muutenkin, miten asiat ois pitänny rakentaa, koska jälki on per... esim sähköt, jarrut alipaineella jne. Muutakin blazerin roinaa voi tarjota. Autosta on tarkoitus rakentaa simppeli, melkein orkis ulkoisesti, maasto/katukelpoinen, josta raksitaan turhat listat, astinlaudat, karjapuskuri pois ja metsässä ei tarvii varoa joka ikistä oksaa. Kokemuksia/ neuvoja otetaan vastaan. Irti raksittavat osat myynnissä, uudehko, ilmeisesti bensan laturi.
     
  2. coupe 74

    coupe 74 1st gear

  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos haluat sillä tosissaan mettässä päästä etenemään niin se korotus kannattaa tehdä korin ja rungon väliin. Latserin alkuperäiset jouset antaa helvetisti joustoja ja meno on pehmeää, mutta tollaset jousipyssyksi hakatut tai muuten liian jäykät tekee menosta pomppivaa ja jatkuvasti on pyörä tai kaksi ilmassa ja silloin ei juuri edetä lukottomalla vehkeellä! 35" kumit mahtuu pyörimään tollaisella ~3" korin korotuksella.

    Voit testata maastotunkilla ennen ja jälkeen kun olet ne 5-lehtiset jouset tällännyt paikalleen, että millä jousella rengas pysyi kauemmin maassa!
     
  4. paukkujupu

    paukkujupu 1st gear

    mulla oli blatserissa 2"korotus ja 33"all terrainit ja sitten myöhemmin
    swampperit samaa kokoa ja näillä asetuksilla ei ollu ainakaan katsastusukkojen kanssa ongelmia. lukottomanakin sillä kyllä pärjää esim. safareillaki et ei niitä lukkoja ensimmäisenä tartte..niinku mudraaseriki sano nii joustoista se on paljo kiinni että tassut ylttää maahan ja jos kiinni jää nii eihän se tiiä ku lapio/vinssii hommia jotka ainaki musta kuuluu offikkaan..myöhemmin sit laitoin eteen lock-rightin ja kyllähän se tietty
    auttaa mutta kun teet ajoautoa kannattaa miettiä tarkkaan mitä lukkoja ja paljonko korotuksia laittaa ja mihin ettei ne sit haittaa normaaliajoja..
     
  5. EePee

    EePee 1st gear

    Katso otteesta mille rengaskoolle leimattu,enää ei onnistu 35" tuumasien leimaus,33" tuumaset vissiinkin maksimi. Voit tietysti laittaa aina katsastukseen lailliset renkaat alle.Älä laita paksuja jäykkiä pakkoja alle,jousitus ei toimi metsässä.Minkähän vuosimallin peli on kyseessä?Lukoton ja lukoton Blazeri on periaatteessa kolmipyörävetonen jos takaperän lukko on kunnossa.Eikä tarvitse mitään kytkettäviä lukkoja ,kyllä pääsee maastossa oikein hyvin. Muuten niitä "ylimääräsiä" joita tulee myyntiin voisitko pistää infoa vaikka tänne.
     
  6. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    No mulla on ton taka-akselin kääntö seuraavaksi edessä, jollei toi takapää laskeudu yhtään itekseen. Eli Punkka takoi jousia enemmän kuin 3". Taitaa todellinen olla luokkaa 4-5" ja takaristikon kulma näyttää aikas pahalta. Pitänee ottaa kuvia jotta näjet mitä tarkoitan..

    Eteen laitoin 4" Ranchot jotka korotti todellisuudessa 2-3" Vaikee sanoa kun olivatten käytetyt et paljonko uudet olis nostanu.

    Onko sun latserin loota vakio korkeudella vai onko nostettu/laskettu?
     
  7. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Mulla on 35x12,5x15 mutiaiset mutta vaati poikkeusluvan.

    Edessä on viis lehtee ja en vähentäis. Kyllä ne siitä laskeutuu/pehmenee ajan kanssa. Josset jaksa odottaa, takapaksiin painoo talveks, kyllä kuoleentuu. Jos on karjarautaa tms. siihen vaan painoo ja vot..

    Tosta näkyy selvä ero taka- ja etujousien välillä:
    [​IMG]

    Eli takana Punkan takomat pikupin lyhyemmät pakat ja edessä vakiopakat + yksi lisälehti & taonta (ehtinyt kuoleentua parissa vuodessa, oli 3" nostava taonta)

    Edit: piti korjata kun tuli vanha kuva..
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mä olen ajanut metsässä ja lumessa sekä hiekassa -76 vakio rangella ja -79 vakio blazerilla. Ovat vähän eri koulukunnan autoja rakenteeltaan.

    Yhtä pahoihin paikkoihin pääsee molemmilla. Kuskin taidot ratkaisee.

    Sen huomasin maasturivuosina että renkaissa on valtavia eroja.

    Jonakin päivänä ostan taas maasturin, kunhan löydän sopivan.
    Hyvin säilynyt 70-80 luvun vaihteen Blazer kiinnostaisi.
     
  9. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Hey Lucy74 onks optinen harha vai mikä ku etu renkulat näyttää isommilt ku taka? Pane YV faktat tosta ni katotaa..
     
  10. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    350 (-71) + th350 + np208. Kybä pulttiset edessä ja takana. Tosin eri välitykset edessä ja takana eli..


    Optinenharha selittyy sillä et perä on 3" korkeemmalla kuin keula..
    Kuvan renkaat (35x12,5x15) on otteessa muttei tule mukana jos auto tulee myyntiin.

    Kahtellaan miltä joulunalunen näyttää..

    Tossa toinen kylki:

    [​IMG]

    Edit: Tässä kuvassa edessä ne Ranchon 4" käytetyt pakat ja takana net pikupin taotut
    Huomaa takapakan riipukkeen asento..
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jos ei tosissaan mitään offia ala harrastaa niin kyllä mun mielestä (ja kokemuksella) "lukottomalla, korotetulla ja vakiojousisella lullalla" hyvin pärjää.
    Tossa yksi sellanen:
    [​IMG]
    Vanha ja halpa peli, mut maastossa leikkiessä meni niin ettei samaan aikaan mukana olleet Pajero ja Sutuki pysyneet kyydissä ja tien päällä tolla pysty hyvin tuuppaamaan sellasella 140-150 keskinopeudella (pari kertaa tuli kuskin toimesta testattua öisillä paluureissuilla jostain tapahtumasta, mm. Pieksämäen Big Wheelseistä :odroll: )
    Eli jos satunnainen maastoilu (ja jenkkiautoilu) kiinnostaa niin ei siihen mahdottomia tarvi satsata. Kokolailla perus Blazerilla, Dodgen Ramchargerilla tai Fordin Broncolla pääsee ihan mukavasti harrastamaan.
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Nyt poistettu sivutolkulla otsikon aiheeseen kuulumatonta juttua ja osan jätettyjen viestien siivousta.
    Nyt juttu saa jatkua, mut pysykää aiheessa!
     
  13. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    citimaasturi: millanen karjarauta jääpi yli? Olis tarvetta jos mallia vahva..
     
  14. citimaasturi

    citimaasturi 1st gear

    No terve taas. Enpä ois uskonu, kuinka paljon aloittamani otsikko sai huomiota, kun aloin kyselemään autoni korottamisesta/ rakentelusta. Nyt olen selaillut muita kanavia ja siellä on korottaminen käsitelty aika perusteellisesti. Nyt vaan epäilen, että toimiiko ne 5 lehtiset tosiaankaan edessä vai tuleeko kivireki ja onko peräpää löysä verrattuna eteen. Luultavasti. Miten sen ratkaisen? Myynnissä on tällä hetkellä ainakin Blazerin alkup. astinlaudat, luultavasti bensan laturi ja karjapuskuri mallia kromi ja leveä, vahvuutta en osaa arvioida, ei ainakaan mun painosta notku eikä heilu. Vaihtokin mahdollista. Oon kyllä ens viikolla tulossa jonain päivänä isolle kirkolle, jos täältä joku pyörii siellä päin, vois vaikka vaihtaa pari sanaa ja näkis jonkun ratkaisuja. Jos jollain tiedossa hyvä räjäytyskuvakirja tai muuten tietoa diesel blazerista, ostan tai edes lainaksi vuokralla, näkis miten palikoiden pitäis moottoritilassa olla. Tarkoituksena Vetää sähköt kuntoon, vaihtaa alipaine jarrutehostin hydroboostiin, uusia öljy/ p-a putket/ letkut, ja selvittää, mitkä perät, jakolaatikko sekä konneen ikä. Kone vissiin vanista ja laatikko th350. ei ainakaan -89 blazerista. Kuten aikaisemmissa kirjoituksissa todettu, tarkoitus rakentaa luotettava käyttö auto sekä satunnaisiin rypemisiin metsässä. Kaverilla metsää, missä käydään enskaa vetämässä, vois siellä chevyäkin ulkoiluttaa. On niillä isot traktorit, että kyllä sen sieltä pois saa. Broidin käy silloin tällöin lapissa rangen kanssa safareilla, sinnekin vois lähtä, eikä se ihan pahimmille reiteille mene, on niin siisti range. Ulkoisesti autosta jää aika keep it simple tasolle korotuksella näin aluksi, mutta toivon etten kiipee perse edellä puuhun , niissä asioissa mitä teen ja ettei siitä jää myöskään no go, only show. Netulee kuitenkin joskus myöhemmin.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä ne sun etujouset taitaa olla liian jäykät eikä oikein toimi sillai kun maastossa pitäisi. Ne vakio jouset on muuten uutenakin ihan "valmiin" näköiset ja niistä on joskus muinoin joutunut katsomiehenkin kanssa kinaamaan! Astinlaudat ei kuulu hyviin safarivarusteisiin ja puskuritkin kannattaisi tehdä tukevasta putkesta että on paikkoja joista nostaa maastotunkilla.

    Ja noi lapin safarit on siitä hyviä ettei puita tarvii jatkuvasti väistellä.

    Sitten joskus kun hommaat vinssiä niin sen vetovoiman pitäisi olla vähintään 4xauton paino mieluummin enemmän kuin vähemmän. Poltin kerran suossa Wagoneerin keulassa olleen 8000lbs vinssin ja se oli mun viimeinen sähköinen versio aiheesta.

    Ja tietenkin tiheät välitykset auttaa menemistä huomattavasti. 3.7 tai tiheämmät on isoon autoon "must" jos meinaa maastossa viihtyä kauemminkin.

    Etuvetarit on heikoin lenkki noissa jenkkivehkeissä ja varsinkin peruuttamalla ylämäkeen ne on turhan kovilla ja sitä kannattaa välttää. Myös holtiton sudittaminen ja pyörien kääntely sitten kun auto on jo jumissa rikkoo niitä kun voima siirtyy pyörästä toiseen. Lukollisella etuperällä vataririkot puolittui itellä!
    Jos hommaat joskus esim. 1kpl paineilmalukon niin se kannattaa laittaa etuperään koska silloin kivien ja kantojen yli pääsee ihan itsestään kun molemmat eturinkulat vetää ym..
     
  16. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Ihan näin ohimennen kysymys; millasia vinssejä blazeriin saa, ts. löytyykö siitä se "voiman ulosotto".

    Tallin nurkassa kun seisoo sellanen patrollin vinssi, niin jos vaikka joskus blazerin sais, niin heittäskö sen sit siihen keulalle 8)

    Nimim. aiheesta-ei-mitään-tietävä....-vielä.
     
  17. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

  18. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Hatunnosto lusiveerille, selkis vähän muutakin kun mitä kysyin :p
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    minkälainen patrolin vinssi on kyseessä?
    oletko varma ettei ole toyotasta?
     
  20. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Mekaaninen yksilö, tai miten se nyt sanotaan, ei siis sähköinen...

    Ja tarkemmin kun aattelee nin alunperin se tais olla jostai tojotasta, mutta käy patroliin ihan heittämällä.
     

Kerro tästä muillekin!