Brittirodit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja RatrodJohn, 10.4.2023.

  1. RatrodJohn

    RatrodJohn 1st gear

    Tässä olisi uusi kysymys ja aluevaltaus!

    Kevät etenee ja uusia romuja tulee tontille, tällä kertaa 61 morris minor josta leivotaan vaimolle pieni matkavatkain, ongelmaksi kehkeytyy osien saatavuus ja suoranaisesti ei ole kokemusta briteistä.

    Mitähän arvon herrasväki on mieltä , passaisikohan tuommoiseen vaihtaa moottoria joltain hyvin varaosarikkaalta valmistajalta mikä menee normaalilla muutoskatsastuksella läpi? Morriksissa on litrainen kone niin ensimmäiseksi tulee mieleen kadeteissa käytetyt litran koneet?

    Onko paikallaan ketään kellä olisi kokemusta ? Brittifoorumit naulaa palloista kattoon jos alat vaihtamaan moottoria:rotfl:
     
  2. Noissahan on BMC:n A-sarjan moottori, jota on ollut mm. Minissä. Niihin saa ihan eri tavalla osia, kuin varaosarikkaisiin Kadettin koneisiin.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Ja saa tehoakin eri tavalla ja helpommalla kuin Kadetin ohv:hen;)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Elmer Racingiltä 8-porttinen billet kansi vaan tilaukseen!
     
    Vermilion tykkää tästä.
  5. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Siitä tulikin mieleen kun lumet lähteneet pitäisi käydä räntsillä katsomassa vieläkö
    12G295 A-sarjan kansi tallessa:)
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Muistankohan oikein että Räyskälässä 80-luvulla Hyvärisen 1,3 mini läpihengittävällä kannella kulki 14 alkavia aikoja. Niihin koneisiin saa vaikka mitä osaa vakio ja kilpa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Rangellin Jukka minillä tais kolmentoita aikoja ajella ennen kuin Opeliin siirtyi.
    Ja Sumellin sininen mini menikö alle kolmetoista?
     
  8. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Hyvä valinta aihioksi. Itsellä ollut Minor vuodesta 1978 työstettävänä, taitaa tulla tänä vuonna 45 vee yhteistä taivalta. Minejäkin oli reilu 30 vuotta joten niitäkin on tullut räplättyä.

    Vaihtoehtoja on paljon mutta mitä haluaa ? Tonnisesta koneesta ei ihmeitä riivitä. Minit on luonnollinen vertailukohta koska periaatteessa kyse on samasta moottorista. Mineissä suosituin vaihtoehto on 1275, joita oli tehtaalta 50-70 heppaisina versioina. Turboversio puski 94 hp.

    Mutta jos miettii Minoria niin huonoa siinä on vaihdelaatikko (3-synkkainen, nykyään suht heikko varaosien saanti) ja tiheä peränvälitys. Jousitus on vääntövarsilla edessä, lehtijousilla takana ja sammakkoiskarit ympäriinsä. Jarrut on aika olemattomat rumpujarrut. Briteistä löytyy pajoja jotka myy bolt on muutossarjoja. Brittityyliin laatu vaihtelee ... Tässä yksi, jonka olen ymmärtänyt olevan laadukkaammasttä päästä: https://www.jlhmorrisminors.co.uk/

    En ole hetkeen seurannut mitä Minoreihin on tarjolla. Oman auton kehityskaari alkoi vakiotekniikalla, sitten Marinan 1,3 + Carinan 5-vaihteinen laatikko ja lopulta nykyinen Roverin tekniikka. Olin yhteen aikaan ostamassa puukylki-Travelleria johon vakavasti mietin Opelin OHC-konetta ja siihen sopivaa (mielellään) 5-v laatikkoa. Jäi onneksi ostamatta mutta se löysi kuitenkin hyvän kodin.

    Jos omaa vaimoa ajattelee niin autossa pitäisi olla kunnon jarrut kuten nykyautossa, nöyrästi toimiva moottori ja kevytkäyttöinen vaihteisto. Perinteisesti britit ovat suosineet Fordin type 9 laatikkoa tai sitten vaihtoehtoisesti Toyotan laatikoita. Nykysuosikki taitaa olla Mazda MX5 jota tarjotaan jopa Rover V8:n perään. Helpoin reitti olisi valita moottori ja vaihteisto samalta merkiltä, silloin säästyy monelta murheelta.

    Sumellista on sellainen mielikuva että olisi mennyt varttimailin 13.002
     
    Gary Grand, kerkko ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Jos ei suurempaa tekniikka päivitystä meinaa tehdä niin kyllä tuo A-sarjalainen on vaihtoehtona parempi kuin vaikka Opel ohv.
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Runsaan tarjonnan ja halpojen osien koneita on myös Fiatin Fire-koneet. Saa myös 16-venttiilisenä. Itse menisin sillä tiellä, mikäli jostain syystä A-sarjan kone ei kelpaa.

    Eikös Nissanin E-sarjan koneet olleet vielä Nissanin A-sarjan perillisiä, jotka taas omasi brittijuuret juurikin tuolta A-sarjalaisten puolelta? Liekö miten yhteensopivia vaihdelootan osalta, jos Minorin oman haluaa pitää.
     
    Gary Grand ja kerkko tykkäävät tästä.
  11. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Ja jos se huoletti että osien saanti on vaikeaa niin vaikeampaa kait löytää britti-auto
    mihin ei osia löydy.
     
  12. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Siis Minoriin saa periaatteessa kaikkea uustuotanto-osana. Jotain vielä jopa NOS osana. Vaihteisto niissä oli ongelma jo uutena, ei ole maailman kestävin ja synkronoimaton ykkönen huolehti siitä että lähes kaikissa askeissa on ykkösen rattaat entiset. Viimeinen auto valmistui v. 1971 joten hyvän laatikon tai edes aihion löytäminen on enempi vähempi mahdotonta.

    Jos aikoo laittaa vierasmoottorin niin ei missään nimessä Morriksen laatikkoa sen perään. Mieluummin A-sarjan kone ja siihen joku fiksumpi laatikko. Moottoriswapissa tulee sitten semmoinen pikku ongelma vastaan että Minorissa hammastanko on kytkinkopan päällä. Aikoinaan britit suosi Fiatin TC kone+laatikko pakettia. Siinä piti kytkinkoppaa veistää huolella että sen sai sopimaan paikoilleen. Käytännössä hammastanko meni kytkinkopan läpi.
     
    isalmela, Gary Grand ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    :D kääntäisi päitä tälläinen!
     

Kerro tästä muillekin!