1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Carter Thermoquad? Tekeekö niillä mitään?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 13.5.2017.

  1. xarper

    xarper 3rd gear

    Sattu nyt tossa käsiin pari Thermoquadia, 6321S mitkä ollu parin 454 päällä venekäytössä, tekkeekö tälläsillä mittään ylipäätänsä missään? Koskaan ennen nähny edes tällästä vekotinta.
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Riippunee missä kunnossa ovat? Äkkiä menee täyteen entisöintiin (jos joutuu suuttimet, neulat ja kaikki tiivisteet uusimaan) käytetyn edelin hinta.
     
  3. xarper

    xarper 3rd gear

    Eli korjaussarjat kalliita/vaikeesti saatavia?
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    En tiedä siitä mutta maksaahan se täysi sarja silti äkkiä normi kaasariinkin jonkuverran. Siis kun uusitaan muutakin kun se perus tiivistepaketti.


    Talvella sain 2bbl ison kaasarin postikuluilla, siihen löyty tosi kitsaasti osaa ja oli sisältä ihan jumissa kaikki syöpyneet ja neulat taittuneet ym... Ebaysta varaosat taiteillessa ois menny helposti satku.


    100-200€ kun oon monesti käytetyn 600-750 edelin täältä ostanut.


    Eli siis ei tietoa sun kaasarin hyvyydestä eikä sarjan kalliudesta, tällänen huomio vaan :)
     
  5. xarper

    xarper 3rd gear

    Kokeilemallahan tuo toimivuus selvinnee! Mutta noin niinkun jos pelittää muuten ni onko nuo mistään kotosin? Vissiin aika hyvin toimii laidasta laitaan eri koneissa kun virtaus menee koneen tarpeiden mukaan ja pienet ensiöt auttais vähä polttoainetaloudellisuudessa kans?
     
  6. fennia

    fennia 3rd gear

    Ihan hyvä kaasari toi on. Suuttimet ja neulat saattaa olla hakusessa jos joutuu säötelemään.
     
  7. dodgeman

    dodgeman 3rd gear

    6321 on ollut uutena 73 mallisessa 400 cid moparissa
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit 2nd gear

    En tie kuin hyvä tai huono se on..., jonkinverran monimutkanen kuitenkin ja säätöosia tarjolla tasan nolla.
     
  9. xarper

    xarper 3rd gear

    Ohhoh olipahan ero 600 edeliin, kierrosherkkyys ihan toista luokkaa tolla tqlla. Ei se vissiin ihan pöllömpi kaasari ookkaan, täytyy fairlaneenki kokeilla ton 650 dp tilalle huviksee tuota toista.
     
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Kyllähän niillä tekee,ollut hyvinkin suosittu ja edistyksellinen kaasutin aikoinaan ollen mm 340cid koneissa vakiona ym moottoreissa monine eri versioineen ja niitä versioita sitten piisaa pitkin 70-lukua melkein yhtä montaa kuin moottori+vuosimallejakin 70-luvulla,lienee viimeiset asennettu vielä ehkä 80-taitteessa+varaosapuolen myyntikappaleet päälle.
    Ensimmäiset 70-alun versiot on huomattavasti yksinkertaisempia kuin saasteaikakauden loppupään versiot.
    Osia siis löytyy sisuskaluista ja muovirungoista alkaen täysin kunnostettuihin kaasuttimiin ja löytyy myös USA:ssa firmoja jotka tekee siitä omasta huonosta uudenveroisen koska numeromiesten/naisten näyttelyvehkeissä on myös kaasutin oltava se alkuperäinen yksilö.
    Thermoquadeja löytyy karkeasti jaottaen 2 eri kokoa noitten toisioitten suhteen ja varsinkin ilmaläppäsysteemi
    on hyvinkin tärkeä että se säädetään oikein eikä arvaamalla.
    Juurikin tuo on yksi syy miksi se niin oiva laite onkin kunnossa ollessaan,on myös yksi pääsyy miksi sitä turhaan mollataan ellei säädöt olekkaan ok.
    Liian jäykkä on hyödytön tässä touhussa toimiakseen ja liian lerppu läppä niin ominaisuudet katoaa eikä toimi sinnepäinkään kuten suunniteltu=yleensä nyykähtää lähtiessä kuin äkillisissä kaasupolkimen liikkeissä nenälleen,ilmaläppä avautuu tyystin väärään aikaan toisioille.

    Jotkut nerokkaat jättivät läpän varmuudeksi raolleen,huono idea sekin,ei toimi kunnolla.

    Monet monet ehjät Thermoquadit heivattu turhaan romukoppaan pelkästään tuon syyn vuoksi.

    Edelbrockissa just moinen läppäsysteemi vaan ainakaan minun performerissa sitä ei pysty edes enää säätämään,esisäädetty tehtaalla valmiiksi silleen keskivertosäätöihin.
    Huonoin piirre ko Cartereissa on tuo muovirunko joka sinänsä nerokas keksintö jolla bensan lämpöä pyrittiin hillitsemään mutta vanhemmiten on hapertunut kuumuudesta+hyvinkin herkkä vuotoihin joista sitten bensaa tulee ulos-ilmaa sisään tyyliin.
    Onpi myös tarkka muutenkin säädöistään,niinhän nuo kaasarit kaikkikin toki tahtoo olla mutta osa toimii paremmin huonoin säädöin kuin toiset.
    Akseleiden läpimenot vuotoineen kuuluu toki näidenkin murheisiin vanhemmiten.

    Juurikin nuo akselien läpimenojen vuodot kuin halkeamat muovirungossa aiheuttivat Thermoquadin päivityksen täällä performeriin vuosia sitten koska Thermoquadia ei saanut pysymään säädöissä sitten millään vaikka sisuskalutkin uusittiin ja läppäkin ok,ylimääräinen ilma sotki seossäätelyt.
    Eipä senpuoleen Performeriin tarvinnut kuin tyhjäkäynnin säätää,erittäin tyytyväinen ollut eikä hintakaan paha 600 manuaaliryypyllä mutta tarkoille numeromiehille ratkaisu olisi toki ollut kunnostettu Thermoquad eikä korvauskaasutin.
     
    Muokattu: 18.5.2017
  11. xarper

    xarper 3rd gear

    Jooh toi toinen mitä Fairlaneen kokeilin oli kyllä vähän ehtoon puolella kun taas tuo Ramchargerissa toimii mainiosti.

    Auton sammutti ni vuoti bensaa jostain läppäakselin kohalta ainaskin ja tuntu että rikastusta tuli kurkkuihin kokoajan sääti miten tahansa, noh hyvä harjotuskappale purkaa ja ihmetellä sielunelämää kun on niin monimutkasia kerta.
     
  12. MJF

    MJF 3rd gear

    Yksi vika noissa on kun muovipohjaan on liimattu pääsuuttimien alle muovikanava, se rupiaa vuotaan saumasta. Silloin pääsee bensaa väärään väliin, voison kuvitella että vuotaa kaasuläpille ja varmaan uloskin.
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit 2nd gear

    Joo, ne tuppaa ratkee noist paikoista. Uusimmat käytetytkin on kuitenkin lilluneet bensassa jo vajaa 40 vuotta, eikä muoviteknologia ollut silloin ihan parhaimmillaan. Vieläkin jäi mulle vähän epselväks et mistä niitä ssätöpalikoita saa?

    Kaasutin kuin kaasutin on hyvä jos se toimii. Jos ei, niin se ei ole hyvä, tyypistä riippumatta. Tos hiljattain yks tampereen mies testas aika henekvässä isolohkossa tollasta kaasaria ja se jäi vaan kymmenisen heppaa "oikeesta kaasuttimesta". Sit taas yks toine nimekäs motorirakentaja koitti semmosta SS motissa saada toimimaan (pakollinen siinä), mut ei oikeen tullut tulosta vaik oli parikin eri versiota. Motti kyl toimi ja perusholleylla tuli.

    Jos on vikaa kaasarissa, kantsii tehä sille jotain. Jos on vika jossain muualla nii kaasarin vaihto ei vikaa poista vaikka saattaa oireisiin vaikuttaakin. Mut pointti siis on et sen kaasarin, ja syötön sille, pitää toimia et saat vetailukohtaa.
     

Kerro tästä muillekin!