Chevy 305 imusarjan tiivisteen vaihto ja muuta...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja A/C, 26.4.2012.

  1. A/C

    A/C 1st gear

    Tarkoituksena olisi pian ruveta tekemään pientä moottorin tiivisteremppaa.

    Tilanne on se, että vesipumpun ja imusarjan tiiviste vuotaa hieman jäähdytinnestettä. Taitaa myös olla samasta syystä tyhjäkäynti muuttunut epätasaiseksi eikä ole yhtä "terve" kuin ennen eli on myös ilma-/alipainevuoto.
    Samalla olisi tarkoitus vaihtaa kaasarin/imusarjan välinen tiiviste, tulpat, öljyt ja jäähynesteet.
    Tästä heräsikin aloittelijana muutama kysymys:

    1.
    Joudun laskemaan jäähynesteet ennen rempan aloittamista. Kannattaako järjestelmä huuhdella ennen vai jälkeen tiivisteiden vaihdon?

    2.
    Miten ja millä jäähyjärjestelmä kannattaa huuhdella? Missä kohdin moottoria löytyy "tyhjennysproput" jotta koneen saisi oikeasti tyhjäksi?

    3.
    Kannattaako öljyt ja suodatin vaihtaa ennen vai jälkeen tuon rempan? Vai onko merkitystä?

    4.
    Mitä tiivistettä pitäisi olla kaasarin ja imusarjan välissä? Kaasari on orig. Rochester Quadrajet. Rockautosta hankin jonkin metallisen tiivisteen mutta se taitaa olla jokin lämmönnousua estävä tiiviste?

    5.
    Joudun varmaankin irroittamaan virranjakajan jotta imusarja nousisi paikoiltaan(?). Onko välttämätöntä asettaa kone TDC'hen (Top Dead Center) jotta virranjakajan saa oikein takaisin vai riittääkö esim. merkkien laitto ennen sen irroittamista?

    6.
    Ajattelin pestä ainakin kaasarin, imusarjan ja venttiilikopat. Käykö siihen tarkoitukseen tavallinen liuotinpesu vai pitääkö kaasari pestä jollain muulla aineella?
    Mielellään upottaisin jonnekkin altaaseen yöksi tai pariksi jotta oikeasti kaikki 30 vuoden aikana kertynyt paska irtoaisi!

    7.
    Osaako joku suositella jotain hyvää tiivistemassaa? Ainakin vesipumpun tiivisteen joutuu "korjaamaan" koska vuotaa yhdestä kohtaa. Helpottaa varmaan myös imusarjan tiivisteen asennusta, jos laittaa hieman tiivistemassaa jottei lähte itse tiivisteet liikkeelle kuin sarja tiputetaan päälle.

    Siinä muutama kysymys alkuun.
    Toivottavasti joku kehtaa vaivautua vastaamaan mahdollisimman kattavasti niin ei tule tehtyä turhaa työtä (ja varsinkaan vahinkoa muuten toimivalle koneelle).
     
  2. Hectori

    Hectori 1st gear

    1. Mä laittaisin ensiksi jotain muljua nesteen joukkoon. Ja mahdollisesti myös jälkeen jos on tarpeen.

    2.Proput on lohkon alareunassa, suunnilleen keskellä lohkon helmaa. Ainaita puhdistukseen on monia. Esimerkiksi radiator clean tai konetiskiaine.

    3.Jälkeen.

    4.Kaasarin alla on pahvitiiviste.

    5.Ei pakko ole, mutta aloittelija pysyy helpommin kartalla kun laittaa ajotusmerkit kohdalleen ja oikealle tahdille vielä.

    6.Käy

    7.Permatex ultrablack
     
  3. A/C

    A/C 1st gear

    Tuli mieleen, että mistäs sitä tietää tuon virranjakajan olevan nytkään oikein. Joskus tuo tiiviste on vaihdettu sillä sieltä "pursuaa" punaista tiivistemassaa joka ei varmasti orkkis ole. Eli jakaja on ollut ennen irti...

    Joutuukos sen ajastuksen sitten säätämään korvakuulolla vai miten? Kun eihän tuossa näyttäisi olevan mitään asteikkoa(?), vain se kohta jonka pitäisi näyttää TDC.
     
  4. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    tuohon 7. kysymykseen osallistuen että älä laita imusarjaan tiivistemassaa kun vesikanavien ympärille... eipähän tarvii sitten viikkoo tapella imusarjan kanssa jos vielä irti tarvii ottaa...
     
  5. Hectori

    Hectori 1st gear

    Käännät alakerrasta merkin kohdalleen, niin että kone on puristustahdissa ykkösessä. Jakajan kannessa oleva liitin osoittaa jonnekin kuljettajan puolelle, noin kello kolmeen. Kansi pois, ja vedä vaikka tussilla merkki, mihin pyörijä osoittaa. Sitten voit ottaa jakajan pois.

    Sitten vain merkit kohdalleen, kun kasaat. Ja jos näitä tarttee kysellä, niin uskaltaisin väittää että korvakuulolta et ennakkoa kohdalleen saa. Eikä ole tarkoitettu vittuiluna, vaan ihan arviona tekijän taitotasosta kysymysten perusteella. Helpoin ratkaisu on siis laittaa merkit kohdilleen, ja sitten ajoituslampulla säätää ennakka. Jos ei ole lamppua, eikä sitä halua ostaa, niin aja remontin jälkeen jonnekin korjaamolle ja pyydä säätämään ennakko kohdilleen. Maksanee korkeintaan parikymppiä.
     
  6. A/C

    A/C 1st gear

    Eikös pyörijän pitäisi osoittaa kohti sylinteri No. 1 kun ollaan TDC'ssä? Ei kai silloin tarvitse mitään merkkejä laittaa jos laittaa koneen TDC'hen ja laittaa jakajan sen mukaisesti vai olenko ymmärtänyt asian väärin?

    Jos katsoisin ajoituslampulla ennakon, niin eikös siihen tarvitsa jonkinlaista asteikkoa joka pitäisi olla siellä samoilla paikoilla, kuin tuo TDC merkki? Itse en sellaista omastani nähnyt tai katsoin väärästä paikkaa...
     
  7. A/C

    A/C 1st gear

    Tänään tuli sitten aloitettua projekti kun sää oli hyvä.
    Sain irroitettua kaasarin ja kuskinpuolen venttiilikopan irti lohkosta, mutten pois (kompressori on edessä). Kaasarin 2 etummaista, pitempää ruuvia oli aika löysästi kiinni ja tiivisteestä huomasi, että pientä vuotoa on tapahtunut todennäköisesti myös kaasarin ja imusarjan välissä, eikä vain imusarjan tiivisteen välissä.

    Tästä herääkin kysymys: mistä saisi nopeasti (Suomesta) tuon paksun tiivisteen kaasarin ja imusarjan väliin? Kaasari on original Rochester Quadrajet (mekaninen). Entinen tiiviste on OK mutta ennemmin kokonaan uusi, kerran isompi remppa on kyseessä.

    Toinen kysymys koskee sytkäennakon säätöä:
    Tuulettimen muovikehyksestä löytyy se säätö ja alipaine-tarra mutta se on hyvin kulunut. Sain vain luettua, että kierrosten ollessa 500RPM pitäisi ajastuksen olla 6 astetta BTDC. Normaaliksi tyhjäkäynniksi väittää 500RPM ja ilmastoinnin ollessa päällä 650RPM.
    Onko tosiaan noin matalat tyhjäkäynnit?
    Miten tuon ennakon sitten katson?
    Valo löytyy ja tiedän missä se asteikkokin on mutta pitääkö ottaa esim. alipaine-ennakolta alipaineet pois mittausten ajaksi? Mitä muuta?
     

Kerro tästä muillekin!