Chevy TBI:n sytytysmoduli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Big_Rocker, 26.10.2015.

  1. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Onko kellään tietoa mikä voi hajottaa sytytysmodulin tai tässä tapauksessa moduleja??Vaihdoin toissa talvena kaikki sytytys osat (myös uusi jakaja) ja anturit.Viime kesänä loppui bensan tulo suuttimista.Vaihdoin uuden Unipoint:in valmistaman modulin (oli ollut hyllyssä varalla n.vuoden verran) auto lähti toimimaan, kunnes nyt hävisi sitten kipinä.Etsin ja mittaisin kaikki mitä vaan kotikonstein pystyi eikä löytyny vikaa.Vaihdoin sitten kokeilu mielessä GM alkuperäisen modulin vanhasta jakajasta ja kas kummaa auto toimii.Sen tiedän että lämpö on noiden vihollinen ja olen laittanut sitä mukana tulevaa tahnaa kyllä riittävästi modulin ja jakajan rungon väliin.Onko muuta mikä voi hajottaa noita vai ovatko nuo tätä nykyistä massatuotanto laatua???
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Noissa HEI-moduleissa on ilmeisen paljon huonolaatuisia...lämpöä johtavaa tahnaa pitäisi laittaa vain hyvin ohut kerros, ettei se muutukin lämpöeristeeksi.
    Jotkut ovat siirtäneet HEI-modulin jopa kokonaan jakajasta pois esim rintapeltiin tehtyyn erilliseen alumiiniseen jäähdytyslevyyn.
    Jostain syystä toisilla nuo modulit kestävät ikuisuuden ja toiset vaihtavat jatkuvasti...tuohon on varmaan monia syitä.

    Moduleissa on myös pieniä eroja toiminnassa, toisilla saa aavistuksen paremmat sytkäennakot kun toisilla ja auto toimii aavistuksen paremmin...muistaakseni joku GM:n 086 tai 860 loppuinen on yksi parhaita.
    Jenkki foorumeilta noista löytyy juttua kun jaksaa penkoa.
     
  3. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Kiitos vastauksesta.Varmaan syy ollu tuossa liiassa tahnassa kun hajos näin äkkiä.Nyt siellä on kyllä ohut tai ainakin ohuempi kerros sitä.
     
  4. okkim78

    okkim78 2nd gear

    mie en oo ikinä muistanu sitä töhnää pistää sinne..mutta hyvinhän nuo on jekkassu.hullun tuuria kait.. :lol:
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuuria on monenlaista, hyvää ja vähän huonompaa...itellä yleensä sitä jälkimmäistä.
     
  6. timopajala

    timopajala Gearhead

    kuulemma esim väärä tulppien kärkiväli jo itsessään voi rikkoa tuon moduulin, sama jos on väärän lämpöarvon tulpat...liian korkeat puristukset...onhan noita mistä voi johtua
     
  7. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    itsellä noita moduuleja tuli uusittua 4kpl 2 vuoden sisään alkuun.Myöhemmin sai huomata et ne kaikki onkin ihan kunnos.Modulin toinen kiinnityskohta on maadoitus,pikkasen korrosioitunu kiinnitysruuvi keräs pientä hapetusrähmää kannan ja moduulin kiinnitysreiässä olevan kosketuspinnan väliin ja auto kuoli siihen.
    Parempi ruuvi ja nokare salvaa ruuvin päälle niin loppu vaiva.
    Toi maadoitus on oireillu muillakin.Standardilla muistaakseni poksissa 50000km takuu.
     
  8. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Tää olikin hyvä vihje, itse kanssa uusin pari kertaa ilmeisesti turhaan. Tuli joskus sitten kokeiltua vanhalla ja lähtikin sillä pelittään. Kuolee vielä nykyäänkin yleensä hieman pidemmän seisonta-ajan jälkeen. Olen sitten purkanut jakajaa sen verran, että olen saanut modulin pois. Sitten vaan kamat takaisin kasaan ja auto tulille. Eli kosketushäiriö on jossain, ilmeisesti juuri tuossa maadoituksessa. Sitä olen kyllä epäillyt, olen kokeillu ruuvin kannan alle hammasprikkaa mutta ei ole täysin poistanut vikaa, ehkä kuitenkin vika tullut harvemmin. Täytyypä vielä koittaa voidella, millainenhan ruuvi siihen sitten parempi olisi?
     
  9. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    ihan vaan samanlaisen uuden tuoreen ruuvin,nokare vaseliinia päälle.säilytin kiesiä kylmässä kosteessa tallissa,olennaisin syy miks hapettuu niin helposti.
    tos kuvas uudenpi hei moduuli ja siin näkyy toisen kiinnitysreiän maadotus.
    http://3.bp.blogspot.com/-Huj3_ztl5UQ/U ... nition.jpg
     

Kerro tästä muillekin!