Cadillac 472 rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 28.11.2022.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kirjoitin aiemmin tuonne Cadillac 500 cid "optimointi" -ketjuun mutta en sotke sitä enempää ja aloitan uuden ketjun tälle. Tarkoituksena on rakentaa kaksi Cadillacin moottoria. Ensimmäisenä on työn alla vuoden -68 vakiomoottori ja sitten kun saan tämän valmiiksi niin aloitan autossa nyt keulalla olevasta -72 mallisesta vakiomoottorista jonkinlaisen virimoottorin rakentamisen. Ensimmäiseen ei tuntunut millään löytyvän hyvää aihiota ja haalin osia ympäri maailmaa aina kun satuin löytämään. No nyt näyttäisi olevan kokonaisia moottoreita hyvinkin saatavilla mutta sain näköjään upotettua tähän vähän enemmän rahaa ostamalla osa kerrallaan... Lohkon ja kampiakselin sekä oikeastaan kaikki lohkoon kiinnittyvät osat kansia, mäntiä ja kiertokankia lukuun ottamatta löysin Unkarista. Dampperin hubin ja sen takana oleva oil slingerin tilasin Ebaysta. Kesällä löytyi kannet Suomesta ja aiemmin löytyi suomalaiselta myyjältä alkuperäinen GM:n NOS nokka. Tuohon viritettyyn versioon on tulossa Ruotsista paketti missä on ainakin männät, virinokka, venttiilin jouset, ARP-pultteja ja H-kiertokanget. Samassa paketissa pitäisi olla vakiokanget mitkä käytän tuohon vakiomoottoriin.

    Ensimmäinen haaste tuli heti eteen: Vakiomotin lohko on STD koossa mutta sylinterit on niin soikeat, että poraukseen menee. Tilasin Ebaysta alkuperäisiä lähinnä vastaavat 0.030 männät 10.5:1 puristussuhteella (todellisuudessa ovat luokkaa 10.25:1). Näissä on kylläkin joku pinnoite helmassa eli siinä mielessä ainakin poikkeavat vakiosta. Valmistaja on Rebuilder's Choice, en ole koskaan kuullutkaan mutta nettisivut löysin. Cadillacin korjausmanuaalin mukainen männän välys pitäisi olla 0.0006-0.0010". Näissä uusissa männissä ei ollut mitään ohjetta mukana. Onnistuin tavoittamaan valmistajan sähköpostilla ja sieltä tuli hätäinen vastaus, että välys on 0.002". Voikohan tuo pitää paikkansa tai onko jollain kokemusta minkälaisia välyksiä näissä pitäisi olla? Tuo on kuitenkin tuplana tehtaan yläraja. Löysin toisen valmistajan eli Eggen mäntien ohjelapun netistä ja siinä ilmoitetaan vastaaville männille 0.0025" +0.0005 -0,0010 eli siinä mielessä tuo 0.002 olisi linjassa mutta puhutaan kuitenkin eri valmistajasta eli eri tuotteesta.
     
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Sitten tuohon välykseen liittyen sellainenkin periaatteellinen kysymys kuinka tuollaisen pinnoitetun männän halkaisija mitataan? Mitataanko pinnoituksen päältä, siihen lisätään välys ja se on porauksen halkaisija. Vai pitäisikö pinnoituksen paksuus jättää pois laskusta eli vain männän metallipinnasta mitattu halkaisija + välys = poraus? Pinnoitteen paksuus vaikuttaisi olevan ainakin joitain tuhannesosia eli ei aivan merkityksetön.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mäntävalmistajalla on yleensä ohje mistä kohtaa helmasta mitta otetaan, joissakin pinnoitetuissa on paljas täplä mistä mitta otetaan, ja joissakin se mitataan pinnoitteen päältä.
    Ja molemmissa tapauksissa noudatetaan annettua välysohjetta lisäämättä tai vähentämättä siitä mitään.
     
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    ^Tuo on selvä mutta kun puuttuu se ohje. Pinnoite vaikuttaa sellaiselta, että tuskin on männän helmassa kovin pitkään kun koneen pyöräyttää käyntiin joten mittaan männän metallipinnasta. Näissä ei tosin ole noita mittausreikiä pinnoitteessa. Mikäli en onnistu parempaa tietoa löytämään niin menen tuolla 0.002" välyksellä vaikka onkin paljon tehtaan vakiomittaan verrattuna mutta tuon verran näyttää olevan kaikilla valmistajilla tämän kokoisissa valumännissä mitkä onnistuin netistä löytämään. Paremmat mittalaitteet on postissa mutta kun ne tulee niin täytyy tarkastaa mitta muutenkin. Nämähän on tarkoitettu 4.33" poraukselle ja ideaalitilanteessa porataan siihen mittaan ja sillä välykset on kohdallaan. Käytäntö saattaa olla sitten jotain muuta.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ota huomioon että se männänhelma ei ole suora, mitta täytyy ottaa siitä kohtaa "mistä se täytyy ottaa".
    Jos otat pinnoitteen ulkopuolelta väärästä kohtaa, niin voi tulla väärät välykset.
     
    Concarne tykkää tästä.
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Mikäli en myyjältä saa ohjetta niin sovellan Eggen vastaavien mäntien ohjetta. Eggen männissä ei tosin ole tuota pinnoitetta joten soveltamaan tosiaan joutuu. Eggen männät ovat samalla osanumerolla joten mahdollisesti samaa tavaraa muutenkin. Sitten vaan jännittämään miten käy. Tehtaan manuaalissa annetaan mielestäni männän helman kohdalla mitan vaihteluvälissä myös - merkkinen välys eli mäntä voisi olla helmasta suurempi kuin sylinterin poraus. Tai sitten olen nähnyt unta, täytyy varmistaa.

    Pinnoitteeseen on taiteiltu valmistajan logo mittauskohtaan eli pinnoite ei ole 100% peittävä joten ehkäpä puhkaisen pinnoitteen niiltä paikkeilta mikrometriä varten, että saan mitattua.
     
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tulihan sieltä valmistajaltakin tietoa. Teflon pinnoitetuille männille 0.001-0.0015, pinnoittamattomille 0.0005 enemmän. Vaikuttaa järkeviltä lukemilta. Sen verran sain hommaakin alkuun että asensin lohkon pukkiin, ruuvailin ylimääräiset pinnapultit irti ja poistin vanhat nokka-akselin laakerit paitsi en takimmaista kun ei ollut käsillä sopivia aseita kampiakselin tulpan poistamiseksi.

    Harmi kun kuvien lataaminen tänne edellyttää henkilökohtaisten tietojen luovuttamista bittiavaruuteen ja se on vastoin vakaumustani joten ei taida toistaiseksi onnistua.
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    On kyllä pienet välykset. Jos tarkoitus ottaa lisätehoja ja käyttää niitä niin itse sovittaisin vähintään tuohon maks. välykseen
     
  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nämä männät tulee tuohon vakiomoottoriin siis. Onhan nuo pinnoitetunkin välykset 1,5 kertaiset tehtaan alkuperäisiin verrattuna ja vielä pinnoitteen päältä mitattuna.

    Tuossa aloituksessa mainittu paketti Ruotsista tuli perille. Kaikkea en ole ehtinyt käymään läpi mutta nokka on Lunatin tekele ja merkinnällä VT90-DD2. Lunatin sivuilta en löytänyt tästä mitään.
     
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ruotsin paketissa oli mukana PEP:n takokiertokankisetti mistä jo mainitsinkin. Valmistajan mukaan alapään reikä on 2.5". No ei ole, on Cadillacin vakio 2.625. Pitäisi olla kelluvalla männäntapilla. Pronssipusla on tapin reiässä (jos sillä nyt jotain merkitystä on) mutta kun yritin siihen tappia sovittaa niin ei se kyllä käsivoimin sinne mene. Eikö kelluvan tapin pitäisi kuitenkin mennä paikoilleen kohtuullisen kevyellä voiman käytöllä?

    Toisaalta hyvä niin jos on prässättävä tappi koska paketissa mukana olevat männät ovat prässättävällä tapilla ja nämä oli tarkoitus tuohon virimoottoriin parittaa keskenään. Sitten ne männät on vielä saman valmistajan kuin nuo vakiokoneen männät eli normi valumännät. En tiedä kuinka hyvin soveltuvat virimoottoriin mutta niillä mennään. Hyvä kun tuli valmistajan välykset selvitettyä kun ovat samaa tavaraa.
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    kelluva tappi menee reikäänsä kyllä ihan vaivatta tai korkeintaan pienellä keskittymisellä ja voitelulla jos kangen hela on hoonattu sopivaksi. onnistuuko lämpösovitteisen tapin naittaminen kankeen joka on tarkoitettu uivalle tapille? uus juttu, helan voi aina hoonata tapille sopivaksi mutta löytyykö männästä lukkoja
     
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ei tässä varmaankaan ongelmaa ole, männissä on prässättävät tapit ja niin on nuo kangetkin. Ehkä hämäsi vaan kun kangissa on puslat, en ole ennen tuollaisia nähnyt prässättäville tapeille mutta on noita näköjään vastaavia myynnissä. Niin ja nuo takokanget on I-profiiliset eikä H kuten edellä kirjoitin.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Enpä ole minäkään vielä törmännyt puslitettuihin veiveihin joihin voisi puristesovitteella laittaa männäntapit kiinni, oletko ihan varma että noihin voi niin tehdä?
     
  14. Concarne

    Concarne 3rd gear

    En tosiaan ole varma ja ei tunnu varmaa tietoa löytyvän näihin mistään. Näin päättelin koska mitat täsmäävät puristesovitteisiin. Valmistajalle laitoin sähköpostikyselyn mutta eihän ne niihin yleensä vastaa. Ebayssa näin vastaavia puristesovitteisia missä selvästi on puslat mutta se nyt on sitten taas sellainen lähde ettei siihen voi luottaa. Kuvat ja tiedot voivat olla mitä sattuu.
     
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nyt kun ehdin hetken asiaa opiskelemaan niin ilmeisesti ne puslalliset kanget on kuitenkin kelluville tapeille mutta jotain hämärää tässä vaikuttaisi olevan kun ei mene ainakaan vakiotappi paikoilleen. Taidan myydä nuo tasapäämännät pois ja hommata tilalle 76cc kansiin puristusten puolesta sopivammat kelluvalla tapilla.
     
  16. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Näyttääkö se kangen pusla siltä että on hoonattu mittaan? Ettei vaan olisi jäänyt jonkinlaiselle työvaralle jos ylipäätään tarkoitettu uivalle tapille
     
  17. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kyllä siinä puslassa selvät hoonausjäljet on. En kyllä hakemalla löytänyt mistään sellaisia kankia missä on puslat mutta prässättävä tappi. Hyvä kun artsiracing herätti epäilyksen uudestaan. Kangessa on yläpäässä öljyreikä mikä myös viittaa kelluvaan tappiin. Ei olisi ensimmäinen kerta jos on kyse ameriikan toleransseista eikä oikein mikään osu kohdalleen. Helppohan tuo on korjata kun on näin päin. Pitää hoonata pusla oikeaan mittaan kelluvalle tapille.
     
  18. Ennen kuin alkaa kamalasti hoonailee, niin kannattaisko asiasta kysyä valmistajalta?
     
  19. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kirjoitinkin tuossa aiemmin, että kysytty on mutta eivät vastaa. No, tätä ehtii selvittelemään vielä kun ei mene tämä moottori ensimmäisenä työn alle.
     
  20. puna niska

    puna niska Gearhead

    Oisko jätetty toisen merkin männäntappi koolle jossa valikoimaa enemmän,loppukäyttäjä sovittaa oman tarpeen mukaan?
     

Kerro tästä muillekin!