Chevrolet 6.2 diesel ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja veliveijari, 21.2.2024.

  1. veliveijari

    veliveijari 1st gear

    Morjesta foorumilaiset!

    Kysäsen teiltä viisaammilta apua, kun ei tahdo vanha ystäväni käynnistyä. Auto on Fleetwood Southwind vuodelta 1982. Siihen on aikoinaan vaihdettu koneeksi Chevyn 6.2 Diesel.

    Ongelma alko viime vuoden kesän lopulla, kun lähdin Suomesta Kreikkaa kohti. Italiassa se ei enään tahtonut käynnistyä ja selvisi että startin johdot oli melkein lähes kokonaan poikki, joten silloin McGyverin elkein yhdistelin johdot ite käsin ja kaveri starttas ja moottorihan pärähti käyntiin. No sama ongelma toistu kun pääsin kreikkaan mutta tällä kertaa se ei tahtonut startata, jouduin sitä pitkän aikaa starttailee ja yhdistelee johtoja ennen kun se starttas. No ei siinä vielä kaikki ongelmat, vaan sen jälkeen ajelen kohti lopullista päämäärää ja 300m ennen perille pääsyä diesel loppuu ylämäkeen (näissä vanhoissa peleissä polttoainemittari kusettaa aika huolella :D ). Lisää dieseliä tankkiin ja sitten sitä ilmailen ja starttailen samalla tavalla eli yhdistelen johtoja auton alla samalla kun ystävä starttailee, kunnes dieseliä tulee putkesta ulos ihan kunnolla, mutta niin myös akkukin pääs loppumaan. Kun saan akkuun lisää virtaa, ei se enään anna starttaus ääntä vaan startatessa kuuluu vaan klikkaus. No loppujen lopuksi jouduin hinaamaan auton perille, enkä sen jälkeen ole kun muutamia kertoja sitä yrittänyt korjailla, mutta tuloksetta.

    Nyt on tilanne se että vaihdoin johtojen päät startissa (katsokaan kuvat ja verratkaa alkuperäiseen liitokseen, missä on muovinen mötikkä johdon päässä vs. nyt on liittimet millä teen liitokset).

    Alkuperäinen liitos:
    https://ibb.co/qgMZmZG

    Tämän hetkinen liitos:
    https://ibb.co/hLbyc0S

    En tiedä onko tuo alkuperäinen muovinen mötikkä tärkeä starttaamisen osalta. Irrotin startin ja näytin sen ammattilaisella ja se toimii. Ostin käsipumpun dieselille ja sieltä tulee dieseliä ulos. Tällä hetkellä ei siltikään starttaa, ei anna starttaamisen ääntä ja tällä hetkellä ei edes klikkaa.

    Alan olemaan aika epätoivoinen tän suhteen kun yksinäni tätä koitan ratkoa. Mielelläni kuulen vihjeitä, neuvoja ja ohjeita kuinka tän upean vanhan veijarin saa taas liikkeelle!
     
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Testasitko irtaallaan olevan startin kaapeleilla?
    Voi olla että on savunnut siinä ilmatessa.
    Katso että se akun ja startin välissä oleva paksu johto on kunnossa ja että akku on maissa.
     
    veliveijari tykkää tästä.
  3. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Unohtamatta moottorin ja korin välistä maadoitusta (helppo testailla maadoitukset käynnistys kaapelilla akun - kori, akun - moottorin lohko)
     
    veliveijari tykkää tästä.
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onkos e yhdellä vai kahdella starttiakulla?
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kannattaa hiukan heilutella vaihdekeppiä, jotta varmaan on parkki päällä.
     
  6. veliveijari

    veliveijari 1st gear

    Yks akku vaan.
     
  7. veliveijari

    veliveijari 1st gear

    HAHA' tän kun luin niin ajattelin että perkules kun oisikin niin, kävin vielä tsekkaamassa varmuudeksi ja parkilla se on :D
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onko se neutral safety switch sitten kohdallaan? Sitähän tässä ajettiin takaa.


    Aivan, se oli jälkiasennusdiesel.
     

Kerro tästä muillekin!