Cadillac 500 cid "optimointi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. max

    max Double Gearhead

    Voihan vittu.Ihan hyvä idea tehdä hetken jotain ihan muuta ja antaa paineiden tasaantua.
    Mulla hajosi syksyllä 454 motti ja se kesti kokonaista 10 minuuttia.
    Luovaa taukoa riittävä määrä ja siitä se sit taas lähtee.
    Tuo on kyllä niin pirun hyvän näköinen Letukka,että sitä kun zoomailis vähänkin eri kulmista,niin kyllä se rakentamisen vimma äkkiä lyö taas päälle!!
     
    Muokattu: 16.6.2020
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ei tässä motivaatio kadonnut mihinkään, mutta cadillacin suhteen heitän kyllä hanskat tiskiin tältä erää. Ihan kokonaan ei kait voi unohtaa:

    [​IMG]

    Cadillacin kone on kyllä mainio, mutta osien saatavuus on aina työn ja tuskan takana. Eikä ne niin halpojakaan ole. Tiivistesarja jos on 250€+imusarja erikseen, niin chevyyn saa jo kaksi settiä. Imusarja 500€ ja chevyyn sillä hinnalla 2-5. Ja valinnanvaraa on.

    Impalan konehuoneeseen tuon tunkeminen oli yhtä tuskaa. Mutta jätän itselle kiinnitystarpeet tulevaisuutta ajatellen, jos törmäisi vaikka sattumalta 69-70 koneeseen. Itse asiassa yksi olisikin tiedossa suht edukkaasti, mutta ehkä tällä hetkellä antaa järjen voittaa.

    Jos joku cadillacin mottia suunnittelee remppaavansa, niin älköön tästä pelästykö. Se on todella hieno kone, mutta rakentamisessa rahanmenon lisäksi pitää tietää aika paljon jippoja.

    Tärkeimpänä ehkä se, että koneistuksien toleranssien suhteen pitää olla pirun tarkka. Ne tiedot pitää kaivaa netistä, kirjoihin ei ole luottaminen (varsinkin, jos meinaa piristettyä tehdä). Koneistajalle pitää osata esim. kannen työstö vääntää rautalangasta. Toi ei oo chevy.

    Voitelupuolelle kannattaa ehdottomasti tehdä parannuksia. Omaan sain nyt todella hyvät öljynpaineet viime kesän "niukin naukin"- paineiden sijaan.

    Viripalikkaa on saatavilla CadCo:lta. Cadillac High Performance on huijarifirma, joka vie rahat tai jos sattuu jotain saamaan, niin on yleensä pashaa. Ahdinsarjaa saa, tunnelramia jne., kuhan lompsa on kunnossa.

    Tosiaan, jos joku tarvitsee viripalikkaa caddyyn, niin pistäkää kysellen. Mä alan metsästämään kivaa chevyn mottia.. Yks 507 olis jo tiedossa, mutta massi ei riitä. Pitänee tyytyä 454:n tai jopa pikkukoneeseen. Jos nurkissa lojuu hyvä, niin myykää mulle!

    Neuvoja caddyn koneen suhteen annan mielelläni, jos joku uskaltaa ottaa vastaan.

    -Jake-

    ps. rempatessa älkää säästäkö ARP:n pulteista. Pistäkää ehdottomasti uudet! Ja tsekatkaa se momenttiavain!
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Vielä omaa mielipidettä mikä petti ja miksi?
     
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ei tiedä vielä. Puolilta päivin saan nosturin lainaan, niin ehkäpä olen iltapäivällä viisaampi. Reikä ö-pohjassa on juuri etupalkin kohdalla, joten on hankala nähdäkään. Ja turha sitä ruveta arvelemaan ja jossittelemaan etukäteen.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Vittumainen tuuri tosiaan :( Noita kuvia Impalasta kebabkiskan edessä kun katselee tulee mieleen että laitteessa pitäis olla vaikka Letukan isolohko joka ryskää aivan helvetisti, laitteessa on kikkeliä. Max osannee neuvoa semmosen kombon rakentamisessa, muistaisin että hänen pickupissaan on just sopiva rähinä. Oon jopa pikkasen kateellinen Impalasta koska oma -63 2D HT on ihan muttereina, tuon turpavärkin katselua kotipihalla on jo pikkusen ikävä :D
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. max

    max Double Gearhead

    No joo,tuskinpa sen kummempi tietäjä noitten BBC mottiin kanssa olen,mutta niistä kyllä kovasti pidän.
    Noita 454:sen kaikkia generaatioita on kyllä Suomen niemi väärällään.
    Jos on budjetti vaihtoehtona seuraavaksi,ja syliin putoaa vaikkapa ”Peanut” versio 454:sta niin siihen löytyy joitain osia.
    Performer imusarja 100e,alumiiniset rullakeinut 70e,uusi vesipumppu 50e,ja on varmaan jotain muutakin mitä en muista.
    En toki tyrkytä,mutta nosta Seevu käsi pystyyn jos tarvitset.
     
  7. Muokattu: 16.6.2020
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Nostan käden semisti pystyyn. Isolohko olisi kyllä kova, mutta budjetti on kolmen donitsin paikkeilla (katsotaan nyt tuleeko pankki vähän apuun). Siihen pitäisi saada vielä apulaitteiden kiinnikkeet, peltisarjat, koneen korvakkeet ja muut pikkuheebelit.

    Kyllä iso kone jäi kalvamaan, vaikka pikkulohkossakin olisi puolensa (tila).
     
    Muokattu: 17.6.2020
  9. max

    max Double Gearhead

    Elämää nähneet 2-gen Camaro BBC sarjat 50e ja uudet pinnoitetut shorty sarjat 100e löytyvät myös.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. J.J.

    J.J. Gearhead

  11. Kyllä..Tosin tuommoista pataa kamalasti kannata viritelläkkään, jos sellasen haluaisi.

    Toisaalta onhan siinä paljon samaa osaakin kuin vanhemmissa
     
  12. Buick55

    Buick55 Gearhead

    No voihan räkä,en oo vähään aikaan seurannut palstaa,nyt kyllä potkii pahasti.
    Mulla tulee heti mieleen vaikkei muusta tiedä,niin kun olet kasaamassa jotain juttua,niin joku tulee käymään just ovesta tai sitten soi puhelin,mikä voi sekoittaa esim.momenttihomman,toki kaikki on aina mahdollista,mutta tsemppiä kyllä sää pikku tauon jälkeen tohon koppaan jotain keksit,on se niin hieno;)
     
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ruumiinavaus osittain suoritettu.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nää oli öljypohjassa.
    [​IMG]

    Tosta on vaikea nyt selvittää, että oliko syynä löysälle jäänyt mutteri (tai useampi) vai mikä. Double checkkasin kyllä kaikki.

    Kolmonen (on vielä paikassaan, kun avaus kesken)
    [​IMG]

    Nelonen (pystyjäljet korostuu kuvassa, saattaa olla viimekesän perujakin):
    [​IMG]
    Nelosen sylinteri (kaksi halkeamaa ja pullistunut):
    [​IMG]

    Kampi ja kolmosen kanki:
    [​IMG]

    Kannet on ehjät venttiileineen. Nokka on vielä lohkossa ja kiertokanget ja männät paikoillaan. Ö-pumppu oli puhdas ja ehjä. Pick uppi ottanut osumaa ja entinen. Uudet nostajat ja tönärit ehjät. Uusi jakopää ok. Kone pyörii vapaasti.

    Laitan lisää kuvia kun saan homman loppuun.

    (ps. pankki oli myös osaaottava ja myönsi lisärahoitusta, eli tarjouksia/ilmiantoja chebbyn tehokkaasta koneesta otetaan vastaan). Ja mikäli caddymiehiä kiinnostaa tehokas yläkerta, niin ottakaa rohkeasti yhteyttä! Samoin tuo ö-pumppu prepattuna antaa hyvät paineet muuten vähän aneemiseen järjestelmään. Öljyn taaksekiertojärjestelmäkin on ihan bolt-on-setti ja hyväksi havaittu. Paineet tyhjäkäynnillä (kylmänä, Comma Classic-öljy) 5bar. Kaikki ehjät osat on myynnissä! .030 mäntiä ehjänä 6kpl. jne.

    040-5471927/Jake
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onko mäntä leikannut hetkellisesti kiinni yms noiden halkeamien takia, siksi katkennut kiertokanki?
     
  15. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Eihän tuota kestä katsoa... Otan osaa.
    Eilen oli jossain facen ryhmässä 406 pikkulohko myynnissä.
     
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mahdollista sekin. Tosin nelosessa ei leikkausjälkiä. Kolmosen mäntä vaikuttaa tiukalta sylinteriin. Kampiakselin otin jo veke. Kohta jatkuu..
     
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tää on motörsporttia. Toi koneeseen menny raha olis sitte menny muualle. Ja näin teknisen opena on sanottava, että tiedon haku ja opettelu on ku laittais rahaa pankkiin (korko vaan pankissa olematon..). Ja toi ruuvailu vaan on niin saatanan kivaa!!

    Broidin usutin jo koeajamaan sen 406:n, mutta se on varattu lauantaihin saakka.

    Tällä hetkellä varmaan fiksuinta olis laittaa joku tehokas LS. Polttoainekulutus olis maltillinen ja lisäheposet käsittääkseni aika iisisti saavutettavissa. Mutta ku se sähköistäminen sitte ja ohjelmoinnit ja ja.. (ja se on LS).

    Tai sitten joku normi pikkulohko. Mutta senkin pitäis olla tehokas/ kestää tehoja tulevaisuudessa.

    Mutta mä oon niiiiiin kallellaan isolohkoon! Yks 509 olis tiedossa, mutta on lojunut hyllyssä aika kauan, joten vaatisi kuitenkin tiivisteiden vaihdon. Ja myyjän haluama maksupolitiikka on vähän eriskummallinen.

    Caddyyn palataksemme: Kiertokankien laakereiden välissäkin ollut muutakin kuin öljyä:

    [​IMG]

    Tosin noi on nyt saattaneet tulla kosahduksen yhteydessä. Vasemmalla sen kolmoskangen laakerit. Jänskää, jos siellä olis ollu muhjua aikaisemmin, koska lohko pestiin kahdessa eri koneistamossa koneella ja kotona vielä ronkin harjoilla kaikki läpi. Kampiakselin hinkkasin myös harjoilla ja runsaalla määrällä BrakeCleaneria. Kahdelle öljyfiltterille tehtiin myös avaus ja puhtaita olivat.
     

  18. Mun ehdottamassa Gen7 isolohkossa yhdistyy BBC ja LS..;) Eikä ne välttämättä ole hirmukalliitakaan ainakaan rapakon tuolla puolen:

    https://www.ebay.com/itm/2001-2003-...257099?hash=item216f9995cb:g:vVkAAOSwkidevtPy

    Mutta asiaan..Pitääisköhän sun tehdä kohta oma ketju sun Chevylle, ettei menet Käkkylät sekaisin..:)
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Juu.
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos mutteri oli ööpohjassa irrallaan niin sitten se on irronnut,ei se muuten ehjänä siellä olisi ja pulttikaan ei ole katkennut
     
    xarper ja Seevu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!