BMW:n vanteet Caminoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja FordFreak, 21.10.2007.

  1. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Kyllähän se pyörä pysyy vaikka kolmella kiinni tarvitaessa mikäli ei enempi kohalleen käy. Kovaa ajoa vaan.
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Entäs miks ainakin Dodge pick-upin Dana 70 perän 8 pulttinen pyörännapa on sen mallinen että pienenee sisään päin? Siis täyskevennatty perä missä on paksu ja pitkälle ulkoneva napa, mutta se on ulkopäästä paksumpi kuin sisäreunasta mihin vanteen pitäis keskittyä.
     
  3. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Akselienvaihdon yhteydessä meikäläisen vanhukseen tuli 4,75" jako ja ostin yhdeltä asiakkaalta siihen väliaikais vanteiksi vakio 500 srj. BMW:n talvipyörä sarjan. Hyvin istuu alle , ei vatkaa eikä muutenkaan huonot ajaa, mutta rumat on kuin rullatuoli :rotfl:
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    nyt sit kannattaa muistaa ett pultteja ja vanteita on eri paksuisia.... esim. mazda 121 vm 87. siinä on pehmunen vanne mikä menee myttyy ihan pienesti vasaran napautuksest, ja mutterit kanta on 14mm ja pinnapultti 4:jä kappalatta on 10mm...... ett se EI kestä ilman keski sovitusta luulisin!!

    ja sit on esimerkiks joku lt-volkkari vm.85 missä on kokonaispaino 3400kg ja vitunpainavat vanteet(todellista terästä) ilman kummei ja viisi 14mm tihuja pultteja ja myöskin pinnapultteja(varmaan ainoa malli maailmas mis on molempia) ja tosiaan keskireikä ei ole sinnepäitenkään.......tkana ei ole koko olkapäätä ja edessä se vanteen reikä on valehtelema n.2cm suurempi mitä rasvakuppi!!

    ja joku alta 65 kupla... viis isoa(vai oliko 4kpl) pulttia ja jako joku 35cm... ja reikä kuten em. transitissa "epämääräinen" eikä todellakan pyöreä!!! ja niillä keulitaan joka kesä kovaa (alta 11aikoja joka kesä 1/4 alastarossa).......

    ja sit nää vitun ovaali reikäset blazerin vanteet mitä on liikentessä.... kauhian kokonen 16" vanne 295/75 16 insa(mut terrain kuvio) kumi päällä paina varmaan jotain 40kg/pyörä ja ilman keskitys rengasta paikallaan!!!!!!!!

    ja sit on viel noi 928/944 porschet mis on alumiiniset pyörän mutteritkit!!!!!

    ...... ett kun oikeen rupee ajattelee niin kaikkia perkeleen virityksiä on tien päällä ....... ihme et ei enampi karanneet pyörät tapa ihmisiä tienpäällä????

    ........ ja veljellä lähti pillucorollasta pyörä vaikka oli alkuperäiset kaik hilppeet, eikä ees koohottanu!! 3pinnapulttia vääräks ja yks poikki??

    se on niin autokohtasta.....

    sit kun haluu yksilöllliset vanteet caminoon osta e39 bemarin orkkis aluvanteet oliskos ollu viel 16" mut ainakin 15"(meinaten ihan samannäköiset kuin peltivanteet eli mattamustat pyöreereikäset, mut alumiinia) semmosia ei ole kellään!!!! :rotfl:
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Joo ja kuorkkien takarenkaita ei yleensä edes tasapainoteta. Se Danan 70 -sarjalainen ei ole henkilöautossa tai kevyessä pakussa. Ajonopeudet ovat pienempia ja alustarakenteet krouvimpia, ei vetkutus tunnu. Samoin renkaanhalkaisijat ovat isompia, jolloin kierrosmäärä esim. 80 km/h on huomattavasti henkilökinneriä pienempi.. eli pienempi kehänopeus..

    Ja noi keskittyy pulteilla.

    Itselläni oli yhdessä renkaassa korkeusheittoa, niin Caprice oli todella paska ajaa 80-90 haarukassa. Tutina oli vittumaista , kun ko. rengas oli etuakselilla. Sama nakki takana ei ollut läheskään yhtä paha. Vetkutus ilmestyi vasta 110.

    Jos rengas ei keskity henkilöautossa kunnolla tulos on vetkutus.

    Tosin meitä on moneen junaan. On meitä, jotka ovat ajaneet autoilla uusina ja niitä, joiden kulkineet ovat aina vetkuttaneet ja rätisseet.

    Tuntemukset ovat kuskikohtaisia ja ajonopeuksiin liittyviä.

    Jos ajelet pääosin kaupungissa duunista kotiin, kauppaan kotiin -duuniin muutaman tuhat km. vuodessa, niin kas eipä keskireiällä ole väliä.

    Jos ajat säännöllisesti 130-140 motarilla Lusi-helsinki ja takaisin + rivakasti maantietä sen verran, että se +25 000km/ vuosi tulee täyteen, alkavat kaikki tarpeettomat tutinat ajossa vituttaa.
     
  6. Tweety

    Tweety 1st gear

    Ot, kaverilla on Commodoressa kyseisenlaiset alut, ei meinaa uskoo aluvanteiks ennenkuin läheltä kattoo.
     
  7. smuige

    smuige Gearhead

    Kyllähän kartiollinen mutteri/pultti keskittää vanteen. Eri asia jos vanteen pinta on suora eikä keskireikä täsmää niin silloinhan ve vanne osuu mihin osuu, esim. soikea reikä vanteet. Eihän normaali vanteen keskireikä ole edes kovin tiukka, joku kymppi siellä välystä on, eri asia jos vetää krympillä sen vanteen sinne keskiöön, silloin keskitys taatusti on keskiöstä kiinni ja voimat välittyy siitä mutta mä väitän että muuten ne 4-5 kartiosovitusta keskittää enemmän kuin se yksi pyöreä reikä siinä keskellä. Tämähän pätee kuitenkin ainoastaan silloin kun jako on on oikea, jos jako hieman pielessä niin silloin se keskireiän merkitys on täysin eri koska silloin halutaan vanne mahdollisimman keskellä jonka jälkeen kiristetään mutterit ja samalla pakotetaan mutterit/vanne sopeutumaan väärään jakoon. Ja jos keskireikä ja jako ei täsmä niin riski on suuri että vanne hakeutuu epäkeskeiseksi jollei varovasti kiristä vuorotellen täsmälleen yhtä paljon pultteja. Tää on mun näkemys asiasta. Toisaalta aika harvassa on nekin vanteet ja renkaat jotka olisivat täysin pyöreitä, usein useita millejä heittää pystysuunnassa joten jos vanne jää puol milliä epäkeskeiseksi niin tuskin sitä ees huomaa.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    En mä napakeskityksen nimeen vannonutkaan, vaan epäsopivan jaon ja napakeskityksen puutteen yhteisongelmasta.

    Jos navan jako ei stemmaa vanteen(joka ei keskitä napaan keskireiästään) jakoon niin ei pystykuorma jakaannu kaikkien mutterien kesken tasan koska kartion toinen puoli on tyhjän päällä.
    Ok? :p

    Joojoo, cutlassi, kitkallahan kaikki vehkeet kasassa pysyy, mutta kyllä siihen ne mutteritkin tarvitaan, piip piip. :lol:
     
  9. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Minulla on BMW:ssa (e23) BMW:n vanteet (e39) eli pulttijako on oikea 5 x 120. Talvivanteiden keskireikä on 74.1 mm, kun navoissa oleva ulokkeet on 72.6 mm. Vaihdoin viikonloppuna talvirenkaat ja kokeilin, keskittääkö kartiopultit vanteet keskelle. Ei keskitä, pieni heitto näkyi ja tuntui ajossa. Otin sitten avuksi rakotulkit (5 kpl) ja keskitin niillä vanteet ennen kiristamistä. Oma havaintoni on, että ainakin 5-pulttisella jaolla on hankala saada vanne keskitettyä ilman sopivan kokoista keskireikää. Talvivanteina on juuri nämä e39 peltialuvanteet, eli mustat alumiinivanteet (näyttävät peltivanteilla, 7x15 ET20). Kesävanteet olikin sitten niin tiukalla takana, että piti irrottaa ulosvetäjällä. Uutta maalia oli jäänyt sen verran keskireiän sisäpintaan.
     
  10. Spertsa

    Spertsa 1st gear

    Mulla on 81 Camarossa pemarin vanteet nyt yhden kesän olleet alla. Ilman mitään keskitysrenkaita vielä. Voihan se olla että vähän väärästä jaosta jotain haittaa on, mutta en ole vielä mitään ongelmia huomannut.
     
  11. mr.datailija

    mr.datailija Gearhead

    Vanhan aiheen nosto: 12mmx1.5mm epäkeskomutteri (liukumutteri) tuntuu olevan kadonnut suomen maaperältä. Pultteja saa, mutta rengasliikkeet eivät pidä muttereita myynnissä. Onko joku tietoinen, mistä saisi järkevään hintaan Etelä-Suomessa 20kpl epäkeskomuttereita? Volvo / Ford taitaa käyttää S40/V50/Focus malleissa kyseistä mutteria, hinta on n.5eur/kpl marmoritiskillä...
     
  12. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

  13. Vilu_86

    Vilu_86 3rd gear

    Ei oo epäkeskoja noi fordin mutterit.
     
  14. dart -66

    dart -66 Gearhead

  15. mr.datailija

    mr.datailija Gearhead

    ei ollut Vianorilla kun kysyin, eräässä toisessa rengasfirmassa vastaus oli "myymme vain sopivia vanteita".
     
  16. Vilu_86

    Vilu_86 3rd gear

Kerro tästä muillekin!