Choppaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Anonymous, 13.1.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko kukaan chopannut ´60 2d ht letukkaa?
    Tarviiko katto pilkkoa vai riittääkö perän jatkaminen? Mites ikkunannostomekanismit, aiheuttaako paljon päänvaivaa? Onko projektissa muita mahdollisia hilseen aiheuttajia?
     
  2. mercuryblues

    mercuryblues 1st gear

    Road Pilots:ien tallilla Ruskeasuolla on yksi chopattu 59 2dht. Siisti

    Sitten on se ex Kossujussin 60 Impala. Työn laadusta entiiä sanoa mitään.
     
  3. JanneK

    JanneK 3rd gear

    En ole chopannut kyseistä kattotyyppiä, muita kylläkin. Kattoa ei varmaan kannata lähteä pilkkomaan kovin paljoa. Poikittainen leikkaus voi olla paikallaan takalasin yläpuolelle, jos muuttaa aavistuksen verran takalasin kulmaa loivemmaksi. Suurin homma on ikkunoiden ja listojen kanssa kikkailussa. Jossain muutaman vuoden takaisessa Wheelsissä oli choppausjuttu ´59 Buickista, muistaakseni (ajanee saman asian).

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: JanneK 2004-01-13 19:09 ]</font>
     
  4. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Niin varmaan joutuu tekemään muotit kaareville laseille, ellei yritä leikata tai upottaa niitä. Kuttilassa ei luultavasti tehdä edelleenkään laseja ellei ole omia muotteja. 5 vuotta sitten kaarevat lasit tehtiin siellä chopattuun autoon kun vei vaan auton paikalle, pari vuotta sitten se ei enää onnistunut.
     
  5. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Kuttilassa on tehty edellä mainittuun -59 tuulilasi,muotti varmaankin siellä edelleen.Omaan autooni tein juuri muotin ja toimitin kuttilaan viime viikolla.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites tuo muottien teko, mikä on paras aines siihen hommaan? Pitäsköhän chopata ensiksi naapurin papan Larssoni öljynvaihdon yhteydessä noin niinku harjoitustyönä:)
     
  7. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Lattaraudasta muotit on enimmäkseen tehty, tosin voi sen jostain muustakin materiaalista tehdä. Kannattaa vaikka soittaa sinne Kuttilaan kun rupeet väsäilemään niitä muotteja, ellei noita edellä mainittuja muotteja voi jostain syystä hyödyntää. Antaa laikan laulaa vaan!
     
  8. JouniK

    JouniK Gearhead

    Joo toi Jannen mainitsema juttu 59 Buickista on hyvä "ohje". En mäkään lähtis kattoa pilkkomaan paitsi takalasin kallistukseen.
    Varoittava sana noista ikkunamuoteista: Tein omani lasikuidusta valamalla alkuperäisten sisälle. Muotin leikkasin sopivaksi uusiin ikkunan aukkoihin ja vahvistin sisäpuolelta ruuvailemalla ristiinrastiin puuta. Kaikesta huolimatta takalasin muotti oli kait päässyt elämään koska uusi takalasi jäi yläkulmistaan irvistämään. Eli seuraavan muotin teen riittävän tukevasta tavarasta.
    Noi ikkunamekanismit on aina "unohdettu" lehtijutuissa ja jopa choppauskirjoissakin. Luulen kuitenkin että sulla ei ole sen kanssa hirveitä ongelmia. Ovien lasimekanismeille tuskin tarvitsee tehdä mitään. Muistaakseni noi Buikin tuuletusikkunat karmeineen oli laskettu alaspäin oven sisään. Takasivulasin mekanismista Chevyssä en tarkemmin teidä. Omaan (mopariin) tarvitsin vain uudet takasivulasit+kehyksen muutoksen.
    Ei se katon lasku sinänsä paha homma ole. Takatolppien kanssa joudut luultavasti eniten tekemään töitä. Eniten aikaa ja vaivaa vaativat juuri noi ikkunoiden kanssa pelamiset.
     
  9. B 49

    B 49 Gearhead

    Sen verran tähän lisäystä että,JouniK:n mainitsema muotti on itse asiassa malli siitä lasista.Lasiliikkeessä tehdään sitten mallista muotti,minkä päälle lasi "sulatetaan" uunissa.Muotin voi myös tehdä itse esim.lattaraudasta.Ja silloin kannattaa kysellä lasiliikkeestä neuvoja.'60 muotti on aika hankala tehdä koska se on ns.panoraamalasi.Muotissa pitää olla saranat että se on suorempi kun se työnnetään uuniin.Lasin paino painaa muotin oikeaan muotoon kun se alkaa seillä uunissa muotoutumaan.Aika selvästi sepustettu!
     
  10. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Hyvin sen tosta tajuaa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nonii täs heti pari mokaa mitä tein kun sahasin -59:in katon. En miettiny yhtään enkä kysyny asiantuntioilta . katto sahattiin ristiin eli levitettiin ja pidenettiin.Siinä olikin homma saada katto takas muotoon .(kiitos kaikille jotka sen eri vaiheissa tekivät minun seistessä nurkassa häpeämässä tuhoja jotka sain kun yritin itse)kattoa siis pidennetiin 10 cm ja levitettiin 1.5-2cm.Katon taka pilari ois kannattanu katkasta aivan tyvestä jolloin olisi listojen kanssa päässy helpolla nyt ne joutuu tekee melkein uusix.Muistan aina silloin tällöin iltarukouksessa mm.Kuttilanlasia hienosta työstä jonka he tekivät autoni kanssa .Vieläkään näiden vuosien jälkeen en osaa sanoa onnistuko katon linja hyvin ? sen näkee ehkä vast sit ku auto on värissään ja kromilistat paikoillaan.(HARA)
     
  12. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    Tämä ei ole 50 luvun juttua, mutta: Voin ilmoittautua katon pilaajaksi, ei ole kovin viisasta pilkkoa kattoa jos ei ole pakko(jos ei osaa). Oman rodin katto laitettiin neljään osaan jonka jälkeen se yritettiin saada takaisin muotoon, muoto on mielestäni nykyäänkin liian "lättänä" eli liian suora(kittiä meni niin paljon että ette usko vaikka sanoisin). Toisaalta se oli vuonna 1996 ja nyt ehkä olisin omasta mielestäni _taas_ niin hyvä peltiseppä että kyllä se onnistuu. Olen jo hankkinut pakettivolkkarin kattopellin joka näyttää olevan sopivalla kaarevuudella ollakseen aihio. Olen nähnyt useita hyviä rodin chopattuja kattoja jotka on tehty pelkästään tolppia "säätämällä".
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hei mä kun hain tukusta kittiä niin he kysyivät että myynkö sitä eteen päin! Kerroin katon vasta olevan valmis ja sen kittasi ammattilainen huom.
     
  14. LeadZeppelin

    LeadZeppelin Gearhead

  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei auennut toi linkki ainakaan minulla.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    linkki aukeaa mutta kuvat ei näy
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    NYT NÄKYY! Mahtavan näkönen laite tuo viisysi letukka. Kaasutin patteristo tiputtaa alaleuan. Toivottavasti mattaväriä on myös lopullisessa asussa.

    Asiallista krääsää tallin seinät ja hyllyt pullollaan. Gearhead porn...
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toivottavasti mattaväriä EI OLE LOPULLISESSA ASUSSA, vaan pitkään työn alla ollut ja maamme oloissa ainut laatuinen auto saa arvoisensa viimeistelyn ! Tsemppiä loppusuoralle, hieno tulee !
     
  20. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Selailin tossa lehtiä ja löysin sen Wheelsissä olevan ´59 Buick choppausjutun joka on 10/99 lehdessä. Esittely valmiista autosta 12/99. Hieno auto.
     

Kerro tästä muillekin!