Capricen jarrulevyistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kd0264, 21.9.2007.

  1. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Onko kenelläkään varmaa tietoa siitä onko sedanissa olevien 4.75" jaollisten ja farkujen 5" jarrulevyjen laakereissa eroa. Eli yksinkertaisemmin sopivatko keskenään vaihdettaessa, vai pitääkö vaihtaa myös akselimötikkä (mikä sen oikea nimi taas olikaan)? :D

    Sedanin levyt ovat jo melkoisen ohkaiset ja farmin levyjä olisi lähinnä tarjolla. Jako tosin muuttuu, mutta itseä se ei haittaa, kunhan saa eteen kunnon jarrut.
     
  2. impala67

    impala67 Double Gearhead

    en tiedä varmasti, mutta; yksi keino haarukoida onko ne samat on selata esim. summitracing.com kataloogia - niissä on taatusti maininta että "tämä ei sitten sovi 4.75 jaolliseen" tai toisinpäin.

    Luulisin että ovat samat etulaakereiltaan. Perien laakereiden suhteenhan voi olla eroja kun noissa on käytetty varsinkin 80-luvun alussa pontiacin, oldsin ja letukan valmistamia periä. Niissä voi olla tarkempaa.
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Rockauton sivuilla on hyvin mittoja laakereista.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Laakerit on samat kun puhutaan vuosimalleista '79-'93. Mutta 5" jakoiset levyt on 12 tuumaisia kun 4,75" jakoiset on 11 tuumaisia. Satulat on samat joten eroja pitäisi olla akseleissa (satulan kiinnityspisteissä)?
     
  5. Qjet

    Qjet 1st gear

    Varmaa vastausta en uskalla antaa, mutta Hansenin Snablista #3 kertoo : Caprice 1979-90, etupyörän laakeri,ulko 1979-90 : A3 , sisä A6 , stefa S8871. Ei erottele pulttijakoa ja/tai korimalleja. Luettelo tunnistaa erilaiset jarrulevyt farmarin ja henkilömallin välillä.
     
  6. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Joo, elikäs tuli tossa paremmin mittailtua ja tutkailtua noita jarrulevyjä.

    Omassa sedanissa on 4.75" jakoiset 12 tuumaiset jarrulevyt eli yhtä isot kuin 5" jaolla olevat. Laakeri asiakin on tässä selvinnyt, kiitos vastaajille.

    Rahapulan tai nuukuuden takia laitan jo myytävänä olleet ja reilusti kulutuspintaa omaavat farmin jarrulevyt orgisten tilalle. Onneksi on joitakin 5" jaolla olevia peltivanteita tullut pidettyä itsellä eikä tullut hukattua.

    Vanhat levyt olivat jo kuluneetkin melkein 2 milliä alle minimi paksuuden (22.8mm - min. 24.5mm).
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tämä olikin uutta. Mistä vuosimallista kyse? Ovat laitelleet 3th gen Camaron 12" levyjä noille 80-luvun stw:n akseleilla saadakseen 4,75" jaon....
     
  8. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Tässä tuntee itsensä tampioksi, mutta tarkennan asiaa hieman.

    Ostin tuon Capricen ja myyjä kertoi sen olevan 4.75 jaolla, no olen ollut siinä uskossa koko ajan, sillä vuosimalli on 82/83. Auto on seissyt pihassa yli vuoden ja koko peittävät pölärit päällä, joten en asiaa ole aikaisemmin sen kummemmin edes miettinyt. Jarrulevy tuli vaihdettua akseleineen päivineen ja tässä vaiheessa tulin vanhaa levyä tarkemmin tutkineeksi ja sehän on 12 tuumaa ja 5 tuuman jaolla.

    Auto on entinen USA:n suurlähetystön pirssi, joten optiona on ollut järeämpi alusta. Onneksi ei löytynyt 4.75" jarrulevyjä ja ostettua turhaan hyllytilaa viemään. Mutta mitä opimme tästä? Tiedätte varmaan. Hävettää tällainen hutilointi itseltä!
     
  9. Noita 5x5 sadaniin ei saanut pelkkänä optiona , kuten HD-alustaa, jonka tavallinenkin talaalaaja sai ruksattua. Siviileille tuli HD:nkin mukana 4.75 jaka.

    Autosi voi olla vain julkishallinnolle myyty 9c1 -poliisimalli, jossa lisukkeena oli myös lisävahvistuksia ja muutama ekstrakiinnityspultti rungossa. USA:n suurlähetystölle tuolainen olisi GM:ltä kyllä myyty, mutta ei yksityisille firmoille/sukankuluttajille. Tuolla lisää http://www.9c1.com/

    http://www.9c1.com/brochures/1989/89_9c1.pdf

    http://oldcarbrochures.com/gallery/main ... emId=13376

    Tai sitten se on vain Metron kautta uutena tullut export-malli, joihin Metro Suomesta on näköjään jostain syystä saanut tilattua siviilimalleihinkin 5x5 jaon. EXP-mallin autoissa on usein muitakin eroja, kuten keltaisia takavilkkuja, mekaanisella kaasarilla varustettuja koneita ilman katalysaattoria, euromallin peilejä yms. eroja, joilla autoja ei olisi saanut jenkeissä uutena leimattua.

    Jos autosi on 9C1, niin silloin siitä löytyy koodit : COPO (Central Office Production Order) tai myöhemmin 80-luvulla SEO (Special Equipment Option) 9C1 RPO-koodien joukosta. Tarra on yleensä takakontin kannessa. Jos se on poliisiversio, niin ne ovat aikaharvinaisia täällä Euroopassa ja jenkeissäkin koska ne yleensä ajettiin aika loppuun ensin poliisikäytössä ja sitten usein sen jälkeen takseina.

    Mahdollisuudet tuon suurlähetystöhistorian kanssa ovat 50/50 tuon 9C1 / tavallisen 5x5 jaolla verustetun metron tuoman siviiliversion kanssa.

    Olen jostain kuullut, että Suomessa USA:n lähetystöllä olisi ollut Dodge Diplomat poliisiversio aikoinaan..
     
  10. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Kiitos selvennyksestä ja mainioista linkeistä. Mielenkiintoista infoa kieltämättä. Täytynee tutkia autoa myöhemmin tarkemmin, jos vaikka sais historiaa selvitettyä, muutakin että on ollut cd-kilvissä.
     
  11. impala67

    impala67 Double Gearhead

    itse asiassa kaverilla on 86 brougham, jossa sama ilmiö vanteiden osalta, mutta kyseessä "tavis" suomiauto, joka on myös HD-alustalla.

    siis ei missään julkishallinnon hommissa ollut. Veikkaan tuota export-varustelua syyksi vanteisiisi.

    Eikös toi sun caprice ole muuten myynnissä?
    aika halapakin vielä, onnea myyntiin...
    [​IMG]
     
  12. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Onnea näköjään tarvitaan, et sais myytyä. Erinäisiä laitteita on vaihdossa tarjoiltu, mutta perheelliselle rahalle olis enemmän käyttöä.

    Kuvassa pressun alla on 81 Caprice sedan normaalilla 4.75 jaolla, olis kanssa "myynnissä". Auto on keskeneräinen eli pientä sääntöä olis, etenkin kaasarin kanssa ja takakengät tarvii uudet jouset, jotka on jo hankittu. Pohjatöitä olisi vielä, mutta autoa ei todellakaan tarvitse hitsata. Kone ja laatikko todella hyvässä iskussa. Varusteissa löytyy melkein kaikki muu paitsi sähköikkunat, lukkoperäkin löytyy. Itsellä ei ole aikaa hirveästi väsätä, kun chevelle vanhuksetkin kaipaavat jo pientä huolen pitoa.

    Ei ole myynti osasto, mutta olipahan pakko mainita. :odroll: Tuleepahan samalla testattua kuin moni tätä juttua lukee. :D
     

Kerro tästä muillekin!