Bonneville 3.8 ei käynnisty

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 14.3.2018.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Nyt löyty hylsy ja räikällä pyöritin konetta. Nyt löyty 3x puolellekin 0 ja 9v vaihtelu. Tosiaan vaati vaan enempi kampeamista.

    Nokan anturista töpseli pois, ei vaikutusta kipinään. En vielä sitten lähtenyt mittaamaan.

    Puristusta ainakin kammesta kääntämällä koneessa oli. Tein laiskan miehen pakkaspuristuspainemittauksen.

    Kaks viereistä pyttyä, kaks tulppaa irti. Molemmat anto 8bar.

    Ei mitenkään luotettava varmasti mutta tuli nyt aloteltua sekin.



    Tulpat aivan märkänä bensasta. Lämpöanturin bongasin mutten ylettynyt irroittamaan, ei se ainakaan bensamäärästä päätellen luule että ois kesä.
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ne nokka ja kampiakselinaturit vaikuttaa kipinään ja bensansyöttöön. Se mittaaminen kannataa tehdä siten että mittajohdot kiinni ja kaikki anturit yms. on liitettyinä. Sitten starttaat ja katot mittarista että tuleeko samanaikaisesti tasajännite pulssia, matalan jännitteen mittausalue. Mittarin miinusjohto siihen M-liittimeen.

    Tuli vielä mieleen, että voiko sulla olla vaan sylinterit niin täynnä bensaa että ei sen vuoksi lähde? Joskus olen kaasarikoneita joutunut vastaavassa tilanteessa kuivaamaan niin että kaikki tulpat on irti ja sitten kaasuläpät täysin auki (ettei ime kaasarilta uutta bensaa) ja sitten vaan kunnon pitkät starttaukset niin että sylinterit kuivuu. Sitten tulppien kuivaaminen ja käyntiin.
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Auto seiso pari viikkoa ennen osien vaihtoa. Voisko se siellä niin kauan pysyä?

    Sitten tuo strobolla katottu kipinä edelleen outo kuten aiemmin. Alussa tahti tasainen mutta sitten tulee katkoksia, jos ei sitten strobo ole sökö.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tossa muistaakseni kaasu pohjassa starttaus on "tuuletustoiminto", ei anna bensaa ollenkaan.
     
    DX tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Anto ainakin äsken kun puristuspaineet mittasin. Pää oli märkä.
     
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tuo startilla mittaus kai vaatis vaatis ledin tms kun mittari ei pysy perässä? Siksi tein ton volttimittauksen ja käsin liikuttelin kampea.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos sieltä anturilta jotain tulee, niin lukemat vilistää mittarissa vaikka ei varsinaista jännitetä ehtisi näyttääkään. Mutta saattaa riippua mittaristakin. Jos mittarissa ei mitään tapahdu kun mittaa yhtä anturia, mutta toista anturia mitatessa tapahtuu, niin silloin voi olla että anturi ei toimi.
     
    Muokattu: 15.3.2018
  9. Karpov

    Karpov Gearhead

    Icm antaa kampuran anturille virran myös sen mittasin.

    Otin kaikki tulpat veks ja tein puristuspainetestin, kaikki ok. Kaasu pohjassa käynnistelin tulpatonta konetta (suuttimista otin töpselit pois) tovin. Tulipeltiin oli jonkin verrankin bensaa roiskunut.


    200km ajossa olleet kuivat tulpat hyllystä paikalleen ja starttaamaan.


    Hyrskähtelee. Sama tilanne siis kuin alunperin. Tuo pelkkä sahaus siis johtui vaan bensan kyllästämästä koneesta.


    Kyllä sen nyt ois kunnon kipinällä pitänyt lähteä kun oli kone ja tulpat kuivat. -10 pakkasta niin tuskin lämpöanturikaan sitä voi talvella rikastaa niin ettei käymään lähde?
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    En siihen oikein helpolla usko. Antoiko se mitään vikaoodeja silloin kun se vielä toimi niin että ajamaan pääsit?
     
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mihin et usko?

    Ei antanut. Ajossa ei ollut mitään ongelmaa. Veti lappu lattiassa hyvin ym. Kulutus oli myös linjassa. 2000km se toimi näin.

    Lämpimänä näyttämällä käyntiin ja kylmänäkin aikalailla jossei ollut seissyt paria päivää.

    Bensanpainetta ensiksi epäilin mutta se tosiaan mittarin kanssa katottu moneen kertaan ja on ok.


    Jotain eloa siellä on kun hyrskii.
     
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

    Nyr lähti käymään kun kaasua lirputin. Kuulostaa siltä ettei käy kaikilla. Sammuu ilman kaasua. Ei ammu putkeen.


    E: hanki musta auton putken alla. Raakaa työntää
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    En usko siihen esittämääsi kysymykseen, että lämpöanturi rikastaisi liikaa...

    Mites se bensanpaine? Pysyykö se startin aikana missä tasossa? Sen pitäisi tyhjäkäynnissä olla 44-55 psi ja nousta noin 5psi kun kaasuttelee tyhjäkäynnistä.

    Kun käännät virran päälle niin pumppu käy hetkeen ja paineen pitäisi pysyä linjastossa riittävänä käynnistymiselle. Jos ei pysy, niin voi olla syy että ei auto käynnisty. Käynnistymisen jälkeen öljynpaineanturi kytkee pumpun uudelleen päälle.

    Helppo konsti tarkastaa paineen pysyminen linjastossa on, että käännät virran päälle hetkeksi ja pois toistaen muutaman kerran. Sitten hetken kuluttua kokeilet bensalinjasta painamalla sen mittariliittimen venttiilin auki, bensaa pitäisi suihkuta ulos. Jos ei suihkua, niin se vuotaa jostain tai pumppu ei ole tehnyt kunnon painetta.

    Oletko bensansuodattimen vaihtanut milloin?
     
  14. Karpov

    Karpov Gearhead

    Lämpöanturin johto irti ei millään käyntiin vaikka kaasua polki. Johto takaisin ja nyt käy tyhjäkäyntiä itsenäisesti. Toki tosi rikasta.


    Aattelin samalla kattoa lampulla kipinät. Saatana paskanahan se on. Ihan miten sattuu välkytteli ja lukijaa kun vähän liikutti niin pimeni vallan tai tikkas normaalisti. Kiva juttu. Kerran käytetty aparaatti .
     
  15. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tossa vanhemmassa oli 40 psi suositus, vähemmän kuin uudessa. Sen se pitää virrat päällä ei laske. Startissa myös. Käydessä piti myös sillon kun vielä sain käyntiin ennen tätä episodia.

    Suodatin, tankki ja pumppu oli 2-3v vanhat?
     
    Substitute tykkää tästä.
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ehditkin saada sen käyntiin sillä aikaa kun kirjoittelin. Mustaa voi tulla putkesta aika pitkään jos sinne on bensaa ja muuta päässyt käynnistysyrityksissä, koeta saada se kunnolla lämpimäksi että puhdistuu.

    Meillä meni MAF anturi ja se teki niin että tyhjäkäynti hävisi. Mutta kyllä se käyntiin silloin lähti ihan hyvin ja antoi vikaoodin siitä.

    Ainakin '92 mallissa se MAF anturi piti olla just oikea koodiltaan. Rockauton uusi ei toiminut vaikka muka pitkin. Sitten löytyi käytetty lähes vastaavakoodinen ja se toimi.
     
  17. Karpov

    Karpov Gearhead

    Käytin lämpimäksi mutta vielä sylkee. Vituttaa toi lamppuepisodi. Pitää mennä motonettiin käymään...


    Ja huomenna vaihtaa lämpöanturi.


    Maf tossa oli aika tuore mutta tosiaan pitäs käydä ilmankin.
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos epäilet että joku tietty sylinteri jää pois, niin irrottele tulpanjohtoja yksi kerrallaan. Jos niiden irrottelu vaikuttaa vaan randomisti, niin silloin vika on jossain muualla kuin kipinässä. Jos jonkun johdon irrottaminen/kiinnittämien ei vaikuta tai vaikuttaa selvästi eri lailla kuin muiden, niin silloin vika paikantuu siihen sylinteriin.
    Mutta tiedät varmaan että pitää olla varovainen, se kipinä noissa on aika hurja kun johdon irrottaa puolasta.
     
  19. Karpov

    Karpov Gearhead

    Juu :D

    Lampulla siks aloin katsomaankin.

    Toki pytyn sytytys pimeys olis sitten selvä puola/icm vika mikä nyt on uusittu.

    Toki jos bensa kyllästänyt tulpat extranopeesti.


    No huomenna lämpöanturi vaihtoon ja kattoo sitten miten käy.
     
  20. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Oliko 1 pytyn tulppa mustana? Lamppu ei toimi jos tulppa ei toimi kunnolla. Vai kokeilitko kaikki? Joutunut itse vaihtaa tulppia keskenään, että on saanut sytkän katottua. Silti käynyt kaikilla....
     

Kerro tästä muillekin!