Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Vaihdoin ohjausyksikön Dynamic EFI:iin ja moottorin merkkivalo syttyi heti. Vikakoodeina näkyy 22 ja 23. Tuo 22 on ilmeisesti TPS-anturi mutta mikähän on 23? Ainakaan Haynesin manuaali ei tätä tunne. Alkuperäinen ECM ei herjannut mitään vikoja.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Code 23 IAT eli imuilman lämpötunnistin ...mihin laitoit sen ?
    Truck koneessa ei ole sitä joten se pitää lisätä...Dynamic EFI vastaa henkilöauton boxia jossa sellanen on.
    IAT tulee ilmanputsariin tai MAT imusarjaan.
    Kaipa sen saa asetuksista ruksittua poiskin, mutta kannattaa sitä käyttää niin saa enempi dataa.
     
    Muokattu: 12.4.2021
    Concarne tykkää tästä.
  3. Concarne

    Concarne 2nd gear

    O.k. no tätä en tiennyt kun en ole juurikaan ehtinyt tuohon boksiin vielä perehtymään. Enkä kovin perusteellisesti koko autoon muutenkaan. Onko vinkkejä toteutukselle eli minkälainen anturi ja mihin se kannattaisi laittaa? Sen verran Rockautoa selailin, että uudemmissa näyttää olevan reikään painettava anturi ja vanhemmissa kierteillä. Tuossa omassa on kyllä anturi imusarjan päällä etuosassa mutta se menee kaiketi vesitilaan. Ilmeisesti ei ole sitten samaa tarkoitusta varten.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    RockAuto ilmanputsariin tuleva IAT (Intake Air Temperature eli imuilman lämpötunnistin) mallia esim. Caprice/1228746 ECM.

    https://www.rockauto.com/en/catalog...r,air+intake+/+charge+temperature+sensor,5072

    Poraat ilmanputsarin alapintaan reiän ja asennat sen sinne sopivan läpivientikumin kanssa.

    Liitin IAT-anturille mallia Caprice

    https://www.rockauto.com/en/catalog...ke+/+charge+temperature+sensor+connector,2524

    Tollasia pinnejä ECM liittimeen, laita GM TBI/TPI ECM PIN -> Google/eBay.

    https://www.ebay.com/itm/5x-TBI-TPI...041671?hash=item1cfea0e587:g:6gcAAOSwSBFgA0pe

    Voi käyttää myös vanhoja pinnejä jostain purkuautosta/johtosarjasta, niissä on johtoakin valmiina.
    Samaa liitintä on myös muistaakseni C/K pick up mittaristo 88 - 92.

    https://www.thirdgen.org/forums/diy-prom/332060-gm-ecm-connectors.html

    IAT/MAT johto (väri beige) tulee ECM- boxin liittimeen terminaali C12 ja maa johto kytketään TPS liittimen mustajohto/liitin = antureiden maa.

    ECM #1228746 F-body
    https://i.imgur.com/G9oytX1.jpg

    ECM #1227747 truck
    https://i.imgur.com/uodBrjF.jpg

    Vaihtoehtosesti GM MAT (Manifold Air Temperature) anturin jos laittaa, niin TBI imusarjassa on 3/8 NPT tulppia ruiskun vieressä, jotka ulottuvat imukanavaan, niihin voi kiertää liittimen suoraan kunhan varmistaa että ei ole vesitilassa ja anturin mittapää ulottuu kanavaan...noita löytyy erilaisia, myös M14 x 1.5 kierteellä.
    Tässä asennuksessa vähän epäilyttää että se on kuumassa paikassa ja mittaa enempi imusarjasta johtuvaa lämpöä...lisäksi bensa kastelee/jäähdyttää sitä, ei välttämättä hyvä TBI kanssa.
    Voihan senkin asentaa ilmanputsariin tai siihen välikaulukseen ruutan ja putsarin välissä.

    https://www.autotune.fi/tuote/32/gm-ilmanlampoanturi-avoin-38-npt-liitin
     
    Concarne tykkää tästä.
  5. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Hyvää tietoa, kiitos. Sekin selvisi, että tuo anturi on tosiaan asetuksista pois kytkettävissä. Täytyy kuitenkin sellainen hommata.
     
  6. Tervehdys TBI virittäjät. Laittakaa yksityisviestiä jos joku haluaa ostaa 90-vuoden 454SS:n tbi läppärungon mikä tod näk tarvitsee rebuild kitin.
     
  7. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Lähiaikoina mahdollisesti nostan pickupin nokalta moottorin pois peruskorjausta varten. Samalla tulee mieto virinokka. Kannattaako tässä yhteydessä lähteä nostamaan puristuksia ja jos niin mitkä männät? Tämähän käsittääkseni on melko matalapuristeinen moottori, luokkaa 8,5:1. Tarkoitus on tässä työkalussa pitää kustannukset kohtuullisen alhaalla eikä mitään turhan eksoottista. Mielellään niin, että menee heittämällä paikoilleen ilman ylimääräisiä koneistuksia ja pelkoa esim. siitä, että venttiilit osuu mäntiin. Myöhemmin kannet tulee todennäköisesti vaihtumaan vortec-kansiin jos en nyt samalla saa tätä aikaiseksi.
     
  8. valtope

    valtope Gearhead

    Mä ratkaisin asian vaihtamalla alukannet:
    10088113 350 86-92 1.94/1.50 58cc Corvette Aluminum, jotka siivottiin/ paranneltiin ( => puristukset nousi n. 1 yksikön)
    + Edel EPS-intake, + trans-tapd adapteri TBI:lle
    Vaatii vähän askartelua, mutta onnistuu kyllä ( oma osin kesken, kun Rod-projekti on vienyt aikaa )
    Huom, alakerta toki peruskorjattiin, laakerit, männänrenkaat, tiivisteet, öljypumppu, jne. ja nokka-akseli päivitettiin 2010 luvulle ( TBI yhteensopiva )
     
    Muokattu: 22.11.2021
  9. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Hyvä vinkki, laitetaan korvan taakse. En nyt ainakaan heti ole noihin alukansiin vaihtamassa mutta laitahan tietoa kuinka pelaa kun saat valmiiksi.

    Lähinnä ajattelin, että jos vaikka jostain muusta pikkulohkon versiosta löytyisi vakiomännät millä saisi helposti vähän lisää puristuksia ilman muita muutoksia. Esim. Ebaysta löytyy eri versioita halpoja rebuild kittejä muutamalla sadalla dollarilla missä on männät ja nokka-akseli mukana.
     
  10. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Ihan tasalakisilla männillä saa jo hieman mutta kun ne on vielä suht syvällä reiässä ja laitat sen 040" pahvin niin paljealue menee vähän huonoksi jolloin nakutus herkkyys taas lisääntyy.

    Paras olisi jos dekin ajaisi nollaan ja tasalakiset männät niin alkaa olemaan kohtuulliset puristukset.
     
    Concarne tykkää tästä.
  11. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Paljealueesta en paljon ymmärrä muuta kuin tiedän mitä se tarkoittaa. Pystyykös tuota pelaamaan jotenkin männän puristuskorkeudella? Eli jos olisi vakiota suurempi puristuskorkeus ja pienempi syvennys männässä niin paraneeko tuo paljealue? Mitähän sen pitäisi olla (varmaan keskusteltu täällä foorumeilla paljonkin). En tosin tiedä kuinka relevantti kysymys tämä on kun en ole ainakaan vielä niitä mäntiä isommin katsellut. Muuten kuin yllätyin positiivisesti hintojen edullisuudesta kun Raockauton vaihtoehtoja vilkaisin -91 pickupin TBI myllyyn. Ylikokoon porauskin jotain vähän vaikuttaa ja sen ajattelin kuitenkin tehdä. Dekkitasoja en ole lähdössä koneistamaan kun budjettiremonttia tehdään joten pitääkö unohtaa koko juttu. Ei tästä mitään kisakonetta olla muutenkaan rakentamassa.
     
  12. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Noissa budjetti männissä vaan on se paha että ne jää vielä alemmas reikään. Sillä puristuskorkeudella voi pelata mutta kun noi budjetti männät tosiaan yleensä jää vielä alemmas kun vakiot. Just ostin veneen 4.3 moottoriin rokista männät ja siinä se männän laki jää aavistuksen orkkista alemmaksi ja vanhatkin oli ~0.7mm alle dekin. Jos siihen 1mm paljealueeseen tähtää niin ei voi edes kannen tiivistettä laittaa. Pitää porautuksen jälkeen tarkistaa ja viedä se dekkien nollaukseen jotta nakutus riski pienenee.

    Dekkien ajaminen taitaa olla siinä 150€ luokkaa niin kannattaako se jättää tekemättä jos kuitenkin porautat? Jos ihan budjetilla mennään eikä ole olkaa sylinterissä niin rengastus vaan?

    Vortecin kansiin joudut hommaamaan sen oman imusarjan ja niitä ei taida hirveästi olla tarjolla käytettynä.
     
  13. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Vortecin kansiin saa tietysti myös kaasari-imusarjan ja siihen sovituslaipan. Samaan tyyliin kuin valtope tuossa ylempänä kertoi.

    Eikö TBI henkilömalleissa, ole ollut tasapäämännät? Poikkeaako se moottori muuten jotenkin trukkikoneesta? Tai onko siis jotain syytä miksi esim. näistä Capricen männistä aiheutuisi jotain ongelmaa: More Information for SEALED POWER H597DCP (rockauto.com)? Näyttäisi olevan tuota puristuskorkeuttakin 0.01" enemmän vakiomäntiin verrattuna. Eikä ole hinnalla pilattu. Laadusta en osaa sanoa mitään, onko noissa Sealed Powerin tuotteissa tämän suhteen jotain ongelmaa?
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kun tässä on sen verran sopiva keskustelu eikä minulla ole näistä Chevyistä juuri kokemusta niin kysynpä viisaammilta mielipiteitä kun pitäisi päättää turbiinin stalli.

    Rodi projektin mukana tuli 305 LO3 kone ja koneen tehneen kuitista katsottuna konetta on kevyesti sipistelty. Mitä kansille (swirl port) on tehty, ei tietoa, töiden osalta lukee vain kansityöt, tasapainoitus ja poraus .060 ylikokoon sekä dekkitaso nollaan.
    Osalistan perusteella on kansiin ainakin imuventtiilit vaihdettu hieman suurempiin, Ferrea F5001 eli 1,94" Luultavasti joku kevyt porttauskin on silloin tehty, tuskin pelkkiä venoja vaihdetaan suurempiin.
    Nokka-akselina on Compin 227/241 rullanokka: https://www.compcams.com/thumpr-227-241-hydraulic-roller-cam-for-oe-roller-sbc.html
    Kiertokankina Eaglen taotut H-profiilit, kampiakselina Eaglen stroukki 3.750 iskulla.
    Mäntinä KB 816-060 tasapäämännät 10cc venttiilitaskuilla.
    Lisäksi tietenkin öljypumppu jne vaihdettu.

    Eli, stalli pitäisi arvata kevyeen autoon sopivaksi, mutta minulla ei ole pienintäkään hajua minkälainen vääntökäyrä tuollaisella kombolla tulee tuollaisesta pienestä swirl port koneesta. Auto tulee kuitenkin katukäyttöön ja turbiini on lukolla, joten olisiko joku 2500rpm stalli sopiva vai vähän matalampi?
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos koneen meinaa rempata muutenkin ja Vortec kannet kajastelee jo mielessä, niin en kyllä laittas niitä vakio truck-kansia takasin.
    Vortec-kansille saa tosiaan vortec-imarin, mutta se on aika hintava imusarjaksi...toisaalta siihen voi sitten soveltaa päälle monen moista tulevaisuudessa.
    Aluksi ehkä se vakio tbi tai isompi 454 / Holley tbi, sitten voi käyttää perinteistä kaasaria tai vaikka Sniper tms. ruutta.

    Pikkupalotilaisilla 305 koneen kansilla saisi myös ruttua lisää kohtuu budjetilla.
    Tai sitten TrickFlow 305 alukannet päälle ja rullakamat, LT1 tai LT4-koneen rullanokka jne, voi löytyä tuurilla käytettynäkin, mutta meneekö yli budjetin, en tiedä ?
     
    Concarne tykkää tästä.
  16. Concarne tykkää tästä.
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Stroukattu 305:nen swirlport kansilla vääntää varmaan sen verran tuollakin nokalla, että ilmeisen kevyessä rodissa vois hyvin riittää jopa vakio turbiini.
    Ei ainakaan 2500rpm löysempää ole mitään hyötyä laittaa.
     
    Concarne, Catiska, PauliR ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kiitos! Näin minäkin ajattelin. Kevyessä ajoautossa ei hyödytä hullutella koska mikään kiiharipeli tuo ei kuitenkaan ole. Eli jos teettäisi sinne 2000rpm seutuville menevän turbiinin niin käyttöominaisuudetkin pitäisi olla kohdallaan.
     
  19. Muokattu: 23.11.2021
    Catiska tykkää tästä.
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä varmasti, ja toisaalta kevyessä autossa vähän löysempikään turbiini ei ole niin kuminauhamainen jos se on suunniteltu vähän raskaampaan autoon.
     
    Catiska tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!