Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juurikin noin. Jos vaatimus on DIII niin sen "pilkun" jälkeiset tekstit voi unohtaa. Ne on öölivalmistajien kikkailuja.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noitten koneitten ero on vain jakopään alarattaassa, jakopäänkopassa ja dampperissa.
     
  3. Panze

    Panze 3rd gear

    Mä voin kans myydä autoenginuityn läppäreineen pois jos joku tarvii :D
    On GM,n laajennus että pääsee ennakoita säätelemään kuten kojollakin.
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    No, esitin asian ehkä hiukan väärin..
    Tuo mun 6.5TD kone on jotain -94, tai uudempi ja on ilman EGR:ä oleva versio, mutta siihen on laitettu edellisten omistajien toimesta Hummerin mekaaninen syöttöpumppu. Hukkaportti samoin laitettu painetoimiseksi, alipaineohjatun sijaan.

    Koneessa on nuo Mudracerin mainitsemat uudemmat kilkkeet kyllä paikoillaan(myös CPS), mutta mites tuon mittariston toiminnot? Lukeeko mittarit suoraan analogisia antureita, vai meneekö tieto moottorinohjauksen läpi. Meneekö vain läpi, vai käsitteleekö se tietoa ennen mittareita?

    -97 on joka tapauksessa OBDII laite.

    Ajattelin, jos jollain olisi jo kokemuksia aiheen tiimoilta, niin ei tarvisi kaikkea tutkia itse.
     
  5. Jebu

    Jebu 1st gear

    Sen verta viellä palaten tohon huohottamiseen ymym.. Tuli tuossa testattua tukita sormella sen letkun pää joka tulee siltä huohotus mötikältä ilmansuodattimen ja turbon väliseen letkuun..sormen kun päästi pois edestä niin todella kovalla paineella pöhäytti sieltä.. Tämä siis tapahtui tyhjäkäynnillä.??!
     
  6. lt50

    lt50 2nd gear

    Juuri sopivasti ennen katsastusta Subu päätti sytyttää ABSi valon palamaan eikä se oikein ota sammuakseen. Maadoitukset olen katsonut lävitse putsannut/uusinut, sulakkeetkin ehjiä. 50m ajon jälkeen lamppu syttyy.
    Antaa koodit 12(?), 41,42,45,46,51,52,65,67. 41-54 control valves, ei oikein avaudu. 65-66 Open or Shorted Pump Motor Relay kertoo ihan yhtä paljon ja 67 Open Motor Circuit or Shorted BPMV Output eli ABS itsessään valmis.
    Saako tuon valon "helposti" sammumaan, sen isompia korjaamatta niin saisi ainakin leiman, en jaksaisi ruveta viiltelemään ranteita tuon kanssa.
     
  7. amaz

    amaz 2nd gear

    Huoltotoimenpiteiden jälkeen ei ole tuo vikakoodi 36 tullut takaisin ja nykäyksetkin loppui. Näytti polttoainesuodatin aika karmaisevalta ja kotelon pohjalla oli mustaa liejua reilusti. Uusi suodatin, kotelon puhdistus ja purkki fortea suodatinjalkaan tais tepsiä (tai ainakin näin haluan uskoa :).
    Nyt on reilu 300 mailia nykimättä ja ilman moottorin merkkivalon palamista takana.
     
  8. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    etukardaani tuli napattua irti ristikon vaihtoa varten vaikka ei suurta välystä olekkaan (ennakoivaa huoltoa), niin tuli tilattua ristikko ja se ei käy kun kardaanissa oleva ristikko on läpitapein kiinni (jokaisen kupin läpi menee tappi). tilattu ristikko tulee rauta rinkuloilla kiinni...

    jakolaatikosta eteenpäin lähtevässä akselissa(johon kardaani tulee) tuntui olevan jonkin verran pitkittäisvälystä, onko normaalia?

    ja saako takastefan jakikseen vaihdettua niin, että kardaani irti molemmista päistä+kannatinlaakeri, onko stefa sen jälkeen siinä huulilla vai pitääköhän napata irti se koko tötterö siitä joka 4 pultilla kiinni?
     
  9. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Tapit kuppien läpi??? Katoppa ettei ole vaan muovisella lukituksella,lähtee irti hyvässä ruuvipenkissä kyllä,tilalle sitten segerit(ts rautarinkulat),siis segeriura on täytetty sulalla muovilla ,joka kyllä pitää ne kupit paikoillaan.
    Noista muista murheista ei tietoo...
     
  10. amaz

    amaz 2nd gear

    uItse nappasin etukardaanin irti kun takaristikossa tuntui jo melkoista välystä sekä 60-70km/h nopeudessa nelivedolla ravisti voimakkaasti.
    Eipä sitten osunutkaan ristikot oikein mitä us-partsin kirjaset näyttivät, ilmeisesti on jonkinsortin swappinivel/sekanivel ja junkyard-viritelmä tuo etukardaani, nyt pitäisi keksiä mistä nyt oikeat ristikot löytää.

    Mitat olisivat:
    Jakovaihteistoon ja etuperään siis sisälukoilla pituus 92mm, kupin halkaisija 28.6mm
    Kardaaniin ulkolukoilla pituus noin 81mm, kupin halkaisija 27mm, lukkourien etäisyys 61mm, Vinkkejä?

    Rockautosta sais kyllä cardonen "remanufactured" etukardaanin kotiovelle toimitettuna 287 euroon...
     
  11. kojo

    kojo Gearhead

    mulla taitaa olla tollasia ristikoita.. tsekkaan huomenna.
     
  12. olds79

    olds79 3rd gear

     
  13. noopi

    noopi 1st gear

    Oisko kellään tietoa onko autossa jotain vikaa kun kaasua painaa paikallaan nii kierrokset nousee kuten kuuluukin, mutta kun ne eivät heti laske vaan jäävät vähäks aikaa hummailemaan ylemmäks kun normaali tyhjäkäynti. Liekkö vika vai ominaisuus?

    auto siis pickuppi 6.5td vm.97
     
  14. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Voi hemmetti...onhan 6,2D:n nokka-akselin ja öljypumpun akselin kulmavaihteessa 1:1 välitys, onhan!?

    En minä muuten, mutta kun äskön iltamassa sovittelin sille akselille 454:n kärjettömän virranjakajan, eikä tullut silloin hekotellessa ollenkaan mieleen että dieselistä se välitys saattaa voida olla jotain muutakin. Nyt vasta päjähti epäilys päällensä.
     
  15. Mica70

    Mica70 1st gear

    jakolaatikosta eteenpäin lähtevässä akselissa(johon kardaani tulee) tuntui olevan jonkin verran pitkittäisvälystä, onko normaalia?

    ja saako takastefan jakikseen vaihdettua niin, että kardaani irti molemmista päistä+kannatinlaakeri, onko stefa sen jälkeen siinä huulilla vai pitääköhän napata irti se koko tötterö siitä joka 4 pultilla kiinni?[/quote]

    Kyllä siinä etuperään lähtevässä haarukassa on pieni välys,ainakin omassa.
    Vaihdoin kesällä jakikseen kaikki uudet laakerit,kun se taka koppa hajosi jakolaatikosta.
    Tuon takastefan pystyy kyllä vaihtamaan varmaan tuolla paikoillaan mutta voi sen kaulan ottaa myös irti niin voi sen stefan vaihtaa pöydällä.Hieman sieltä tulee öljyä jos sen pois ottaa mut ei paljoa ehkä 1/2 dl,ihan kuin haluaa sen vaihdella.
    Itse laitoin viikolla sen ruuveilla tulevan lukkosokan paikoilleen siihen jakiksen pääakseliin.
     
  16. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    ei tullut kylläkään kokeiltua, että mitä materiaalia se on, joten ne voivat olla hyvinkin sitä muovia/nylonia. eli ne on varmaan ne reiät, joista se on laitettu/pursuaa lämmittämällä pois... voi olla, että kiireessä tullut katottua väärin.
    tarkistetaan vielä asia päivän aikana.

    ja jos ei tilattu ristikko käy, niin saa joku varaosa pulju tilailla sopivan sitten.
     
  17. amaz

    amaz 2nd gear

  18. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    joo, jotain muovin tapaista se olikin. luulin niitä rautaisiksi läpitapeiksi...
    eli sulatus hommiin, putsaus ja uusi paikalleen.

    kardaani olikin melkoinen möykky ottaa irti. takastefassa (jakis) oli sellanen kumikaulus, uudessa ei muistaakseni ole sitä mukana. mites tämän kanssa pitäisi menetellä, onko se kumikaulus siinä välttämätön?
     
  19. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    varmaankin jotain uutta letkua kannattanee miettiä jos ei muuta tule mieleen. sellaista jota pystyy vähän muotoilemaan eli ei mitään kovaa/jäykkää putkea.
     
  20. Mica70

    Mica70 1st gear

    Välttämättömyydestä en osaa sanoa mutta laatikon takapäässä olevassa stefassa ei ole tuota kaulusta.
    Itse kun etsin stefaa tuonne laatikon taakse niin muutaman kerran tarjosivat jakiksen takastefaa ja lopulta piti mennä ihan näyttämään minne mä sen stefan tarvitsen,vaikka kuinka pyysin koneen takastefaa.
    Mulla on yksi ylimääräinen jakiksen takastefa kauluksella,tuli rapakon takaa laakerisarjan mukana ja oli liian iso mulle (halk.76 mm) mulla NP-241:ssä oli pienempi halkaisijaltaan oleva stefa.
     

Kerro tästä muillekin!