Chevy 4x4 Pickupin lukot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Hyytiäinen, 29.10.2010.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Osaako joku kertoa, minkälaiset lukot (jos minkäänlaiset) on vakiona noissa Chevyn 80-90-luvun taitteen nelivetopikupeissa? Eli taka-akselin, etuakselin ja jakolaatikon lukoista olisin kiinnostunut, ovien lukot tiedän toki.

    Ja onko vuosimalleilla, kantavuudella (1500, 2500, 3500) tai jollain paketeilla (esim Z71) merkitystä tässä asiassa.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Edessä ei mitään lukkoa. Normi avoin tasauspyörästö.

    Keskitasauspyörästöä noissa ei ole, kytkettävä neliveto nääs. Eli tavallaan 100%lukko jos etenemiskykyä ajattelee. Mut pitävällä pinnalla ei pitäis nelivedolla ajella kun diffiä ei ole.

    Taka-akselilla voi olla jotain kitkalukkoa, ilmeisesti käkikelli G80 munalukko josta aika paljo mielipiteitä laidasta laitaan. Ja voi olla ihan avoimellakin tasauspyörästöllä.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ylläri oli melko suuri kun mun -93 2500 4wd pikupin takapebassa oli ihan virallinen Eaton:nin levylukko tehtaan asentamana :eek: .
    Tollanen käkikellolukkomurikka jäi ylimääräiseksi!! 14bolt ja vissiin semifloater vai mikälie.
     
  4. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Ok, kiitos nopeista tiedoista. Vähän ounastelinkin, että edessä olisi lukoton perä ja takana jotain kevyttä himmeliä. Se, että keskitasauspyörästöä ei ole ollenkaan oli kyllä aika yllätys.

    Haluuko joku vielä kertoa, että mikä se käkikellolukko on, ja mistä se on tollasen nimen saanut?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pannaas ekaks kuva.
    [​IMG]
    Käkikellon koneisto on toi ratas vasemmalla. Kun toinen vetari rupee pyörimään kovemmin niin sen pikkurattaan päässä olevat keskipakopuntit avautuu ja pysäyttää ton ison rattaan. Se taas kytkee liikkeelle kartiot jotka kiristää levyt. jne ihan vitun helppo selittää :rotfl: .
     
  6. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    Tarviiko tuollainen käkikellolukko kitkanmuunnosainetta peräöljynsekaan?
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jonku aikasemman keskustelun mukaan ei tarvii, ilmeisesti ei räjähdä yhtä näyttävästi jos levyt pääsee luistaa pommimekanismin aktivoituessa...! :rotfl:
     
  8. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    Joo sillä meinasin kun komeron aksilassa on tollanen lukko joka alkoi antaa merkkejä luistamisesta.Peräöljyssä on lisäaineet.Josko kokeilis ensin vaihtaa noi peräöljyt sellaisiin jossa ei ole kitkanmuunnosainetta.
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kokeile ihmeessä, vois kaiken järjen mukaan auttaakki, jossei oo pahasti luistanu ja siksi kulunut. Tossahan ei kait tarvii/saa käyttää lisäainetta koska normi ajossa se ei mutkissa laahaa samalla tavalla kuin normi levylukko. Vaan aktivoituu vasta toisen fillarin sutiessa.
     
  10. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    Se on ilmeisesti melko räväkkä tapahtuma kun toi lukko kytkeytyy päälle.Eivät amerikansaiteilla näemmä suosittele tuota lukkoa hi-perf käyttöön.Tiedä sitten oliko hyvää säkää ettei räjähtäny mennäkesänä ,vai oliko enempi kiinni hyvästä peränkasauksesta josta kiitokset Ernolle.
     
  11. El 60

    El 60 Gearhead

    Kranaattiperäksi myös tituleerattu :eek:
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi lukko ei kytkeydy päällä jos vauhtia on liikaa. Eli jos vauhdista survoo kaasua ja toinen fillari rupee sutimaan niin toi keskipakotsydeemi ei enää toimi. Se toimii vain paikallaan tai ihan hiljaisessa vauhdissa.
     

Kerro tästä muillekin!