Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Tämähän alkaa olemaan toistaiseksi selkeää. Kasa rautaa tilaukseen ja ropaamaan.
     
  2. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Myös tämä vois olla sulle sopiva, eikä ainakaan oo kauheen hintava.
     
  3. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Minkäslaista nokkaa tähän kannattaisi sovittaa? Muutoksina siis nuo vortec-kannet ja dynamic efi. Pitäisi taas olla mielellään sellainen ettei tarvitse isompia modauksia moottoriin ja suotavaa olisi, että jarrutehostinkin toimisi ilman ylimääräistä alipainepumppua.
     
  4. fenix

    fenix 2nd gear

    Jartutehostimen sakkaaminen ei tule olemaan ongelma TBI yhteensopivien nokkien kanssa.
    Pitäisi olla jo totaalisen eriparikeppi (iso) muun moottorin kanssa.

    En ole TBI perehtynyt, mutta avaan keskustelun tämmösillä ujoilla nokilla, mitkä saattaisi toimia 350/map/TBI/truckissa.
    Laskin dynaamisen puristuksen edelliseltä sivulta napatun staattisen 9.2:1 keskiarvon mukaan.

    XE249H hyrd.laahuri, 7.93 dynaaminen, 30.5 overlap.

    https://www.compcams.com/xtreme-ene...hydraulic-flat-cam-chevrolet-small-block.html

    262HR-12 hydr.rulla, 7.67:1 dcr, 39 overlap.

    https://www.compcams.com/computer-controlled-206-210-hydraulic-roller-cam-for-oe-roller-sbc.html

    En tiedä onko kyseisessä moottorissa rulla- vai laahurinostajat, niin poimin yhden kutakin.
    Tuon rullanokan kanssa toivoisi staattisen puristuksen olevan aavistuksen korkeempi.
    Tai 252xfi nokat (huom. max nosto rullanokassa).

    252xfi hyrd.laahuri, 7.88dcr, 33 overlap.
    https://www.compcams.com/xfi-208_217-hydraulic-flat-cam-for-chevrolet-small-block.html

    252xfi hydr.rulla, 7.88dcr, 32 overlap
    https://www.compcams.com/xfi-202_212-hydraulic-roller-cam-for-oe-roller-sbc.html
     
    Muokattu: 28.11.2020
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Se lohko on melko varmasti ns.rullavalmis, joten rullakamat ja -nokka sinne...sikäli kun mahtuu budjettiin ?

    Vortec kannet eivät hyväksy kovin paljon nostoa nokalta, ei ainakaan yli .500", mutta LS-koneiden Beehive jouset kehiin.
    Vaatinee hieman koneistusta kansiin, vaikka jotkut ovat sitä mieltä ettei tarvitse...kaveri teetti kyllä omiinsa ja hyvät tuli LT4 Hot Cam:n kanssa.



    Tuossa myös artikkeli vortec + beehive

    http://www.hotrod.com/articles/vortec-valve-spring-upgrade/

    Jos ei aukea, niin VPN peliin tai Kuukkeliin haku Vortec heads + Beehive Springs.

    Artsiracing osaa varmaan myös ammattimiehenä kertoa tarkemmin BH-jousista ja niiden sovittamisesta Vortec kansiin.

    Tbi + Vortec kansien kanssa tunnetusti hyviä ovat LT1 koneiden rullanokat...näitä varmaan tehty melkonen määrä juuri Vortec 5.7 (L31) + EBL:n kanssa Jenkkilässä.
     
  6. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Mitään ylimääräisiä koneistuksia en ala tähän enää tekemään. Rullanokka voisi vielä tulla kyseeseen. Saattaisi olla hyväkin kun on käyttöpikappi kyseessä. Vuosimalliltaan osuu siihen rakoon missä pitäisi olla valmius rullanokille. Jossain myöhemminssä trukkikoneissa näin ei ilmeisesti ole. Vaatiikos nuo rullanokat jotain erityistä muulta venttiilikoneistolta tai jakopäältä? Entäs vivut, käykö myös rullanokan kanssa nuo vortecin orkkiskeinut? Laahurinokkakin kyllä kelpaa jos tuo rullaversio edellyttää enempää rakentelua. Tämä ei ole budjettikysymys, en vaan viitsi tähän käyttöpikkariin liikaa panostaa. Oma mielenkiinto on tällä hetkellä enemmän tuolla dynamic efin puolella kun en ole isommin noiden tietokoneohjausten kanssa pelaillut. Täytyyhän se kone toki saada vähän hengittämään jo tätäkin varten.
     
    Muokattu: 28.11.2020
  7. max

    max Double Gearhead

    Minäkin pidän näistä Chevyn pikkiksistä.
    Minulla onkin tälläinen C-1500 sarjan laitos.Jos kiinnostaa niin vilkaise tuolta projekti osiosta.
    Laitas kuvia,niitä olis mukava katsoa.
     
  8. fenix

    fenix 2nd gear

    Jos on rullalohko missä laahurinokka vaihtuu rullanokkaan...
    Vaihtoon menee jakopää, mahdollisesti jakajan ratas, jouset, nostajat ja tarvii spider plate:n ohjureineen pitämään nostajat kuosissa.
    Lohkoon nokan "stopparilevy".
    Keinut yhteensopivat.
    Kustannukset alhaisia, jos ja kun ei hipo nostajiin tarvii investoida.
    Ja jakopää vaihtunee joka tapauksessa uuteen timmiin ketjuun, mikä maksaa 60-120€, oli nokan tyypi mikä tahansa.

    Rullanokan naittaminen laahurilohkoon edellyttää tyyriimmät nostajat, joissa ohjuri-silta välissä.
    Cam button estämään nokan liikkuminen.
    Jouset.
    Ja luultavasti jakajaratas.
    Jakopää.

    Laahurista toiseen vaihtuu ainostaan nostajat, ehkä jouset ja jakopää uuteen.

    Rullasta toiseen jakopää.
    Jouset ja nostajat ehkä.
     
    Muokattu: 28.11.2020
    Concarne tykkää tästä.
  9. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Perhana, oli jääny linkki pois, tätä imusarjaa tarkoitin.
    https://www.jegs.com/i/JEGS/555/513002/10002/-1

    Ja mulla olis joutilaana LT1 koneen rullanokka.
     
    Muokattu: 28.11.2020
  10. PauliR tykkää tästä.
  11. Concarne

    Concarne 2nd gear

  12. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Useammalla jenkkien keskustelupalstalla törmäsin tietoon, että noilla vortecin kansilla vakiona maksimi nosto olisi vain 0.42. Tämä rajoittaa aika paljonkin nokan valintaa jos näin on. Joku oli kokeillut 0.47 nostolla ja romua oli tullut.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sempä takia sinne vaihdetaankin ne LS1/LS6 Beehive venttiilijouset :odwink:
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei pidä paikkaansa että .420" olis maksimi nosto mitä vakiokansi sietää, mutta vakionokissa voi olla vain sen verran nostoa.
    Riippuu tietysti retainereista ja ohjurikumien mallistakin, mutta yli .500" nostoisia nokkia vortecien kanssa on laitettu ilman ohjurien lyhentämistäkin.

    Sellainen asia on huomioitava että vortecien tavallisiinkaan venttiilijousiin ei kuulu spiraalia damperjousta, koska sellaiset ei istu kannen pesään.
    Silppua voi tulla ihan sen takia että on laitettu tavalliset sbc:n jouset sellaisenaan.
     
  15. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Ymmärsin, että ongelmana olisi retainerin osuminen ohjuriin / kumiin. Ei niinkään varat jousissa. Toisaalta sikäli kun noin on ja jostain millin osista puhutaan niin "koneistaminen" onnistuu tallista löytyvillä työkaluilla.
     
  16. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Täytyy tehdä itsekin sama temppu nyt kun on kuivaa ja käydä ajamassa lähtötilanne 0-100 km/h. Käytössä on G-TechPro -mittari. Antoi ainakin Lappeenrannan lentokentällä aikoinaan hyvin tarkkaan samoja aikoja kuin tutkamittaus. Jotain sadasosien eroja vain varttimaililla. Näkee sitten paljonko aika huononee kun pulttailee viritysosia kiinni. Perstuntumalta ei kyllä nyt mene alle 10 sekkaa sataseen. Ensimmäisenä on tulossa Dynamic EFI. Sitten todennäköisesti bensapumppu vaihtoon ja paineen nosto. Seuraavaksi peltisarjat ja putken etuosa. Näiden jälkeen ehkä nokka vielä vaihtoon ennen vortec-kansia.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kannattaa katsella jostain 454 TBI tai Holley läppärunko, niissä on 2.00" kurkut ja sitten porttaat sen imusarjan matchaamaan aukkoihin tai kaasari imusarja ja 2.00" adapteri levy väliin.
    Parantaa koneen ilmansaantia huomattavasti.

    Vaihdat vaan orkkis suutinrungon tai suuttimet...Holikassa voi myös käyttää GM suutinrunkoa, Holikka on muotoilultaan parempi kun 454 tbi, koska siinä on kartiomaiset imuaukot...todellisuudessa virtaa paremmin.
    Myöhemmin voi vaihtaa sitten isommat 454-suuttimet paikalleen tarpeen mukaan kun tulee Vortec kannet, 383 stroukki sarjaa yms, Holikkaan ei tartte heti vaihtaa suuttimia, ne riittää paremmin.

    Holikka on hyvä siinä mielessä että siinä on paineen säädin yläpuolella, yksi 6-koloruuvi lukitteella kiinni...voi säätää ottamalla putsarin kansi auki.
    GM Rokkiorkesterin regun ruuvi on ikävästi alapuolella, siihen voi viilata uran ruuvaria varten, mutta säätö hankala.
    Tietty voi käyttää ulkoista regua molemmissa.
     
  18. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Unohtui mainita, että ameriikasta on tulossa "portattu" TBI-runko 46 mm kurkuilla. Päädyin siihen kun jostain luin, että 50 mm on liian iso. Ainakin niille virityksille mitä olen itse tekemässä. Poliisimoottoreissa on ilmeisesti myös suuttimet vähän isommalla syötöllä eli jotkut Capricen police special suuttimet ovat ehkä myös vaihtoehto.
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Milläköhän tavalla se on iso...7.4 suuttimet ovat kyllä sellaisenaan isot ellei ole joku 383 stroukki kone.

    Muuten 454 tai Holley tbi toimii hienosti jopa vakiokoneen päällä...itelläkin tällä hetkellä 454 TBI 5.7 oranssi/mustilla suuttimilla pikkarin vakiokoneessa portatulla vakio tbi-imusarjalla.
    Boxissa GM vakio ASDU 5.7 prom, eikä mitään JET roskaa.

    Cop Car suuttimet ovat vähän isommat.

    Kaverilla oli Caprice:ssa Cop Car suuttimet, tehdas uusi 5.7 L05 truck alakerta (sama kun sulla, mutta siis crate), 56cc Trick Flow kannet, LT1 nokka ja Dynamic EFI ohjaamassa...kivastihan se kone vei laatikkokopppaista henkilömallin Caprice:a :odcool:
     
  20. Somppi

    Somppi 1st gear

    Moro tuola ennemmin oli puhetta. Bensa paineen nostosta. Onko hyväksi todettuja paineensäätimiä ja paljonko painetta voi nostaa? Bensapumppu myös tarkotus uusia niin olisko siihen jotain tehokkaampaa mallia alkuperäsen tilalle?
     

Kerro tästä muillekin!