Chevrolet Blazer

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Jooseppi, 16.6.2004.

  1. Jooseppi

    Jooseppi 1st gear

    Maastoauto pitäisi ostaa ja olen iskenyt silmäni erityisesti K5 Blazeriin. Muutama juttu on kuitenkin vielä vähän epäselvänä.
    Elikkä autotraileria olisi tarkoitus vetää aika paljon. Onko mitään erityisen heikkoja paikkoja mitkä ensimmäisenä ratkeaa kärry perässä?
    Ja kiinnostaisi tietää minkälainen Blazer on ajaa sopivasti korotettuna, isoilla renkailla. Vai kannattaako edes korotettua vehjettä hankkia? Kenties jotain haittoja korotuksesta? Työn puolesta kun kuitenkin joutuu päivittäin ajamaan huonokuntoisia metsäautoteitä.
    Maastoautoa kun en ole koskaan omistanut niin neliveto ei ole kovinkaan tuttua tekniikkaa. Onko näissä yleensä hidas/nopea neliveto? Ja onko neliveto ylipäänsä poiskytkettävää mallia? Ja kuinka jakolaatikot, nivelet, yms. kestävät? Perissä ei ilmeisesti vakiona ole minkäänlaisia lukkoja?
    Bensakoneellinen on tarkoitus ostaa, mutta kumpi kone on järkevämpi 350 vai 305? Onko näissä koneissa suuriakin eroja käytön kannalta? Ja onko laatikolla suurta merkitystä? 350 vai 700? Lähinnä se kestävyys kiinnostaa.
    Ja minkälainen mahtaa olla jokapäiväisenä käyttöautona? Yleensäkin käyttömukavuus, suhiseeko maantiellä, paukkuuko ja koliseeko?
    Kenties vielä jotain mitä kannattaisi Blazerin ostajan tietää?

    T:Tuleva maasturiharrastaja.
     
  2. Zakke

    Zakke 1st gear

    Nettiautossa oli myös hyviä Ford Broncoja (ei siis tietenkään bronco 2:sia). Isolla broncolla saa vetää 3500 kg massaa.

    Mähän oon tällanen ford-hyyppäri.
     
  3. Zakke

    Zakke 1st gear

    Sun tarvii siis mennä koeajolle, meille saa tulla koska vaan ajelemaan. (ks.overdrive->myydään jenkkejä -> f150)

    Yleensä jenkkimaastoautoissa on hidas ja nopea alue, Blazereissa ei taida olla pois kytkettäviä etupyöriä.?, mutta suurimmassa osassa on. Joko manuaalisin tai sähköisin napalukoin. Lukkoja ei yleensä tosiaan vakiona ole, mutta aika usein ne on ruksattu tehtaan varustelistalta.
     
  4. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Yleisin kuitenkin taitaa blazereissa olla nimenomaan toi kytkettävä neliveto. Itelläni on jatkuva 4x4, enkä kovin usein ole törmännyt näihin NP203(L-lock * L * H * H-lock) -laatikollisiin. Noita NP205:ia (L4wd * L 2wd * H2wd * H4wd) olen useimmiten noissa -80 lukulaisissa nähnyt

    Ja erittäin todennäköisesti - ainakin -79 -> on takaperänä lukollinen 12bolt.

    Ite olen vedellyt 800 - 1300kg kärryä, eihän tuo iso vielä ole, mutta eipä ole vielä onkelmia ilmennyt. Automaatin jäähdytykseen kannattaa panostaa ainakin silloin kun vetelee kärryjä. Mulla oli jotain 2500kg tienoilla toi jarrullinen massa. Koukku myös ratkaisee mitä saa vedellä. Uskoisin että koukkua vaihtamalla saisin korotettua ton 3500kg, mutta eipä ole tarvetta.

    Jos kovasti vetelee niin kuitenkin toi kiisseli on mukavempi moottorivaihtoehto. Itelläni on 350 bentsiini ja täytyy myöntää että kärry perässä toi kulutus nousee entuudestaan aikas roimasti.

    Tuossa nyt alkuun. Muut kertokoon lisää.

    _________________
    WHATEVER

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: just for fun 2004-06-16 01:48 ]</font>
     
  5. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Korotetulla ajamisesta:

    Korotus sinällään ei vaikuta ajo-omituisuuksiin jollei ole menty mahdottomuuksiin. Jos jousitusta on muutettu yli 3" kannattaa tarkistaa että "koiranluu" eli steering arm? on kaarella ylöspäin. Vakiona alas kaareva aiheuttaa korotetuissa ilkeitä "terävyyksiä" ohjauksessa. Mm ei palauta/keskitä kunnolla. Katsastusta ennen ko. osaa ei kannata vaihtaa, jos leiman haluat. Ko osa on off road kamaa ja ohjauksen osiahan ei saa muuttaa.

    Mikäli pakkoihin on lisätty lehtiä seurauksena on pomppivaa kyytiä. Huomaa että etupakkaan ei tarvi lisätä kuin yksi lehti niin kivirekimäinen tuntuma on tosiasiaa. Jos takana on vakio pakka niin perä nuljuu ilkeästi jäykän keulan pompatessa (omia kokemuksia on!)

    Kunhan saa noi 4" taotut scottarin pakat (n 4 cm pitemmät kuin blazerin omat) alle kerron millanen on ajaa.

    Jos koppaa on nostettu rungolta simpukkaa on saatettu kääntää jottei ohjausakselin kulmat muutu liian jyrkiksi. Tällöin saattaa ohjauksessa olla reuna-alueilla ongelmia jos koiranluu on vakio.

    Oli noita ongelmia muitakin mutta nyt en enää muista..

    Kokeneemmat Blazeristit jatkakoot/korjatkoot.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Blazeri on vakiona hyvä peli ajella ja omistaa. Vanhat vehkeet ei aiheta enempää sydämentykytyksiä kun yleensäkään puolmiljoonaa ajetut. Suhiseeko ikkunoissa ja ovissa? koliseeko? -no uutena ei varmasti ole ollut näitä ongelmia, mutta kakskyt vuottavanhassa ja miljardi ajetussa on aivan varmasti! Itellä on nyt setsemäs blazeri menossa ja olen edelleen tyytyväinen käyttäjä. Heikkoja osia ei blazerissä ole jos käyttö on normaali. Jos maastokäyttö rajataan pois niin ei sitä ajamalla rikki saa. Koiranluita ei blazerissä ole ja "steering armille" (eli kuskinpuoleiseen napaan kiinnittyvä kääntövarsi) ei tarvitse tehdä mitään jos korotus on maltillinen eli alle 2 tuumaa. Isompaa kun kahden tuuman korotusta ei kannata käyttää blazerissä jos värkki on enimmäkseen katuliikenteessä, 2 tuumasella 35" pyörii alla. Nykyisin 33/12,5-15 on suurin rengas mitä saa muutoskatsastaa. Isommalla renkaalla välitys on vähän pitkä. bensakoneella ajettaessa ei ole suurempaa väliä onko 350 vai 305 molemmat on janoisia ja paljon ajettuna huonoja, 6,2 dieseli on paljon ajettuna vielä huonompi vaihtoehto. Perävälitys 95% varmuudella on 3,07 eli raskas kärry perässä puutuu herkästi. Vanhempi kuin -79 takaperä 12bolt=kestää v****ti,80 tai uudempi takana 10 bolt=kestää normaaliajoa ihan hyvin. edessä on kymppipulttinen joka kestää normaaliolosuhteissa ihan ok. vaihdelaatikot yleensä vanhemmissa th350 kolmelovinen ja uudemmissa th700 nelilovinen-yleensä kyllä niissäkin väärällä käytöllä rikottu ja tilalle laitettu 350 mitä idiootit ei saa ajamalla rikki. Jakolaatikot on vanhemmissa np203 valurauta jatkuvanelivetonen, uudemmissa alumiinikuorinen np208 "part time 4wd". NP 205 jakis on suomessa superharvinaisuus ja jos jostain sellasia löytyy niin allekirjoittanut ostaa kaikki pois. Kokonaisuudessan hyvä käyttöjenkki kunhan vaan löydät hyväkuntoisen yksilön. Jos haluat teettää kuntoarvioita myynnissä olevista yksilöistä tai yleistietoa lisää aiheesta niin 09-47 89 1200 Offivaruste.

    Koo-Pee
     
  7. Jooseppi

    Jooseppi 1st gear

    Varmaankin tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä kun en näistä mitään ymmärrä. Onko näissä Blazereissa lukittava keskitasauspyörästö? Ettei jää ihan naurettavaan paikkaan kiinni?
     
  8. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Ainakin jatkuvassa on.
     
  9. Rytari

    Rytari Gearhead

    eikös ainaski uudemmat kytkettavät jakolaatikot ole ihan vaan ketjuvetoisia, siellä mitään tasauspyörästöä ole, 50/50 veto...
     
  10. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Kyllä mun NP203:ssa on sekä ketjuveto, että DIFFRENTIAL LOCK-asento kepissä ja valo kojetaulussa.
     
  11. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Osa-aikaisessa nelikossa ei ole lukkoa.
    Kaavio edestä taaksepäin: 2H-4H-N-4L.

    Just for fun: onko toi napilla kytkettävä lukko ?

    Mikäs oli ton valurautakoppasen jakolootan nro? 203 on alumiinikoppanen ja ketju veto?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: lucifer74 2004-06-23 23:38 ]</font>
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kyllä NP203 ketjukuori on valurautaa.
     
  13. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    NP203= valurautaa, 2:1 hidas välitys, ketjuvälitteinen, jatkuva neliveto ja lukittava tasauspyörästö etu- ja takakardaanille. Käytössä n. 1973-1980.
    NP205= valurautaa, 1.98:1 hidas välitys, ratasvälitteinen osa-aikainen jakolaatikko.
    Neljä erilaista GM:n input shaftia riippuen käytetystä vaihteistosta. Käytössä n. 1973-1990 3/4 ja 1 tonnin laitteissa.
    NP208= alumiinikuorinen, 2.60:1 hidas välitys, ketjuvälitteinen osa-aikainen jakolaatikko, käytössä n. 1980-1991
    NP241= Alumiinikuorinen, 2.72:1 hidas välitys, ketjuvälitteinen osa-aikainen jakolaatikko, käytössä n. 1988-1995(No, ennen sähköistä nelivedon valintaa kuitenkin).

    Tälläsen vastauksen löysin RockHq:lta vanhemmasta topicista:

    http://www.usacarclub.net/keskustelu/vi ... 1&forum=11
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Olikos tässä jotain epäselvää vielä?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: JAMANT 2004-06-24 13:46 ]</font>
     
  15. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Eikun ton vanhan topicin oli tarkoitus avustaa ostajaa selvittämään mikä loota autossa on alla..

    ..Ite kun aikoinaan noita omia ihmettelin..
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli kysymys kuuluu et mikä on oikea määrä lehtiä. En tosin ole vielä katsonut oman Blazerin lehtien määrää, mut kun sillä ajaa hiekkatietä tulee ennemmin mieleen kivireki kun maastoauto.
     
  17. ariel

    ariel 1st gear

    Kannattaskohan kokeilla ihan oikeita iskareita.Omassa -90 Blazerissa oli edessä tuplat ja takana heavy dutyt eikä pomppinu ainakaan enempää ku muutkaan.Oli hieno peli kun vaan siitä 6.2:sta löytys enemmän potkua.
     
  18. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Jousituksesta sen verran että hyvillä pampuilla ajo on ihan toista...
    En omista Blazeria mutta 4x4 picupin ja siinä jousitus on esimerkillisen hyvä, ei hakkaa eikä pompi... on siellä aika tuhdit pamput takana avittamassa.
     
  19. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Nonii.. nyt on kokemuksia 4" taotuista fleetsiden pakoista Blazeris takana. Ei ole enää sellanen "letku" kuin vakio pakalla. Tosin pikupin pakas on yksi lehti enemmän. (6kpl). Eikä hypi muutenkaan vaikka iskareina on noi halpis Rancho 5000:set (sekä etu- että takapäässä)

    Ainut paha puoli että nyt näyttää hölmöltä kun perä on 8" korkeemmalla kuin keula.. "teini"Blazer :grin:

    Pitänee koittaa jos ennen forssaa ehtis vaihtaa Ranchon 4" etupakat..
    Kun noi Punkan takomat on kuoleentunu eikä enää ole korotusta kuin 1-2"

    Ainii, joutuu muuttaan ton takaiskarin yläkiinnikkeen alemmas kun ulosjoustoa ei ole kuin 2cm.. Olikohan noi OIKEESTI 4" korotukselle tarkoitetut iskarit, kun Make (Racers Place) tarjos ekaks neljää iskaria vaikka kahdesta oli tehty kauppaa.. Kiireen aiheuttama moka?

    Onko joku mitannu paljonko on vakio Rancho 5000 ja 4" korotetulle tarkoitetun iskarin pituusero?

    Edit: Oikeet iskarit alla, taottu "hiukka" korotusta. Ompahan varaa kuoleentua..
     
  20. Jooseppi

    Jooseppi 1st gear

    Tuli tuossa käytyä katsomassa yhtä blazeria ja voimansiirrosta kuuluva kolaus ihmetytti. Eli kun nelivetopäällä jarru pohjassa paikallaan vaihtoi vaihdetta R:ltä D:lle ja toisinpäin niin joka kerta kuului selvästi kolahdus. Samalla kun katsoi auton alle niin etu- ja takakardaanit pyörähtivät noin 1/8 kierrosta.


    Ja mitä mahtaa tarkottaa rekisteriotteessa merkintä jostain jakolaatikon voiman ulosotosta tai vastaavasta? Ei enää muista tekstiä tarkalleen.
     

Kerro tästä muillekin!