Blowermoottoriin Damper vai crank hub?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Puuha-Pete, 29.12.2006.

  1. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Millaisia kokemuksia löytyy kestääkö ahdinkoneessa Damper,esim. (pro race SFI-hyväksytty) vai kannattaako koota ilman Dampperia tehtaan crank hubilla joka tulee Damperin tilalle?

    Tehdas suosittelee että ahdinkoneissa ei saisi käyttää Damperia koska voi rikkoutua helposti.

    Kone on 408cid/6-71 BDS
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä käyttäisin dampperia, ja niin vissiin yleensä käytetään. Mut jos joku tehdas sanoo, että ei käytetä, niin niillä varmaan on siihen syynsä; onks kampuran pää niin heikko, ettei se kestä vipuvartta vai mikä lienee?
     
  3. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    On vähän epäselvää vielä miksi tehdas ei suosittele Damperin käyttöä.
    Ohjeissa luki että Dampper voi rikkoutua/särkyä helposti ja johtaa vakavempiin seurauksiin..vetopään rikkoutuminen ei olisi kivaa..

    Olisi hyvä saada tietoa joltain kenellä on ollut remmiahdin kiinni "tosi" ajossa ja miten käytäntö menee.

    Mihin perustuu että ei saisi laittaa Dampperia?

    Itse melkein laittaisin Dampperin kiinni ja siihen vasta vetopään.
    Tuskin tulen kierrättämään konetta mihinkään 10000rpm.
     
  4. W201

    W201 3rd gear

    Miksi pitää kyseenalaistaa ahdin valmistajan suosituksia,mene ahdin valmistajan sivuille niin sieltä syy todennäköisesti selviää tai sitten ei. :eek:
     
  5. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Minähän en näistä jutuista mitään tiedä mutta joko olen jostain lukenu tai joku viisaampi on mulle kertonu että tollanen blouwerin remmi toimii käytännössä jonkinlaisena dampperina absorboiden värinöitä kampuralta.

    Dampperihan on yleensä aina useammasta kuin yhdestä osasta tehty eikä sen ole tarkoitettu tekevän muuta kuin "imuroida" niitä värinöitä eikä olla tukipiste ahtimen remmin väännölle.

    Toisaalta eräskin ruotsalainen blower-moottoreilla lujaakin ajanut heppu muistaakseni oli väsännyt pikkuliisan (sbc) kampuran etupäähän semmosen hauskan tukilaakerijärjestelmän joka otti osansa remmin ylöspäin vetävästä voimasta.

    Oliks se sun 408:s taas SBM vai joku muu?

    Ite jättäisin sen dampperin veke, varsinkin jos ahtimen valmistajakin sitä suosittelee.
     
  6. Pete-74

    Pete-74 1st gear

    Onko tuo moopparin stroker moottori?? Jos on niin onko puntitus tehtävä internal vai external, riippuu tietysti kampiakselista. Jos on ulkopuolisesti niin saako tollaseen crank hubiin puntteja?? Jos ei saa ni sillon ei taida olla muita vaihtoehtoja kun dampperi. Toivottavasti ei menny pahasti ot:n :oops:
     
  7. HEmiTERO

    HEmiTERO 1st gear

    kb.ltä on kyselty asiasta viellä ei ole saaatu vastausta.kone alu hemi+14/71 ahdin.kerron kun saan vastauksen.
     
  8. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    Itellä Mopen pikkulohko + 6/71 ja ilman dampperia. Vetopään osat tein kaikki itse ja dampperin tilalle sorvasin vain kiilaurallisen holkin, johon tulee sitten hihnapyörät kiinni. Ahtopaineet on olleet toistaiseks melko pienet (0.6 Bar) ja max. kierrokset siinä 6000 rpm.

    Kahden kesän aikana ei ole ilmennyt minkäänlaisia (havaittavia) värinöitä. Tuo hihnan värinöitä vaimentava vaikutus vois pitää hyvinkin kutinsa.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei noita värinöitä ylipäätään itse havaitse, se kampura sitten jossain vaiheessa ne havaitsee ja hajoaa. Dampperit yleensä toimii tehokkaasti vaan tietyillä kierrosalueilla, eli ne on "tuunattu" tietylle taajuudelle joka sitten riippuu koneen käyttökierrosluvuista. Ongelmat, jos niitä tulee, ei tuu välttämättä ilmi kovinkaan nopeesti.
     
  10. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Hyviä kommentteja.
    Muualta tullut myös tasaisesti kommentteja molemmilta puolilta, damper vai ei. Täytyy vielä odotella ja kuunnella mitä neuvoja tulee.

    Eräs viisaana pitämäni henkilö sanoi että kunnon tasapainoitus kampiakselille ja ilman Damperia, mutta toinen sanoi että katuajoon Damper erittäin tärkeä poistamaan värinöitä kampurasta jota ei kuljettaja tunne. Pidentää kampiakselin ikää.
    Odotellaan lisää palautetta.

    Onko ketään sorvauttanut kampiakseliin toista kiilauraa, kun crank hubissa on 2 erikokoista kiilauraa.
    Kisakäytössä varmaan on syytä olla kaksi kiilaa mutta kadulla todennäköisesti riittää original kiila.
    8)
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tasapainotuksella ja värinöillä joita damperilla pyritään kuolettamaan ei oo toistensa kanssa mitään tekemistä. Noi värinät syntyy kampiakselin joustamisesta, ja sitä tapahtuu on kampura puntissa tai ei.
     
  12. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Jos kampiakseli on externalpainotettava, niin silloin kuuluu laittaa Damper.
    Damperissa oltava teräskeskiö/tehty Blowerkäyttöön.
    Vetopää mahd.(sisällepäin)lähelle Damperia.

    Näillä mennään 8)
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eli vähän niinku ajattelin, varsinainen huoli ei oo ite damper, vaan se, että toi veto saadaan mahdollisimman lähelle kampuran tuettua osaa. Externalissa sitten hyväksyy ton dampperin kun niillä ei oo kun nollapuntitettuja hubeja, mutta varottelee asiasta silti.
     
  14. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Olisi hyvä saada tietoa joltain kenellä on ollut remmiahdin kiinni "tosi" ajossa ja miten käytäntö menee.


    Käytin omassani (SBC+autorotor) nestedampperia, jossa ei ole mitään rikkimenevää. Tein alumiinista dampperin päälle kupin, johon kiinnitin teräsnastat ruiskua ja sytkää varten. Tein myös hihnapyörän alumiinista. Osat anodisoitiin ja 13000km ajoa ei kuluttanut anodisointia puhki. Ruuvikompuran ollessa kyseessä, hihna oli 6-urainen ja hihnan aiheuttama taivutusmomentti kampiakselille varmasti pienempi kuin perinteisellä huuhtelupumppuratkaisulla.
    Suunnittelisin mielummin tukilaakerin kampiakselin päähän kuin luopuisin dampperista, jos pelkäisin kampuraan kohdistuvaa kasvavaa taivutusmomenttia.

    Matti Äyräväinen
     
  15. Cuda

    Cuda 1st gear

    Kaikilla noilla kavereilla jokka on enemmän blowereilla ajelleet on ollut dampperit käytössä ja paikoillaan. On tosta puhetta ollut et ilman sitäkin vois ehkä ajaa mutta kukaan ei ole tahtonut testata sitä vaihtoehtoa.

    Mitä tohon remmin aiheuttamaan kampiakselin vääntörasitukseen tulle niin sen merkitys vaihtelee eri koneissa. Isolohko Moparissa ei tukilaakereita tarvita. Eikä isolohko letukoissa. Pikkulohko Mopareissakaan en ole niitä nähnyt. Mutta. Pikkulohko shevyissä ja pikkolohko fordeissa tukilaakeri kannattaa laittaa jos sillä blowerilla oikeesti ahdetaan ettei se bloweri ole siinä koneen päällä enempi koristeena. Pikkulohko fordissa tukematon matka viimeiseltä etummaiselta runkolaakeripukilta blowerin alapulleylle on niin pitkä et napsahtaa "helposti" vaparinakin kovemmilla kisakierroksilla - saati nyt sitten ahtimen hammashihnaväännön rasituksen alaisena. Pikkulohko shevyssä tehtaan paapan vakio kampiakseleissa ongelmana on lapsellisen ohut dampperin pultti joka napsantaa poikki - vaikka itse akseli saattaisikin kestää. Niitä saa kait vissiin sbc-rase-akseita paksummalla dampperinpultilla?

    Mutta kyllä nuo melkein kovaa ajaneet ja paljon tehoja ottaneet ja ennen kaikkea blower koneensa kampuran-pään/dampperin/alapulleyn ehjänä pitäneet scb-ahtajat ovat sen sbc:ssä tarpeellisen tukilaakerin riittävän tukevine laakerinkannatin-kehikkoineen sinne rakennelleet. Ainakin WCC:ssä 9,3:sia ajanut sbc Gen3-Camarolla kisaava tuumas ettei kestä muuten. Ja kaikki tuo ylläoleva siis koskien perinteisiä roots-blower hammashihnavetoisia - serpentiinihihnat ovat asia erikeen, niinkuin mercakungen tuossa yläpuolella jo mainitsikin.

    Eli summa summarum - jokku koneet vaatii sen tukilaakerin - ja tähän kannattaa nyt sitten tietty heittää ettei alatuupaljoen einarillakaan ole sen killerissä tukilaakeria vaikkon äs-pee-see tai äs-pee-ähfvä... no se riippuu koneen viritysasteesta, esim. aivasteleeko usein takas niin et ahdin-remmi-kampuranpää-koko kone saa reilua sikaa - tai ahdetaanko niin paljon että hammashihnakin alkaa hyppiä yli ilman harmillisen tiukalle kiristettyä remmiä - kuinka korka paketista tulee (matala katu-blower-imusarja vaiko korkea kisa vastaavaa) et joutuuko ottamaan minkä verran korkean alumiinitornin lämpölaajenemisia huomioon remmin kireyttä säädettäessä jne. jne. jne.




    tossa alla olevass linkissä nyt kuitenkin malliksi remmiahtamisten kanssa puuhasteleville valmis aftermarket ratkaisu australialaisen raceosa valmistaja Ken Lowen valikoimista; blower ala-hammashihnapyörä 351C tai sen race-variantti Fontana-lohkoon (toka kuva ylhäältäpäin):

    http://www.kenlowe.com.au/KLRC_Ford351.htm
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Hämärästi muitelen, että yks alkuaikojen pikkulohkomopsi dusteri katkas joko kampuran, tai rikko dampperin remmiahtimen kanssa katuautokisassa?
     
  17. Cuda

    Cuda 1st gear

    Tuo on helppo uskoa. Ei ne taida olla kauheen vahvoja minkään merkin pikkolohko-akselit tuota vääntörasitusta vastaan. Jos ei joku aivan huippu avaruusmetalli-ralli-billet akseli ole koneessa. Mut kestääkö sit eka runkolaakeri? Kyllä se tukilaakeri kannatta varmaan kaikkiin pikkolohkoihin laittaa joita remmillä kiusataan. Mopareihinkin. Isolohkoista noita akseleita tai dampperin pultteja en tiedä katkeilleen, siis Mopsin tai BBC tai BBO ainakaan?
     
  18. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Terve kaikki keskusteluun osallistujat.
    Nyt on taas vähän enenmän tietoa.
    Koneeseen tuleva stroker(408cid)kampiakseli on Eaglen tekemä ja internal painotettava.
    Eli laitan neutral painotetun Damperin ja tasapainotan kampuran ja veivit koneistamossa.
    Mulla olis yks Damperi joka on SFI-hyväksytty ja teräskeskiöllä.
    Sitä en tiedä kestääkö ne 6kpl pultit(n. 8mm:n paksuiset), joilla vetopää ja hihnapyörät tulevat Damperiin kiinni.

    Onko muuten kenelläkään kokemusta Helsingin GT-Motorsista, Pitäjänmäellä, että onko ok paikka tasapainoittaa?


    Pienillä paineilla lähden ainakin alkuun. n. 0,5-0,7bar.
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    GT motors on vanha koneistamo, siellä on painotettu paljon kasin akseleita. Mm. kaikki meidän aksilat.
     
  20. dart69

    dart69 Gearhead

    Vakiodamppereita meni 2kpl ensin alkuun, kiilauran kohdalta halki. Ei kestäny jos vähänkin joutu nostamaan kesken vedätyksen. Sitten koneistutin työkaluteräksestä laipallisen holkin kunnon ahistus-sovitteella kampiakselin päähän johon pulttasin koneen puolelle vakiodampperin (keskireikä koneistettu niin että mennee holkin päälle) ja ulkopuolelle alasiimapyörän ja vetopään. Eli vetopää pultataan sen teräslaipan läpi dampperin kierteisiin, ompa heleppo selittää... On kestäny sen 1bar painetta ja kaikenlaiset kokeilut sen jälkeen. Etummainen laakeri pysyny yhtä hyvänä kun muutkin runkolaakerit. Sen verran dampperi siirty kuitenkin taaksepäin että piti jakopään kopasta hioo ajotusmerkkien kohouma pois ja hitsata siitä tullu reikä umpeen.

    Varmaan sfi ym. hyväksytty teräsdampperi ajaa saman asian kun on kunnon ahistus-sovitteella.
     

Kerro tästä muillekin!