Cherokee -90

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Luigi, 10.6.2005.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jos ei ole merkitty rekisteriin vähäpäästöiseksi, niin ei tarvii olla!!!
     
  2. kimlahti

    kimlahti 3rd gear

    Tuo kuulostaa siltä ettei siinä paineakussa ole enää henkeä tallessa. Auton arvoon nähden varsin kallis osa. :(

    Omassa otteessa lukee vain että käytettävä lyijytöntä polttoainetta, joten otin katin pois kun se rupesi kolisemaan eikä sen perään ole kukaan kysellyt. 8)

    -Kimmo-
     
  3. Tweek

    Tweek Gearhead

    Tuli sitä sulakerasiaa vähän rassattua ja sulakkeita vaihdettua uusiin puhtaisiin. Pumppu useimmiten starttaa ekasta polkaisusta, kolmannen polkaisun jälkeen syttyy antilock valo joka sitten kohta sammuu issekseen kun jättää polkimen rauhaan. Mahtaisiko tuo vielä katsastuksessa kelvata?
    Onkos noiden pallukoiden kanssa Jeepimiehet paljonkin painineet ja millätavalla palleronsa korjanneet? Vai pitääköhän nyt kysellä Jakuvaari- ja Sitikkamiesten kokemuksia :lol:

    Mulla on tuo otehomma vielä pikkusen vaiheessa, mutta ilmeisesti siinä vanhassa myös luki vain että käytettävä lyijytöntä, eikä siinä kait mistään katista tai vähäpäästöisyydestä mitään mainittu. Myyjä vain sanoi että katti oli laitettava kun laki muuttui, tiedä sitten mikä laki kun ei tainnut myyjäkään tietää. Mulla on tässä kuittikin helmikuulta 2005, katti ja putkenpätkä ja työ maksaneet 269,80€ yhteensä. Hyvähän tuollaiset ahdistavat tekijät olisi poistaa, kunhan nyt vain saisin nuo sähköt ja jarrut pelaamaan niin että ajamaan pystyy ja konttorille kelpaa.
    Onhan sitten tietysti vielä se vaihtoehto B, minkä arvoisia nuo ilmeisesti NV242 jakolaatikko ja ehjä 4.0 kutonen ovat?
     
  4. kimlahti

    kimlahti 3rd gear

    Jarrupolkimen kytkintä kannattaa vilkaista. Modulaattorin rele löytyy myös etulokasuojasta seuraavana taaksepäin tuosta keltaisen valon releestä. Koko systeemi maadoittuu sieltä takapenkin alta ABS boksin vierestä ja jeepin tuntien siellä saattaa pelti olla vähänä. :D Jos peruspuhdistus liittimille ja anturien säätö ei auta vikaan niin siitä kannattaa käydä jossain luetuttamassa vikakoodit. Jamantilta varmaan löytyy laitteet.

    Leimasta selviät kun otat ABS BAT sulakkeen ja bensapumpun etuvastuksen alla kuskin etulokasuojassa olevan releen irti. Releen ainoa tehtävä on sytyttää se keltainen valo. Pumppu toimii edelleen omana systeeminään joten jarrut toimii ihan normaalisti. Vain ABS puuttuu. :D Tuo ABS luultavasti sekoaa jarrudynamossa jokatapauksessa ja ravistaa katsurin kyydistä.

    Jos vaihtoehto B on auton lihoiksi lyöminen niin mä olisin kiinnostunut noista ABS osista jos hinnasta päästään sopuun. :) Niitä kun ei juuri mistään saa kun ihmiset suutuspäissään lyövät ne roskiin. :mad: Ja purkaamot ovat hinnoitelleet ne silleen että niiden hinnat nousevat kilpaa katsastusmaksujen kanssa.

    -Kimmo-
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tossa oli vähän "kinkkisiä" vuosia 1989-90 ja verojen alennusten vaikutukset sen jälkeen.
    Eli muistakseni juttu meni näin: 1989-90, ei ollut vielä katti pakkoa, mutta jos se oli, niin auto sai jonkun kiinteän % tai MK määräisen alennuksen autoverosta siitä hyvästä, että katti löytyi.
    Lain hengen mukaistahan on, että jos veroalea on saatu jonkun tällaisen jutun takia, niin sitä ei myöhemmin saa muuksi muuttaa. (vrt. pakujen rajoitukset)
    Käytännössä kuitenkin asiaa tutkitaan katsastuksessa yleensä otteen mukaan ja asiakkaan eduksi.

    Omat tutkimukset 1990 Jeepin ABS pumpun tiuhasta käynnistä on osoittanut syyksi pumpun yhteydessä olevan takaiskuventtiilin. (Oli kaksi autoa yhtä aikaa. Toisessa kaikki toimi ja toisessa pumppu kävi tiuhaan. Kaikki konehuoneessa olevat osat vaihdeltiin vuoron perään päikseen ja vika seurasi pumppua toiseen autoon.)
     
  6. Tweek

    Tweek Gearhead

    Onko nämä se relerykelmä pelkääjän puolella? Tööttiä renkkaamalla sain tänään sieltä savut karkaamaan, onneksi oli akunkenkä valmiiksi löysällä. Nyt en enää tee mitään ennenkuin saan kytkentäkaavion.
    Tässä vekottimessa kyllä peltiä piisaa tuohonkin paikkaan. Onko tuo ABS boksi se siellä kuskinpuolella takapenkin alla?
    Vaihtoehto A, on tehdä tästä ajoauton korvaaja, aikaa n. kuukausi. Joka tapauksessa tarvitsen jonkin työmatkakulkineen n. kuukauden kuluttua, toivon että tästä Jeepistä tulisi sellainen.

    Vaihtoehto B on juurikin se, ja mulla on tuttu joka haluaisi MJ:hin 4wd osia. Eli mikäs se on tuon jakiksen ja koneen arvo? Pistä YV:nä listaa noista tarvitsemistasi osista, sekä jonkinlainen tarjous, niin päätän sitten mitä teen. Vaikka mieluiten ajelisin tuolla itse. On se nahkajakkara tässä aika mukava :p
    No, jos siitä ei haittaakaan ole, kun sinne katastukseen menen sen katin kanssa? Ikäänkuin varmuuden välttämiseksi. Eivät kai ne sitä siinä otteeseen kirjaa? Jolloin minulle jää mahdollisuus tämän onkelman ratkaisemiseen ja toteuttamiseen myöhemmässä vaiheessa? Tässävaiheessa ainakin toivoisin näin, sillä nyt taitaa olla muitakin murheita :D
     
  7. kimlahti

    kimlahti 3rd gear

    Nämä jarrujen releet on ripoteltu kuskin puolen lokasuojaan.

    Juurikin se boksi. :) Suosittelen myös vaihtoehto A:ta. 8)

    Ota vain ABS pois käytöstä ja hae leima pirssiin. Tuota systeemia saa ihan varmasti ropailla myöhemminkin tarpeeksi. ;)

    -Kimmo-
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Onhan tässä vielä sekin mahdollisuus, että muutoskatsastat sen ABSittomaksi. Osat ei paljoa maksa (tehostin ja pääsylinteri).
     
  9. kimlahti

    kimlahti 3rd gear

    Liekkö siinä otteessa ABSeista mainintaa. Mulla lukee että on NAP jarrut. Ovatkohan jo maahantuojalla olleet kaukaa viisaita. :lol:

    -Kimmo-
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Löytyy laitteet, jos vain tietokoneet keskustelee keskenään, aina eivät keskustele!!
     
  11. Tweek

    Tweek Gearhead

    Kuulemma uudemman Jeepin tehostaja ja sylkky mahtuisi tähänkin. Onko jotain vieläkin yleisempiä osia käytetty muutokseen?
    Mulla meni se rekisteröinti pitemmän kaavan mukaan ja konttorilta sain tämmöisen Rekisteröintitodistuksen :eek: Jäi vähän epäselväksi, että onko tää joku väliaikainen lappu vai mikä, vai tuleeko se Rekisteriote sitten myöhemmin postissa kotiin :eek:
    Tässä lapussa on jarruista vain: "Jarrujärjestelmän lisätieto: ALB" Tarkoittaneeko tuo sitten antilokkia vaiko peräti kuormantunnistusventtiiliä? :eek:
     
  12. kimlahti

    kimlahti 3rd gear

    No kyllä tuo tieto viittaisi noihin ABSeihin. Kyseessä siis myöhäistuontiauton rekisteröinti. Selittääkin sitä pellin paljoutta. :lol:

    -Kimmo-
     
  13. Tweek

    Tweek Gearhead

    Kyllä tässä on käyttöönottopäiväksi laitettu tammikuu 1990 eikä ole EU kilpiäkään, vaan ihan tavalliset senaikaiset. :wink:
     
  14. gp72

    gp72 1st gear

    Tuosta Cherokeen ABSista ja muutoskatsastuksesta löytyy tarinaa mm. offipalstalta:
    http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=34280

    Vaikkapa Bendix 9 haulla netistä sitten enemmänkin. Ainakin jenkkien mukaan pumpulla ja pääsylinterillä pitäis olla ikuinen takuu. Itse kun kyselin paikallisesta merkkiliikkeestä niin eivät tietenkään olleet moisesta kuulleetkaan... Nostivat kyllä kädet pystyyn muutenkin korjauksen suhteen.

    No, ei ollut paha rasti poistaa koko systeemiä, normi alipainetehostin/pääsylinteri meni heittämällä paikoilleen, putkitusta piti vähän modifioida.

    Vanhat ABS hilutkin on tallessa jos niille on jollakin käyttöä ja löytyypi myös yksi ylimääräinen alipainetehostin pääsylintereineen jos joku muutososiksi tarttee.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

  16. Tweek

    Tweek Gearhead

    Mutta onko ne merkitty, kun mulla ei ole otetta vaan tämmönen moterni todistus http://www.ake.fi/rekisterointilomake/t ... osas1.html ja siinä lukee että "Jarrujärjestelmän lisätieto: ALB". Niin onko tuo nyt sitten varmasti AntiLockingBrakes vaiko ehkä kuormantunnistusventtiili?
    En ole kerennyt sinne alle senvertaa konttaamaan että tietäisin onko siellä edes sellaista.

    gp72 Hyvä kun muistutit tuosta ps.comista, olenhan mä siellä joskus seikkaillutkin, mutta oli päässyt jo unohtumaan. Sehän on maasturimiehelle kuin OD jenkkimiehelle 8)
    Vaan ovatpa näköjään kerrassaan kummalliset hillittimet moparilla menneet Jeeppiin laittamaan :odroll:

    Mutta juu, mä taidan nyt mennä helpomman (kalliimman) kaavan mukaan ja korjaan tuosta vain ne halvat viat. Yleensä ne on sitten konttorilla kertoneet mikä siitä on rikki. Raportoin vikalistasta kunhan sellaisen saan.

    Hyvää uuttavuotta Jeepimiehille! (mukaanlukien naiset)

    http://www.youtube.com/watch?v=pDPzbPwP6L8
     
  17. Tweek

    Tweek Gearhead

    Niillä taisi olla vikalistat ja punaiset tarrat loppuneet, kun joutuivat Jeepin hyväsymään. Vaikka mikäpä siinä, jarrutkin pitivät niin tasaseen että :lol:
     

Kerro tästä muillekin!