Chevy Caprice 91-94 käyttöautoksi ?

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Stone, 8.9.2004.

  1. passerby

    passerby 2nd gear

    Nooh kerro sanansäilällä käännellen tuntomerkkejä. Jos on LT1 niin kaiketi farmari paitsi jos 4.8 vai olikaan. Puukylkiä? Mikä väri? Missäpäin suomea? :D Ei mulla mikään kuola valu! :p
     
  2. wiwwe

    wiwwe 2nd gear

    Perhekuljetin eli farkku. Ajattelin säästää muutaman tunnin työn ja unohdin ne puukyljet kokonaan. Sininen ja keski-suomessa.
     
    passerby tykkää tästä.
  3. passerby

    passerby 2nd gear

    Ok. Minullahan on jemmassa valkonen puukyljillä mutta ei ole ajossa eikä leimakunnossa. Rahatilannekaan ei oikein tue ajatusta että saisi sen ajoon, myydä pitäisi koska jäänyt ylimääräiseksi. Joskus olen täällä siitä kirjotellut mutta siitä on pari vuotta kai kohta.
    Muokkaus: mitä tarkotat muutaman tunnin työn säästämisellä, mennyt ohi?
     
  4. wiwwe

    wiwwe 2nd gear


    Kun ei nuo puukyljet miellytä omaa silmää niin säästyy niiden pois repimiseltä kun ostaa sellaisen missä niitä ei ole :D
     
    passerby tykkää tästä.
  5. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Muistaakseni luin jostain että joku oli miettinyt Capricen tuontimääriä Suomeen. Luin että ainakin vuoden 1991 Capriceja ollaan tuotu liki 700 kpl uutena.
     
  6. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Mobilian autotuontitilastojen mukaan munamalleja ois tuotu 145kpl 1991-1996. Nuita alkupään '91 vuosimallisia tuon saman tilaston mukaan 89kpl.
     
  7. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    "Sämpylän" valmistus on alkanut jo touko-/kesäkuussa -90 ja kaikki nää varhaisimmatkin on tehtaan mukaan vuosimalliltaan '91. Näitä on kaiketi rekisteröity aika paljon jo vuoden -90 puolella, jolloin trafilta lähtöisin olevan tilaston mukaan vuosimalli onkin -90...
    Siitäkin huolimatta ~700 kpl tuntuu todella isolta luvulta...
     
  8. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Tuohon aikaan tuotiin todella paljon kanttikoppaisia. Metro-Auto myi niitä paljon uusina 90-luvun alussa. Munkin (eri) Chevy on rekisteröity -91, vaikka VINin mukaan -89 :)

    Ja näinhän täällä on toimittu aina. Suomessa myydään monta vuotta mallia uutena, vaikka valmistus olisi lopetettu jo aiemmin, tai malli vaihtunut. Ja uudesta mallista ei edes puhuta mitään.

    Esim. Faija tilasi -89-90 uuden Hiacen. Ei ollut uutta mallia näytillä, eikä puhuttu mitään mallin uudistumisesta. Kun faija haki uuden "vanhan mallisen" Hiacen liikkeestä, oli siellä uusi malli myynnissä.o_O
     
    Muokattu: 1.12.2019
  9. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Kummallista että kirja kertoo että varta vasten 1991 muotoilulla olevia autoja olisi tullut 700 kpl. Kerrottiin myös että Chevrolet Luminoita olisi tullut 455 kpl, vaikka jotenkin tuntuu että puolet niistä ainakin olisi jo pistetty paalaukseen kun ovat jo harvinaisia.
     
  10. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    1990 vuosimallia tän saman tietokannan mukaan olis tuotu "Caprice" 77kpl ja "Caprice Classic" 249kpl.

    Edelleen ku tuota tilastoa katsotaan, niin mallinimeä Chevrolet Caprice tuotu 1966-1996 uutena yhteensä 717kpl, joten oisko tuo kirjan (minkä kirjan?) tieto peräisin siitä?

    Kanttikoppasia tuotiin käytettyinä muita reittejä Mobilistin jutun mukaan jopa kymmenen tuhatta vuosina 1988-1990, nämä siis niitä 3+3 paikkasia piilofarmareita kaikki. Tosin se määrä käsittää merkit Chevrolet, Buick, Pontiac ja Oldsmobile.

    edit: En kyllä enää tarkkaan ottaen tiedä, mikä tilasto tuo on... Oon ymmärtäny että katselen autotuontitilastoa jossa uusien autojen rekisteröinnit vuosittain/vuosimalleittain, kun ei tuo rekisterissä olevien autojen määräksikään oikein passaa. No, älkää kuitenkaan ottako näitä esittämiäni lukuja minään korkeimpana totuutena.
     
    Muokattu: 1.12.2019
  11. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Markku Mäkipirtin kirjassa Jenkkiautot 2 (1960-2011) lukee että olisi 700kpl.

    Jos kymmenen tuhatta pitäisi paikkaansa niin on aika iso luku.:odeek: Kuinka paljon piilofarmareita on jo mahdettu tuhota. Ei ainakaan enää kannattaisi paalaukseen laittaa mutta niin niitä varmaan vielä menee.
     
  12. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    mobilia.fi --> kokoelmat --> eKokoelmat --> Autotuojat / dokumentit --> [tunnus ja salasana on mobilia] --> autojen ensirekisteröintitilastot --> täältä kun selaa oikealle niin alkaa ilmestyä sellaisia .pdf:iä joissa on esitelty autojen määriä vuosittain ja malleittain.

    Otsikko nuissa dokumenteissa on "autokanta", mutta itse näkisin että kyse on nimenomaan uusien autojen tuontimääristä vuosittain, mihin tuolla tuo ylempi otsikkokin viittaa. Ei muuten käy ainakaan minun järkeen, että esim. vuoden 1965 tilastossa on paljon välirauhan aikana 1941 rekisteröityjä autoja, joitain merkkejä jopa useita satoja yksilöitä. Eiköhän ne kuitenkin sodassa ajettu lähestulkoon kaikki huolella loppuun ja ilman sotaakin ihmettelisin jos nuin valtava määrä 24-vuotiaita 40-luvun autoja olis tuohon aikaan vielä aktiivikäytössä.

    Oli miten oli, nämä ensirekisteröintimäärät ja autojen suomihistoria kyllä itseäni kiinnostaa.

    Varsinaiseen aiheeseenkin on kuitenkin jotain annettavaa. Kaveri jätti tuossa viikoksi päivähoitoon hyvin säilyneen sämpylä-Capricen ja kyllä se jonkinasteista omistushalua herättää tuokin. On aika samanhenkinen auto Crown Victorian kanssa ja eiköhän ne keskenään pahimmat kilpailijat liene tuohon aikaan olleetkin. On helppo ennustaa, että nyt kun box Chevyille alkaa jo vähän rispektiä sataa, niin seuraavaksi siistit sämpylät viedään käsistä.
     
  13. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Näitä tuotiin PALJON. Se on syy, miksi ne on suomessa ollut niin aliarvostettuja.
    Muistan jostain lukeneeni, että mihinkään muuhun maahan ei stw:tä ole myyty yhtä paljon.

    Myöskään missään muualla ne ei ole ollut yhtä halpoja, mitä täällä. Vaikka muuten täällä maksaa autot paljon.
     

Kerro tästä muillekin!