Chevy 6,5 td käy 7:llä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kojo, 24.2.2008.

  1. kojo

    kojo Gearhead

    Olin perjantaina menossa suburbanilla duuniin ja yks kaks yllättäen kone alko ravistaa ja varsin voimakkaasti, äänikään ei muuttunu, vilkaisu peileihin, ei savua eikä märkää vanaa asfaltilla. Vedin sivuun seuraavalle bussipysäkille ja menin pellin alle kurkkimaan, ei näy mitään outoa, paisuntasäiliössä on liemet tallessa, ei kupli, ei huohota sen enempää kun ennenkään jos avaa öljykorkin. Ääni suht normaali, ainoa havainto sellanen pieni helinä ihan kuin pakoputken ympärillä pyöris löysällä oleva pakoputkiklemmari, no tein tilannearvion ja päätin nilkuttaa duuniin, duunin parkkiksella vielä sama ihmettely uusiks enkä keksiny mitään outoa.
    No illalla nilkutin kotiin ja tapoin gmtdscanilla pytyn kerrallaan ja 4 muka ei vaikuttanu juuri mitään fuelrateen eikä ravistukseen -> auto hallille ja nelosen suutin putki löysälle -> ontuu pahemmin, kokeilin siinä sitten muita putkia ja päädyin että 2:nen ei vaikuta tuon taivaallista käyntiin.
    Tänään kun ehdin jatkaa ihmettelyä tarkistin taas liemet, ainoa havainto oli että öljynpinta noin 5mm yli ylärajan, otin 2:sen suuttimen irti ja ruuvasin siihen puristuspaine mittarin sovitin hylsyn, no mittarihan ei tietenkään sovi siihen paikalleen kun siinä on sitä turbosälää.. no rohkeana miehenä löin koneen tulille ja menin työntämään sormen siihen letkuliittimen päälle siellähän pitäs olla pelkästään puristuksia sen verran että luulis sattuvan, no ei tunnu missään seuraavaksi kokeilin letkun pätkän kanssa imeä/puhaltaa sylinteriin koneen sammuksissa ollessa, ihan kun pullo... kone tulille eikä tullu ees pahaa makua suuhun..
    Eli kysymys kuuluu: olenko ryypännyt viimesetkin aivosoluni kuoliaaksi vai voiko olla käyny sellanen 1 miljoonasta tilanne että kanki ois menny poikki niin alhaalta että se alajämäpätkä ei ylettyis pilkkomaan lohkoa ja nokkaa, ja mäntä olis jääny lähes yläasentoon, vai keksiikö joku paremman teorian vian aiheuttajasta?
     
  2. kma68

    kma68 Gearhead

    Johan sinä itse taisit keksiä oikean syyn, nimittäin tuo voimakas täristys viittaisi siihen. kannattaa pyörittää moottoria käsin ja testata jollain, vaikkapa nesteellä, että mäntä liikku kampiakselin mukana. jos kone käynnistetään ja mäntä pääsee laskeutumaan liian alas, voi käydä että kylmä rauta tulee lohkosta ulos.
     
  3. kma68

    kma68 Gearhead

    Tuo nesteellä tarkastaminen oli ehken liian kaukaa haettua, sillä väärin kokeiltuna sekin aiheuttaa tuhoa. :oops: Helpoimmalla selviää, kun pistää vaikkapa jonkin teipin siihen reiän kohdalle ja katsoo mitä tapahtuu, kun konetta käsin pyöräyttää. Starttiakaan ei kannata käyttää, jos kiertokanki tosiaankin on poikki.
     
  4. kojo

    kojo Gearhead

    No mä mietiskelin tossa mikä ois helppo ja kattelin vanhaa kansiparia ja luulen että meen aamulla kokeilemaan nippusiteellä kuin hyvin se menee suuttimen reiästä sylinteriin päin, jos sen saa siitä esikammion reiästä sylinterin puolelle suht suorassa vois olla ihan hyvä mittatikku
    Ja tosiaan kun tossa aattelin mitä tapahtuu jos tää teoria kangesta pitää paikkansa ja mäntä lähtee alas niin :odroll: toi kone ei pyöri ennen männän liikkumisen tarkastusta kuin räikällä
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yks mahis on että venttiili on katkennut ja tehny mäntään reijän!! Ota venakoppa pois ja ihmettele sitä kautta.
     
  6. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    ".. no rohkeana miehenä löin koneen tulille ja menin työntämään sormen siihen letkuliittimen päälle siellähän pitäs olla pelkästään puristuksia sen verran että luulis sattuvan, no ei tunnu missään seuraavaksi kokeilin letkun pätkän kanssa imeä/puhaltaa sylinteriin koneen sammuksissa ollessa, ihan kun pullo..."

    :odroll:
     
  7. kojo

    kojo Gearhead

    No niin verenpaine on laskenu alle viiden barin niin pystyy ottaan jo silmän käteen ja miettimään asioita.. Elikkäs:
    a) Nippusiteellä on vitun vaikee sanoa kuin korkealla mäntä on pytyssä, olin kuitenkin saavinani parikin eri tulosta kun pyörittelin konetta välillä = ei ehkä sittenkään niin vakavaa kun ekana tuli mieleen
    b) siinä puristuspainemittarin sovitekappaleen sisällä onkin näköjään takaiskuventtiili, eli ei siitä ilmaa voi mennä pyttyyn päin ja tarvii jotain painetta tullakseen ulospäinkin (samanlainen venttiili kuin renkaisssa)
    c) ilman tota sovitekappaletta olin tuntevinani pienen sytkytyksen suuttimen reiästä.

    Nyt kuitenkin lähtee imusarja irti seuraavaks että saa venttiilikopan auki, nyt on mielessä et pakoventtiili ei aukeais syystä tai toisesta..
     
  8. kma68

    kma68 Gearhead

    Varmimmin sen alakerran kunnon kylläkin näkee, kun käyttää öljypohjan irti. Mikäli se nyt sitten kohtuudella on irti otettavissa.
     
  9. kojo

    kojo Gearhead

    Ei se ihan helpolla sieltä taida lähtee kun toi kone asuu neliveto suburbanin keulalla, siel on etuperä yms roipetta aika ikävästi eessä.
    Tottakai se avataan jos tilanne vaatii, mutta kurkataan nyt ensin mitä keinuvivuille kuuluu. onhan se venakoppa siitä otettava irti joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin, jos ei laske sen varaan että ois jotain niin simppeliä että pystys kaiken tekeen alakautta :poff:
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä se ö-pohja pois lähtee kun ottaa etuperän irti rungosta. Sitten kun ottaa vielä koneen korvien pultit ja nostaa konetta inan ylös niin homma on jopa helppo :rotfl: .
     
  11. kojo

    kojo Gearhead

    Ihmekös tuo ettei ollu puristuksia, 1000 mailia ajettu venttiilinjousi oli väsynyt elämäänsä ja tehny tupla itsemurhan, kahdesta kohtaa poikki :mad:
    Otin sitten yhdestä halkinaisesta kannesta jousen ja laitoin paikalleen niin nyt on 28 baria kylmänä.
    Kerjäänköhän verta nenästäni jos laitan vaan venakopan kii ja lähden liikenteeseen tolla, ei yhtään kiinnostas käyttää kantta irti "Varmuuden vuoksi" :odroll:

    [​IMG]
     
  12. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Tulille vaan (sano entinen mies),ei toi sitä venaa vaurioita,kun on edes vähän
    jousta.onhan se siihen mäntään tietty vähän osunut,ehkä,mutta noi paineet kertoo että se pitää kyllä..Endoskooppihan olis tietty pätevä - vois luurailla siitä suuttimen reiäsät onko mäntä saanut iskua päähänsä.
     
  13. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Onhan se aika leuhkaa noille europojille tokaista, et "vittu ku ei oikein tahdo käydä kuin SEITSEMÄLLÄ enää......" :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  14. kojo

    kojo Gearhead

    Työpaikalle tullessa kun oli puhetta asiasta niin jonkun särmin takaa tosiaan kuulu mutinaa "kuinkahan monella sen sit tarvis käydä" tms :rotfl:
     
  15. kma68

    kma68 Gearhead

    Minäkin ajoin varmaan jonkun aikaa 7:llä pytyllä, kunnes vasta katsastuksessa selvisi syy tukevampiin jytinöihin: tulppa sökö. :) Ajossa ei huomannut mitään tytinöitä tai värinää, mutta eiväthän puristuksetkaan bensiinivehkeissä kummoisia ole. Liekö tulppa ollut maanantai kappale kun ei ollut vanhakaan ja löi ilmeisesti läpi, vaikka pikaisessa tarkastuksessa näytti pelaavan kuten muutkin.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niinku hehkutulppa vai :odroll: .
     
  17. kma68

    kma68 Gearhead

    :eek: Hehkutulpat viihtyvät diiseleissä, sen verran kauan minäkin ajoin dieselillä, että jotain dieseleistä ymmärränkin. :-?
     
  18. voittol

    voittol 2nd gear

    Milläs konstilla se vieteri vaihtuu ilman kansipois operaatiota ,pysyykö se muka paine-ilmalla ylhäällä?
     
  19. jj72

    jj72 1st gear

    Paineilmasta en tiedä, mutta muita keinoja on kyllä 8)
     
  20. voittol

    voittol 2nd gear

    Kertokaa heti konsteista , itse muistan Tm-niksipalstalta "pyykkinarua tulpan reiästä"konstin ja vanhaan tulppaan tehdyn säädettävän pidikkeen,mutta kun se hehkun reikäkin on niin pieni
     

Kerro tästä muillekin!