briggs&stratton murhetta taas?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mudracer, 12.4.2009.

  1. rodisko

    rodisko 1st gear

    öljyt

    kaivoin tuossa B&S classic koneen huolto-ohjeen.
    Öljystä sanotaan seuraavaa:

    Käytä korkealuokkaista pesevää "SF, SG, SH, TA SJ" luokiteltua öljyä kuten b&s SAE 30 öljyä.

    Valitse tästä taulukosta viskositeettiluokka lämpötilan mukaan:

    (taulukossa lämpötilat,
    sae 30 öljy,
    5w-30
    sekä synthetic 5w-30 10w-30 öljyt)

    Ilmajäähdytteiset moottorit käyvät kuumempana kun autojen moottorit. Ei synteettisten moniasteöljyjen (5W-30, 10W-30 jne.) käyttö yli 4 C lämpötiloissa johtaa normaalia suurempaan öljynkulutukseen. Jos käytätte moniasteöljyä, tarkastakaa moottoriöljy normaalia useammin.

    SAE 30 alle 4 C lämpötilassa voi rikkoa koneen.

    Eli? Paksu öljy ei kulu, ja ohut kuluu.

    Missään ei kielletty käyttämästä mitään yllämainittuja öljyjä !

    Itse pistän jatkossa ainakin noihin 4 koneeseni henkilöauton mottiöljyjä, kun ei ole ollut vuosiin mitään ongelmia ja leikattavaa nurmea on kuitenkin 4500 neliötä (persus kipeänä saa istua leikkurissa tämmöisinä sadekesinä)

    Ei muuten ole tarvinnut lisäillä öljyjä kertaakaan. Vaihdan ne kyllä aika usein (25 tunnin välein)
     
  2. V202039

    V202039 Gearhead

    Olen aina käyttänyt 4hp Brigsissä 10W30 öljyä.Vaihto kerran kesässä ennen talviteloile laittoa.
    Leikattava ala n. 4000m2 ja kone hankittu vuonna 1983. Aina vaan tuntuu pelaavan. Taas kun kokeilin talven jälkeen niin 2. vedolla käyntiin. No näin kun kehuu niin eiköhän kohta hajoa koko laite (Murphyn laki).
     
  3. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Jep jep. Täällä on kans samanlainen ongelma ilmestynyt uuteen 10,5hp kansiventtiili B&S:ään. On sammutettu toimivana mutta nyt vain röpöttää ja pukkaa mustaa putkesta. Tankki ja putket on putsattu, kaasari otettu auki ja putsattu, tulppa ok kipinää tulee. Ensin kone toimi normaalisti minimikierroksilla ja kierroksia pystyi "naaraamaan" korkeammalle jolloin käynti oli normaali mutta kuormaa antaessa alkoi taas röpötys. Nyt röpöttää pienilläkin kierroksilla. Bensansuodatin on vaihdettu ja on yritetty vetää letkua suoraan tankista kaasariin koska letkujen välillä on jokin ihme siirtopumppu, ei vaikutusta ja siirtopumppukin roiski sisälleen jääneet bensat ulos eli sekin toimii.

    Alkaa pikkuhiljaa loppua konstit...
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kipinää tuli mullakin tulpasta, mutta tulppa oli paska ja teki aika pitkälti samaa. Taistelin sen kanssa varmaan viikon, ennen kuin hain uuden tulpan ja laakista toimimaan :eek:

    Ja se "bensapumpun" kalvo kandee tsekata kanssa, että on ehjä. Ei maksa montaa juuroa.
     
  5. jublomb

    jublomb 1st gear

    Eipäs taida tossa ohv koneessa olla kalvollista kaasaria,eli luultavasti neulaventtiili vuotaa,tai koho jumittaa.Tai sitte ilmansuodatin on todella tukossa.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jaa, tulipas luettua huonosti. Sulla on joku uusi ja ihmeellinen pannu siinä :D
     
  7. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Bensapumpun kalvo jäi tarkistamatta koska pumppu on yhtä puuta eli ei saanut auki.

    Mutta vaihdoin vanhasta 8,5hp moottorista kaasarin niin alkoi pelittämään. Tarkempi tutkiminen osoitti että kaasarin irtosuuttimen pienenpieni o-rengas oli hieman viallinen ja ilmeisesti bensaa pääsi läpi sen takia liikaa. Ihmeellinen viritys tuokin, siis varsinainen suutin pitää rakentaa irralliseksi 3 millin napiksi joka pelkällä o-renkaalla kiinnitetään ja tiivistetään isomman suuttimen päähän kiinni, miksei sitäkin voi tehdä yhdestä osasta tai edes laittaa kunnon kierteellä kiinni.

    Ihan vaan sen takia että tuokin systeemi toimi ehjänä niinkin kauan kuin yhden kesän.
     
  8. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Caravan Pirkka vm.-92 3.5hv äidin ruohonleikkuri. Hieno peli, muttei käy kuin kahden minuutin annoksissa...
    Eli sehän on semmonen työnnettävä ruohonleikkuri, äidilleni kovin mieluisa kun on kuulemma niin kevyt työntää.
    Minä sain se korjattavaksi koska rassailenhan myös autoja.
    Leikkuri käy sillai humpaamalla, niin kuin joku kaasuttelis koko ajan, samaan aikaan myös "ryypytys tissi" imee itseänsä sisäänpäin. Ei sekään mitään, mutta noin parin minuutin ajon jälkeen moottori pysähtyy kokonaan ja tuo kuminen tissi jota käytetään kylmästartissa on alipaineen voimasta vetassut ihan sisään itsensä. Narusta vedettäessä leikkuri ei lähde käyntiin. Mutta ootappa minuutti, pari, tissi on palautunut loistoonsa. Vedät narusta ja käynnistyy. Taas voit leikata pari minsaa kunnes tissi on syöty. Mikä vikana?
    Otin tieten tankin ja (muovisen)kaasarin irti, tyhjensin ja puhaltelin reiät paineilmalla. Yritin purkaakin ja sain sen imuputken irti ja puhallettua sieltäkin. Kasatessa laitoin uuden tiivisteen ja kalvon, oikeassa järjestyksessä, tankin ja kaasarin väliin. Mutta kun ei se vaan parantunut. Ongelma näyttää olevan tuo tissi. Kone kun hörähtää niin tissin imeminen alkaa välittömästi sieltä koneen suunnasta ja kun tisu on litissä niin silloin loppuu ruohon leikkuukin...
    Kertokaa viisaammat...
    -Jussi-
     
  9. rötvä

    rötvä 1st gear

    ootko kokeillu tankin korkkia avata kun "tissi" on sisällä?
     
  10. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Joo... kyllä olen, korkki auki. Ei vaikutusta. Ilmanputsarin kaa sama homma, ei vaikutusta vaikka pelkkä ruuvi reijässä...
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mulla on kanssa "hoidossa" yks strattoni, joka tekee ihan samaa. Tosin sillä erolla, että kun se lämpenee, niin käynti vähän tasaantuu ja se ei sammu. Mutta jos bensatankin pinta laskee alle puoleen, niin se sammahtaa... Koitetaan vaihtaa kaasarin kalvo siihen (vaikka ehjältä näyttää). Sytkän heijaamistakin veikkasin, jos vaikka olis kiila poikki, mutta ei siihen luulis bensan määrä vaikuttavan... Saa ny nähdä.
     
  12. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Syökö tissin?
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    En oo huomannut, kun ite en ole vielä konetta käytellyt ja oireet oli kuulopuhetta. Huomenna tutkitaan, mutta epäilen että ei.
     
  14. kuutio

    kuutio Gearhead

    Mulla kanssa tommone pirkka-caravan viime kesänä vielä laakin parin peli nyt mykkä. ilm- sytkä kadonnu talven aikana. Meni hermo hommasin toisen. Mutta miten tota järjetöntä puolaa vois mittailla yleismittarilla onko kaput? Joku neuvo putsaamaan vauhtipyörän kylestä niitä alumiini-rauta välisiä alueita= ei vaikutusta. Olishan toikin kiva saada vielä rokkaamaan..
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kaasarin kalvohan se oli. On se kumma, että 30 vuotta vanhoissa vehkeissä ei ole koskaan mitään murhetta, mutta nää pari vuotta vanhat porsii. :eek:
     
  16. sbf

    sbf Gearhead

    Kerran koppuloin semmosta ajettavaa murraytä käymään.Kipinä puuttu ja syy oli loppuun kuluneet kärjet jotka löyty vauhtipyörän alta.Oli muuten huimapyörä tiukassa!
     
  17. kuutio

    kuutio Gearhead

    Materiaalikysymyksiä?? Ite just tänää sain pari vanhaa sahaa pelittään kalvojen uusimisilla, eikä ne vanhatkaan puhki ollu. Kyllä vähä venyneitä kun uusiin vertas. Tää käy järkeen, mutta toi kipinän katoaminen talven aikana ei. Nimim " suoraan ajosta sammutettu, varmasti ehjä.." :rotfl: sammutuskatkasijakin pelaa..
     
  18. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Itellä leikkuri kävi tuollein heijaamalla, niin syyksi paljastui se sammutus mekanismi. Pienestä tärinästä yritti sammuttaa konetta. Helppo vika. Pari muutakin tapausta ollut samallaisella vaivalla, toinen ei lähtenyt käyntiin ollenkaan.
     
  19. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    No äläpä muuta, mulla on käytössä porukoiden vanha työnnettävä 5hp B&S joka on vuodelta 1987 eli 22v ja se toimii kuin junan vessa vielä tänäkin päivänä, mitään ei ole siitä laitteesta korjattu eikä öljyjäkään ole turhan montaa kertaa tänä aikana vaihdettu. Kaasarin olen pari kertaa putsannut koska tankissa on roskia.

    Kun taas muutaman vuoden vanhasta ajettavasta stigasta moottori tosiaan porsi totaalisesti joten vaihtoon meni ja nyt meni uudestakin moottorista kaasari yhden kesän jälkeen. Puhumattakaan näistä ruotsalaisen voimansiirtosuunnittelun kukkasista joita sieltä stigan alta löytyy, jokainen muovinen hihnapyörä on hajonnut ja tilalle on sorvattu metalliset, jokainen alimitoitettu laakeri on leiponut kiinni ja nekin on samalla vaihdettu suuremmaksi, alkuperäiset hihnankiristysmekanismit kuluttivat hihnoja n. 10kpl kesässä joten nekin on poistettu ja toteutettu erilailla... Nyt ruoho katkeaa normaalisti kun koneesta on vaihdettu sekä moottori että melkein kaikki voimansiirtokomponentit moottorin, terien ja vaihdelaatikon väliltä.
     
  20. waltti

    waltti Gearhead

    Tietäiskö joku B&S kannenpulttien momenttia. Kone on Kliposta ja olikohan sen malli , 12L882... Männän halkaisija on 68mm. Pääsin vaihtamaan kiertokangen kun unohdin tarkistella öljyjä.
     

Kerro tästä muillekin!