Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kyllä se nyt koneen maalaushommilta alkaa vaikuttaa.

    Heitin tallille pultit ja tsekkasin samalla pikaisesti valunumeroita ennen kuin pikkutyttö hermostui. Moottorin sarjanumero on vielä maalin alla ja varsinainen lohkon valunumero koneen kannakkeen takana, mutta datecode oli näkösällä ja se oli *K21*

    Mitä tässä googlailin, niin meniskö se silleen että:

    K = 11. aakkonen = marraskuu
    2 = kuukauden 2. päivä
    1 = 1961

    Eli 2.11.1961? Silloin kone vois olla siitä kuusykkösestä varaosa-autosta, ja tää swappi selittyis tuolla jutulla kampiakselin katkemisesta juhannuksena 1974. Myös kaasuvivusto näyttää eriltä, kuin kuvissa kuuskymppisiin myytävät vivustot, ja ainoa samanlainen jonka löysin, oli ebayssä käytetty '61 Chevyn vivusto. Sehän voi tuo Zenith olla vaikka jonkun Börjen jo Ruotsissa asentama. Siellä kai niitä kuutoskoneisia Vauxhallejakin on ollu enemmän ku täällä, varaosiksi asti.

    Noh, tämä on vain teoria.
     
  2. Voisiko ne koneenkiinniikeetkin olla sitä uudempaa mallia?
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Rockauto tarjoaa samanlaisia myös kuusykköseen 235:lla. Kasikoneisen kannakkeet nuo on, mutta miten kutonen oli niillä siellä kiinni ja miksi niin empä tiedä :D

    Tänään kävin asentaan koneen pukkiin ja irroittelin dampperin, laturin ja öljypohjan. Sen pohjalla oli kaks senttiä veteen keitettyä aika paksua puuroa.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Koneessa oli selviä muinasen moottoriremontin jälkiä, kuten lisää eriparipultteja, silikoonia tiivisteissä ja kiertokangen mutteria oli vähän pyöristelty jollain varmaan millikoon hylsyllä. Täytyy ottaa kansi pois ja katsoa, minkä näköiset sylinterit siellä on ja onko männät STD-koossa. Varmaankin se perusteellinen putsaus, tarvittaessa hoonaus + männänrenkaat + laakerointi ja sitten kasaus uusilla tiivisteillä, pulteilla ja perioid correct sinisellä maalilla. Saattoi lipsahtaa hotroddingin puolelle sen verran, että ostin kromisen imusarjan kun tuli niin sopivasti vastaan.

    Kaasuvivustoa vähän pyörittelin käsissä ja kyllähän siinä on aika vahva käsityön leima. Toimiva kaasari varmaan sinänsä se Zenith, mutta jos jostain löytyis orkkis Rochester 1BBL tai Monojet, mielelläni semmoisen laittaisin ja ihan virallisella vivustolla. Täytyy vaan Rochester olla sen verran uudempaa mallia, että on sillä matalammalla kannella kun se ei kuuskymppisessä muuten ilmanputsareineen mahdu.
     
    Muokattu: 27.7.2022
    Make500, Isamu, Kustom STW ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Näiden lisäksi löytyi myös erään "vanhemman autoarkeologin" suosiollisella avustuksella se puuttunut kuudes Turun ja Porin lääniin uutena rekisteröity, tunnus ei ollu TÄ eikä TÖ vaan TG:

    Impala 4d sedan | 235cid I6 | 122 | P.C. Rettig & Co. (tupakkatehdas kai tuohon aikaan)

    Lisäksi tuli tuossa vinkkiä siitä toisesta Kemijärvellä olleesta vastaavasta lippakatosta:
    - Kyseinen auto on esiintynyt yhden kuvan muodossa V8 Magazinessa 8/1981 fender skirt -jutun yhteydessä
    - Pääkaupunkiseudulla on poistunut kilvistä juuri tämän tyyppinen (V8, Sport Sedan) '60 Impala 31.12.1983
    - Auto ostettu Kemijärvelle projektina Helsingistä 1985
    - Myyty leimaamattomana, suht. valmiina jonnekin etelään "viime vuosina"
    - Stadin cruisingin tapahtumakuvissa esiintyy profiiliin sopiva Impala, joka Trafin mukaan ensirekisteröity 2016 ja moottorin tilavuus 5700cm2, paikalla lyhyet N-alkuiset mustat kilvet --> mätsää siihen, että edellinen leima on ennen vuotta 1989 jolloin AKEn järjestelmä sähköistyi, ja että koneeksi on vaihtunut Kemijärvellä 350cid. Eli todennäköisesti tässä on se "myyttinen" Impala sieltä sahan pihalta 80-luvulta.

    Lisäksi tuli Mobilistin 2/2019 sivuilla merimiesautoja käsittelevässä jutussa vastaan kuva kasikoneisesta flattop-Impalasta, jonka todettiin olevan näitä merimiesautoja. Kemissä 70-luvulla puretussa vastaavassa oli mailimittari...

    ...

    No konkretian tasolla on ehditty myös hitusen puuhata. Hommahan on lähtenyt jo laukalle juuri päinvastoin kun vielä hetki sitten tännekin kirjoitin, eli konehan on nyt nätti "tässä samalla" purkaa osiin kun kansi ja öljypohja pitää kuitenkin irroittaa. Vanhan, sinänsä käyntikuntoisen koneen purkaminen on vähän semmosta pokeria, että kannattaa pelata vain sen verran mitä on valmis häviämään. Tänään näppäsin koneen kyljestä sen suojapellin irti ja paljastui, että koneessa on kovat nostajat kuten manuaalivaihteisessa kuuluu olla, mutta myös että kaksi nostajaa on ilmeisesti katkennut ja sitten hitsattu kokoon. Kyseessä on 1. ja 2. sylinterin pakonostajat. Jos/kun tämä on sen Ruotsista kulkeutuneen '61 varaosa-auton kone, kuten lohkon date coden ja muun perusteella on syytä olettaa, niin onkohan siellä joskus Börje ahnehtinut pikkusen liikaa kierroksia tämmöseen maamoottoriin vai mitä lienee tapahtunut... Ei löydy Keminmaan Salesta 235cid kovia nostajia ja vaikka löytyisi, onko riski vaihtaa uutta nostajaa vanhalle nokalle? Toisaalta ovat tuommosenaan varmaan aika pitkän matkan tuolla jo kulkeneet ja kun suojakansi lyödään tuohon päälle, niin kukaan ei tiedä, minkä näköistä rojua siellä liikkuu. Toisaalta nythän sinne menis kivasti joku C1 Corvetten nokka nostajineen, mutta ovat aika paljon hintavempia kuin vaikka SBC:n vastaavat ja joudutaan epämukavuusalueelle nokan sisäänajon kanssa. No, ehkä tehdään lopullinen tilannearvio sitten, kun nokka on pöydällä.
    [​IMG]

    Hain purkin Temadur 90 -maalia kovettimineen tuolla RAL 5017 liikennesininen -värikoodilla. Katselin aikani netistä Blue Flamen värisävyjä ja vaikuttaa, että niissä on ollu kohtalainen varianssi perus sinisestä petroolin kautta aika turkoosiin sävyyn saakka, ja tämä traffic blue sattuu siihen haitariin oikein hyvin ja miellyttää lisäksi omaakin silmää. Vaimo tuossa jo kävi vähän flektiä ja hihnapyörää ym. hiekkapuhaltamassa, niihin tulee musta Temadur 50.
    [​IMG]

    Minulle käy toisinaan niin, että vaikka paketti tulee Amerikasta asti, niin se käy ensin Ylitorniolla hakemassa vauhtia ennen ku tulee Keminmaahan. Viimeksi Fedex, tällä kertaa ihan Suomen Posti, mutta Ylitornion kautta lopulta saapui tämäkin kromattu imusarja.
    [​IMG]

    Aika kivasti on tästä Rovaniemi-Oulu -akseliltakin tarjottu nyt erinäistä 235cid osaa niin eiköhän tässä Impalan keulalle saada toimiva ja sievän näköinen moottori vaikka lopullinen ruumiinavaus toisikin jotain ikävää tullessaan.
     
    juko7, Seevu, falcon1 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vanhat nostimethan saa hiottua uudenveroiseen kuntoon, löytyiskö niitä paremmin kuin uusia? Samalla laittaa nokka-akselinkin hiojalle niin hipaisee vähän lisää asteita :) Ja sitten ne Fentonin pakosarjat jne....
     
  6. Tällaistäkö tarkoitat:

    https://www.ebay.com/itm/265689184027

    Stovebolt foorumilta:

    When we assembled John's 261 last fall, we installed and degree-checked a "261/Corvette" cam made by Elgin Industries. It's their part number E-293S. The "advertised duration" is 290 degrees, which would indicate it's a fairly radical racing cam. Actually, the duration of the valve opening is around 260 degrees, making it equivalent to an "RV cam" which increases low to midrange torque and gives a slight, but noticeable improvement in cruise power without adversely affecting idle smoothness or manifold vacuum. Their "290 degree" specification includes the clearance ramps on both ends of the cam lobe, when the valve isn't actually open. The only difference from the OEM "Corvette" cam I can see when checking the cam with a degree wheel and a dial indicator is a slightly different valve lash adjustment.
     
  7. jart$u

    jart$u Gearhead

    marraskuussa -61 kokoonpantu kone on kyl menny vuosimallin -62 auton nokalle.
     
    Muokattu: 5.8.2022 klo 22:23
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Niinpä....totta.

    Auton myyjän kanssa eilen soiteltiin, hän ei koneen vaihtoa muistanut mutta jätti pienen varauksen näille muistikuville kun aikaa on kulunut kohta jo puoli vuosisataa.

    Tänään vetelin ekat osat mustalla Temadur 50:llä ja otin koneesta kannen pois. Näytti hyvin selvältä, että vesi öljyn sekaan on tullu nelosen imuventtiilin suunnalta. Kannentiiviste oli ehjä, eli kansi sieltä on halki, se kai tästä on luettava. Sylinterit oli yllättävän hyväkuntoiset, ei juuri ollenkaan rappua yläpäässä. Männän lakia putsailin niin nehän on .060 ylikoon männät. Koko kauneus paljastuu kun saadaan purettua lisää, mutta tällä hetkellä siis odotusarvo on, että kansi on halki mutta alakerta puolestaan yllättävänkin hyvä.

    Laittelen kuvia kun pääsen taas jatkamaan hommia. Täytyy ostaa venttiilivinka huomenna.
     
    Muokattu: 5.8.2022 klo 23:12
    Gary Grand, isalmela, juko7 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mun vinka on klubilla lainassa Antilla. Pyydä häneltä sitä lainaan.
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    [​IMG]

    Kävin eilen purkamassa Impalan koneen alakerran loppuun. Siellä oli .060 mäntien lisäksi alikokoon hiottu kampura ja mielestäni varsin hyväkuntoiset sylinterit. Laakereissa oli vähän jälkiä ja kampuraakin voisin tässä vaiheessa vähän tarkastella jonkun enemmän moottoreita rakennelleen kanssa, että laitetaanko vaan uusilla laakereilla takaisin nippuun. Kiillotus? Öljypohjassa ollutta sedimenttikerrosta lukuunottamatta kone oli kyllä yllättävän siisti sisältä. Lohko ei mielestäni tarvi muuta kuin huolellisen pesun ja maalauksen. Aiempi asentaja oli flipannut 3. ja 5. sylintereiden kiertokanget ristiin, mutta liekkö tuolla merkitystä kun on nuin kerran toiminut niin laitetaan samalla tavalla takaisin. Laakereista yritin etsiä päivämääriä, jossain luki että 2674M mutta onko se vikko-vuosi vai osanumero niin sitäpä ei tiedä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jos koneen alkuperää haluaa vielä spekuloida, niin luulen että se vois olla joku kunnostettu vaihtomoottori mitä siihen aikaan on ollu tapana sadan tonnin välein autoihin vaihdella. Ehkä joku taksikuski on ensin pukannut kuuskakkosella Chevyllään kerran mittarin ympäri, josta moottori on menny kunnostettuun vastaavaan vaihdossa ja sieltä taas aikanaan tämän Impalan keulalle. No oli miten oli, tuo aiempi remontti on kuitenkin tehty Suomessa, koska jakokopan ja lohkon välisen levyn tiivisteenä oli käytetty jotain lehteä, jossa kehutaan Saabia suomenkielellä. Oli vähän vaikea saada tuo levy irti, kun ne uppokantaiset pultit oli nylpätty jo valmiiksi ja kohtalaisen tiukassakin.
    [​IMG]

    Kansi näyttää ainakin minun silmään olevan halki venttiilien välistä 4. sylinterissä. Tässä olis irtonaisia kansia tiedossa muutama, jospa niistä löytys ehjä tilalle. Olen joskus kuullut sanottavan jostain Volkswagenin 16V alukansista, että niitä on sekä haljenneita että uusia, toivottavasti Blue Flamen kannet on maineeltaan parempia.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nostalgiaa peräkontista. Lisäksi löytyi peltinen sikarirasia jossa oli joku itse kääritty sätkä, en ajatellut testata minkälaiselle "matkalle" joutuu jos siitä ottaa savut...
    [​IMG]
    Esimerkiksi. Täytyy tuohon nokkahommaan vähän paneutua. Vaihtoehtoja on nykyisen nokan ja nostajien sekä kokonaan uuden setin välillä useita, kun nuita vanhoja nostajia näköjään hiotaankin. Mekaanisia nostajia löytys käytettynä nuiden parin hitsatun tilallekin...
     
    Muokattu: 7.8.2022 klo 23:38
    isalmela, Seevu, juko7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Oliko se Saab-jutusta leikattu tiiviste toiminut vai olisiko kannattanut leikata jonkun muun automerkin jutusta? Tämmöiset ristiinvaihdettavuusvinkit ovat aina hyödyllisiä :)
     
    isalmela ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  12. Kun olet moottorin purkanut, niin olisko ideaa hapottaa tai upottaa lohko melassiin? Tulisi puhtaaksi ruosteesta.
     
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Meillä itseasiassa on kerhossa pitkät perinteet, että vakavasti otettavat moottoriprojektit käy yön yli marinoitumassa semmosessa 200 litran tynnyrissä jossa on auton lohkolämmitin ja jotain ainetta, jonka purkissa on kuolleiden kalojen ja pääkallojen kuvia. Capricen lohko mulla kävi Teijossa ja joskus on vesitiloja liuotettu Annitrolissa ym. Täytyy kattoa mikä keino ois paras, kun lohko on yllättävän puhdas mutta toki vesitiloissa on ruostetta. Tässä koneessa likaisuus ei ole mitään verrattuna yli 300tkm ajettuun 305:een, jonka tein Capriceen muutamia vuosia sitten.
     
  14. Ei kai tätä voi ottaa muuten kuin vakavasti..;)
     
    MJF ja Petri R. tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!