Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    Vihdoin sai taas letukan perkuuta vähän eteenpäin. Hetken aikaa haki inspiraatiota. Mökki lähti irti viikonloppuna. Koppa saa hetken odottaa nurkkien hitsaamista.

    [​IMG]

    Lava tuli hitsuuteltua jo varmaan viime kuun puolella.

    [​IMG]

    Tarvii ottaa vielä runko kokonaan puhtaaks ja pistää puhallukseen. kyllähän sitä pääsee vähän valokaarta polttamaan rungon kanssa myös. Toivottavasti ei nyt ihan pelkkää pitsiä tuu puhalluksesta pihalle.
     
    makkepuu, Mr Banner, Isamu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siinä kuskin puolella akun takana on useempikin "fusible link". Eli siis johdoksi naamioitu sulake. Ne menee jo pelkästään taivuttelemalla ajan kanssa poikki, saati sit jostain oikosesta. Eiköhän niistä ole joku poikki nyt.
    Ei selvinny sun tekstistä, mikä toi 30A sulake oli, mikään pääsulake se ei ole. Pääsulakkeet on paljon isompia virralleen ja tuossa iässä ne on vielä niitä fusible linkkejä.
    Ne linkit tunnistat, et lähtee tulipellin + jakoblokista ja niissä johdoissa on noin vaaksan päässä muovipallukka tms. Sulaketta on se osa jakoblokista pallukkaan asti. Sellasia voi löytää startin plussanavan luotakin.
     
  3. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Kiitti vinkistä, pitää katsoa läpi noin fusible link-johdot, on niitä siellä. En tiedä mikä tuo 30amp, sulake oli joka kärähti. Tänään pääsee tallille ja kaveri tulee mittarilla tsekkaamaan virtoja.
     
  4. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Vaikuttaisi vika kohdistuvan virtalukon pohjaan, puhallin toimii, samoin vilkku. Kaikki muu pimeänä ja virtaa ei tule jalkatilan sulakerasian sulakkeille, esim. valoille. Huomenna puretaan sen verran, että voidaan varmistaa syyn olevan virtalukon pohjassa. Liekö tuo virtalukon pohjan hajoaminen myös "sulattanut" sen 30amp sulakkeen?
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siinä vielä olevaa vanhan mallista virtalukkoo menee aika harvoin. Mut sinne tulee useempi plussa, joilla on omat ne fusible linkit. Niistä yks voi olla nyt poikki edelleen.
     
  6. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Eli virtalukon pohjaan tulee useampi fusible link-johto? Kun ratin alta avaa muoveja pois niin pitäisi varmaan nähdä virtalukonpohjaan tulevat johdot. Tuntui olevan heräte -virta kateissa.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ne linkit on siellä konehuoneen puolella, mutta joo, useemmasta kun yhdestä tulee plussaa sinne lukolle.
    Sitä en tosiaan muista, onko vanissa enää niitä linkkejä siellä startillakin. Esm. laturin linkkifuse vois olla siellä.
    Ne linkit ei välttämättä pala näkyvästi poikki. Yks konsti on varovasti koettaa venyttää sitä linkkipiuhaa, jos yhtään tuntuu venyvän, niin se on poikki.
     
  8. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kovasti on jälkiasennus johtoja ja pari sulakettakin...harmaarele saattaa olla jälkiasennettu ajovalojen rele.

    Kaksi Fusible Link:a kuvassa, jotka molemmat näyttäisivät olevan oransseissa johdoissa eli niissä pitäisi kulkea jatkuva virta.
    Linkin väri edustaa myös linkin kokoa, paljonko se kestää ampeereja.
    GM-autoissa punainen johto on aina vastaava kun akun (+)-napa ja oranssi taas edustaa kulutukseen menevää jatkuvaa virtaa.
    Pinkki väri edustaa johtoa, joka kuljettaa virtaa kulutukseen kun sytytysvirta on päällä, esim puolan (+)-napa bensakoneessa.
    Startilla voi hyvinkin olla muutama Fusible Link Van:ssa, samoin konehuoneessa lienee sellanen 2-napanen jako-blokki, josta lähtee paksuja johtoja.

    Ps. Virtalukonpohja on sitten alhaalla rattiputkessa ettette vahingossa ala purkamaan rattilukkoa ja pylvästä, tanko käyttää sitä...siis jos ette tiedä ?
     
    Mr Banner, Jussi289 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  10. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Tuo mustassa sulakekotelossa oleva 30 amp. sulake oli se alunperin "kärähtänyt" sulake, nyt se on vaihdettu ja se on nyt vaihdettu ja virta kulkee, samoin noissa kolmessa muussa ns. normisulake johdossa. Rele testattiin toimivaksi. Mutta kuskin jalkatilan sulakkeet pimeänä, eli ei tule virtaa. Pystyykö noita fusible linkkejä testaamaan muutoin kuin venyttämällä onko katki. Olisiko viisainta/helpointa korvata nuo fusible linkit tavallisella sulakkeella, kuten on nähtävästi joku aiempi omistaja jo osassa johtoja tehnytkin. Mitä amppeeria nuo orannsit piuhat vastaavat? Minne tuo kuvassa vasemmalla kuvassa oleva fusible link menee/kiinnittyy? Oikeanpuoleinenhan on rintapellin jakopalikassa.
     
  11. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Päädyimme tutkimaan virtalukonpohjaa. Muistaako/ tietääkö kukaan mitä tulee (virtaa) mihinkin "nastaan"?
    https://aijaa.com/QYS7BF
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kuvasta vois arvailla, et tossa ei ole vikaa. Kontaktihäröily näkyy lähes aina sulaneena muovina liitinnastan tyvessä.
     
  13. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Oikeassa Jussi olit, uusi virtalukonpohja vaihdettu ja ei mitään muutosta aiempaan, ei syty ajovalot, ei starttaa. Miten/ missä järjestyksessä pitäisi alkaa vikaa etsimään/ mittaamaan? Auto siis Chevy van g20 6.2 diesel vm. 1990. Onko noissa ns. pääsulaketta, ja jos on niin missä? Pari fusible linkkiä löytyy, varovasti niitä venyteltiin ja tuntuivat jämäköiltä, eivät siis venyneet. Onko jollain sähkökaaviota diesel vaniin 1990?
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ne fusible linkit on niitä pääsulakkeita. Ja melko varma arvaus, että yksi on nyt poikki jossain. Jos siinä kuskin puolella akun takana kaikki vaikuttaa ehjiltä, niin seuraava paikka onkin ikävä tutkittava. Nimittäin startin solenoidilta saattaa nyt löytyä se katkennut. Siitä samasta pultista lähtee, mihin tulee paksu plussa akuilta. Koeta ensin tiirailla sinne lampun kanssa, onko siellä myös ohempia johtoja ja niiden kuntoa. Käpälöimään niitä ei oikeen pääse ilman startin pudotusta. Älä hukkaa shimmilevyä startin alta, jos siellä sellanen on.
     
    Mr Banner tykkää tästä.
  15. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Kiitti, pitää viestiä kaverille joka maalla autoa tutkii. Ei varmaan liity tähän ongelmaan, muttta muistui mieleeni, että pari vuotta sitten oli ongelmana, et startti jäi ikäänkuin päälle "hankaamaan", Vika poistui kun "seppä" puhdisti startin solenoidin.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Startin päällejäämistä tulee myös siitä shimmauksen puutteesta, eli se on jäänyt tekemättä tai shimmi hukattu välistä. Liian tiukka hammaskosketus ei päästä ratasta heti pois. Ja sehän pitää aina tarkistaa, jos startti vaihtuu.
     
  17. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Hankalaksi menee Chevyn sähkövian etsintä. Kaveri (joka autoa maalla tutkii) soitti ja kertoi tsekanneensa startin solenoidille menevän fusible linkin ja oli kuulemma ehjän oloinen, eli napakka. Samoin päävirta johto startille ok. Avaimesta kun kääntää niin startti pyörii, mutta ei käynnisty, eikä pala mikäään valo, ei toimi radio. Jakoblokin liittimet putsattu. Mietin, että pitäisikö konehuoneesta lähtevää johtosarjaa aukoa sen verran, että näkisi hieman minne menee se johto ,jonka 30amp sulake alunperin kärähti, löytyisikö sieltä suunnasta vika. Onko mitään vinkkiä mistä vielä voisi vikaa etsiä? Jokuhan sen sulakkeen kärähtämisen aiheutti.
     
    Muokattu: 17.3.2023
  18. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Tuli vielä mieleen, että onko hehkut ja ajovalot jotenkin yhteydessä, kun hehkun valokaan ei syty. Ja ei todennäköisesti saa polttoainetta kun ei suostu starttaamaan.

    Kuskin jalkatilassa olevat sulakkeet kaikki ok, mutta sinnekkään ei tule virtaa.
    https://aijaa.com/osNgvk
     
    Muokattu: 17.3.2023
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ilmeiseti tarttis myös vähän mittailla, jos visuaalinen tutkailu ei ole näyttänyt vikaa. Ei ne aina näy ulospäin. Joku tarvittava plussa nyt puuttuu, sitä on vaikee etänä enempää korjata ku kertomalla, mistä sitä vois ettiä. Jos se korjaaja ei osaa mitata, niin ehkä vois vaihtaa toiseen.
     
  20. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear

    Toi fusiblekaapeleiden taivuttelu ja venyttely ei ihan hyvä testi ole,mä kokeilisin korvata testimielessä yhden kaapelin normi kaapelilla,se antais varmempaa dataa.
     

Kerro tästä muillekin!